VZTAHY HOSTIVICE A KLÁŠTERA V HÁJKU
Úvod -> Hostivické
církevní dějiny -> Hostivice a Hájek
Západně od Hostivice,
nedaleko za hranicemi litovického katastru, se nachází klášter v Hájku,
k němuž přímo přes Hostivici vede poutní cesta. Podívejme se tedy, co o
vztahu těchto dvou míst prozrazují staré písemnosti… Loretánskou kapli nechal postavit
v roce 1623 majitel kladenského a červenoújezdského
panství Florián Jetřich hrabě ze Žďáru a v roce 1630 ji nechal zbořit a
zcela přestavět, aby byla ještě věrnější kopií svého
vzoru v italském Loretu. O kapli se
zpočátku staral poustevník, ale když sláva poutního místa narůstala, požádal
roku 1659 syn Floriána Jetřicha František Adam Eusebius
roku 1659 františkány z Jindřichova Hradce, aby u kaple převzali
vykonávání duchovní služby, a ti ke kapli vyslali tři
kněze. Později donátor zvýšil počet řeholníků na dvanáct. František Adam Eusebius uzavřel v roce 1663 smlouvu
o vystavění kláštera s Karlem Luragem a Janem
Dominikem Orsinim. Do roku 1669 bylo vybudováno
východní křídlo s věží, ale o rok později bezdětný majitel panství
zemřel. Další stavbu zajišťovali Martinicové jako dočasní správci panství a
klášter byl dokončen až roku 1681. Od té doby ho využívali františkáni až do
roku 1950, kdy ho komunisté uzavřeli. Františkáni
v Hájku na snímku v Pamětech farní osady Hostivické z roku
1915 Připomenu nejprve zprávy o
loretánských zázracích, které se udály hostivickým občanům, jak jsou
zaznamenány v literatuře o Hájku: „Ve vsi Litovicích
nedaleko od Sv. Hájku Kateřina, jednoho obyvatele manželka, pro domácí potřebu
8. dne března (rok není uveden), když čeládka všechna se rozešla, v prsku aneb na vohništi oheň
podpálila, nedaleko odtuď leželo několik votepí slámy, zatím uhel rozžatý z prsku
vyražen do té slamy zapadl. Sláma se zňala, hořela
a také blízko ležící dříví počalo doutnati, potom plamenem hořeti, odtuď oheň vystoupil na podkroví, střecha doškami
přikrytá příhodná potrava ohni byla. Žena náhodou ze světnice vyběhne a plámen, kterýho uhasiti
nedostatečnou býti se uznávala, vidouce, padla na kolena s
spjatýma rukama a pozdvíhše srdce a oči k
nebi, volala na pomoc Panenku Marii Loretánskou, aby ráčila plamen uhasiti
a od dalšího nebezpečenství celou ves zachovati, že slibuje do Sv. Hájku
přijíti a povinnost křesťanskou vykonati. A když kolikráte nejsvětější jméno
Panny Marie na modlitbě opakovala, oheň jako by mocnost nejsvětějšího jména
Marie cítil, se umenšoval, a ačkoliv žádné vody nelili
aniž jiných prostředkův neužívali,
dokonale uhášen byl.“ „Roku 1711 rána
morová netoliko v Praze lidi hubila, ale i na místa okolní se rozšířila
a také vesnice blíže Hájku ležící zasáhla. V Červeném Újezdě,
Litovicích, Hostivici, Svárově, Jenči a jiných okolních místech v měsíci
září lidé morem nakažení netoliko v domích a
chalupách, ale i v zahradách a po cestách každodenně umírali.
Z té příčiny velikým strachem pohnuti jsouce, obyvatelé útočiště své
k Panně Marii Loretánské v Hájku vzali a k napomenutí
horlivého P. Theobalda Housenky, který z kláštera Hájeckého dobrovolně
k potěše a službě duchovní morem nakažených se exponoval, vykonali
procesí do Hájku nejprve z kostela Hostivického na den sv. Václava a
potom ze Svárova na slavnost Sv. Michala archanděla. A žádný ze všech
těch, kteří se při těch procesích súčastnili,
v ten čas hrozného nakažení od moru nezemřel, ačkoliv mor až do 10.
března roku 1712 trval.“ O zapojení hostivických občanů do
hájeckých poutí mnoho písemných zpráv nenajdeme, účast však bývala nepochybně
hojná. V paměti starších občanů Hostivice jsou ještě živé vzpomínky na
pouti do Hájku ve 40. letech 20. století, před násilným uzavřením
kláštera. Z nahodilých zmínek můžeme vybrat zprávu, že se roku 1879 na
150. výročí svatořečení Jana Nepomuckého konala z Hostivice
dvě procesí do kostela v Řepích a do kláštera v Hájku. V roce 1848 postihlo Hostivici
a okolí velké krupobití, které způsobilo značné škody. Od toho roku se vedla
procesí vždy ve výroční den 18. června do Hájku. V roce 1871 si posteskl
hostivický kaplan Heřman Haase, že se již bohužel průvod nekoná
s takovou okázalostí a s takovou přípravou jako dříve. O 7. hodině
tiše se vydával duchovní a jen několik zbožných lidí na cestu. V zápise
do hostivické farní pamětní knihy z roku 1879 se dočteme, že tato
prosebná pouť se koná každý rok vždy v neděli po 19. červnu. Klášter
v Hájku v roce 1907 (převzato z Wirthova
Soupisu památek v okresu Kladenském) Háječtí řeholníci se zapojovali i
do církevního života v okolí a vztahy nebyly vždy harmonické.
V roce 1660 opustil kladenskou faru tehdejší farář Jiří Aster a po jeho
odchodu spravovali Kladno i další opuštěné fary na červenoújezdském
panství (Hostivice, Tachlovice a Svárov) právě františkáni z Hájku.
Slánský děkan Jan Havlík si tehdy stěžoval v dopise, že františkáni
neplní své povinnosti, zejména neodevzdávají řádně vyplněné výkazy. Háječtí se zapojovali do
zaopatřování nemocných při epidemiích. Tak například když roku 1832 zuřila
v okolí Hájku cholera, kvardián Augustin Zahradnický vypomáhal
v Hostouni a Hostivici a kazatel Jeroným Sachers
v Lidicích a Hostivici. V roce 1870 se kaplan Heřman
Haase pohoršoval ve farní kronice nad upadajícími mravy a jako odstrašující
případ uvedl mladého rolníka Václava Vlčka z Litovic, který tíhl
k liberalismu a měl se vyznamenat zvláště popisem kláštera Hájku. Dále
si Haase v tomto zápise stěžuje: „Zlý způsob
panuje zde u rodičů, že mnohé dítko vedou bez řádné přípravy
i k zpovědi i k stolu Páně do Hájku, čemuž zameziti nelze.“
Hostivická fara však měla v té době s klášterem dobré vztahy,
hájecký kvardián Kristián Mykura se pravidelně
účastnil farních slavností. V tomto roce farář zavedl tradici školních
výletů a první z nich směřoval 25. července 1870 právě do Hájku. V posledních desetiletích 19.
století a v první polovině 20. století jsou zmínky o Hájku
v hostivické pamětní knize velmi zřídkavé, až se zdá, jako by hostivické
faráře Hájek vůbec nezajímal. Hned po roce 1990 se někteří
hostivičtí občané vydali po mnoha desetiletích opět do Hájku. Obnova kláštera
však probíhá postupně a řada lidí jen pozvolna objevuje půvab tohoto místa.
V posledních letech byla obnovena i procesí po poutní cestě
z Litovic do Hájku. Největší úspěch mělo procesí s barokními zpěvy
v květnu 2009, do kterého se zapojilo přes 200 poutníků. Rekonstrukce
barokní pouti z Litovic do Hájku v květnu 2009 |
Úvod -> Hostivické
církevní dějiny -> Hostivice a Hájek