Popis: image003

 

ŽELEZNICE

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Zapojení do PID

 

 

ZAPOJENÍ ŽELEZNICE DO PRAŽSKÉ INTEGROVANÉ DOPRAVY

 

 

Problematika historie Pražské integrované dopravy včetně zapojování osobní železniční dopravy do ní se těší velkému zájmu badatelů a je důkladně zpracována v různých článcích i souborných publikacích. Tato stránka nenahrazuje tuto badatelskou práci, ale uvádí základní přehled se zaměřením na Hostivici.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Uznávání jízdenek PID ve vlacích

Označování příměstských vlakových linek

Objednávání a financování osobní dopravy po roce 2000

 

 

 

Uznávání jízdenek PID ve vlacích

 

 

Před rokem 1990 měli nejen cestující běžně zažito, že osobní doprava na železnici, autobusy ČSAD a městská hromadná doprava (MHD) jsou zcela samostatné systémy s odlišnými tarify jízdného, i když byly podle možností koordinovány návaznosti mezi vlaky a autobusy ČSAD. Až v následujících letech se jednotlivé způsoby dopravy začaly pomalu propojovat do integrovaných dopravních systémů. V Praze a okolí je tento systém nazýván od roku 1994 Pražská integrovaná doprava (PID), i když nyní zahrnuje také celé území Středočeského kraje a má přesahy i do dalších krajů.

V letech 1992 až 1994 byla postupně rozšířena platnost předplatných časových jízdenek pražské MHD, které vydával pražský dopravní podnik, také na osobní vlaky na území hlavního města Prahy. Hranice Prahy tato integrace překročila 31. května 1995, když bylo zavedeno vnější pásmo PID. Od 1. ledna 1996 byla zavedena již čtyři vnější pásma a 28. května 2000 přibylo páté. S postupující integrací dalších území Středočeského kraje a následným přesahem i na území dalších krajů počet pásem významně narostl. Bylo umožněno kombinovat jízdní doklady, takže při cestě z Prahy si mohl cestující koupit jízdenku Českých drah jen do první zastávky na území Prahy a dále pokračovat na pražskou předplatní časovou jízdenku. Nehrálo přitom žádnou roli, zda vlak v oné první zastávce zastavoval.

 

Oznámení o zařazení železnice v Hostivici do PID od 1. června 1995.

 

Tarifní pásma PID na železnici platná od 1. ledna 1996.

 

Možnost použít při cestě vlakem i jednorázovou jízdenku PID byla spojena až s postupně zaváděnou tzv. plnou integrací, která byla podmíněna vybavením stanic a zastávek označovači jízdenek. Přestupní jízdenky PID měly stanoveny zároveň pásmovou a časovou platnost. Byly však zachovány určité odchylky např. v nárocích na bezplatnou přepravu a ve vlacích neplatily jízdenky PID s nejkratší časovou platností. Ve vlacích nebylo a není možné jízdenky PID označit, a pokud jsou všechny označovače na zastávce mimo provoz, musel cestující použít jiný jízdní doklad, například od Českých drah. Platily i jízdenky označené v jiném dopravním prostředku, například v autobuse, na který vlak navazoval. Postupně byly železniční tratě na území Prahy rozděleny do tří pásem P, B a 0, přičemž pásmo P se z hlediska tarifu považovalo za dvě pásma. K cestě z Hostivice (pásmo 1) do Prahy Masarykova nádraží (pásmo P) je tak nutné použít jízdenku platnou pro pět pásem, přičemž v Praze ji lze použít k další cestě MHD. Předplatní časová jízdenka platná pro pásmo P se však automaticky vydává s platností i pro pásma B a 0.

 

Doplňkový kupon PID pro vnější pásmo na červen 1995.

 

  

Doplňkové kupony PID pro 1. vnější pásmo platné jen ve vlacích. Je dobře vidět meziroční nárůst ceny.

 

První úsek s plnou integrací byl v síti PID zaveden v květnu 1999. Trať z Prahy Masarykova nádraží přes Hostivici do Kladna byla plně integrována od 15. června 2003 a od jízdního řádu 2008/2009 byly na této trati plně zaintegrovány také všechny rychlíky. Na trati z Prahy-Smíchova severního nástupiště do Hostivice proběhla plná integrace až od 1. června 2010.

Od 3. ledna 2017 se změnily na základě požadavku Ministerstva dopravy, které objednává rychlíky, podmínky pro kombinaci jízdních dokladů PID a železničních dopravců. Nově bylo možné navázat tyto různé typy jízdenek pouze v zastávce, kde vlak zastavuje. Předplatní časové jízdenky PID a jednotlivé jízdenky PID bylo možné kombinovat i nadále bez omezení. Cestující s předplatní časovou jízdenkou PID jen pro území Prahy, který chtěl použít rychlík do Prahy a z Hostivice odjet s jízdenkou dopravce, si tak musel nově kupovat jízdenku dopravce až do Prahy-Veleslavína, zatímco dříve mu stačila jízdenka jen do Prahy-Ruzyně, kde rychlíky nezastavují. U osobních a spěšných vlaků se původní pravidlo nezměnilo.

 

 

 

Označování příměstských vlakových linek

 

 

 

Na železnici se tradičně používá číslování jednotlivých tratí a také každý spoj má v jízdním řádu uvedeno své jedinečné číslo. Nebylo však zvykem označovat linky, což se změnilo při zavádění integrovaných dopravních systémů. Označení jednotlivých linek na území Prahy a Středočeského kraje, které se začalo víceméně neoficiálně používat v prosinci 2002, tvořilo písmeno S a číslo linky. Hlavní linky vedoucí z Prahy byly označeny jednociferným číslem. Číslo 1 dostala linka do Kolína, další čísla pokračují po jednotlivých tratích proti směru hodinových ručiček, linka do Kladna má číslo 5 a základní číslování končí číslem 9 na lince do Benešova. Kromě toho byly zavedeny linky S34 a S41, které neměly vztah k Hostivici.

V roce 2006 bylo zavedeno jiné číslování linek, ve kterém trati z Prahy Masarykova nádraží do Kladna připadlo označení S6. Na této trati se však označení linky nepoužívalo, čísla linek se zobrazovala jen na soupravách typy City Elefant jezdících po elektrifikovaných tratích.

Od jízdního řádu platného od 9. prosince 2007 se číslování opět změnilo. Základem bylo předchozí číslování z roku 2002, lince z Prahy Masarykova nádraží do Kladna se proto vrátilo označení S5. Označení linek začalo být uváděno v jízdních řádech a oficiálně propagováno. Na zastávkách metra, tramvají a autobusů u železničních stanic a zastávek bylo zavedeno hlášení o možném „přestupu na linky S a další vlakové spoje“.

Se změnou jízdních řádů 14. prosince 2008 byly zavedeny zrychlené linky, pro které se použilo číslo linky S, ale písmeno S bylo nahrazeno písmenem R. Zároveň na některých tratích včetně kladenské došlo k integraci rychlíků. Na trati z Prahy Masarykova nádraží do Kladna proto jezdily osobní vlaky jako linka S5 a spěšné vlaky a rychlíky jako linka R5.

Od 1. června 2010 začala jezdit po trati 122 v úseku Praha-Smíchov, Na Knížecí – Praha-Zličín linka S65 jako náhradní doprava při opravě tramvajové trati z Řep na Smíchov, která byla rovnou plně integrována. Od 1. října 2010 přestala mít linka charakter náhradní dopravy a byla prodloužena do Hostivice, resp. až do Rudné u Prahy. Předtím, ve výlukovém období, se při cestě vlakem z Hostivice do Prahy-Smíchova muselo v Praze-Zličíně přestupovat.

Při celostátní změně jízdních řádů k 11. prosinci 2016 byly do systému linek S zavedeny již všechny železniční tratě na území Středočeského kraje. Zároveň Ministerstvo dopravy sjednotilo systém číslování jím objednávaných linek rychlíků a vlaků vyšší kvality, přičemž pro linky v kategorii rychlíků použilo rovněž písmeno R. Při jednáních o další integraci rychlíků do Pražské integrované dopravy si pak prosadilo, že pro označování rychlíkových linek bude používán jeho systém. Původní číslování linek PID tak zůstalo zachováno pro linky S, tedy pro osobní vlaky. Touto změnou se ustálil seznam linek vedených přes Hostivici (nejsou zohledněny změny v důsledku výluk) takto:

 

R24

rychlíky Praha Masarykovo nádraží – Hostivice – Kladno – Rakovník

R45

spěšné vlaky Praha – Masarykovo nádraží – Hostivice – Kladno – Kladno-Ostrovec

S5

osobní vlaky Praha Masarykovo nádraží – Hostivice – Kladno – Kladno-Ostrovec

S54

osobní vlaky (Praha –) Hostivice – Noutonice – Slaný

S65

osobní vlaky Praha hlavní nádraží – Hostivice – Rudná u Prahy

 

Později bylo zavedeno ještě zvláštní označení pro spoje označované jako turistické. Jako linka T1 je vedena linka z Prahy hlavního nádraží do Prahy-Zličína zajišťovaná historickým vozem společnosti KŽC. Přes Hostivici obvykle jezdí tzv. cyklohráček z Prahy do Slaného označovaný také jako linka T4. Stejné označení s písmenem T používají i jiné kraje, takže čísla těchto linek nejsou jedinečná v rámci celého státu.

 

 

 

Objednávání a financování osobní dopravy po roce 2000

 

 

Zapojování osobní železniční dopravy do systému Pražské integrované dopravy koordinoval od počátku Regionální organizátor Pražské integrované dopravy (ROPID), který zřídilo hlavní město Praha od 1. prosince 1993 jako svou příspěvkovou organizaci. Středočeský kraj zřídil v roce 2017 svou příspěvkovou organizaci Integrovaná doprava Středočeského kraje (IDSK) a obě organizace (ROPID a IDSK) při rozvíjení integrovaného dopravního systému spolupracují.

 

Po roce 2000 byl postupně nastaven systém, který rozděluje odpovědnost za zajištění osobní dopravy v režimu závazku veřejné služby mezi stát (Ministerstvo dopravy) a kraje. Stát objednává a financuje rychlíky a vlaky vyšší kvality, pokud nejsou provozovány na komerční riziko dopravce. Kraje pak objednávají a financují provoz spěšných a osobních vlaků. Objednatelé dopravy platí dopravcům ztrátu z provozovaných spojů, protože stanovené jízdné zdaleka nepokrývá všechny náklady spojené s jejich provozem. Od roku 2010 stanoví pravidla zákon č. 194/2010 Sb., o veřejných službách v přepravě cestujících a o změně dalších zákonů.

Přes Hostivici jezdí rychlíky pouze v jedné trase, a to z Prahy Masarykova nádraží přes Kladno do Rakovníka ve dvouhodinovém taktu. Provoz zajišťovaly České dráhy, od prosince 2019 tuto linku na základě výběrového řízení Ministerstva dopravy převzala společnost Arriva.

Ostatní spoje na trati z Prahy Masarykova nádraží do Kladna a všechny spoje na dalších tratích vedoucích z Hostivice objednává Středočeský kraj a zajišťují je České dráhy. Od počátku integrace železnice do Pražské integrované dopravy platilo na rozdíl od autobusové dopravy pravidlo, že celý provoz financují hlavní město Praha a Středočeský kraj bez zapojení středočeských obcí.

V roce 2021 připravil Středočeský kraj s pomocí IDSK návrh standardů dopravní obslužnosti, který byl zaveden od 1. ledna 2022. Nově byl princip podle zákona č. 194/2010 Sb., že kraj hradí dopravní obslužnost kraje a obce zajišťují dopravní obslužnost na svém území nad rámec dopravní obslužnosti území kraje, promítnut i do veřejné drážní osobní dopravy. Od roku 2022 se tak obce na území Středočeského kraje včetně města Hostivice podílejí na financování provozu osobních a spěšných vlaků, které zajišťují jejich dopravní obslužnost. Výše příspěvku je stanovena podle počtu spojů každé linky nad standard stanovený krajem a ekonomiky provozu a je rozpočtena mezi jednotlivé obce na trase linky.

 

 

 

Odkaz

 

 

Autobusová doprava v Pražské integrované dopravě

 

 

 

Prameny

 

DRÁPAL, Filip – MALÍK, Petr – MACKŮ, Pavel – HAAS, Václav – JAREŠ, Martin (2013): 20 let ROPID. Historie pražské integrované dopravy. Praha: ROPID. ISBN 978-80-260-5341-5.

Informační materiály ROPID a IDSK

Návrh standardů dopravní obslužnosti Středočeského kraje po roce 2021

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Zapojení do PID

 

Popis: image003