SERIÁL STALO SE PŘED…
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před…
-> 6. část
Stalo se před 180 lety: (Hostivický
měsíčník 3/2008) Dne 30. července 1827
udělil rakouský císař František I. Spolku pro postavení železné a dřevěné
dráhy mezi Prahou a Plzní výhradní privilegium pro její postavení. Stavba
dráhy byla zahájena hned po doručení privilegia a právě před 180 lety,
v březnu 1828 začala stavba i na hostivickém a litovickém území. Ve
směru od Ruzyně vedla trať prakticky stejnou trasou až k zatáčce pod
nynějším hostivickým hřbitovem, kde původně směřovala jižněji a procházela
přes nynější Nouzov a jižní část vojenského areálu v Jiráskově ulici do
nynější Žižkovy ulice. Z ní se asi v polovině odklonila severním
směrem do nynější trasy. V Jenečku v nynější Novotného ulici již
tehdy železnice odřízla zahrádky od domků v této ulici. Provoz na dráze
započal v březnu 1830 v prvním úseku z Brusky (nyní
Praha-Dejvice) do Vejhybky (nyní stanice Kladno),
později byla trať prodloužena do lánské obory. Převáželo se hlavně dřevo
z křivoklátských lesů. Poté co se dráha dostala do finančních potíží a
byl přerušen provoz, převzal ji kníže Karel Egon Fürstenberk.
S rozvojem kladenských dolů postupně nabyla na významu doprava uhlí a
roku 1863 přestavěla akciová společnost C. k. výhradně privilegovaná
buštěhradská železnice (též Buštěhradské dráhy, německy Buschtěhrader
Eisenbahn, firemní značka BE
a od roku 1870 BEB) Pražsko-lánskou koňskou dráhu
na parní provoz. V Hostivici se trať dostala do současné polohy. Ještě o
rok předtím byl u trati koněspřežky postaven
přijímací a strážní domek, který pod čp. 90 stále stojí na rohu ulic
Jiráskovy a Žižkovy. Jiří Kučera Mapka Hostivice
s vyznačením trasy koněspřežky (silná červená
čára) a současné železnice (fialové plochy) |
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před…
-> 6. část