PRÁVNÍ ÚPRAVA OBECNÍ SAMOSPRÁVY
Úvod -> Obecní samospráva -> Zákony -> Guberniální
dekret z roku 1849
Č. 86. Guberniální dekret od 13.
června 1849. Navedení, jak se má zavésti zákon
obecní. Listem od 8. t. m. č.
32946 zpravil jsem pana krajského heitmana, že se
v Čechách, kde nový stálý katastr daleko ještě není dokonán, k vůli
zřizování obcí místních na základu obcí katasterních,
mnohé práce přípravní udělati musí u věcech berních, aby se prokázalo,
které věci, povinné k přímým daním, leží na území jednotlivých obcí katasterních. Teprv až se přípravní tyto práce dokončí,
nové obce budou moci vstoupiti do života. Aby zřizování toto
beze všeho váznutí co nejrychleji možná šlo před se, musí se v první
zavedení nového zákonu obecního uvázati úřady, ješto
příhodných k tomu orgánů obecních není. Aby se panu krajskému učinilo za
možné, již nyní, čeho zapotřebí bude, napřed zaříditi, dává se vašnosti dle
listu pana ministra věcí vnitřních od 2. dubna t. r. v příčině té
poučení následující. ad
§ 1. Za obec místní sluší
vůbec považovati obec katasterní za samostatný
celek vyměřenou. Podrobné vyměřování
v království českém jest dokonáno, i nevadí tedy nic, by se v něm
tato zásada provedla. Zákon obec katasterní uznává za obec místní pro to, že 1. tím každá obec obdrží území zavřité, zevrubně ohraničené. 2. že se tím zachová faktický stav, a právu
každé obce, fakticky již jsoucí, aby bytost její byla uznána a pojištěna,
zjedná se průchod. Jest-li tedy faktický stav takový, že několiko
obcí katasterních za samostatný celek vyměřených
v skutku dělá jednu obec místní, má se stav tento zachovati, avšak
šetříc v tom zásady té, že území obcí katasterních
samostatně vyměřených nikdy se nesmí drobiti a tedy že celé toliko obce katasterní společně smějí se zřizovati za jednu obec
místní. Téže zásady šetřiti sluší i také, když se obcí několiko
spojí dle § 3. a 4. Spojení dle § 3.,
kteréž se obcím na vůli klade, stane se jen k jich žádosti, i nesmí se
žádosti této nikterak odmlouvati. Ba má se spíše obcím,
jmenovitě menším, jasně vyložiti výhoda, která jim ze spojení takového
vzroste. Kde obce nemají
prostředků, by plnily povinnosti zákonem tímto jim uložené, rozkáže se jim
dle § 4., aby se spojily. Povinnosti, poručené
obcím, dotýkají se netoliko prospěchu obce samé, než zasahují
v podstatných kusích k obecným prospěchům
pokoje, pořádku a bezpečnosti, atd., jakož viděti jest z působnosti
přirozené, jenž se vykládá v oddílu II. hlavě 1. zákonu
obecního § 71. až 125. Sluší tedy pečovati o to, aby se povinnostem těm
učinilo zadost, a aby prostředky k tomu, kde se jich nedostává obcím
jednotlivým, opatřeny a pojištěny byly spojením několika obcí. Dopovědní sada § 4. obcím, jež se
spojiti mají, v případu tom vymíňuje právo,
ohraditi se proti tomu, aby mohovitost a statek náležitý jedné každé
z nich v jedno nebyl spojován; spojení takové státi se nesmí leč
s jich přivolením. Aby se na základu
ustanovení těchto vzalo před se zřizování obcí, posílá se panu krajskému
v příloze udělaný zde podle dominií výkaz katasterních
obcí, ježto v tamním kraji jsou i s osadami k nim přidělenými,
jich plošní míry a lidnatosti, z něhož udělati máte listu obcí
místních, které se za samostatné zříditi mají. Sestavení listy této
však může se státi jen po zralém uvážení poměrů obcí katasterních,
ježto se spojiti mají v jednu obec místní. Pan krajský heitman račiž se tedy, nežli
listu tuto počne sestavovati, přesvědčiti, vyslechna
posavadní představené úřady a obecní představené a
výbory a jinými spůsoby přiměřenými, které obce by
se měly spojiti, v jednu obec místní podlé své polohy, vzájemného svého
obcování, podlé smýšlení osadníků a podlé toho, mají-li prostředky potřebné
k zapravování nákladu obecního. Při řízeních o tom
vedených, nech se obrátí zřetel obcí k objemu povinností, ježto na ně
budoucně budou náležeti, a k vyplývající z toho nutné potřebě
a příhodnosti, aby společně o ně pečujíce spojený s nimi náklad ze spolka zapravovaly. Zvláště se jim má vložiti na srdce, žeť toho žádá dobře rozuměný prospěch jejich, aby
k pořizování věcí kancelářských, pokladních a účetních, jež volení
představení nemohou zastávati sami, obíraly sobě jen osoby dokonale spůsobné a bezpečné, že se službou osob takových jediné
budou moci ujistiti přiměřeným služným a že výlohy s tím spojené tou
měrou budou snadnější pro jednotlivé údy obecní, čím více obcí vstoupí ve
svazek jedné obce místní. K vůli těmto
řízením jakož i ku provedení zákonu obecního spůsobem
doleji vypsaným nech krajský pan heitman rozdělí
kraj na okresy a nech do každého z nich vyšle krajského komisara anebo zběhlého a důvěry hodného úředníka dominikalního. Pan krajský heitman, hledě k dobrovolným prohlášením obcí anebo,
kdyby řízení sjednávací nedošlo žádoucího zdaru, podlé uznání svého
založeného ve vyšetřených poměrech, račiž sestaviti
svrchu dotčenou listu obcí, jež se za samostatné mají zříditi, vyložiti ji
v místnosti krajského úřadu, by v ní každý mohl nahlédnouti, a
prohlásiti jí obcím skrze podřízené úřady politické, zároveň pak položiti
lhůtu do čtyř neděl, ve kteréž žádosti své zadati mají jak ty obce, jež
spojení s jinými sobě žádají, tak i ty, kteréž proti nařízenému spojení
se ohradidi zamýšlejí. O žádostech těchto račiž krajský pan heitman,
pokud toho uvidí potřebu, vyslechnouti představené a výbory případných obcí,
toho času jsoucí, a ihned opraviti listy obcí místních. Jak mile se toto
stalo, mají se listy tyto veřejně prohlásiti a na základu jejich učiniti
kroky v tomto zákonu obecním dále předepsané. ad.
§ 5. V obcích, které
mají znamenitou lidnatost a rozsáhlost, povstalo by úplným sestředěním všech
záležitostí obecních v rukou představenstva obecního ve mnohých
případech takové přemnožení řízení, žeť žádoucí
jest, aby se tato rozdělila. V případech takových obce mají na vůli, by
se rozdělily v části. Části tyto však
samostatnými obcemi místními nejsou, než zůstávají díly jedné a též obce;
působnost jejich nesahá dále, nežli obecní výbor veškeré obce na ně vzložiti za dobré uzná. Toto rozdělení řízení
může se však vztahovati ku přirozené toliko působnosti obce; za řízení
náležitá k působnosti svěřené purkmistr sám vždy zůstává odpovědný, lečby je vláda dle § 127. vložila na úředníky
schválně od ní zřízené; řízení tedy, náležitá k působnosti svěřené,
podlé částí děliti se mohou tehdá jen, když vláda
k tomu přivolí. Ostatně ustanovení
tohoto § vstoupí v platnost teprve pak, až výbory obecní budou zřízeny. ad
§ 6. Vůbec zákon tento mezi
obcemi a sedlskými žádného rozdílu nedělá, i mají
se tedy ustanovení jeho vztahovati ke všem bez vymínky. Jediné hlavním městům
zemským a krajským městům dána budou zvláštní zřízení spůsobem
zákonodárným, pro větší jich politickou důležitost a znamenitost. Těm tedy
ustanovení zákonu tohoto neplatí. Kromě těchto měst
zůstavuje se právo městům znamenitějším, t. j. těm, kde prospěchy
průmyslu, obchodu, jakož i prospěchy ducha a vzdělanosti dosáhnou
převahy nad prospěchy rolnickými, by spůsobem
zákonodárným žádala za udělení zvláštního zřízení. V městech, kteráž
tohoto práva nepoužijí, má se tedy zákonu tomuto dáti průchod, jako
v každé jiné obci. ad
§ 7. do 26. Tyto §§ jednají o
údech obecních a o cizincích, o pravích jedněch neb
druhých, a o spůsobu, jak se nabývají práva úda obecního (souseda nebo příslušníka obecního). § 8. ustanovuje
ad a., co se týká sousedů, status quo, od něhož sluší vycházeti při zavádění
zákonu. Dle toho za sousedy
obecní počítati se mají ti, kdo nyní platí výroční summu
přímých daní z domu neb z gruntu v obci ležícího nebo
z jisté živnosti neb výdělku, jenž požaduje stálého zdržování se
v obci. Ustanovení § 9.
které mimo výminky tyto, vyjímajíc případ dědictví v pokolení vzhůru a
dolů stupujícím, vyhledává ještě přijmutí ve spolek obecní, platí pro
budoucnost toliko, pro příští nabývání práva sousedského. Nejmenší výroční summa přímé daně, kteráž se dle §8. požaduje k tomu,
aby někdo sousedem byl, ustanoví se nařízením pozdějším. ad
§ 20. Podlé ustanovení
§§ 7. – 26. má se v každé obci vésti řádná kniha
(matrika) o všech údech obecních (sousedech a příslušnících). V těchto,
jmenovitě v §§ 8. 10. 13. 19 jasně jsou vyslovena ustanovení, kdo jest
sousedem a kdo příslušníkem v obci, i nepotřebují žádného dalšího
vysvětlování. Že však založení
matriky obecní, kterážby obsahovati měla rubriky
uvedené ve přiloženém formuláři, nesnadné jest a mnoho času požaduje,
dále pak, že ustanovení příslušnictví k obci, jenž se sepsáním matriky
stane, předůležité, ba možná i škodlivé následky má pro obec; proto při
prvním uvozování zákonu obecního skrze posavadní
úřady politické upustiti se má od zakládání matriky obecní, i ponechati se má
záležitost ta zřízeným orgánům obcí, kterýmžto se dá poučení, jak matriku tu
vésti sluší, až se vydá, jakož připovězeno jest, navedení k řádnému
spravování působnosti příslušící orgánům obecním. Pro zřizování samé
vystačí tedy pouhé sepsání list údův obecních,
voličské právo majících. Rozumí se samo sebou, že vepsání do těchto list,
k vůli zřizování sepisovaných, budoucímu založení matrik na újmu býti
nemůže. ad
§ 36. – 47. Listy tyto, potřebné k vůli volbě, sepsati se mají z listu ukládacích, z berních podrozvrhů, z katastru domovní daně a z tabel daně živnostní dle formuláře č. 2 dále přiloženého. Vedlé jména každého souseda má se
napsati a zachovati v stálé patrnosti celá summa
daní, kteréž platí v obci, t. j. z držebnosti v obci záležité. Aby se tato summa poznamenala i také u bývalých vrchností gruntovních;
tomu nic vaditi nebude, jak mile se povedou přípravní práce, nařízené listem
mým od 8. t. m. č. 32946, ku prokázání věci, podrobených přímým daním
v jedné každé obci katasterní. Ostatně listy tyto
k sestavení sborů voličských určené, sepsati sluší spůsobem
takovým, aby sousedé v nich byli seřazeni podlé velikosti výroční
povinnosti, na každého vycházející. Počet sborů volicích,
kteříž dle § 36. býti mají dva nebo tři, ustanoviž
se od úředníka vyslaného od pana krajského spolu s představeným a staršími
případné obce, hledíc k větší nebo menší její lidnatosti a k větším
nebo menším rozdílům u velikosti povinnosti výroční jednotlivých poplatníků
v obci. Obecná summa, která vyjde z těchto výročních povinností, rozděliž se ihned na 2 neboli 3 stejné díly, dle toho,
dva-li nebo tři sbory volicí zříditi se mají. Číslo osobní
povinnosti výroční, ku kteréž sestoupiti se musí, by se dosáhlo dílní summy vycházející na každý volicí sbor, bude částkou
nejmenší výroční povinnosti osobní, dle nížto
každého souseda sluší do toho neb onoho sboru volicího. Částku tuto vypočítati
má dle § 38. představenstvo obce pod vedením úřadu okresního, při prvním
zavádění však, úředník, od pana krajského heitmana
vyslaný, ve spolku s představeným a zastupitelstvem případné obce. Když k. p. celá summa povinných berní, kterýmiž sousedé jsou povinni
(§ 8. a) v některé obci dělá 300 zl. a tři sbory volicí mají se
sestaviti, vyjde na každý sbor jakožto povinnost berní 100 zl. Dejme tomu, aby se
v listě, ve kteréž sousedé seřazeni jsou podlé výroční své povinnosti,
sestupovati musilo počnouc od toho, kdo největší
daně platí, až k summě výroční povinnosti 10
zl., chtíc vystihnouti 100 zl., jakožto summy, na
první sbor vycházející, tehdy bude 10 zl. částkou svrchu dotčenou, a všichni
sousedé, kdo platí 10 zl. a nad to výše, dělají volicí sbor první. Na to se
v oné listě jednotlivé berní summy, počnouc od summy po 10 zl.
nejblíže příští summují potu, až se vystihne 100
zl. Dejme tomu, aby
k vůli tomu sestupovati se musilo až k summě
4 zl., tehdy budou 4 zl. částkou pro druhý sbor volicí, a všichni sousedé,
kdo 4 zl., a nad to výročně platí daní v obci, dělají 2. sbor volicí, a
konečně všichni, kdo platí méně než 4 zl., vždy však alespoň výroční summu, vyhledávanou ku právu sousedskému, dělají 3. sbor
volicí. Z listy této
(formulář č. 2), kteráž obsahuje sousedy dle § 28. ad 1. voličské právo
mající, a z listův příslušníkův obecních, dle
§ 28. ad 2 voličským právem nadaných, kterou vyslaný úředník sepsati má
dle přiležícího formuláře č. 3, sestaviti se mají
pak listy voličův náležitých do jednoho každého sboru volicího. Sestavení takové
podává na příklad přiležící formulář č. 4. Není-li voličů prvního
sboru volicího třikrát tolik, kolik každý sbor voliti má starších a
náhradníků, doplniž se první sbor až na tento počet
dle § 40, ač jestliže se poměr ten nevystihne přibráním do prvního sboru
osob, naznačených v § 39., aneboli se
k doplnění vyhledává menší část z třídy voličů nejmenší daně
platících. Veřejného vyložení
list, nařízeného v § 41, jakož i lhůt v příčině námitek položených,
zevrubně šetřiti sluší. Rozhodování o
námitkách a opravování list, dle dotčeného § přednostenstvu
obce příslušné, při prvním uvozování náleží kommisi,
která listy sepisovala. Výše vznášejí se
námitky na krajský úřad. Dle § 41. musí se
listy vyložiti po šest neděl před volbou. Čtrnácte dní před
vypršením této lhůty vypíše se volba dle § 47. pod vedením vyslaného
k tomu úředníka, prohlásí se den, hodina a místo, kdy a kde se voliti
bude, i má se pečovati, aby se to co možná rozhlásilo. Přede dnem volby se
dle § 44–46 vypočte, kolik starších a náhradníků voliti se má,
k čemuž se připomíná dle výkladu o smyslu §§ 44–46 obecního zákona,
vydaného od v. ministria věcí vnitřních dne 25.
dubna t. r. č. 2967, že počet náhradníků, ježto se voliti mají,
záležeti má z polovice všech starších obecních, údy představenstva tedy
spolu v ně pojímajíc. Na to se má ihned
volební kommise dle § 48 ustanoviti, volební
místnost pro každý sbor vyšetřiti, a vůbec všechno zaříditi tak, aby volba
bez překážky mohla jíti před se. Při volbě samé úředník
vyslaný má býti přítomen, veda ji tak, aby se přísně zachovala ustanovení,
obsažená v §§ 49–57. Se zvláštní péčí vésti
sluší volební protokoll, kterýž obsahovati má den a
hodinu a místo, kdy a kde se volilo, počet starších a náhradníků, výsledek
hlasování, jakož výsledek voleb, vzatých před se ve případech § 56, i má
se podepsati od veškeré kommise volební a poprvé
také od vyslaného úředníka. Jakožto podstatné kusy
sluší k němu přiložiti: a) Důkazy, že listy volební v skutku
vyloženy byly, a že se lhůty předepsané zachovaly. (§ 41.) b) Důkazy, že volba zákonně byla rozepsána a
prohlášena. (§ 47). c) Volební listy, sepsané od každého sboru
volicího zvláště. d) Seznamy voličů v každém sboru volicím
buď osobně přišlých, buď zastupovaných skrze plnomocníky, dle §§ 30–35
určených, které volební kommise sepíše na den
volby. e) Plnomocenství zástupců, volby účastných. f) Lista hlavní a kontrollní lista při hlasování
vedená. Hlasování děje se dle
§ 52. ústně a veřejně, i má každý volič před kommisí
volební jmenovati do protokollu jména těch, kterým
dává svůj hlas. Nejméně vésti se musí
jedna lista hlasovní a
jedna kontrollní. Výsledek volby veřejně
prohlásiti se má od volení kommise, jak mile volba
bude ukončena. Tímto se zřizování
zastupitelstva obecního dokončilo, i náleží na ně, aby přistoupilo samo ke
zřizování představenstva obecního dle § 58 atd. Vyslaný úředník má
však při uvozování zákona výboru býti nápomocen u volení purkmistra a
obecních radních, i má společně s posavadními
představenými a zástupci obce, dříve než se výbor volí, ustanoviti počet
obecních radních, jež vůbec mají býti dva, v místech lidnatých ale, kde
předpovídati jest, že řízení, náležité na představenstvo obecní budou
rozsáhlá, mohou se rozmnožiti; neboť podlé § 44 počet údů
přednostenských přiraziti sluší počtu starších, jež mají býti voleni. Ještě má dohlédati
k tomu, aby se šetřilo předpisu § 59. O samé volbě přednostenstva vésti se má protokoll,
jejž podepsati mají všichni starší, kdo jí byli účastni, jakož
i úředník. Konečně má býti
přítomen u přisahání (§ 61.) přednostenstva obecního. První složení přísahy
purkmistra a obecních radních má však úředník od krajského úřadu vyslaný spůsobiti sám podlé přiložených pravidel přísežních. Aby však skládání
přísahy větším oslavením působilo na vědomí náboženské, odeber se vyslaný
úředník v každé obci, kde kostel jest, po odbyté volbě představenstva
s veškerým výborem do kostela, pozvi se k tomu duchovní správce,
a předepsaná přísaha ihned se v jeho ruce vykonej od purkmistra a
radních obecních. V osadách, kde
kostela není, skládání přísahy spůsobem předepsaným
na domě obecním neb radním vezmi se předse od
vyslaného úředníka. Když se toto dokoná,
oba dva orgány obce, poradní a uzavírací, i vykonávací zákonitě jsou zřízeny
a úkol úřadu co do zavedení zákonu obecního jest rozřešen. I počne působení
orgánů obecních, pro kteréžto, jakož již podotknuto, později vydáno bude
navedení k přiměřenému spravování jich působnosti. Ješto se nejprvé
jedná toliko o zřízení obcí místních, potřebné navedení o obcích okresních a
krajských, kteréžto se zřizovati musí stejným časem se správným rozdělováním
země, později bude vydáno. Váže velikou
důležitost tohoto zákonu, kterýž v nejlepším smyslu slova státi se musí
základem státních poměrů říše, cítím se povinna, bych pana krajského heitmana vyzval co nejsnažněji, aby největší bedlivost a
práci přikládal k uvedení tohoto zákona, kteréž se podstatně usnadní
navedením k vyšetření gruntovní daně Josefinské v mezích každé obce
katasterní (místní), vydaným panu krajskému heitmanu zdejší vyhláškou od 8. t. m. č. 32946,
dada sobě záležeti na rychlém a k účelu svému přiměřeném provedení
tohoto úkolu, jmenovitě pak na pečlivém vybírání úředníků, ježto se
k záležitosti té mají ustanoviti. Prameny · Zákonník zemský a Věstník
vládní korunní země České. Ročník první, v němžto
obsaženy jsou zákony a nařízení od 2. prosince 1848 až do 31. prosince
1849. NA ČR, příruční knihovna. (Přílohy s formuláři jsou vynechány.) |
Úvod -> Obecní samospráva -> Zákony -> Guberniální
dekret z roku 1849