MARIÁNSKÝ SLOUP
Úvod -> Památky
-> Mariánský sloup
Roku 1732 koupila Hostivici jako součást tachlovického panství Anna Marie
Františka velkovévodkyně toskánská a záhy se pustila do rozsáhlé stavební
činnosti. Na návsi (nynějším Husově náměstí) postavila faru a přestavěla
zámek a přesně mezi tyto dvě dominanty nechala umístit devět metrů
vysoký mariánský sloup z žehrovického
pískovce. Práce byla v roce 1740 zadána kamenickému mistrovi Janu Jiřímu
Thumovi z Verneřic za 110 zlatých a
v roce 1741 už proběhlo jen nabarvení sloupu za 24 zlatých. Stav sloupu nebyl
vždy uspokojivý. Již na počátku 20. století měly sochy zuráženy atributy (znamení,
podle kterých se svědci poznávají) i s částmi rukou. Velkou opravou
prošel sloup v letech 1994–2000, při této opravě musely být znovu
vybudovány základy sloupu zničené zatékáním z okolní zpevněné plochy a
byly nově vytvořeny atributy světců, které však nebyly na sloup umístěny.
K tomu došlo až při dalším restaurování sloupu v roce 2014, kterého
se ujal akademický sochař Jiří Kačer. V roce 2018 byl doplněn další
schod, který zakryl betonový základ sloupu.
Na vrcholové desce nacházíme ze západní strany, směrem k zámku,
plastickou kopii oltářního obrazu z kostela Panny Marie vítězné na Bílé
Hoře. Z východní strany, směrem k faře, je znázorněna Panna Marie
Polická. Anna Marie Františka Toskánská, o níž místní tradice mylně tvrdí, že
se na sloupu nechala zobrazit sama, tak do Hostivice přenesla mariánský kult
ze svého severočeského panství Horní Police (u České Lípy). I v průběhu 20. století neodolaly času některé části výzdoby.
V současnosti již nenajdeme na sloupu v úrovni soch kartuše
(plochy často mírně vypouklého tvaru v bohatých ornamentálních
rámečcích). V jedné této kartuši býval monogram „ANNA“ (či spíše „AMF“),
ve druhé znak vévodů sasko-lauenburských, ze kterého velkovévodkyně toskánská
pocházela, a zbývající bývaly prázdné. Stará poškození soch a chybějící atributy způsobily, že není zcela
jisté, které světce sochy představují. Zdeněk Wirth
je v roce 1907 označil jako sv. Floriána, sv. Jana Nepomuckého, sv.
Víta (?) a sv. Barboru (?), Josef Ptáček pak o pár let později jako sv.
Vavřince, sv. Kateřinu, sv. Víta (?) a sv. Floriána. V současnosti
považujeme za správné určení podle Josefa Ptáčka. Svatá Kateřina, svatý Vavřinec a svatý Vít. Svatá Kateřina Alexandrijská († 307)
svou výmluvností obrátila na křesťanství i císařovy rádce. Byla vězněna
a mučena, tělo chtěli drásat kolem s hřeby, které se zázrakem
rozpadlo. Kateřina je patronkou univerzit, studentů, vědců, knihtiskařů,
kolářů a vozků. Socha na mariánském sloupu nemá atribut, kterým je rozlomené
kolo. Koruna snad byla doplněna dodatečně, protože svatá Kateřina nepocházela
z královského rodu a koruna jí nepřísluší. Svatý Vavřinec († 258) byl římský
jáhen, který byl mučen, aby vydal údajné poklady církve, a poté uškvařen. Je
patronem správců majetku, kuchařů, sládků a knihovníků. Jeho atributem je
mřížový rošt.
Svatý Vít a svatý
Florián. Svatý Vít († 305) byl římský
chlapec umučený pro víru, patřil mezi ochránce Čechů. Vítovým atributem je
palmová ratolest (společný atribut pro všechny mučedníky) a kniha. Svatý Florián († 303) byl římský voják
umučený v Horním Rakousku pro víru. Je patronem hasičů, zedníků
a kominíků. Jeho atributem je vědro s vodou, kterou hasí dům u
svých nohou. |
Úvod -> Památky
-> Mariánský sloup