LITOVICKÁ TVRZ
Úvod -> Památky
-> Litovická tvrz
Pokud přicházíme do
Hostivice od západu, zaujme nás hned na okraji Litovic mohutná tvrz. Pouhý
pohled na gotická okna nás přesvědčí o tom, že stojíme před velmi starou
stavbou. První zmínka o
Litovicích se objevuje na listině z roku 1266, kde je jmenován Řehník z
Litovic, nejstarší historicky doložený majitel litovické tvrze. Řehník byl
komořím královny Kunhuty a almužníkem krále Přemysla Otakara II. Byl vlivným
a bohatým člověkem a začal stavět mohutný gotický hrad v Dražicích u
Mladé Boleslavi, podle kterého se jeho rod později nazýval. Jeho syn Jan IV.
z Dražic se stal posledním pražským biskupem (jeho nástupce Arnošt z Pardubic
byl již arcibiskupem). Jako biskup byl obviněn z nadržování kacířům a
jedenáct let se ospravedlňoval z obvinění u papežského dvora v Avignonu.
Během té doby poznal vyspělou francouzskou gotiku. Po návratu se pustil do
rozsáhlé stavební činnosti, z níž je pro Hostivici nejdůležitější vystavění
kamenné litovické tvrze. Vzhled tvrze se v podstatě dochoval z této doby a
tvrz je tak jedinečnou kulturní památkou. Jedna
z rekonstrukcí ukazuje možný vzhled tvrze v gotickém období. Když Jan IV. z Dražic
zemřel ve věku 93 let, byla tvrz prodána a od roku 1391 ji vlastnili Pavel a
Václav z Jenštejna, synovci arcibiskupa Jana Očka z Vlašimi. Ti se
posléze zadlužili a museli tvrz prodat Zachařovi ze Svinař. Vladycký rod pánů
ze Svinař, který měl ve znaku bílou volskou hlavu, významně zasáhl do českých
dějin. Zachař, místopurkrabí Pražského hradu, se těšil velké přízni Václava
IV. a sjednával v Anglii sňatek královy sestry Anny s králem
Richardem II. Zachařův syn Jan ze všech sil pomáhal Jiřímu z Poděbrad.
Další majitel tvrze, Bohuslav Litovický ze Svinař, působil za Vladislava
Jagellonského jako královský prokurátor. Po něm se majitelem tvrze stal
vladycký rod Chrtů ze Rtína, který zřejmě byl příbuzný s pány ze
Svinař. Za vlastnictví pánů ze Svinař nebo Chrtů ze Rtína tvrz od 2. patra
vyhořela a její oprava je nazývána první renesanční přestavbou.
Od roku 1539 do roku
1559 tvrz několikrát mění majitele, až ji nakonec kupuje měšťan Starého Města
pražského Šebestián Prunar. Bohatý měšťanský rod Prunarů vlastnil tvrz až do
začátku třicetileté války a v této době došlo k takzvané druhé
renesanční přestavbě. Vnuk Šebestiána, Jan Jeroným Prunar, zemřel ve věku 23
let a majitelkou se pak stala jeho žena Kateřina, znovu provdaná za Jana
Kutnauera ze Sonnensteinu. Ten se aktivně podílel na stavovském povstání a
byl jedním z 27 českých pánů popravených 21. června 1621 na Staroměstském
náměstí. Kateřina Kutnauerová se potom znovu provdala za Jana Vodňanského z
Uračova. Vodňanský, přijímající podobojí, nebyl ochoten přestoupit na
katolickou víru, a proto musel odejít ze země.
Tvrz
se kolem roku 1640 stala majetkem hrabat ze Žďáru, kteří už vlastnili
Hostivici, Břve i Jeneček. Tvrz bylo třeba opravit, protože v důsledku
předchozích majetkových přesunů byla v havarijním stavu. Po vymření Žďárských
se o panství starali skoro 20 let Martinicové, kteří tvrz barokně přestavěli
na sýpku. S přeměnou na sýpku došlo ke změně výšek podlah a bylo vloženo
mezipatro. Po polovině 19. století, kdy tvrz byla součástí císařského velkostatku,
vznikly ve východní části přízemí a 1. patra klasicistně upravené byty. Jako
sýpka sloužila tvrz donedávna. Ještě v 60. letech 20. století se propadla
část podlahy přetížená obilím. Nyní je tvrz prázdná a čeká na zásadní
rekonstrukci. Současný majitel, společnost Litos
zastoupená panem Bubnem, provádí aspoň nejnutnější opravy – zachránil notně
poškozené vnější schodiště do 1. patra, na kterém býval tympanon se
znakem Dražických, opravil jižní přístavek a průběžně spravuje střechu. Na prohlídce tvrze… Tvrz je mohutná
třípatrová podsklepená budova, která si i přes několik přestaveb a úprav
zachovala svůj gotický charakter. Její ojedinělé kvality vyplývají z účasti
francouzských mistrů na stavbě. Pro architekty je nejpozoruhodnější
souměrnost oken při pohledu z hlavních místností i z venku a rozvržení
hmoty objektu. Dokonalá je také kvalita kamenických prací. Gotický sklep ve východní
části tvrze před odbouráním dělící příčky. Nejlépe se gotický
stav zachoval ve východních sklepích. Jsou zde zachovány původní křížové
klenby, ale které opět vynikly po odbourání pozdější dělící příčky. Gotická
podlaha ve sklepě bývala asi o metr níž, nedávnými průzkumnými pracemi byla
odkryta barokní podlaha asi o metr výš. Zvýšená podlaha zakrývá spodní část
středového pískovcového sloupu, který jediný z celé stavby není z opuky.
Západní část tvrze nebyla podsklepena, ale snížením podlahy přízemí asi o dva
metry z těchto místností vznikl další sklep, který je sklenut barokní valenou
klenbou. Do původního východního sklepa se vcházelo z přízemí, toto schodiště
však zaniklo s úpravou západní části tvrze. Dnes se do sklepů vchází vchodem
v severním přístavku, kde se dříve vcházelo do přízemí.
Přízemí se zachovalo
jen ve východní části a bylo klasicistně upraveno na byty. Zachovalo se zde
gotické ostění několika oken a pod novými omítkami byly nalezeny původní
omítky gotické. Také východní část prvního patra byla upravena na byty. Z
gotických prvků zde zaujmou zbytky původního krbu.
Gotická okna na
jižní stěně tvrze. Do západní části
prvního patra se vstupuje po schodišti severního přístavku. V tomto
přístavku původně bývaly jediné dva vchody do tvrze – do přízemí a do
1. patra. Všechny ostatní vchody jsou novější. Západní část 1. patra
sloužila po úpravě jako sýpka. Jsou zde zachována souměrně rozmístěná obdélná
okna se slepou trojlistou kružbou. Na větší části zdí je zachována původní
gotická omítka. Východní a západní část byla spojena otvorem s výrazně
tvarovaným ostěním, dnes zazděným. Předpokládá se, že místnosti 1. patra
sloužily k hospodářským účelům. Prostor druhého
patra tvrze. Detail stěny, na
které jsou patrné otisky roubené místnosti. Po dřevěném schodišti
vystoupíme do 2. patra. Druhé patro bylo nejdůležitějším prostorem celé
tvrze. Původně mělo podlahu o 10 cm níž a nebylo rozděleno mezipatrem
vloženým při přestavbě na sýpku. Na současnou podlahu byly podle dendrochronologického
datování použity trámy ze stromů smýcených v zimě 1677/1678. Střední síň
byla osvětlena dvěma velkými gotickými okny, umístěnými souměrně na jižní a
severní straně (jedno vidíte ze silnice, druhé do dvora bylo později upraveno
na obdélníkové). Celou východní část 2. patra zaujímal mohutný sál. Tato
místnost byla vytápěna krbem v rohu, ze kterého je dnes vidět do komínového
otvoru zčernalého sazemi. Protože je dokázáno, že znak Dražických byl umístěn
na vstupní schodiště na severním přístavku zřejmě až při barokní přestavbě,
lze předpokládat, že byl původně umístěn na stěně zrušené při přeměně na
sýpku. Hlavní obytná místnost se nacházela v jihozápadním rohu a podle
stop na stěnách bývala roubená. Osvětlena byla soustavou tří trojúhelníkově
sdružených oken, které však byly později pozměněny. Tato okna měla svůj
význam také při vytápění. Na rozdíl od východní části vytápěné krbem
fungovala obytná místnost jako dymná jizba. Kouř z ohně nebyl odváděn
komínem, ale hromadil se u stropu a ohříval místnost. Přebytečný kouř unikal
právě horními dvěma okny. Od druhého patra nahoru tvrz zřejmě za držení pánů
ze Svinař nebo ze Rtína vyhořela. Gotické stavební prvky jsou zde poškozeny a
překryty renesančními úpravami. Na omítkách jsou na jižní a severní stěně
patrné zbytky renesančních ornamentálních maleb. Ještě v 90. letech 19.
století zde byly pozorovány malby postav. Zbytek renesanční
malby ve 2. patře tvrze. Z východního sálu se
vstupovalo do jižního přístavku, kde zřejmě bývala kaple a kde se dochovalo
několik oken s gotickým ostěním. Dendrochronologické
datování prokázalo, že nejméně jeden stropní trám v kapli pochází ze
stromu smýceného v zimě 1335/1336, tedy z doby výstavby tvrze. Z
kaple mohl pán tvrze vstupovat na vřetenové schodiště (šnek), které spojovalo
sklep a všechna patra. Přízemí zřejmě z obranných důvodů nebylo s tímto
schodištěm spojeno. Místo schodiště je dnes volný prostor.
V západním přístavku byly
v 1. a 2. patře umístěny záchody, na tehdejší dobu skvěle vyřešené a
odvětrané. Při stavbě se zjistilo, že záchod 2. patra by byl příliš vysoký,
proto nad něj byla dodatečně doplněna komůrka na odkládání věcí se
samostatným přístupem. I v tomto přístavku došlo k velké úpravě – byly zrušeny
podlahy a dopravovalo se tudy obilí k uskladnění. Zbytky zařízení na dopravu
obilí bylo možné pozorovat ze 3. patra, ale při opravě střechy byly odstraněny. Opět po dřevěném schodišti
vystoupíme do 3. patra, o kterém někteří badatelé předpokládají, že sloužilo
jako zbrojnice. Toto patro je nejméně prozkoumané, gotické prvky jsou zde
opět překryty renesančními i novějšími úpravami. I tak můžeme pod
okny sledovat zazděné kamenné lavice, které dokazují, že podlaha třetího
patra bývala v gotické době níže. Část barokního
krovu. Zajímavý pohled se
nabízí na krov střechy. Ten samozřejmě není původní, pochází z barokní
úpravy na sýpku. Podle dendrochronologického datování byly stromy použité na
krov smýceny v zimě 1705/1706. Každého jistě zaujme zajímavá konstrukce
a napojování trámů, odborně nazývaná soustavou podpůrných stolic
s ondřejskými kříži. Kříže zajišťují krov proti sesunutí ve větru. Při
podrobnější prohlídce trámů objevíme pomocné značky – na jihu římské číslice
a na severu trojúhelníkové záseky, které tesařům napovídaly správné umístění
trámů. Podle různých náznaků se předpokládá, že původně byla střecha tvrze
řešena jinak – západní a východní zeď byly zřejmě zakončeny štíty, mezi
kterými bývala sedlová střecha. Zakončení jižního a západního přístavku asi
tvořila samostatná valbová střecha. Litovická tvrz se stala
i námětem pro obraz místního malíře Bohumíra Roubala. |
Úvod -> Památky
-> Litovická tvrz