Dotazy na názory kandidátů a naše odpovědi
Dostali jsme řadu dotazů k našim plánům. Domníváme
se, že by naše odpovědi mohly zajímat i další občany, proto je zařazujeme i na
tyto stránky. Členění odpovídá členění dle tazatele
Rozvoj
města + obecné
Budete pokračovat v
dosavadním nastoupeném trendu oprav silnic a chodníků?
Ano.
Prioritou oprav chodníků jsou chodníky kolem hlavních silnic, nejprve zejména
v ulici Čsl. armády v Nouzově a na Břvích
v Hájecké ulici. Ulice budou opravovány postupně podle možností rozpočtu.
Při délce místních komunikací 35 km (přebíráním dalších ulic se číslo ještě
zvětší) a odhadované životnosti vozovky 20 let by město mělo dávat na
komunikace každoročně asi 25 milionů, což rozpočet neumožňuje. Za prioritu pro
příští rok vnímáme mj. ulice U Školičky a 28. října. První je od zadního plotu
Klokánku skoro nesjízdná, druhá bude stále více využívána jako výjezd
z nové lokality Ke Stromečkům a navíc zde byly letos opraveny chodníky po
překládce elektřiny. Seznam ulic, u nichž je třeba uvažovat o rekonstrukci, je
uveden v programu rozvoje.
Jakým způsobem se
stavíte k projektu Revitalizace Litovického potoka? Jaké má výhody a nevýhody?
Projekt
jednoznačně podporujeme. Za evropské peníze zde bude domodelováno koryto a
okolí a proběhnou výsadby. Bez terénních úprav by podle našeho názoru nemělo
smysl uvažovat o výsadbách a dalších činnostech, protože by vše muselo být
připravováno jako provizorní do doby provedení těchto úprav. Nezanedbatelný je
protipovodňový efekt navržených opatření, občané ale spíše ocení, že napříč
celým městem vznikne parkově upravený pás. Jsou připraveny i projekty cest,
které by měly dotační akci doplnit, zejména cesty z náměstí ke škole (s
veřejným osvětlením) a spojky mezi ulicemi Jasanovou a U Vodárny. Výstavbě
cesty od smíchovské trati směrem ke Strnadu (k navázání na již existující
chodník/cyklostezku) brání 1 nedořešený pozemek a technické řešení průchodu cesty
pod tratí. Jako jedinou nevýhodu vidíme omezení po dobu výstavby a dále do doby
než se zde ujme vysázená zeleň a zatravnění – to je ale průvodním jevem každé
stavby. Často opakovaný argument přemnožení komárů a zápach z potoka
považujeme za nepodložený, neboť realizace revitalizací z jiných lokalit
nic takového nedokládají.
Co hodláte udělat pro
to, aby nedocházelo k dalšímu záboru zemědělské půdy na území města a udržela
se tak v určitém měřítku potravinová soběstačnost?
Rozvoj města
je určen územním plánem, určení některých pozemků k výstavbě prakticky
nelze změnit. Domníváme se, že stávající územní plán je zpracován rozumně.
Hlavní část zástavby bude ohraničena ze tří stran železničními tratěmi a ze
čtvrté strany Hostivickými rybníky. Samostatně ležící část Břve má vymezeny
přiměřené rozvojové plochy na pozemcích dostatečně vzdálených od přírodně
cenných území. Výstavba na vymezených plochách může vést k nárůstu počtu
obyvatel ze současných asi 9 000 na asi 12 000. Jakkoliv nemáme
radost z průmyslových hal kolem silnice R6,
nejcitlivější místa u „staré“ karlovarské silnice jsou již zastavěna a plochy
severněji leží mezi zástavbou a areálem letiště, takže vlastně příliš
neexpandují do volné krajiny.
Rozhodně
nesouhlasíme s vymezováním dalších rozsáhlých zastavitelných území nad
rámec stávajícího územního plánu. Podle stavebního zákona sice nesmí být
vymezovány nové plochy, pokud nejsou využity stávající, ale na to nelze
spoléhat, důležitý je jasný postoj zastupitelů k tomu, jaký rozvoj města
si přejí. V tomto směru máme názor zcela jednotný.
Jakým způsobem budete
jednat s developery, tak aby nedocházelo k nevratným krokům v souvislosti s
další zástavbou území?
Zástavba
ploch určených k výstavbě územním plánem je nepochybně nevratný krok.
Chceme pokračovat v zavedené praxi, že výstavba větších lokalit je
povolována ze strany města výhradně formou plánovací smlouvy, která hned na
začátku stanoví povinnosti všech zúčastněných.
Podpořili byste
rozšíření úředních hodin Městského úřadu o dopolední hodiny jedné soboty v
měsíci?
S ohledem
na zaměstnance úřadu toto opatření nevidíme jako příliš vhodné, ale bude-li o
něj velký zájem, nehodláme mu bránit.
Podpořili byste posun
zasedání ZM na pozdější hodiny, tak aby se mohli účastnit i ostatní obyvatelé
Hostivice?
Zasedání
zastupitelstva města se konají od 18 hodin. Některá zasedání jsou krátká, ale
při jiných trvá jednání až do pozdějších hodin. Z tohoto důvodu
nepovažujeme za vhodné posouvat začátek zasedání o více než půl hodiny.
Podpořili byste vznik
moderovaného diskuzní fora na webu města, kde by
mohli čtenáři klást otázky, a představitelé města by jim odpovídali?
Obecně nemáme
s internetovými diskusními fóry příliš dobrou zkušenost. Stačí se třeba
podívat, jaké invektivy si vyměňují účastníci chýňského diskusního fóra.
Moderované fórum by mělo být kultivovanější, znamená to však, že na úřadě by
musel být vyčleněn pracovník, který by se této problematice věnoval minimálně
po část pracovní doby. Vzhledem k tomu, že nikdo ze zaměstnanců nemá
volnou kapacitu, zavedení fóra by bylo spojeno s navýšením pracovních
úvazků na úřadě a tím s navýšením nákladů na provoz úřadu. Pokud takové
fórum vznikne, jsme připraveni na něm reagovat, jeho vznik ale nebudeme
iniciovat.
Podpořili byste lepší
informovanost občanů města, zejména v souvislosti s klíčovými aktivitami
(územní plán, rozsáhlá výstavba, nevratná klíčová rozhodnutí apod.) města?
Uvítali
bychom námět, jak by měla lepší informovanost vypadat. Domníváme se, že
informování na webových stránkách a v Hostivickém měsíčníku obsahuje
všechny důležité informace o tom, co se na radnici děje.
Podpořili byste doplnění
vývěsních tabulí s podrobnějším plánem města na příjezdech do města? Domnívám
se, že toto ve městě není zcela ošetřeno a chybí mi např. u hostivického
nádraží, u litovicko-jenečského hřbitova, v Litovicích u tvrze, na hrázi
rybníka, v Nouzově a na Pískách.
Rozmístění
plánů na příjezdech nám přijde jako užitečné, smysl by mělo zejména u nádraží.
Za důležitější však považujeme tabule, na nichž budou zveřejňovány pozvánky na
akce a další informace. Poté chceme přistoupit k omezení vylepování
plakátů na sloupy a další místa, protože toto „divoké“ vylepování hyzdí město,
ale není ho možné regulovat, dokud nenabídneme rozumnou alternativu.
Kapacita ZŠ je naplněna.
Jakým způsobem chcete počet žáků zvládnout? Budete školu dále rozšiřovat nebo
se budou dělat „pořadníky“ obdobně jako v MŠ? Jakým způsobem chcete docílit
zdravého stravování podle současných trendů?
Kapacita školy
je 900 žáků, nyní školu navštěvuje 730 dětí. Škola bude muset
v nejbližších letech efektivněji využít některé prostory a neobejdeme se
bez toho, že některé družiny budou muset fungovat ve třídách. Nepovažujeme však
za vhodné stavět další školní prostory, dlouhodobě kapacita školy odpovídá
potřebám města. Problém budou za několik let představovat žáci druhého stupně
z Chýně, kteří se již do školy nevejdou (po určitou dobu by tvořili 2
třídy na ročník). Obec Chýně již byla upozorněna, že si musí problematiku
druhého stupně včas řešit. Jsme přesvědčeni, že Chýně, která má nyní 2,5 tisíce
obyvatel a podle jejich )územního plánu by se měla rozrůst asi na 5 tisíc
obyvatel, se bez plnohodnotné školy neobejde. Nyní navíc Chýně může využít
dotace na budování škol. Podrobnosti o předpokládaných počtech dětí jsou
uvedeny v programu rozvoje.
O kvalitě
stravování se vedou dlouhodobě debaty mezi rodiči, školou i zřizovatelem,
názory se různí. Hlavní problém spočívá v tom, že pro ředitele je velmi
obtížné sehnat šikovného kuchaře, kterého by uspokojil plat podle tabulek.
Kapacita MŠ je naplněna.
Jak se hodláte postavit k výstavbě/rozšíření mateřské školy? Kde vezmete
finanční prostředky. Kde ji chcete případně situovat? Jakým způsobem to chcete
provést, aby mohla být školka (resp. její část) po snížení populační křivky v
budoucna bez větších zásahů přebudována např. na oddělení zájmových kroužků. Co
uděláte se současnými – nevyhovujícími webovými stránkami MŠ? Co uděláte pro
zlepšení kvality stravování v MŠ?
Na MŠMT je
podána žádost o dotaci na výstavbu nového areálu školky v zahradě
stávající školky. Nevýhody řešení spočívají v tom, že všechny školní
areály budou soustředěny v jednom místě, což např. zvyšuje riziko přenosu
různých onemocnění při epidemiích, zmenší se zázemí stávající školky a přístup
do nové školky povede přes bývalý hřbitov. Toto řešení naši radní přesto
podpořili, protože město nemá a ani nemůže získat jiný vhodný pozemek pro
stavbu školky, která je nezbytně třeba. Kapacita této školky bude 75 dětí + školní
kuchyně. Přiznáváme však, že někteří naši kandidáti ho nepovažují za
jednoznačně správné. Kromě toho je dohodnuto zřízení dvou tříd
v nebytových prostorech obytného souboru Bažantnice, který připravuje
společnost doma Praha s. r. o. Tady jsou podmínky zakotveny ve
schválené plánovací smlouvě. Stávající a takto vybudovaná zařízení budou
odpovídat dlouhodobějšímu výhledu potřebné kapacity. Otevření obou školek lze
předpokládat od září 2016, v případě stavby se neobejdeme bez dotace
(náklady jsou odhadnuty na 43 milionů).
Po realizaci
obou záměrů bude v městských zařízeních k dispozici 338 míst.
V případě poklesu by jako první zanikla třída ve škole nad jídelnou, jejíž
prostor se jistě bude hodit škole. Při dalším poklesu, který však nenastane
dříve než za 5 až 10 let, by město ukončilo nájem pronajatých prostor u
Bažantnice. Kdyby snad ještě klesal počet dětí, pak je třeba si uvědomit, že
třídy jsou naplněny na horní hranici možností a pokles počtu dětí ve třídách by
umožnil větší péči o jednotlivé děti. Z tohoto hlediska je přebudování
části kapacit školky na prostory pro školní děti lákavé, ale podle našeho
názoru k němu nebude moci v nejbližších letech dojít.
Za stránky
školky je zodpovědná školka jako samostatný právní subjekt. Je však pravda, že
stránky školky, ale třeba i TSH by mohly vypadat
lépe, z pozice zřizovatele o to budeme usilovat.
Nezaznamenali
jsme žádné podněty, že by stavování ve školce mělo nevyhovující kvalitu.
Myslíte si, že na území
města do budoucna vznikne další středoškolské či vysokoškolské zařízení?
Jsme rádi, že
ze „staré“ školy vzniklo gymnázium, podobné úvahy jsme uváděli již
v dřívějších volebních programech, ale bez specifické situace
v minulých letech by asi toto školské zařízení nevzniklo. Vznik další
střední školy či dokonce vysoké školy nevnímáme jako reálný, škola by musela
být natolik kvalitní a specifická, aby dokázala konkurovat nabídce vzdělávacích
zařízení v Praze.
Podpořili byste výstavbu
chodníku mezi ulicí Komenského a pražským Sobínem podél silnice 0054?
S výstavbou
obytného souboru Bažantnice bude chodník prodloužen k Okrajové ulici, což
je zakotveno ve schválené plánovací smlouvě. Záměr prodloužení chodníku až do
Sobína považujeme za užitečný a potřebný, ale úvahy o něm nemají smysl bez
domluvy s MČ Praha-Zličín, protože ze zbývající trasy je asi 200 m
v Hostivici, ale asi 450 m na pražském území. Pozemky kolem silnice nejsou
ve státním nebo obecním vlastnictví, takže i v případě dohody s MČ by
realizace byla dlouhodobou záležitostí. Prozatím nezbývá než chodcům doporučit,
aby do Sobína šli po chodníku/cyklostezce od konce Sadové ulice. Pro občany
bydlící v okolí Sadové ulice je tato trasa výhodnější, pro občany bydlící
západně od Komenského ulice už se příliš nehodí.
Podpořili byste opravu
Husova náměstí, aby byly chodníky konečně opravené a náměstí působilo celkovým
kompaktním dojmem? Doplnili byste na náměstí i stromy a další prvky, aby
náměstí více „žilo“?
Na náměstí je
třeba nejen opravit chodníky v jižní části, ale zejména dořešit některé
koncepční záležitosti. Betonové desky na zpevněné ploše kolem mariánského
sloupu se začínají lámat, navíc osa dlažby nerespektuje osu fara – sloup –
zámek. Rozčlenění plochy u silnice na Sobín (asfalt, zeleň, jiná dlažba nad
potokem) barokní osu dokonale potlačuje. Prostor před farou a knihovnou přímo
volá po dořešení, zatím funguje jako chaotické parkoviště. Stání aut třeba před
sochami u vchodu do kostela je nevhodné…
Co hodláte udělat pro
část Břve, která působí dost zanedbaným dojmem?
Pro Břve
nemáme univerzální recept, dojem zanedbanosti je způsoben především stavem řady
soukromých domů, který může město ovlivnit jen minimálně. Břve nejsou ze strany
radnice zanedbávány, mají všechny inženýrské sítě, povrchy místních komunikací
byly všechny v posledních letech obnoveny a jsou možná nejlepší
z celé Hostivice. Zásadním nedostatkem, který chceme napravit, je
chybějící chodník podél Hájecké ulice. Dojmu za Břvů by pomohlo odbahnění
Břevského rybníka i odstranění zbytků kempu za Krahulovem včetně tamější
skládky, ale to je věcí jednání s vlastníky, která zatím nevedla
k cíli. Od břevských občanů víme, že oceňují průběžnou údržbu městských
pozemků na Břvích, která v dřívějších obdobích
příliš nefungovala.
Podpořili byste opravu
budovu Městské knihovny/Městského kulturního střediska?
Na výměnu
oken a zateplení fasády již TSH získaly dotaci
z OPŽP, na výměnu střešní krytiny poskytlo
peníze město ze svého rozpočtu. Rovněž je připravena včetně zajištěného
financování stavba nové budovy pro telefonní ústřednu, jejíž přestěhování uvolní
a zhodnotí přízemí budovy. Poté bude ještě třeba najít peníze na rekonstrukce
v interiérech, což se doufám povede.
Doprava
Podpořili byste vznik a
provozování vnitroměstské autobusové linky PID, která
by v pracovní dny spojovala obtížněji dostupné lokality s občanskou
vybaveností, zdravotnickými zařízeními, železničními zastávkami, úřady, školami
apod.?
Linka už byla
prověřována a náklady na její provoz by dosahovaly statisíce ročně. Navíc nelze
vést jednu linku tak, aby propojila s nádražím všechny odlehlejší části
města. Možná by pomohlo, kdyby jedna z linek vedoucích přes Litovice a
Nouzov zajížděla k nádraží, kde by byl zajištěn přestup na vlaky. Takové
úvahy jsme vedli o lince 347, která je však již nyní poměrně pomalá, takže
námět nezískal širší podporu. Obslužnost některých okrajových částí Hostivice
nyní zlepšily nové vlakové zastávky.
Podpořili byste v
souvislosti s prodloužením metra do Motola nevyužitý potenciál linky 347 PID zkrácení intervalu této linky na 30 min. v PD a 30–60 min. o víkendech? V oblasti Motola jsou mj. dvě
spádové nemocnice a navíc v nich pracují také obyvatelé Hostivice.
Linka 347 po
otevření metra do Motola určitě získá na atraktivitě. Dosud je tato linka
nejztrátovější, takže podílení provozu je možné zvažovat až po vyhodnocení, jak
se změní zájem o ni po zprovoznění metra. Využívání přestupu na metro A na
Motole by mohlo vést i ke snížení zájmu o cesty vlakem, což by byla škoda.
Podpořili byste zřízení
kamerového systému a elektronických panelů s jízdními řády u nových
železničních zastávek U Hřbitova a Sadová a autobusové zastávky na náměstí?
Město
v zásadě neprovozuje kamerový systém a není důvod, proč by měly být
speciálně sledovány právě vlakové zastávky. Elektronické panely s jízdními
řády by zlepšily orientaci cestujících, jde však o úkol především pro SŽDC jako vlastníka zastávek.
Co uděláte pro potřebnou
realizaci rychlodráhy Praha – Kladno?
Jde o státní
investici, radnice nemůže zase tak moc dělat. Zatím není ukončeno ani hodnocení
vlivů stavby na životní prostředí… Ke stavbě budou potřeba i městské pozemky,
předpokládáme, že je město poskytne bez průtahů. Stavba by jednoznačně zlepšila
kvalitu železniční dopravy a na modernizaci je závislá i realizace velmi užitečné
zastávky Hostivice-.Jeneček.
Jaký je váš názor na vlakotramvaj neboli tramvlak na
území města? Podpořili byste tento druh moderní kapacitní dopravy pro spojení s
Prahou, byť jde o vzdálenější budoucnost (horizont 15 – 20 let)?
Jde o nový
záměr, o kterém jsme se dočetli pouze v tisku. Zaznamenali jsme několik
skeptických komentářů od odborníků. Pokud jsme záměr pochopili správně, pro
Hostivici by se zřejmě příliš nezměnilo, pouze by odpadl přestup mezi vlakem a
tramvají ve Zličíně/Řepích.
Bezpečnost
Podpořili byste navýšení
počtu tolik potřebných strážníků MP?
Městská
policie stojí přes 5 milionů Kč ročně a 9 strážníků včetně ředitele je schopno
zajistit nepřetržitou službu dvou mužů, výjimečně jen 1 muže. Pokud by měly
operovat zároveň dvě hlídky, zjednodušeně by to znamenalo navýšení nákladů na
dvojnásobek, což není v rozpočtových možnostech města. Již nyní hodnotíme
práci MP velmi pozitivně a účelnost vynakládaných prostředků dokládají
statistiky, jak významně se v Hostivici snížila kriminalita po
(znovu)zřízení MP v roce 2008. Obdobně bohužel nemůžeme hodnotit práci
zdejšího oddělení Policie ČR.
Co hodláte dělat udělat
s ostudou města – hostivickými bezdomovci? Budete je např. zapojovat do systému
veřejných prací?
Pomoci je
možné tomu, kdo o pomoc aspoň trochu stojí. Bezdomovci nepochybně nepřidávají
městu na kráse, pokud však nepáchají přestupky nebo jinou trestnou činnost,
nikdo nemůže jejich pohyb kdekoliv na veřejných prostranstvích omezovat.
Jakým způsobem se
hodláte postavit k problematice drog na škole v minulosti? Co hodláte udělat
pro maximální prevenci mezi žáky?
Podle
dostupných informací nejsou drogy v hostivické škole významný problém.
V minulosti došlo k ojedinělé „kauze“, šlo však o nepochopený vtip
starších žáků vůči mladším. Škola problematiku řeší zodpovědně a dostatečně.
Co uděláte pro potírání
vandalismu?
Rozhodující
je zájem občanů a aktivita státní i městské policie. Přes skvělou práci MP
nelze vandalským činům zcela zabránit. Byť nás mrzí způsobené škody, domníváme se,
že situaci nelze příliš zlepšit oproti současnosti bez celkové proměny
společenského klimatu.
Jakým způsobem chcete
udělat bezpečnější Litovickou ulici, kde nejsou dodržovány předepsané
rychlostní limity, a existence služebny Policie ČR nic neřeší? Vzhledem k
častým průjezdům vozidel IZS a busů PID asi neprojdou klasické zpomalovací prahy, ale třeba by
mohli pomoci velkoplošné prahy, které jsou aplikovány např. na ul. Milady
Horákové či Sokolovské v Praze (ve zmenšeném rozsahu i před hostivickým gymnáziem).
Loni byly ke
zvýšení bezpečnosti na Litovické ulici vybudovány dva nové přechody pro chodce
včetně nasvícení. Jak informoval náčelník zdejšího oddělení Policie ČR, měření
rychlosti na Litovické ulici proběhlo, ale překročení bylo zjištěno jen několik
málo. Rozhodně nechceme přeměnit městskou policii na instituci k měření
rychlosti, její úloha je jinde. Vzhledem k tomu, že Litovická ulice není
města, ale kraje, asi už moc možností není.
Podpořili byste doplnění
svítidel VO na Litovické ul. v úseku V Lukách – Za
Tvrzí?
Rekonstrukce
veřejného osvětlení v tomto úseku je připravována v souvislosti
s připravovanou přeložkou elektrorozvodů do země a zrušením sloupů. Práce
proběhnou nejspíše současně, termín zatím není znám.
Zakážete po otevření
sjezdu Hostivice ze silnice R6 vjezd těžkotonážních
automobilů do centra města?
Karlovarská
silnice zůstává nadále silnicí I. třídy (a zůstane jí do té doby, než se ŘSD podaří majetkově vypořádat všechny pozemky v trase
silnice, aby ji mohl převzít kraj), na které nelze omezovat vjezd vozidel.
Zákaz by byl pro Hostivici příjemný, ale je právně nedosažitelný.
Sport
Jak se váš postoj k
výstavbě uvažovaného soukromého sportovního areálu na Břvích.
Co tím město získá a naopak ztratí?
Stávající SAB si našel svou klientelu. Budování dalších sportovišť na
Břvích však považujeme za nešťastné, protože by tak
byly vzdálené většině obyvatel Hostivice. Vhodnější by byly třeba pozemky
určené pro sport v bývalém hliništi mezi Hostivicí a Jenečkem, ty se nyní vracejí
církvi a záměr, který má s jejich využitím zdejší farnost, zatím neznáme.
Stávající SAB využil všechny pozemky určené
v těchto místech pro sport a rekreaci, takže výstavbě dalších sportovišť
by musela předcházet změna územního plánu, na úkor plánované zeleně.
Bude nějakým
způsobem nahrazeno dětské hřiště, které
zaniklo při výstavbě nových sportovišť hostivické školy?
Nepočítá se
s tím. Prolézačka, která nebyla obnovena, již před výstavbou sportoviště
dožila a musela by být odstraněna v každém případě. Kolotoč a „koník“ byly
nově umístěny před plot sportoviště.
Podpořili byste výstavbu
dalších dětských sportovišť např. v býv. zámecké
zahradě?
Hřišť pro
malé děti je v Hostivici poměrně dost, chybí spíše prvky pro větší děti,
jako např. lanová pyramida. Umístění prvků pro větší děti je nyní dojednáno na
hřiště u Okrajové ulice. Sportovní prvky v bývalé zámecké zahradě by mohly
využívat i školní děti např. při aktivitách družiny a z tohoto pohledu jde
rozhodně o zajímavý námět na dovybavení parku. Prvním drobným krokem bylo
letošní umístění laviček do parku dle požadavků vychovatelek školní družiny.
Budete podporovat
výstavbu bazénu? Pokud ano, kde by měl být a kde na něj vezmete finanční
prostředky?
I dobře
provozovaný bazén generuje ztrátu a musí být dotován. U bazénu dlouhého 15 m
jde asi o 0,5 mil. Kč ročně, u bazénu 25 m o asi 1,5 mil. Kč ročně. Vzhledem
k tomu, že v blízké Praze i jinde v okolí jsou kvalitní bazény a
akvaparky, považujeme za účelnější jiné investice.
Podpořili byste vznik programu
pro méně zdatné děti, které sice nechtějí dělat vrcholový sport, ale přesto je
sportování baví? Jde o širokospektře založené
pohybové hry, kde by si mohly utužovat fyzické dovednosti a nesedět u počítače.
Dosavadní rozsah v ZŠ je nedostatečný,
napadá mi, že pro tyto účely by mohla sloužit třeba Sokolovna, kde by se děti
mohly několikrát do týdne scházet.
Nabídka
programů pro děti je poměrně bohatá. Hledaný program nabízí např. aktivity
Sokola.
Výhledově lze
uvažovat o výstavbě kulturního (multifunkčního) střediska na pozemku zámecké
zahradu u Lidlu, čímž by vznikly nové plochy pro
kulturu (kondiční cvičení) a uvolnilo by se tím místo v sokolovně pro více
sportovní činnosti. Toto je však pouze výhled do budoucna a v současné
době nejsou d dispozici investiční prostředky na tento záměr.
Ekologie
Co hodláte udělat s
faktem, kdy jeden či dva jednotlivci v ulici dokáží spalováním nevhodných,
zejména fosilních paliv nebo nesprávným způsobem topení zamořit kouřem přilehlé
ulice? Jak tomu čelit na celoměstské úrovni?
Po poslední
novele zákona o ovzduší již město nemá vůbec žádné pravomoci v této
oblasti, přišlo i o možnost kontrolovat tzv. tmavost kouře. Možností je jen
apel radnice a sousedů na odpovědnost jednotlivých lidí…
Jakým způsobem hodláte
vycházet s pejskaři, aby město nebylo zamořeno psími exkrementy?
Po městě jsou
rozmístěny koše i se sáčky na psí exkrementy. Na základě vyhodnocování situace
jsou postupně koše doplňovány i na další místa. Problematikou se rovněž zabývá
městská policie, je však těžké přistihnout konkrétního psa a jeho majitele.
Jaký je váš postoj k
výstavbě a provozování paralelní letištní dráhy ruzyňského letiště? Jakým
způsobem se případně zasadíte o to, aby byl negativní vliv na Hostivici
minimalizován?
Paralelní
dráha není pro město žádným přínosem, naopak zhorší situaci v Hostivici.
Všechny výhrady a požadavky byly opakovaně podrobně specifikovány ve
vyjádřeních města k hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. Je však
třeba uvést, že navrhovaný provoz dráhy (převažující přistání od východu,
vyloučení nočního provozu s výjimkou odstávky původní dráhy, …) je pro
Hostivici z možných režimů provozu na nové dráze ten nejpříznivější.
Pokud bude na
výstavbě této dráhy silný státní zájem, Hostivice výstavbě nezabrání.
V takovém případě bude nutné vyjednat co nejvíce kompenzací.
V současné době probíhají jednání o podobě protihlukového valu, o kterém
se předpokládalo, že by snížil hluk z letadel pojíždějících po dráze.
Studie však prokázaly, že efekt tohoto valu bude minimální. Řeší se proto
rozsah výsadeb spojených s budováním valu, severně od Hostivice by se měly
významně rozšířit stávající plochy zeleně.
Jakým způsobem hodláte
řešit pořádek u sběrných nádob tříděného odpadu? Jde mi o to, že jsou zde
ukládány nevhodné předměty pro tříděný odpad (pneu,
zbytky nábytku, keramika, větve, kovové předměty atp.) navíc ve značném
nepořádku – asi nejvíce to platí o separační místě Sportovců x Litovická. Druhý
fakt, který mi vadí a zřejmě s tím i souvisí, je nemalý počet automobilů s pražskou
registrační značkou, kteří sem odpad vozí. Jakožto rezidentovi se mi krajně
nelíbí, že musím doplácet na tyto nešvary ze své peněženky, a to s rostoucí
finanční náročností.
Přistižení
konkrétního pachatele přestupku je velmi problematické. Nejspíše tedy nezbývá
než soustavný úklid a pak také trochu štěstí při kontrole. U aut
s pražskou značkou není zřejmé, zda zde jeho majitel nebydlí bez
přihlášení k trvalému pobytu. V takovém případě platí aspoň za
bytovou jednotku a má nárok na odložení (správného) odpadu. Obdobným problémem
je, že leckdy kontejnery na tříděný odpad používají bez smlouvy s městem
podnikatelé. V této věci již proběhla kontrola, bude třeba ji opakovat.
Kultura
Jak jste spokojeni se
současným fungováním MKSH, co se vám líbí, co nelíbí,
co byste změnili?
(Spolu)iniciovali
jsme vznik MKSH a tato organizace naplňuje úkoly,
kvůli kterým jsme ji zřídili. S jeho činností jsme velmi spokojeni a
zaznamenali jsme, že oživení společenského dění v Hostivici oceňuje řada
občanů. Věcmi, které nefungují ideálně, se MKSH
zabývá a jistě se postupně zlepší.
Podpořili byste navýšení
počtu zaměstnanců MKSH?
MKSH plně podporujeme, počet zaměstnanců
však v současné době vnímáme jako odpovídající tomu, co od MKSH očekáváme. Navýšení by muselo být provázeno důkladnou
rozvahou, jak tato změna přispěje k dalšímu rozšíření aktivit.
Podpořili byste navýšení
nákladu a rozsahu Hostivického měsíčníku?
Náklad HM
bude zvýšen od 1. ledna 2015 z 3700 na 4000 výtisků, aby se dostalo na
všechny obyvatele (v souvislosti s růstem Hostivice již náklad přestával
stačit).
Vím, že situace s cennou
památkou – Litovickou tvrzí je díky více majitelům složitá, myslíte si, že je
reálné, aby v dohledné době byla soukromými společnostmi opravena případně
městem odkoupena?
Majitel tvrz
udržuje podle svých možností a o prodej městu či jiné instituci nemá zájem.
Pokud by však město mohlo obnovu tohoto areálu a jeho zapojení do dění
v Hostivici nějak podpořit, rozhodně tomu pomůžeme.
Podpořili byste vznik
městského technického muzea, kde by byly statické i provozní exponáty
související s Hostivicí a okolí? Jde např. o vyřazené hasičské vozy, traktory,
vozy Technických služeb, Městské policie, archaické elektromechanické
zabezpečovací zařízení z hostivického nádraží atp.
Ač máme vztah
k místní historii, městské muzeum nevnímáme jako prioritu, spíše dáme
přednost působení profesionálních muzeí.
Myslíte si, že je
reálné, aby do budoucna vznikla městská televize, která by se zabývala
aktuálním děním na území města a tyto výstupy umisťovala na internet?
Pokud by šlo
o soukromý projekt, proč ne. Z městských peněz ale takovou aktivitu
podporovat nechceme, nezdá se nám jako dostatečně efektivní způsob šíření
informací.
Myslíte si, že je
reálné, že by ve městě vznikla výstavní galerie na jiném místě, než je městský
úřad? Současné místo mi nepřipadá příliš vhodné.
O zřízení
jiné výstavní galerie než ve vstupní hale zámku a v zámecké kapli
neuvažujeme. Stávající výstavní prostor má zajištěnu slušnou návštěvnost,
protože jím projdou všichni návštěvníci radnice. Jeho nevýhodou je fakt, že
exponáty nemají ochranu formou stálé průvodcovské služby.