HOSTIVICKÝ ZÁMEK
Roku 1688 při
dělení majetku rodu hrabat ze Žďáru připadla ves Hostivice Johaně Eusebii Barboře hraběnce z Caretto-Millesimo.
Ta zde zřídila nový hospodářský dvůr a při něm v letech 1689–1697 vystavěla
raně barokní zámek. Byla to nejspíše obdélná jednopatrová stavba s hlavním
vstupním portálem ze dvora a kamennými portály a ostěními kolem oken v
přízemí i prvním patře. Od dalšího
majitele Karla Jáchyma hraběte z Bredy koupila v roce 1732
tachlovické panství včetně Hostivice Anna Marie Františka velkovévodkyně
toskánská (* 1672 – † 1741). Velkovévodkyně pocházela
z rodu sasko-lauenburských vévodů, kteří vlastnili rozsáhlé majetky
v severních Čechách, například zámek v Zákupech. Její první
manželství s falckrabětem Filipem Vilémem z Neuburgu
ukončilo po třech letech úmrtí manžela. Druhé manželství s Giovannim Gastonem, posledním příslušníkem rodu
Medicejských vládnoucího v Toskánsku, dopadlo špatně. Manželé žili
odloučeně a Anna Marie Františka nasměrovala svou činorodost do rozsáhlé
stavební činnosti na svých panstvích. Hostivický zámek
s okolím na vedutě Johanna Venuta z roku
1802. V Hostivici postavila Anna Marie
Františka faru, mariánský sloup a školu (dnes dům čp. 7 na Husově
náměstí) a zcela přestavěla kostel a zámek. Přestavba zámku provedená
v letech 1732–1734 pravděpodobně vycházela z návrhu pražského
stavitele Václava Špačka, který uplatnil dispozici s osvětlením
centrální haly nástavcem rovněž na jiných stavbách stejné majitelky, zejména
na zámku v Kácově a na zámku v Horní Polici. Zednické práce vedl
polír Jan Jiří Bauer, tesařské práce zajistil litovický tesař Wettinger a jeho tovaryši. Kamna, která se bohužel
nezachovala, byla dílem pražského kamnáře Jana Wolfa Rodleina.
Freskovou výzdobu v centrální hale a všech místnostech prvního patra
vytvořil pražský malíř Karel Josef Moravini (či
snad Moravec), který vymaloval rovněž zámek v Kácově. Z původní
stavby zámku bylo při přestavbě použito obvodové zdivo se vstupním portálem,
okenní ostění a klenby v přízemí. Objekt byl zvýšen o druhé patro a
dispozice spodních podlaží umožnila vznik monumentální ústřední haly,
procházející oběma patry a osvětlené altánovou střešní nástavbou. Na
jednoduchou až geometricky strohou hmotu zámku byl nasazen nástavec
s řadou komínů, který zakončovala věžička se zvonkem a dvěma
hodinovými ciferníky, vrcholící tyčí s koulí a osmicípou hvězdou. Svou stavební
činnost v zámeckém areálu zakončila velkovévodkyně toskánská stavbou
dvoupatrové sýpky (špýcharu, nyní čp. 14) situované severně od zámku,
v níž bylo v roce 1736 zřízeno 12 nových pokojů. Zámek od severovýchodu na
snímku z roku 1907. Nedochovaná
freska na stropě sálu (nyní obřadní síně) v prvním patře zámku
v roce 1907. Po její smrti
zdědila zámek dcera z prvního manželství Marie Anna Karolína a po ní
vnuk velkovévodkyně, bavorský vévoda Klement František. Ten obnovil stavební
činnost, především přístavbou kaple. Kaple se musela vyhnout staršímu
špýcharu a svým zalícováním s hlavní fasádou částečně narušuje přísnou
symetrii stavby. Štukatérskou výzdobu kaple provedl Antonín Oldelli. V roce 1754
převzal panství bavorský kurfiřt Maxmilián Josef a zájem majitelů o
hostivický zámek postupně upadá. V roce 1797 ještě zaznamenáváme úpravy
zahrady, kde byla zřízena fontána, ale již v roce 1806 píše správce
budovy přípis o havarijním stavu budovy. Navrhované opravy se
uskutečnily jen částečně, a tak v roce 1823 musela být pro značnou
sešlost stržena věžička. Současně byl vyměněn krov. K větší opravě střechy
došlo v roce 1871, kdy se musely odstranit následky velké vichřice. Tachlovické
panství, ke kterému patřila i Hostivice, se stalo v roce 1847 soukromým
majetkem habsburského domu. Nejprve patřilo císaři Ferdinandu V.
Dobrotivému, který v roce 1848 odstoupil z funkce, a od roku 1875
císaři Františku Josefu I. Zámek přestal sloužit svému účelu a byl pronajímán
na byty. Kaple byla rozdělena a spodní část sloužila jako uhelna, horní jako
sušárna prádla. Po rozpadu Rakouska-Uherska převzaly hospodaření
v areálu hostivického zámku státní statky a v roce 1957 pak
Jednotné zemědělské družstvo Hostivice. Po celou tuto dobu se trvale
zanedbávala údržba, až se zámek dostal do havarijního stavu. Místní národní
výbor již dokonce požádal o vyřazení zámku ze seznamu nemovitých
kulturních památek, ale nakonec převážil názor, že by se zámek měl opravit. Zámek ze dvora
před rekonstrukcí (snímek ze stavebně-historického průzkumu 1972). Rekonstrukce
zámku proběhla v letech 1977–1983 a zachránila tuto stavbu před zánikem.
Zámek nyní slouží jako sídlo městského úřadu a využívá se i ke kulturním
účelům. Noví majitelé areálu zámeckého dvora v posledních letech
opravili i některé budovy tvořící tento dvůr. Na prohlídce zámku… Do hostivického
zámku, v současnosti sídla městského úřadu, vstupujeme vchodem
z náměstí, který vznikl až při poslední rekonstrukci zámku. Původní
vchod ze zámeckého dvora se zdobeným portálem se nyní používá spíše
výjimečně. Ze vstupní
místnosti můžeme zamířit vpravo do výstavní síně, jejíž součástí je kaple. Ve
spodní části kaple byla kvůli nadměrné vlhkosti dlouhodobě odstraněna omítka
a k opravě došlo až v roce 2012. Vlevo od vstupní místnosti se
nachází podatelna a informační kancelář úřadu, dveřmi proti vchodu se
v úředních dnech vstupuje do dalších prostor zámku. Štuková výzdoba
v zámecké kapli. Další místnost
osvětlují pouze prosklené velké dveře, které vedou k původnímu vchodu
a k místnosti, která sloužila jako spisovna a archiv úřadu, nyní je zde
podsklepená kancelář odboru správních agend (matriky). Místnost nalevo od
původního vchodu byla při rekonstrukci zámku upravena na záchody. Vlevo se
dostaneme do kanceláří finančního odboru a odboru správních agend a
vpravo se nachází schodiště. Po schodišti
s freskami poškozenými vlhkostí přijdeme do prvního patra,
s částečně dochovanou freskovou výzdobou dokládající, že toto patro
bývalo dříve reprezentativní. V malé zasedací místnosti (salonku) tvoří
výzdobu stropu velké zrcadlo s obrazem andělů hrajících si s míčem
a v rozích čtyři malá zrcadla nesená štukovými anděly s poškozenými
motivy čtyř ročních období. Na stěně jsou umístěny tři dřevořezby – erb a dva
kusy rámu rokokového zrcadla – jediný mobiliář z doby před rekonstrukcí
zámku. Výzdoba stropu salonku: anděl nesoucí obraz ročního
období (při opravě v 80. letech vsazený „vzhůru nohama“) V kanceláři starosty najdeme dva
motivy: na stěně ženu s loveckým rohem a dravcem držící loveckého psa a
na stropě amorka a ženskou postavu se šípem.
Fresky
v kanceláři starosty. Nejrozsáhlejší
výzdoba se dochovala v místnosti, která dnes slouží jako obřadní síň.
Jižní stěnu mezi okny dotváří malovaný krb s vázami a kyticemi, na západní
stěně vlevo od okna vítá klečící žena krále, ve středu severní stěny je
obnoven obraz se sedící postavou u hodovního stolu a na východní straně
ženská a mužská postava, černoušek a pes. Výzdobu doplňují terasa se
schodištěm a další motivy zahradní architektury. Obřadní síň. V předsíňce
kanceláří tajemnice městského úřadu se dochovala výzdoba páskovým
ornamentem. Dále
v prvním patře zámku najdeme kanceláře místostarosty, vedení města a
odboru správních agend. V ústřední hale se pořádají pravidelné koncerty. Vystoupáme-li po
schodech do druhého patra, staneme na ochozu kolem centrální haly, z něhož
máme nejlepší výhled na nejrozsáhlejší fresku celého zámku, která na ploše
asi 200 m2 zachycuje výjevy z bitvy na Bílé hoře v roce
1620. Na jižním čele je namalován kostel Panny Marie na Bílé Hoře, na západní
stěně střetnutí maďarské a císařské jízdy, na severním čele bubny, trofeje a
prapory a na východní stěně pak císařské vojsko s generálem na koni a
s knězem, který drží v ruce obraz Panny Marie s vypíchanýma
očima a podněcuje tak vojáky proti protivníkovi, který měl obraz
poškodit. Ve druhém patře zámku se nacházejí kanceláře investičního odboru,
majetkového odboru a odboru správních agend a také zasedací místnost. Generál na koni – výjev
z fresky bitvy na Bílé hoře v centrální hale zámku. Centrální hala
hostivického zámku. |