Připomínky
k návrhu zadání 1. změny územního plánu města Hostivice
Adresát:
Městský úřad Hostivice
Husovo nám. 13
253 80 Hostivice
V Hostivici, 26. srpna 2007
Připomínky
k návrhu zadání 1. změny územního plánu města Hostivice
Dne
31. července 2007 oznámil Městský úřad Hostivice veřejnou vyhláškou
projednávání návrhu zadání 1. změny územního plánu města Hostivice. Tato změna
obsahuje celkem 7 dílčích změn (ZM1/1 až ZM 1/7) a jednu změnu obecně
platného regulativu (výměra pozemků ve všeobecně obytném území). Změnou má být
navýšeno zastavitelné území o 63,2 ha na úkor zemědělského půdního fondu.
V souladu
s § 47 odst. 2 stavebního zákona uplatňujeme tyto připomínky:
·
Návrh zadání změny č. 1 je v přímém a zásadním
rozporu s ustanovením § 55 odst. 3 stavebního zákona: „Další zastavitelné plochy lze změnou územního
plánu vymezit pouze na základě prokázání nemožnosti využít již vymezené zastavitelné
plochy a potřeby vymezení nových zastavitelných území.“ Územní plán města
Hostivice z roku 2005 obsahuje řadu rozvojových ploch, které dosud nejsou
využity. Pro obytné účely je určena např. rozvojová plocha u ulice Ke
Stromečkům, na Břvích rozvojová plocha č. 14, v Litovicích rozvojová
plocha č. 12. Zcela nebo částečně dosud nejsou využity rozvojové plochy č. 2,
3, 5, 6, 7, 9 a 18. Ještě výraznější nesoulad spatřujeme v případě ploch
pro výrobu, sklady a další komerční využití, kde dosud nejsou využity rozsáhlé
rozvojové plochy kolem rychlostní silnice R6 (plochy č. 43a, 43b, 44a, 44b, 45a
a 45b).
·
Návrh zadání zásadním způsobem mění všechna
východiska, na jejichž základě byl zpracován stávající územní plán. Územní plán si jako jeden z hlavních cílů klade
zkvalitňování stávající zástavby bez výrazné plošné expanze, což navržená změna
popírá. Pokud by její projednávání pokračovalo, musel by územní plán zcela
přehodnotit zejména dimenzování inženýrských sítí (včetně kapacity hlavního
kanalizačního sběrače přes celé město, který je zřejmě na hranici plného
vytížení) a kapacitu občanské vybavenosti, zejména základní a mateřské školy.
Rovněž by bylo nutné vyhodnotit nárůst silniční dopravy a její dopad na
vytížení silniční sítě.
·
Dílčí změny č. ZM1/3, ZM 1/4, ZM 1/5 a ZM 1/6 leží
v ochranném pásmu přírodní památky Hostivické rybníky, které bylo zřízeno k ochraně vlastního území
přírodní památky před nežádoucí urbanizací navazujících pozemků. Výstavba je
zde vázána na souhlas orgánu ochrany přírody podle § 37 odst. 2 zákona o
ochraně přírody a krajiny. Rozvoj obytné zástavby v takovémto území je
zcela nežádoucí. Část těchto ploch navíc
leží v území vymezeném pro nadregionální biokoridor ÚSES.
·
Dílčí změna ZM 1/7 přímo navazuje na území přírodní
památky Hostivické rybníky a leží na zemědělské půdě s nejvyšším stupněm
ochrany. Výstavba v této
lokalitě by znamenala degradaci přírodovědně cenného území tzv. Břevské
rákosiny, jedné z nejhodnotnějších částí přírodní památky. Vymezení této
zastavitelné plochy již při projednávání územního plánu odmítl orgán ochrany
zemědělského půdního fondu.
·
Dílčí změna ZM 1/2 navrhuje komerční aktivity ve
volné krajině, v místech s nevyhovujícím dopravním napojení. Nová rozvojová plocha by znamenala výrazný nárůst
nákladní dopravy na okresních silnicích západně od Hostivice, které jsou
využívány i k rekreační cyklistice (zejména silnice Břve-Hájek je
vyznačena jako dálková cyklotrasa 201). Umístění komerčních areálů do blízkosti
poutní cesty do Hájku i samotného františkánského kláštera v Hájku
považujeme za nežádoucí.
·
Dílčí změna ZM 1/1 by mohla vyvolat nárůst dopravy
v obytných částech města, zejména v Jiráskově ulici. Propojení sjezdu z rychlostní silnice R6
s Nádražní ulicí by mohlo způsobit, že Jiráskova ulice bude využívána jako
přivaděč k silnici R6 místo k tomu určené komunikace přes komerční
zónu Tulipán park. Tuto dílčí změnu považujeme za přípustnou pouze
v případě, že bude navrženo technické řešení, které vzniku zkratky
zabrání.
Na základě výše uvedených připomínek
žádáme Zastupitelstvo města Hostivice, aby návrh zadání změny č. 1 odmítlo a
jeho další projednávání zastavilo.
Doporučujeme,
aby se vedení města zaměřilo místo změn územního plánu umožňujících kvantitativní
růst na zvyšování kvality. Je třeba rozvíjet občanskou vybavenost, nejlépe
v koordinaci se sousedním Jenčem a Chýní, a zlepšovat stav veřejných
prostranství (partery ulic včetně parkování, zastávek hromadné dopravy a
zeleně). Aktuálním cílem by měla být především transformace devastovaných či
nevhodně využívaných ploch v zastavěném území, zejména v centru města.
Ing. Jiří Kučera |
|
Dalibor Smažinka |
|
Ing. Pavel Hosenseidl |
|
|
|
|
|
Roman Rozumek |
|
Ing. Miroslav Češpiva |
|
Ing. Karel Malík |
|
|
|
|
|
|
|
JUDr. Věra Marešová |
|
Ing. Karel Novotný |