TEXTY PRO HOSTIVICKÝ MĚSÍČNÍK
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 6/2012
Znáte Pannu Marii Polickou? (Hostivický
měsíčník 6/2012) Každý, kdo bydlí v Hostivici,
nepochybně ví, že na Husově náměstí se nachází mariánský sloup. Je umístěn
přesně uprostřed na ose mezi zámkem a farou. Jeho interpretace však vždy
budila rozpaky. S výkladem významu sloupu si nevěděl rady ani Zdeněk Wirth ve svém Soupisu památek historických a uměleckých
v politickém okresu Kladenském vydaném v roce 1907. Jeho popis zněl
takto: „Uprostřed návsí, z žehrovského pískovce
tesaný sloup, asi 9 m vysoký. Vystavěn nákl. kněžny
Anny Marie Toskánské kolem roku 1734. Spodek čtyřstranný se soklem, na
okosených hranách opěráky nahoře ve volutu zatočené, na vydutých plochách
desky s vykrojovanými okraji, římsa prohýbá se nad boky polokruhem a nese na
nárožích sochy sv. Floriána, Jana Nep., Víta (?) a
Barbory (?), jichž atributy i s částmi rukou zuráženy. Na spodku stojí užší
stylobat, jehož plochy pokryty kartušemi stejného tvaru; v jedné monogram
ANNA, v druhé korunovaný znak saskolauenburský,
ostatní prázdné. Dřík hranolový, nahoru súžený,
sdružený, pokryt páskovým ornamentem. Hlavici tvoří obláčky a hlavy andílčí,
na vrcholu stojí úzká deska s architektonickým rámem a festony po stranách,
na níž s obou stran reliefy: Madonna se sepjatýma
rukama a výjev ze života P. Marie, málo srozumitelný.“ Na popisku k fotografii
byl však sloup v této knize zjevně chybně označen jako sousoší sv.
Trojice. Mezi místními je rozšířena
interpretace, že na sloupu se nechala vyobrazit sama Anna Marie Františka
velkovévodkyně Toskánská, která sloup nechala vystavět. Tato interpretace je
také chybná, protože odporuje projevům barokní zbožnosti. Tuto interpretaci
jsem však zmínil i v popisu hostivických památek na internetu, odkud ji
bohužel převzal jako daný fakt autor nedávno vydané knihy o mariánských
sloupech. Nepřesná formulace k tomu nejspíš sváděla. Věděli jsme tedy, čím sloup není,
nebylo však jasné, jak reliéf na sloupu vykládat správně. Jak už tomu bývá,
pomohly dvě náhody. První byla návštěva studentů dějin
umění, jejichž vedoucí (jméno mi bohužel uniklo) po dotazu na význam sloupu
odpověděl jednoznačně: To je Panna Marie Polická. Druhým vodítkem byl zápis objevený
na listu 108 třetí pamětní knihy hostivické farnosti, v němž kaplan
Heřman Haase zmiňuje přestavbu hostivického kostela sv. Jakuba v roce
1870 a její dopady na návštěvnost mší: „A ještě když já jsem přišel jako
kaplan na osadu tuto, byl chrám Páně přeplněn. Ale když byly služby Boži
přeloženy do prozatímní dřevěné kaple na návsi u sochy Panny Marie Polické a
vidouce špatný přiklad na cís. úřednictvu, počali
mnozí v návštěvě služeb Božích ochabovati.“ Podle tohoto zápisu kaplan
nepochybně věděl, že reliéf na mariánském sloupu znázorňuje Pannu Marii
Polickou. Soška
Panny Marie Polické na oltáři v kostele v Horní Polici Pak už bylo další pátrání
jednodušší. Jde o kult Panny Marie z Horní Police u Žandova na
Českolipsku. Když si uvědomíme, že toto panství patřilo stejně jako
tachlovické panství s Hostivicí Anně Marii Toskánské, začíná celá věc do
sebe zapadat… Definitivní odpověď, zda jde skutečně o reliéf Panny Marie
Polické, by snad mohlo přinést studium spisů v Národním archivu, kde by
zřejmě mohly být zachovány i účty ze stavby sloupu, stejně jako již objevené
účty ze stavby hostivické fary… Mariánské poutní místo v Horní
Polici se zrodilo v 16. století. V roce 1523
byla v Horní Polici nalezena na břehu řeky Ploučnice dřevěná soška Panny
Marie, která byla vystavena v místním kostelíku, a začali za ní putovat
věřící. Z Německa se v té době začalo šířit protestantské učení
Martina Luthera, pod jehož vlivem začali lidé odmítat úctu k mariánským
obrazům a sochám, dokonce je i vyhazovali. Tak se pravděpodobně dostala soška
Panny Marie Polické na neznámém místě do Ploučnice. Kostel
v Horní Polici Malý kostel brzy
nepostačoval zájmu poutníků. Majitel hornopolického
panství Julius František vévoda Sasko-lauenburský
proto zadal v roce 1688 litoměřickému staviteli Juliu Broggiovi stavbu nového kostela. V roce 1689 převzala
panství po Juliu Františkovi jeho dcera Anna Marie Františka (velkovévodkyně
Toskánská), která stavbu kostela dokončila a v roce 1717 zadala jeho
další rozšíření o postranní lodi, chór a sakristii. V roce 1722 následovala
stavba volně stojící zvonice a v následujících letech křížová cesty a fary.
Anna Marie Toskánská dosáhla rovněž povýšení zdejší fary na arciděkanství.
Tak jako pro Hostivici získala ostatky sv. Simplicie, do kostela v Horní Polici darovala hned
dvě těla svatých – sv. Kristiny v roce 1722 a sv. Pavla roku 1727. Na místě nálezu byl v
roce 1722 postaven mariánský sloup, kde má Panna Marie vzhled totožný s
nalezenou soškou. Socha na sloupu má dva obličeje, jeden směrem na zámek,
druhý na kostel. Mariánský
sloup v Horní Polici na břehu Ploučnice Socha
Panny Marie Polické na mariánském sloupu v Horní Polici má dvě tváře a
sepnuté ruce – jedny ke kostelu, druhé k zámku Znak
vévodů Sasko-lauenburských na mariánském sloupu
v Horní Polici – podobný zřejmě býval na hostivickém mariánském sloupu Právě v době Anny
Marie Toskánské a v následujících desetiletích dosáhlo poutní místo
největší slávy. Horní Police patřila spolu s Bohosudovem
k nejnavštěvovanějším poutním místům v severních Čechách. Dnes toto
místo není příliš známé. Sestaveno s využitím webových stránek Horní Police a
publikace o poutním místě, kterou jsem získal v tamním kostele. Jiří Kučera www.hostivickahistorie.cz |
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 6/2012