TEXTY PRO HOSTIVICKÝ MĚSÍČNÍK
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 11/2020
400 let od bitvy na Bílé hoře (Hostivický
měsíčník 11/2020) Bitva
na Bílé hoře, k níž došlo 8. listopadu 1620, patří k několika málo
bitvám, které jsou v českých dějinách vnímány jako významný dějinný
mezník a symbol. S odstupem více než století od rozpadu habsburské
monarchie už můžeme události vnímat méně vyhroceně než v době, kdy byla
popisována jako počátek poroby a ponížení českého
národa. I tak si ponechává pro hostivické občany zvláštní význam tím, že je významnou bitvou, která proběhla nejblíže našemu bydlišti, obě vojska prošla
před bitvou přes hostivické území a událost připomíná i freska
v centrální hale hostivického zámku. 400. výročí bitvy na Bílé hoře
si proto zaslouží podrobnější připomenutí. Průběh bitvy Bitvou
na Bílé hoře vyvrcholilo povstání českých protestantských stavů proti
katolickým Habsburkům zahájené symbolickou defenestrací královských
místodržících z oken Pražského hradu v roce 1618. Střetu se zúčastnila
stavovská armáda pod velením Kristiána z Anhaltu,
Jindřicha Matyáše Thurna či Petra Arnošta z Mansfeldu, proti níž stála
císařská armáda vedená Karlem Bonaventurou
Buquoyem a armáda Katolické ligy shromážděná kolem
Maxmiliána I. Bavorského pod velením Jana Tillyho a
dalších. V září 1620 začalo tažení spojených císařských a ligistických
vojsk do Čech. V cestě na Prahu se vojska stočila z jižních Čech
přes západní Čechy, císařským se vzdaly Prachatice, Vodňany, Písek,
Strakonice, Horažďovice a Blovice. Plzeň zůstala pod kontrolou generála
Mansfelda. Na přelomu října a listopadu došlo k bitvě u Rakovníka,
při níž se císařští pokusili obsadit město, k rozhodujícímu střetu však
nedošlo. Od Rakovníka postupovala stavovská armáda k Praze. Kolem půlnoci
ze 7. na 8. listopadu prošla vojska přes Hostivici a opevnila se na Bílé
hoře. Druhý den ráno dorazili protivníci. Pod Bílou horou protéká Litovický
potok, jehož okolí v té době tvořil pás bažin. Přes potok bylo možné se
dostat jen po mostku zhruba v místech nynější ulice Na Hůrce. Někteří
autoři popisující bitvu na Bílé hoře se podivují, že stavovské vojsko nechalo
tento mostek nechráněný, umožnilo císařsko-ligistickým vojákům přejít a
rozvinout své postavení. Byl to možná jeden z významných momentů
ovlivňujících výsledek bitvy. Důležitou roli sehrál rovněž kněz ve vojsku Katolické ligy –
karmelitán Dominik à Jesu Maria, který žehnal katolickým vojákům
s obrazem Adorace Krista (klanění Panny Marie a Josefa novorozenému
Ježíšovi), který byl nalezen ve Štěnovicích jižně od Plzně poničený prý
protestanty – Panna Marie měla vypíchané oči). Pomoc Panny Marie prý stála za
vítězstvím císařských vojsk a role Dominika a obrazu se stala legendou. Od
roku 1622 byl obraz umístěn v římském kostele Obrácení sv. Pavla na Monte Cavallo, přejmenovaném na Santa
Maria della Vittoria, kde
roku 1833 shořel. Na jeho místě je kopie. Dne
8. listopadu 1620 kolem poledne císařští zaútočili
na stavovská vojska opevněná v improvizovaných zákopech. Po nějaké době
začalo levé křídlo stavovských vojsk ustupovat. Průběh bitvy se pokusil zvrátit
Kristián mladší z Anhaltu, dařilo se mu,
nedočkal se však posil. Poslední podlehlo stavovské pravé křídlo, opřené
o ohradní zeď obory u letohrádku Hvězda. Vítězné vojsko vstoupilo do
Prahy následujícího dne, když předtím král Fridrich Falcký uprchl. Dopady na Hostivici Přes Hostivici vedla cesta z Rakovníka do Prahy a obě vojska tudy
procházela. Činila tak ve chvatu a připravovala se na bitvu, takže průchod se
zřejmě obešel beze škod. Po vítězství se císařským a ligistickým vojákům
otevřela cesta do Prahy, která skýtala naději na mnohem bohatší kořist.
Zápisy v pozemkové knize vedené úředníky Žďárských ze Žďáru nenaznačují,
že by došlo k větším škodám. Samotnou pozemkovou knihu sebrali vojáci na
zámku v Červeném Újezdu, ale 30. prosince 1620 ji pražský měšťan Jan
Ctibor Kbelský koupil na Starém Městě na trhu a vrátil ji Žďárským. Mnohem větší škody postihly Hostivici při dalším průchodu vojsk
v roce 1631. Tehdy se po pozemkové knihy přestalo úplně zapisovat a
evidence majetku jednotlivých sedláků byla znovu zavedena až v roce
1657, devět let po skončení třicetileté války. Tehdy zjišťujeme, že významná
část statků a chalup byla po válce opuštěná, pustá. Freska v hostivickém zámku V roce 1732 koupila tachlovické panství zahrnující i Hostivici
Anna Marie Františka velkovévodkyně toskánská a krátce poté přestavěla
hostivický zámek v zásadě do dnešní podoby. V zámku vznikla
centrální hala s freskou zachycující motivy z bitvy na Bílé hoře. O
malířskou výzdobu v hostivickém zámku se postaral malíř Karel Josef Moravini, který pro velkovévodkyni toskánskou pracoval i
jinde, například v Kácově. Na krátké stěně proti schodišti je zachycen poutní kostel na Bílé
hoře. Byl dokončen v roce 1730, tedy nedlouho předtím, než ho Moravini zachytil na stěně hostivického zámku, a mohl být
inspirací pro výmalbu hostivického interiéru. Nalevo
od schodiště dominuje fresce postava generála na koni. Pokud by to snad byl
sám Maxmilián I. Bavorský, pak by to byl příbuzný Filipa z Neuburku, v době přestavby zámku již zemřelého
prvního manžela Anny Marie Františky. Důležitější je však motiv
v samotném rohu stěny. V bílém plášti je zachycen karmelitán Dominik à Jesu Maria modlící se k obrazu Adorace Krista, tedy
hlavní symbol bitvy. Motiv Adorace Krista je znázorněn rovněž na mariánském
sloupu na Husově náměstí na vrcholové desce na straně otočené k zámku. Stěna napravo od schodiště
ukazuje střetnutí císařských a stavovských armád – nepřehlednou směsici
bojujících vojáků. Na krátké stěně nad schodištěm se
nachází bubny, válečná zbroj a další předměty spojené s bitvou a
válečnictvím. Podle starých popisů měla být na
stropu centrální haly zachycena alegorie triumfální jízda církve ve voze
taženém lvy. Tato freska se však nedochovala, zničila ji již v 19.
století voda zatékající do zámku v důsledku nedostatečné údržby. Jiří
Kučera www.hostivickahistorie.cz |
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> HM 11/2020