TEXTY PRO HOSTIVICKÝ MĚSÍČNÍK
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 10/2016
Hostivická veduta (Hostivický
měsíčník 10/2016) Již před časem se
v odborné knize objevila kresba Hostivice od F. B. Wernera z druhé
poloviny 18. století. Zachycuje hostivický zámek včetně hospodářských budov,
faru a kostel v pohledu přes kostelní návrší. Některé části kresby mě
vedly k tomu, že jsem ji v letáku k procházce starou Hostivicí
označil za málo věrohodnou. Kresba například opomíjí další budovy kolem
náměstí, které by při pohledu z vybraného místa musely být zachyceny. O
tom, že se změnila střecha na kostelní věži, nebylo pochyb. Odlišně však na
kresbě vypadá pohled na faru z farní zahrady. Zatímco na druhé patro
navazuje jen střecha, na kresbě je zachycena nástavba a schodiště by podle
kresby dokonce mělo vystupovat z obdélníkového půdorysu budovy. Nedávno jsem náhodou
objevil jinou, dosud neznámou kresbu Hostivice z roku 1803. Její originál
se nachází v rakouské Národní knihovně ve Vídni a digitální reprodukci
ve velkém rozlišení lze nalézt na internetu. Autorem veduty je kněz Antonín
Jan Venuto (* 1746 Jevišovice – † asi 1830 Chrást u
Chrudimi), který vytvořil podle předloh jiných autorů i na základě vlastních
návštěv několik set vedut zachycujících města, hrady, zámky a různé krajiny.
Soubor těchto vedut dostal v roce 1824 císař František I. jako dar při
návštěvě Hradce Králové. Venuto systematicky
zpracoval kresby zámků na tzv. zweibrückenských
panstvích, k nimž patřilo i tachlovické panství včetně Hostivice. Velmi pečlivě
provedená hostivická veduta staví do trochu jiného světla některé pochybnosti
o již zmíněné Wernerově kresbě a přináší řadu dalších zajímavých poznatků
o Hostivici na počátku 19. století. Pomineme-li romantické prvky, jako
jsou hory v pozadí, je třeba považovat kresbu za velmi věrohodnou. Pro
přehlednost jsou popisovaná místa v kresbě na konci článku označena
čísly. Veduta byla vytvořena
kvůli tomu, aby zachytila hostivický zámek. Nejprve se tedy podívejme na
tento areál. Vlastní budova zámku včetně kaple (1) vypadá obdobně jako v současnosti, liší se jen věžičkou,
o níž víme, že byla stržena v roce 1823. Svou podobu si zachoval rovněž
špýchar (2) severně od zámku. O
východním křídle zámeckého dvora (3)
víme, že prošlo po požáru v roce 1840 přestavbou, jeho hlavní hmota však
podle kresby zůstala nezměněna. Pouze směrem k zámku tehdy budova neměla
štít. Mezi zámkem a východním křídlem je vidět brána. Připustíme-li její
stylizaci v kresbě, pak se příliš neliší od současné podoby. Větší
pozornost zasluhuje zachycení ostatních křídel dvora. Památkáři
předpokládají, že severní křídlo bylo původně rozděleno a dvůr byl otevřen do
zámecké zahrady, která se nacházela i v prostoru nynější prodejny LIDL. Přestože tento vývoj je zřejmý i pouhým pohledem
z podoby střech na jednotlivých budovách, na kresbě není mezera výrazná.
Připustíme-li, že vedle bývalé kovárny stávala ještě další budova a že se Venutovi nepodařilo dobře vystihnout v perspektivě
jednotlivá křídla, pak je proluka možná skryta za východním křídlem. Naproti
tomu veduta zcela jednoznačně ukazuje mezeru mezi dvěma budovami jižního
křídla (4), o níž památkáři ve
svých rozborech nikdy neuvažovali. Na místě bývalého jižního křídla nyní
stojí novostavby rodinných domů, ale na snímcích jižního křídla před demolicí
jsem ověřil, že v místech předpokládaného přerušení jižního křídla se
nacházely štítové zdi a že Venutova kresba tak může
ukazovat na dosud nepodchycenou proměnu této části dvora. Veduta rovněž
ukazuje použité střešní krytiny. Na vlastním zámku a na špýcharu znázorňuje
červená barva krytinu z pálených tašek, na východním křídle byla
šindelová střecha a na ostatních křídlech dvora došková střecha. Druhým důležitým areálem
je kostel (5) s farou (6). Kostelní věž je zakončena
obdobnou střechou jako na starší Wernerově kresbě. To vyvolává nemalé
pochybnosti. Kostelní věž (a řada jiných budov kolem náměstí) v roce
1794 vyhořela a až do poloviny 19. století byla kryta provizorní střechou.
Zdá se, že Venuto v tomto případě nakreslil
věž podle nějakých starších podkladů, protože v zachycené podobě ji již
vidět nemohl. Překvapí rovněž, že věž je zachycena jako velmi štíhlá,
přestože ve skutečnosti dosahuje stejné šířky jako loď kostela. Při podrobnějším
prohlížení jsem si však všiml, že i na kresbě věž lícuje s lodí a jde
tak o problém s proporcemi jednotlivých části kostela na kresbě. Na
farní budově nacházíme směrem do zahrady nástavbu, která je obdobně zachycena
na Wernerově kresbě, ale v současnosti se již na budově nenachází. Shoda
obou kreseb naznačuje, že fara mohla dříve směrem do zahrady vypadat jinak.
Při poslední opravě fary se ukázalo, že stavba nemá původní dispozice
z roku 1734, kdy ji nechala postavit Anna Marie Františka Toskánská, jak
předpokládala starší odborná literatura, ale že ve směru do zahrady faru
postihla vážná statická havárie, která byla řešena mj. přestavbou schodiště.
Následně se mi v Národním archivu podařilo dohledat účty, které
dokládají významnou přestavbu fary v letech 1805 až 1810, tedy po
vytvoření hostivické veduty. Je možné, že právě při této přestavbě byla fara
zbavena diskutované nástavby. Ve zdi mezi farní zahradou a návsí vidíme bránu
(7), která byla částečně odkryta
nedávno po demolici bývalé hasičské zbrojnice (videopůjčovny). Veduta
zachycuje rovněž farní stáje (8) a
stodolu (9), které zanikly
v první polovině 20. století. Několik křížků kolem kostela symbolicky
naznačuje, že na počátku 19. století zde ještě býval hřbitov. K velkému kříži
mezi farou a kostelem ani k malému křížku vedle kostelní branky neumím
říct nic podrobnějšího. Na levé straně veduty
vidíme statky čp. 9, 10 a 11 jižně od Litovického potoka, kresba zachytila
jen roh stodoly patřící ke statku čp. 9 (nynější železářství Burger).
Rozhodně zaujme, že na vedutě je znázorněn kamenný mostek přes Litovický
potok (10). Na východní straně
náměstí – na vedutě před zámkem – stávaly tři menší domky čp. 6, 7 a 8.
Prostřední z nich s čp. 7 (11)
byl dříve hostivickou školou a jeho podobu znám z projektové dokumentace
dochované v Národním archivu. Dá se říci, že rozdíly ve vzhledu budovy
podle archivního plánu a podle veduty nejsou významné. V ploše návsi
veduta správně ukazuje mariánský sloup (12)
a sochu sv. Jana Nepomuckého (13),
která původně stávala před vchodem do špýcharu (nyní se po dvojím stěhování
nachází v zahradě u kostela). Mezi špýcharem a farou
vidíme na vedutě tzv. dolejší hospodu čp. 17 (14), na jejímž místě nyní stojí obchodní středisko F+F. Nelze přehlédnout, že budova hostince byla již na
počátku 19. století patrová. Vpravo od kostela se
trochu překrývají střechy statků čp. 4, 3 a 2 a hořejší hospody čp. 1 se
statky na druhé straně karlovarské silnice. U hostince čp. 1 (15) vidíme nejen obytnou budovu a
hospodářské budovy, ale i bránu. Odskočení zdi zahrad patřících k čp. 1
a 2 od zahrad čp. 3 a 4 velmi dobře odpovídá tomu, jak jsou zahrady
zakresleny v mapě stabilního katastru z roku 1840. Vedutám Jana Venuta a
dalších autorů se věnují webové stránky Petra Fabiana www.hrady-zriceniny.cz. Ve vyšším rozlišení
jsou veduty přístupné na stránkách www.europeana.eu. Jiří Kučera www.hostivickahistorie.cz |
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 10/2016