SERIÁL STALO SE PŘED…
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před…
-> 68. část
Stalo se před 60 lety: (leden 2014) Před
60 lety, 12. ledna 1954 spadlo v těsné blízkosti Hostivice letadlo DC-3.
V obecní kronice, psané ale dodatečně s odstupem několika let, je
událost popsána takto: Dne 12. ledna
1854 o 14:00 hod. zřítilo se zde dopravní letadlo Dakota s 18
cestujícími na palubě, včetně posádky letadla. V hořících troskách
letadla přišlo o život 13 osob, včetně čtyřčlenné posádky. Místo nehody:
východní část obce asi 100 m od obytných budov, mezi tratěmi na Prahu a na
Smíchov. Mnohem
podrobnější informace včetně rozsáhlé fotodokumentace a opisu souhrnné zprávy
z vyšetřování nehody přináší kniha Nehody dopravních letadel v
Československu, díl 2: 1945–1960, kterou vydali v roce 2009
v nakladatelství Svět křídel Ladislav Keller a Václav Kolouch a
z níž čerpám v následujících odstavcích. Letadlo
DC-3 (tzv. Dakota) vyrobené v roce 1942 a označené OK-WDS, které provozovaly Československé aerolinie, mělo
letět 12. ledna 1954 z Prahy do Ostravy, když krátce předtím přiletělo z
Košic. Posádku tvořili kapitán Jan Housa,
2. pilot Jiří Levý, radiotelegrafista Miroslav Kalenda a palubní
mechanik Miroslav Häusler, cestujících bylo 14.
Letadlo startovalo ve 13:55 hodin z tehdy hlavní dráhy (04-)22, jejíž
osa směřuje přímo na centrum Hostivice. Dráha byla pokrytá sněhem 8 až 10 cm.
Z tohoto důvodu mělo letadlo menší rychlost než obvykle, po vzletu se
letadlo vyklonilo doleva a směřovalo na komín Zadákovy továrny
v Nádražní ulici. Ostrou levou zatáčkou se pilot komínu vyhnul, ale poté
již jižně od trati Praha – Kladno přerazil železný stožár elektrického vedení
a další dřevěný sloup a dopadl na zem. Tehdejší pole je nyní zastavěno
skladovými halami v Archeologické ulici, není odtud však daleko
k zástavbě Nouzova za smíchovskou tratí. Při dopadu se trup letadla
zlomil, přední část se převrátila a zadní zůstala v normální poloze.
Krátce po dopadu začalo letadlo hořet. Zemřeli všichni členové posádky a 9
cestujících, zbývajících 5 cestujících bylo převezeno do nemocnice
v Motole. Vyšetřovací
komise zjistila řadu nedostatků v organizaci provozu na letišti i
v přípravě letadla na start, například palubní mechanik nemohl být
přítomen předletovému ošetření letadla a poté ho převzít, protože teprve krátce
předtím přiletěl zpožděným spojem z Berlína, mistr startu nepřevzal od
mechaniků i kontrolorů záznam o ošetření letadla (ten i s kopií po
pádu shořel), ze stabilizátoru letadla bylo odmontováno odmrazovací zařízení
a letadlo nemělo být v provozu, pokud vlivem počasí mohlo dojít
k námraze, a dále nikdo nekontroloval polohu těžiště letounu podle
nákladu a dokonce ani kvalitu pohonných hmot plněných do letadel. Hlavní
příčina nehody však spočívala v malé rychlosti při startu. Pilot
startoval z křižovatky s pojížděcí dráhou a nevyužil tak cca
¼ délky startovací dráhy. Není jasné, zda letadlo odpoutal od země až
na konci dráhy, každopádně při přerušení startu a přejetí dráhy by sice došlo
k poškození letadla, ale následky by nebyly tak tragické. |
Úvod -> Texty
pro Hostivický měsíčník -> Seriál Stalo se před…
-> 68. část