TEXTY PRO
HOSTIVICKÝ MĚSÍČNÍK
Úvod -> Texty pro Hostivický měsíčník
-> HM 12/2005
„Spor“ o stáří Hostivice (Hostivický měsíčník 12/2005) Možná už jste viděli stolní kalendář
na tento nebo na příští rok se starými pohlednicemi. A možná jste si dokonce všimli,
že u Hostivice uvádí vydavatel jako rok první zmínky o Hostivici rok 1257.
Kdyby tomu tak bylo, zvýšilo by se prokázané stáří Hostivice o celých 20 let
oproti datu, ke kterému se před časem slavilo 700. výročí, a navíc by nás za
dva roky čekalo výročí tří čtvrtin tisíciletí trvání Hostivice. Datum tedy
vzbudilo zaslouženou pozornost. S vydavatelem kalendáře Ing.
Stanislavem Oltem jsem mluvil po telefonu. Své
starší datum zdůvodňuje údajem z Historického slovníku místopisného od
známého historika počátku 20. století Augusta Sedláčka. O vyjádření jsem
požádal bývalého hostivického kronikáře Jiřího Pergla, který vypracoval
k této otázce několikastránkový rozbor. Použijeme-li pro hodnocení stáří
Hostivice kritérium přísně vědecké, pak musíme vyžadovat autentický listinný
doklad, ve kterém je Hostivice přímo zmíněna. Tato listina se vztahuje
k roku 1277, i když ji známe jen z opisu mladšího o padesát let.
V publikaci Hostivice – 700 let života a práce z roku 1977 je
citována novodobým jazykem takto: „My, bratr Otto, představený špitálu sv.
Františka u mostního pilíře v Praze, bratr Henrikus,
převor tamtéž a celá jeho kapitula zplna o své vůli a jednomyslně se
usnášíme, majíce na zřeteli kostel sv. Jakuba v Hostivici, před muži
spolehlivými i vskutku důvěryhodnými, totiž magistrem Řehořem, děkanem
pražského kostela, panem Rudolfem, kustodem téhož kostela, a panem Řehořem,
komořím slovutné paní královny, že místo desátků z našeho dvora
v Kralupech ročně rozumně určovaných pražskou kapitulou, jsme povinni
dávat na svátek sv. Michala panu Abelovi,
představenému už zmíněného kostela v Hostivici, bratru pana Trojana,
kanovníka pražského kostela, dvě hřivny pražského stříbra a téže váhy i
úroky, čímž jsme byli zproštěni všech poplatků a jakýchkoliv nepříznivých
požadavků ze strany pánů.“ Následuje 16 jmen svědků a věta: „To se stalo L.
P. 1277.“ Druhým kritériem, jak určit stáří
sídla, může být jeho vyvození z jiné události, ač není sídlo přímo
jmenováno. To je případ letopočtu 1257. August Sedláček tvrdí toto: „Když
totiž král Přemysl vypudil roku 1257 Čechy z podhradí pražského a Nové
město založil, vykázány byly měšťanům pozemky v lese Hostivci,
aby je obrátili na pole, z nich úroky dávali a právem Nového města se
řídili.“ V kronikách té doby objevil J. Pergl
jen dvě zmínky o vyhnání Čechů z pražského podhradí k roku 1257,
přičemž ta druhá je zkráceným opisem první. Nezdá se příliš pravděpodobné, že
by Přemysl Otakar II. zvládl za tři roky od začátku vlády připravit náhradní
obydlí pro vystěhované, mezi které patřili i lidé mělnického probošta,
královi šlechtičtí úředníci a bohatí měšťané, z nichž na mnohých králi
záleželo. Formulace „aby je v pole obrátili“ uváděná Sedláčkem se
objevuje až v listině z doby Jindřicha Korutanského a Jana Lucemburského.
Zdá se tedy, že Sedláček vztáhl novější zprávy k jedné staré informaci a
odvodil tak, bez důkazů, ale zřejmě v dobrém úmyslu, rok založení
Hostivice. Budeme-li trvat na požadavku
historické přesnosti, pak doložená
historie Hostivice nadále začíná v roce 1277. Výklad o založení
Hostivice lidmi vyhnanými z pražského podhradí je pravděpodobný, není
však podložen konkrétními doklady z té doby. V roce 1263 se král
omlouvá opatovi břevnovského kláštera za to, že
jakýsi Frowin usadil svoje lidi na pozemcích vsi Žepy (nyní Řepy), kterou král Václav I. daroval klášteru.
Ani tento doklad nelze považovat za nepochybný doklad o Hostivici. Tyto lidi
král nazývá hostivci a zřejmě jim zaručil svobodu,
tj. že se nestali klášterními poddanými. V roce 1277 už zmíněná první
listina mluví o již existujícím kostelu. Ten tedy musel existoval již dříve,
ale to je tak vše, co můžeme tvrdit s naprostou jistotou. Ještě je dobré upřesnit, že
„vyhnaným“ lidem z pražského podhradí zůstala zachována měšťanská práva
a majitelé zdejších dvorů využívali výhody města bez nákladů na jeho správu.
Spíše to vypadá tak, že vystěhování bylo oboustranně výhodné… Toto uspořádání
trvalo do roku 1547, kdy Ferdinand I. zkonfiskoval měšťanům jejich venkovský
majetek za účast v povstání šmalkaldského
spolku a Hostivice se stala poddanskou vsí. A ještě něco: Český statistický úřad
uvádí u Hostivice první písemnou zmínku až k roku 1454. Tento údaj je
jednoznačně nesprávný. Hostivice není nejstarší částí
současného města. První zmínka o Litovicích je o 11 let starší, z roku
1266. Kdybychom určovali stáří současného města podle nejstarší vsi, pak
bychom se museli podívat na Břve, kde Jiří Pergl nedávno učinil zajímavý
objev. Dosud uznávaným datem první písemné zmínky o Břvech je rok 1184, kdy
jsou v latinské listině nazývány Prouwech. Ve
druhé listině z roku 1195 je pak jméno zkomoleno jako Bruwich. J. Pergl nalezl toto
jméno uvedené v knize Počátky Čech královských mezi vesnicemi, které
roku 1158 daroval český král Vladislav I. (ještě jako kníže Vladislav II.)
cisterciáckému klášteru ve Valdsasích. Znamená to
tedy, že známá historie Břvů se
posouvá z roku 1184 o celých 28 let do minulosti! Abych nezapomněl
na Jeneček, dříve Malý Jenč: první zmínka o něm pochází z roku 1363. Jiří Kučera |
Úvod -> Texty pro Hostivický měsíčník
-> HM 12/2005