Komentář
k zasedání zastupitelstva města č. 11
konanému
31. března 2008
Na programu březnového zastupitelstva bylo schválení závěrečného
účtu za rok 2007, upřesnění rozpočtu na letošní rok, zřízení městské policie a
řada dalších drobnějších bodů.
Celé dlouhé zasedání (trvalo přes 5 hodin) bylo
poznamenáno mnoha osobními útoky a ostrými polemikami. Největší spor se vedl o průběh soudu mezi městem a společností
Ingos o platnost smlouvy na výstavbu 2. etapy hostivické čistírny odpadních
vod. V roce 2003 (?) se zdálo reálné získat dotaci na stavbu, proto
proběhlo výběrové řízení a byla podepsána realizační smlouva se společností Ingos.
Bohužel naplňování této smlouvy nebylo vázáno na získání dotace, jak jsme si
tehdy nesprávně mysleli. Dotaci se získat nepodařilo, smlouva však platila
nadále a dvěma dodatky byl posunut termín zahájení stavby. Těsně před volbami
v roce 2006 rozhodla rada o vypovězení této smlouvy, tehdejší starosta J.
Pelc ji však nevypověděl s odkazem na to, že smlouva vypovězení
neumožňuje. Po volbách nová rada města uložila starostce I. Koptové znovu
vypovězení této smlouvy. Společnost napadla u soudu tento krok a jak okresní,
tak nyní odvolací krajský soud potvrdily platnost smlouvy. Mezitím se
zastupitelstvo rozhodlo zvolit jiný způsob nakládání s odpadními vodami, a
sice napojení na pražskou kanalizační síť a ústřední čistírnu. Město tedy má
platnou smlouvu na stavbu ČOV, kterou ale stavět nechce, a preferuje jiné
řešení.
Na zastupitelstvu se předmětem sporu stal způsob
jednání advokátky města, který zastupitelé J. Pelc a J. Kratochvíl označili za neprofesionální,
a navrhli ukončení smlouvy. Rada města jí případ odebrala a pověřila
zastupováním města jinou právní kancelář, přesto radní nehlasovali pro ukončení
smlouvy a návrh nebyl schválen. Naopak se podařilo schválit úkol radě města,
aby nalezla cestu, jak smlouvu se společností Ingos ukončit.
Závěrečný účet města za rok 2007 byl schválen bez větších problémů, diskutovalo se
jen o výše uvedeném sporu. Závěrečný účet je vlastně souhrnem loňských příjmů a
vydání, takže na něm lze máloco kritizovat. Přijetím formální úpravy rozpočtu
č. 6/2007 bylo učiněno zadost i výtkám auditora.
Poněkud nepřehledná se nám jevila situace kolem rozpočtu na letošní rok. V lednu
jsme schválili rozpočet a na toto zasedání byl předložen rozpočet
v podrobnějším členění a zároveň rozpočtové opatření č. 1/2008. Ukázalo
se, že podrobnější rozpočet má být pouze vodítkem a jeho jednotlivé položky
nejsou závazné. Do tohoto návrhu byly navíc již zapracovány změny dané
navrženým rozpočtovým opatřením a další úpravy byly navrženy a schváleny přímo
na zasedání.
Prosadili jsme, že výdaje na koupi sokolovny a na
městskou policii, které nebyly v původním rozpočtu, se staly jeho
závaznými částmi.
Vášnivé diskuse vyvolal záměr zřízení městské policie. O tomto záměru zastupitelstvo jednalo již
několikrát, ale na toto zasedání byl předložen konkrétní návrh zřízení městské
policie s 5 strážníky včetně podkladu o předpokládaných nákladech. Zřízení
městské policie by mělo zvýšit bezpečnost ve městě, její provoz je však
nákladný a při chybném vedení může nadělat více škod než užitku. Někteří
zastupitelé připomínali špatné zkušenosti s městskou policií z let
1991 až 1995 a navrhovali uspořádat anketu mezi občany nebo dokonce místní
referendum. Tento krok by znamenal odložit zřízení městské policie až zhruba na
začátek dalšího roku. Rychlá anketa mezi občany sledujícími zasedání rovněž
nepřinesla jasný výsledek – třetina pro, třetina proti a třetina se
nevyjádřila. Záměr zřízení městské policie i přes uvedená rizika považujeme za
přínosný, proto jsme podpořili schválení záměru i úkolu pro radu připravit
rozjezd městské policie do září tohoto roku. Na zřízení byla vyčleněna
v rozpočtu částka 1 milion korun, v dalších letech bude městská
policie stát při pěti strážnících kolem 4 milionů ročně, při uvažovaném cílovém
stavu kolem 11 strážníků patřičně více.
O dalších krocích ke zřízení městské policie bude
ještě hlasovat zastupitelstvo (musí např. schválit obecně závaznou vyhlášku o
zřízení městské policie), takže v případě, že by se přípravy ubíraly zcela
chybným směrem, je ještě možné záměr zastavit. Doufáme však, že vše bude
připraveno řádně a činnost městské policie zvýší bezpečnost ve městě. Na tento
krok může navázat postupné budování kamerového systému, třeba i s pultem
centrální ochrany, protože bude možné tyto záznamy vyhodnocovat.
Jednoznačně jsme podpořili usnesení, kterým
zastupitelstvo schválilo zakoupení
areálu sokolovny od České obce sokolské za 5 874 000 Kč, což je
cena dle znaleckého posudku. Sokolovnu postavila v roce 1922 Tělocvičná jednota
Sokol Hostivice. V 50. letech ji Sokolové (tehdy pod dočasně jiným jménem)
zmodernizovali, přestavěli a rozšířili. Dodnes mezi námi žijí pamětníci, kteří
se na přestavbě podíleli. Po roce 1989 se TJ Sokol Hostivice nestal členem
obnovené České obce sokolské, ale jiné střešní organizace. Kolem roku 1995 pak
TJ Sokol Hostivice prohrál soud s Českou obcí sokolskou a o areál přišel.
Soud rozhodl, že právním nástupcem dávné TJ Sokol Hostivice není současná
jednota, ale Česká obec sokolská. Chápeme rozhořčení lidí, kteří sokolovnu
vlastníma rukama přestavovali, současné vlastnické poměry však musíme
respektovat. Uvítali jsme proto nabídku České obce sokolské, aby město
sokolovnu koupilo. Tím se vyřeší současné složité poměry a zřejmě se i najde
cesta, jak sokolovnu rekonstruovat a zajistit její další využívání pro
sportovní a kulturní účely. Jsme rádi, že koupě byla schválena.
Zastupitelstvo poprvé rozhodovalo o přidělení příspěvků místním zájmovým
organizacím podle nových pravidel, na jejichž vypracování a prosazení jsme
se loni intenzivně podíleli. Vyhodnocení odbornou komisí přispělo
k efektivnějšímu projednávání a příště se jistě podaří i to, aby
zastupitelé dostali nejen přehled požadovaných částek, ale i přehled činností,
na které má být příspěvek využit.
Na předchozích zasedáních zazněla informace, že bude
připraven nový jednací řád
zastupitelstva. Nabídli jsme proto pomoc a na jeho zpracování jsme se
významně podíleli. Schválený nový jednací řád zrušil dosud spíše formální
návrhovou komisi a přenesl odpovědnost za evidenci přijatých usnesení na
profesionální aparát. Jednoznačně je stanoveno, že každý materiál musí být
předložen včetně návrhu usnesení, tedy rozhodnutí, které má zastupitelstvo
přijmout. Usnesení budou přehledněji označována. Zavedením pravidel pro
používání e-mailu k rozesílání podkladů se tato činnost významně
zjednoduší a zefektivní. Součástí jednacího řádu se stala pravidla pro
zveřejňování zápisů ze zasedání (dosud byla součástí samostatného usnesení).
Jednací řád uvažuje i zveřejňování zvukového záznamu jednání, zde však bude
nutné vyřešit technické obtíže spojené se zpracováním mnohahodinového záznamu.
Fond ohrožených dětí požádal o prominutí nájmu za budovu hostivického Klokánku
s tím, že by tuto částku vložil do zhodnocení budovy Klokánku, která je
v majetku města. D. Rath připomněl, že například školka nemá i po
přestavbě dostatečnou kapacitu a je třeba řešit tyto palčivé problémy. Navrhl
proto, abychom Klokánku nabídli prodej budovy, která je po přestavbě pro
potřeby města již obtížně využitelná, a za získané peníze byla postavena
potřebná budova školky nebo pokračovala stavba areálu školy. Tento návrh jsme
podpořili a byl schválen.
Jasný názor nemáme na žádost společnosti SAB (Sportovní areál Břve), která chce od města
koupit městské pozemky pod svým areálem, kde je dosud v nájmu. Získání
pozemků by firmě usnadnilo jednání s bankami a tím zvýšilo umožnilo
rozšiřovat nabízené služby. Naproti tomu prodejem by město ztratilo možnost
ovlivňovat další rozvoj areálu. Jasný názor není jen o tom, zda prodat, ale i
případně za jakou cenu. Přestože J. Kučera před časem upozorňoval na nevhodnost
umístění areálu do těsného sousedství přírodně cenných území Hostivických
rybníků, areál zde stojí a je třeba, aby fungoval co nejlépe. Při svém budoucím
rozhodování budeme zvažovat, jaké řešení zajistí rozumné využívání areálu.
Krátká diskuse byla věnována budoucímu využití bývalé
zámecké zahrady včetně pozemku přímo navazujícího na parkoviště Lidlu.
Konkrétní návrh, jak by bylo toto území možné využít, zastupitelstvu předložil
dr. Tomáš Svoboda. Toto území je pro rozvoj města mimořádně cenné a vyžaduje
komplexní posouzení všech souvislostí (urbanistické řešení, dopravní
obslužnost, nalezení vhodné funkce navržených budov apod.), takže i když snahu
dr. Svobody oceňujeme, jsme rádi, že této záležitosti bude věnována
odpovídající pozornost a rozhodování se nebude soustředit jen na jednu
variantu.
Dále zastupitelstvo schválilo prodej a koupi
některých drobných pozemků. Žádný z nich nepovažujeme za problematický.