Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: image003

 

SERIÁL STALO SE PŘED…

 

Úvod -> Texty pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před… -> 68. část

 

 

Stalo se před 60 lety:
Pád letadla u Hostivice

(leden 2014)

 

Před 60 lety, 12. ledna 1954 spadlo v těsné blízkosti Hostivice letadlo DC-3. V obecní kronice, psané ale dodatečně s odstupem několika let, je událost popsána takto:

 

 

Dne 12. ledna 1854 o 14:00 hod. zřítilo se zde dopravní letadlo Dakota s 18 cestujícími na palubě, včetně posádky letadla. V hořících troskách letadla přišlo o život 13 osob, včetně čtyřčlenné posádky. Místo nehody: východní část obce asi 100 m od obytných budov, mezi tratěmi na Prahu a na Smíchov.

 

Mnohem podrobnější informace včetně rozsáhlé fotodokumentace a opisu souhrnné zprávy z vyšetřování nehody přináší kniha Nehody dopravních letadel v Československu, díl 2: 1945–1960, kterou vydali v roce 2009 v nakladatelství Svět křídel Ladislav Keller a Václav Kolouch a z níž čerpám v následujících odstavcích.

Letadlo DC-3 (tzv. Dakota) vyrobené v roce 1942 a označené OK-WDS, které provozovaly Československé aerolinie, mělo letět 12. ledna 1954 z Prahy do Ostravy, když krátce předtím přiletělo z Košic. Posádku tvořili kapitán Jan Housa, 2. pilot Jiří Levý, radiotelegrafista Miroslav Kalenda a palubní mechanik Miroslav Häusler, cestujících bylo 14. Letadlo startovalo ve 13:55 hodin z tehdy hlavní dráhy (04-)22, jejíž osa směřuje přímo na centrum Hostivice. Dráha byla pokrytá sněhem 8 až 10 cm. Z tohoto důvodu mělo letadlo menší rychlost než obvykle, po vzletu se letadlo vyklonilo doleva a směřovalo na komín Zadákovy továrny v Nádražní ulici. Ostrou levou zatáčkou se pilot komínu vyhnul, ale poté již jižně od trati Praha – Kladno přerazil železný stožár elektrického vedení a další dřevěný sloup a dopadl na zem. Tehdejší pole je nyní zastavěno skladovými halami v Archeologické ulici, není odtud však daleko k zástavbě Nouzova za smíchovskou tratí. Při dopadu se trup letadla zlomil, přední část se převrátila a zadní zůstala v normální poloze. Krátce po dopadu začalo letadlo hořet. Zemřeli všichni členové posádky a 9 cestujících, zbývajících 5 cestujících bylo převezeno do nemocnice v Motole.

Vyšetřovací komise zjistila řadu nedostatků v organizaci provozu na letišti i v přípravě letadla na start, například palubní mechanik nemohl být přítomen předletovému ošetření letadla a poté ho převzít, protože teprve krátce předtím přiletěl zpožděným spojem z Berlína, mistr startu nepřevzal od mechaniků i kontrolorů záznam o ošetření letadla (ten i s kopií po pádu shořel), ze stabilizátoru letadla bylo odmontováno odmrazovací zařízení a letadlo nemělo být v provozu, pokud vlivem počasí mohlo dojít k námraze, a dále nikdo nekontroloval polohu těžiště letounu podle nákladu a dokonce ani kvalitu pohonných hmot plněných do letadel. Hlavní příčina nehody však spočívala v malé rychlosti při startu. Pilot startoval z křižovatky s pojížděcí dráhou a nevyužil tak cca ¼ délky startovací dráhy. Není jasné, zda letadlo odpoutal od země až na konci dráhy, každopádně při přerušení startu a přejetí dráhy by sice došlo k poškození letadla, ale následky by nebyly tak tragické.

 

 

 

Úvod -> Texty pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před… -> 68. část

 

Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: Popis: image003