PRÁVNÍ ÚPRAVA OBECNÍ SAMOSPRÁVY
Úvod -> Obecní samospráva -> Zákony -> Zákon
z roku 1862
Zákon daný dne 5. března
1862, č. 18 říšského zákoníku, pro království České, Dalmatské,
Haličské a Vladiměřské s vojvodstvími
Osvětimským a Zátorským a s velkovojvodstvím
Krakovským, pro arcivojvodství Rakouské pod Enží a
nad Enží, pro vojvodství Horno- a Dolnoslezské, Štýrské, Korutanské
a Krajinské, Salcburské a Bukovinské, pro markrabství Moravské, pro
knížecí hrabství Tyrolské a pro zemi Vorarlberskou, pro knížecí hrabství Gorické a Gradištské, pro
markrabství Istrianské a město Terst s okrlškem, jímžto se vyměřují
základní pravidla, dle nichž se mají uspořádati S přivolením obojí sněmovny Mé
rady říšské vidí se mi vyměřiti níže položená základní pravidla, dle nichž se
mají uspořádati záležitosti obecní: Každá věc nemovitá budiž ve svazku
některé obce místní. Z tohoto pravidla vyjímají se
residence, zámky a jiná stavení, v kterých bydlí nebo na čas se zdržuje
Císař a Nejvyšší dvůr, a taktéž zahrady a sady k tomu
náležející. Zákonem zemským ustanoví se, pokud
velké statky mohou se ze svazku obce místní vyloučiti a pod kterými
výminkami. Na všechen spůsob
může se toto vyloučení státi jediné pod tou výminkou, že vyloučený statek
vezme na se povinnosti a vybývání obce místní, aniž se mu propůjčiti
může jiné působnosti obecní, nežli té, kteréž k plnění těchto povinností
a tohoto vybývání potřebí. Každý občan státní měj
v některé obci právo domovské. Záležitosti domovské ustanoví
se zvláštní zákonem říšským. Když požádá někdo přespolní za propůjčení
práva domovského, přísluší v příčině toho rozhodovati obci. Obec však nemůže nikomu
přespolnímu, který vysvědčí, že má někde právo domovské, aneb alespoň
prokáže, že učinil, čeho potřebí, aby takového vysvědčení došel, odepříti
povolení, aby se v okrlšku obce zdržoval,
pokud se svými lidmi domácími vede bezúhonný život a nepadá v obtíž
dobročinnosti obecné. Působnost obce jest dvojí: a) samostatná, a b) přenešená. Působnost samostatná, to jest ta,
v níž obec, šetříc zákonů říšských a zemských, sama se volně může na
všem ustanovovati a dle toho nařizovati a opatření činiti, obsahuje
v sobě vůbec vše to, co se předkem a nejprvé
v prospěch obce dotýče a v mezech jejích vlastními silami opatřeno a provedeno býti
může. Za touto působností přísluší obci
zvláště: 1. spravovati dle vůle jmění své a
záležitosti ke svazku obecnímu se vztahující; 2. přihlížeti k bezpečí osoby a jmění; 3. péči míti o zachování obecních silnic, cest,
míst a mostů, též o bezpečné a snadné jezdění po silnicích a vodách, jakož jí
přísluší také konati policii polní; 4. přísluší jí, konati policii k věcem
potravním se vztahující, a přihlížeti k prodeji na trhu, zvláště pak
dohlížeti k míře a váze; 5. vykonávati policii zdravotní; 6. konati policii, čeledi a dělníků se
týkající a držeti ruku nad řádem čeledním; 7. konati policii mravnosti; 8. pečovati o chudé a o obecné ústavy
dobročinné; 9. konati policii v příčině staveb a
ohně, držeti ruku nad řádem stavěcím a udělovati policejní povolení
ku stavbě; 10. účastenství míti, jak zákonem bude
ustanoveno, ve správě škol středních, jež obec vydržuje, též škol obecných, a
péči míti o zřizování, v dobrém spůsobu
chování a nadání škol obecných, hledíc k patronátům školním posud
trvajícím; 11. přísluší obci, činiti narovnání mezi
stranami spor vedoucími skrze důvěrníky z obce zvolené; 12. předsebráti
dobrovolné licitace věcí movitých. Z vyšších příčin státních
mohou se jisté práce policii místní příslušející v té či oné obci spůsobem zákona přikázati ke zvláštním orgánům císařským. Přenešená působnost obcí, to jest povinnost
obcí, přičiňovati se spolu k účelům správy veřejné, vyměřuje se zákony
obecnými a v mezech zákonů obecných zákony
zemskými. Každá obec má toho vůli, spojiti se
v příčině působnosti samostatné (článek V.) i také působnosti přenešené (článek VI.) s obcí jinou, by
měly společné řízení svých záležitostí. Neměla-li by některá obec prostředků
k plnění povinností, z přenešené
působnosti vycházejících, budiž spůsobem zákona
zemského s jinými obcemi spojena, by s nimi měla společné řízení
dotud, až nabude prostředků náležitých. Taktéž mohou obce, které dle
zákona, daného dne 17. března 1849, byly s jinými v jednu obec
spojeny, zákonem zemským zas se odděliti a zvláště o sobě za obec místní
zříditi, když každá z obcí, ježto se mají rozpojiti, má sama o sobě
takových prostředků, by mohla plniti povinnosti, ježto jí z působnosti přenešené (článek VI.) vzcházejí. Obec zastupuje se
v záležitostech obecních výborem a představenstvem obecním. Obec periodicky volí zastupitelstvo
své. Zákonem zemským bude stanoveno,
zdaliž a pokud může některý úd obce i nebyv volen v zastupitelstvu
obecním účastenství míti, buď osobně, nebo skrze náměstka. Aby kdo měl právo voliti do
zastupitelstva obecního, anebo míti v něm účastenství, potřebí, aby byl
údem obce. Zákonem trestním ustanoveno bude,
zdali a pokud s nálezem trestním spojiti se má také výrok, že odsouzený
pozbyl práva, voliti a volen býti. Až do té doby nemá toho práva: a) ten, kdo zločinem vinen nalezen; b) ten, kdo byl pro nějaký zločin ve
vyšetřování vzat, pokud vyšetřování trvá; c) ten, kdo byl vinen nalezen přestupkem
krádeže, podvodu, zpronevěření, nebo účastenstvím v některém
z těchto přestupků (§§ 460., 461., 464. zákona trestního). Aby kdo mohl volen býti, potřebí
nevyhnutelné, by dokonal 24. rok věku svého a byl v plném požívání práv
občanských. Kdo nemá práva voliti, nemůže volen býti. Kromě toho nemůže volen
býti: a) ten, kdo byl vinen nalezen přečinem ze
zištnosti nebo proti veřejné mravopočestnosti spáchaným; b) kdo byl nalezen vinen přestupkem
vykonaným ze zištnosti, neb přestupkem proti veřejné mravopočestnosti
obsaženým v §§ 501., 504., 511., 512., 515. a 516. zákonníka
trestního; c) ten, na jehož jmění byl vyhlášen konkurs
neb řízení vyrovnací, pokud krida neb řízení vyrovnavací trvá a po skončeném konkursu neb vyrovnání,
když zadlužený byl vinen nalezen přečinem, jmenovaným v § 486. zákonníka trestního; d) ten, kdo byl pro nějaký přečin
disciplinární ze zištnosti spáchaný sesazen s úřadu veřejného neb
s veřejné služby. Co v tomto článku za výminku
položeno, by kdo mohl volen býti, vztahuje se také k údům obce, kteří by
snad měli přijíti do výboru, nebyvše voleni. Zákonem zemským bude vydán řád
volební, v kterém se ustanoví, jak má zřízeno býti zastupitelstvo
obecní, zřetel dobrý majíc k dobrému těch, kteří platí větší daň. Výbor obecní jest
v záležitostech obecních orgánem usnešení činícím a přihlížejícím, a
představenstvo obecní orgánem správu vedoucím a vykonávajícím. Představenstvo obecní odpovídej ze
svého jednání úředního obci, a pokud se týče působnosti přenešené,
také vládě. V každé záležitosti obecní
rozhoduj nadpoloviční většina zastupitelů, shromážděných v takovém
počtu, aby mohli usnešení činiti. Sedání výboru budiž veřejné; ve
zvláštních případnostech může se ale výbor k návrhu představeného nebo
několika údů výborových o to usnésti, aby sedění nebylo veřejné; jen tehda
nemůže se toho státi, když se v sedění má jednati o počtech obecních
nebo o prelimináři obecním. Počty obecní i preliminář buďte
veřejně vyloženy, by každý v ně mohl nahlédnouti. Nestačí-li příjmy z jmění
obecního na zapravení výloh k potřebám obecním, může se obec o to
usnésti, aby se braly přirážky k daním přímým nebo k dani
z potravy, aneb aby se vybíraly jiné platy a dávky. Zdali obec, chtějíc tyto přirážky
vybírati, zapotřebí má k tomu, hledíc k jisté míře těchto přirážek,
přivolení zastupitelstva obecního [snad má být okresního – pozn. JK], župního či krajinského neb krajského, nebo přivolení
sněmu, anebo zdali k tomu zapotřebí zvláštního zákona zemského,
ustanoveno bude zákonem zemským. Přirážka k dani z potravy
vztahuj se jen k tomu, čeho se v okrlšku zpotřebuje, nedotýkej se však produkce a obchodu. Aby se mohly zavésti nové platy a
dávky jiného spůsobu, nežli jsou přirážky
k dani výše dotčené, nebo aby se mohly zvýšiti platy a dávky již
zavedené, k tomu potřebí zákona zemského. Kterým spůsobem
jeden každý úd obce má k výlohám obecním přispívati a dle které míry se
to státi má, ustanoví obec v mezech, ježto se
zákonem zemským vyměří. Správa státní vykonávati bude právo
dohlédací k obcím tím spůsobem, aby
z mezí své působnosti nevystupovaly a ničeho nečinily, co by bylo proti
zákonům. Nešlo-li by nějaké takové usnešení
výboru obecního, z něhož odvolání dle článku XVIII
c) má jíti k zastupitelstvu vyšší obce, příslušeti bude také správě
státní, rozhodovati v příčině stížností podaných proti nějakému opatření
neb nařízení představenstva obecního, jímž zákon byl přestoupen aneb ho bylo
chybně užito. Politické řízení zemské má moc,
zastupitelstvo obecní rozpustiti. Obci pak zůstavuje se, by z toho vzala
rekurs k státnímu ministerium, kterýž rekurs ale nemá odkládacího
účinku. Nejdéle v šesti měsících po rozpuštění zastupitelstva rozepsáno
budiž nové volení. Mezi obec a sněm zemský vložiti se
může zákonem zemským zastupitelstvo okresní, župní neb krajské.
Zastupitelstvo takové scházej se v dobách periodicky se navracujících
nebo ke svolání, učiněnému od představenstva. Stálé záležitosti zastupitelstva
tohoto spravovány buďte výborem a představeným. Působnost zastupitelstva okresního,
župního neb krajského, bude-li zřízeno, vztahovati se bude ku všelikým
záležitostem vnitřním, ježto se týčí společného dobrého okresu (krajiny, kraje)
a osob k němu náležejících. Mimo to mohou se zastupitelstvu
okresnímu, župnímu neb krajskému zákonem zemským v příčině obcí tyto
věci přikázati: a) aby přihlíželo k tomu, by jmění a
statek základní, obcím a jejich ústavům náležející, zachovalo se neztenčené; b) by schvalovalo výkony důležitější,
týkající se zvláště hospodářství obecního; c) by rozhodovalo v příčině odvolání,
které se vezme z usnešení výboru obecního u všelikých záležitostech,
jichž stát na obec nevznesl. Kde by zastupitelstvo okresní,
župní neb krajské nebylo zřízeno, aneb kdyby práce tyto nebyly
k zastupitelstvu okresnímu, župnímu neb krajskému přikázány, spravuj je
sněm zemský prostředkem svého výboru. V záležitostech státem na obce
přenešených jde odvolání k úřadu státnímu. Zastupitelstvo okresní, krajinské
neb krajské skládej se ze zastupitelů těchto skupení interesů: a) ze zastupitelů velkých statků, b) ze zastupitelů průmyslníků a obchodníků,
kteří platí největší daň, c) ze zastupitelů ostatních příslušníků měst
a obcí a d) z obcí venkovských. Každé skupení interesů zvol za sebe
periodicky tolik zastupitelů, kolik jich dle zákona zemského na ně přijde. Nebylo-li by tu toho neb onoho
skupení interesů, může sněm zemský ustanoviti, aby se zastupitelové
volili tím způsobem, by interesy všech skupení, jež tu jsou, stejnou měrou
byly hájeny. Zastupitelstvo okresní, župní a
krajské zvolí ze sebe periodicky výbor a představeného. Volba představeného
budiž od císaře potvrzena. Nestačí-li příjmy z jmění
základního na zapravení výloh, může zastupitelstvo okresní, župní aneb
krajské rozvrhnouti a vybírati přirážky k daním přímým až do jisté
míry. K přirážkám, jež by míru tuto
převyšovaly, aneb k rozvržení jiných platů potřebí zákona zemského. Hlavní města jedné každé země a
když za to požádají, také jiná znamenitější města, a znamenitá místa
lázeňská, obdrží zákony zemskými statuta zvláštní, pokud jich posud nemají.
Nynější statuta zemská mohou se měniti a doplňovati zákonem zemským. Volba představeného obecního
v městech a lázeňských místech, ježto mají statut zvláštní, budiž od
císaře potvrzena. Města a lázeňská místa, ježto mají
svá zvláštní statuta, opatřovati budou záležitosti své svým zastupitelstvem;
postavena budou přímo pod výborem zemským, potahmo
sněmem zemským, a pokud se týče působnosti státem na ně přenešené,
pod řízením zemským. Sněm zemský bude výborem svým
k tomu přihlížeti, aby základní jmění okresů, žup nebo krajů, též měst a
lázeňských míst, která mají svá zvláštní statuta, jakož i jmění jejich
ústavů, zachovalo se neztenčené. K výkonům důležitějším,
zvláště k těm, ježto se týčí hospodářství, potřebí, aby došly schválení
sněmu zemského. Zastupitelstvu zemskému přísluší
rozhodovati, když se vezme odvolání z usnešení zastupitelstva okresního,
župního neb krajského v záležitostech, ježto dle článku XVIII
k působnosti zastupitelství těchto náležejí, též i když se vezme
odvolání z usnesení měst a lázeňských míst, kteráž mají svá zvláštní
statuta. Pravidla, daná v článcích IX,
X,
XIII,
XIV
a XVI,
vztahují se také k zastupitelstvím okresním, župním a krajským. Dle základních pravidel výše
položených vydáni buďtež královstvím a zemím na
začátku tohoto zákona jmenovaným zákony zemskými řádové obecní. Mému ministrovi uloženo jest, aby
tento zákon ve skutek uvedl. Ve
Vídni, dne 5. března 1862. František Josef m. p. Arcivojvoda Rainer m. p. Schmerling m. p. Lasser m. p. Z nejvyššího nařízení: Svobodný pán Ransonnet
m. p. Změny tohoto předpisu ·
Řádem volení v obcích
republiky Československé (zákon č. 75/1919 Sb.) pozbyly platnosti články IX.,
X. a XI. ·
Způsob jednání zastupitelstva a
rady i povinnosti při hospodaření nově upravila novela obecního zřízení
vydaná jako zákon č. 76/1919 Sb. ·
Článek XV. byl zrušen zákonem č.
329/1921 Sb. ·
Zákonem o organisaci politické
správy (zákon č. 125/1927 Sb.) pozbyly významu články XVII. až XXI. a XXV., které se týkaly
vyšších samosprávných orgánů. ·
Zákon č. 174/1948 Sb. zrušil články
II. a III. ·
Faktické využití tohoto zákona
skončilo v roce 1945 zřízením národních výborů jako nových orgánů veřejné
správy. Prameny · Kratochvíle Jan
(1864): Výklad zřízení obecního, řádu volení v obcích a práva
domovského. V Praze, tiskem a nákladem Dr. Eduarda Grégra.
Str. 235–248. · Žalud Josef
(1907): Obecní zřízení a řád volení v obcích království Českého
s doplňujícími zákony, nařízeními a instrukcemi, zejména se zákonem
chudinským a s příslušnou částí domovského zákona, jakož i obecním
zákonem říšským z 5. března 1862. V Praze, nákladem firmy Höfer a Klouček. Osmé, úplně přepracované a
rozmnožené vydání. Str. 1–32. · Štědrý Bohumil (1938):
Sbírka zákonů, nařízení a předpisů platných pro hl. město Prahu, díl I.
Nákladem hl. m. Prahy. Str. 68–73. (Uvedené znění neobsahuje články zrušené
pozdějšími předpisy.) |
Úvod -> Obecní samospráva -> Zákony -> Zákon
z roku 1862