Komentář
k zasedání zastupitelstva města č. 23/2010
konanému
25. ledna 2010
Lednové zasedání bylo svoláno především kvůli
schválení závěrečného rozpočtového
opatření za rok 2009 a prvního rozpočtového
opatření roku 2010. Zároveň bylo schváleno obsáhlé nesouhlasné vyjádření k záměru výstavby nové
vzletové a přistávací dráhy RWY 06R/24L letiště Praha-Ruzyně. Většina bodů
byla schválena bez velké diskuse a bez sporů o správnost návrhu.
Přesto toto zasedání znamenalo první roztržku
v současné koalici. Ještě bez větších problémů bylo schváleno odvolání proti rozsudku, na jehož
základě má město zaplatit asi 7 milionů korun firmě INGOS s. r. o. Tato
firma vyhrála v roce 2004 soutěž na dostavbu čistírny odpadních vod za cca
34 000 000 Kč, která se nakonec nerealizovala, protože se nepodařilo
získat dotaci na stavbu. V roce 2006 byla smlouva vypovězena a
zastupitelstvo poté rozhodlo, že místo dostavby ČOV se bude nedostatečná
kapacita čistírny řešit vybudováním výtlaku do pražské kanalizace. INGOS vyhrál
již v roce 2008 soud o neplatnost výpovědi a nyní vysoudil i náhradu škody
a ušlého zisku v uvedené výši. Přestože zastupitelé mají různé názory na
to, proč tato situace vznikla, shodli se, že jediným možným postupem je podání
odvolání. Na místě bylo usnesení doplněno ještě o úkol pro starostu pokusit se
o smír s firmou.
Dlouhotrvající diskuse se strhla nad zcela formálním
návrhem, aby zastupitelstvo schválilo doplnění
žádosti o dotaci na stavbu kanalizačního výtlaku do pražské sítě. Žádost
o dotaci byla podána v únoru 2009, v září 2009 jsme byli podruhé
vyzváni k doplnění podkladů, bez nich by bylo žádost zamítnuta. Překvapivě
se ukázalo, že řada zastupitelů změnila názor od roku 2007, kdy hlasovali pro
změnu koncepce odkanalizování, a navrhovala nedoplnění žádosti a tím skrytě
její odmítnutí. Návrh na doplnění žádosti nebyl schválen, ale počet zastupitelů
odmítajících dotaci nestačil ani na usnesení, že se žádost doplnit nemá. Po asi
dvou hodinách jednání tento bod skončil bez jakéhokoliv usnesení, takže
odpovědnost za rozhodnutí zůstala na starostovi a místostarostovi. Nedoplnění
žádosti znamenalo její zamítnutí a doplněnou žádost lze případně vzít zpět, takže
je prostor pro další úvahy a jednání. Z tohoto důvodu byla žádost
v daném termínu doplněna. K tématu bude svoláno mimořádné zasedání
zastupitelstva na 22. února.
Při základním hodnocení variant můžeme použít asi tři
kritéria: čas, investiční náklady a provozní náklady. Napojení na Prahu má
pravomocné stavební povolení, takže je možné ho realizovat ihned po zajištění
financování a výběru zhotovitele. Jakékoliv jiné řešení znamená začínat od
začátku s projektováním a projednáváním. Investiční náklady na napojení
jsou výrazně nižší než na dostavbu podle původního projektu z roku 2004.
Dosud neprojektovaná úspornější dostavba ČOV by byla asi poněkud, ale ne zcela
významně dražší oproti napojení. Provozní náklady naopak vycházejí o něco
příznivěji pro dostavbu ČOV. Z tohoto hodnocení nám vychází, že přes
určité nevýhody napojení na Prahu bychom tuto variantu neměli opouštět,
přinejmenším do doby rozhodnutí o dotaci. Samozřejmostí je, že obě možná řešení
musí být provázena nákladnými opatřeními na kanalizační síti (výměnou některých
úseků kanalizace) tak, aby byl snížen přítok balastních a dešťových vod do
kanalizace.