Popis: image003

 

ŽELEZNICE

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Jízdné a jízdenky

 

 

JÍZDNÉ A JÍZDENKY

 

Informace o výši jízdného a podobě jízdenek v počátcích železniční dopravy jsou obtížně dostupné. Poté, co převzaly provozování všech železničních tratí od rakouského státu a soukromých společností Československé státní dráhy, bylo zavedeno jednotné jízdné v celé síti podle ujeté vzdálenosti, bez ohledu na počet přestupů. Tato stránka se věnuje problematice jízdného a jízdenek v zásadě pouze od druhé poloviny 20. století. Hranice roku 2000 je zvolena proto, že od 1. ledna 2001 byla regulace jízdného maximálními cenami nahrazena regulací věcně usměrňovanými cenami. Řada dalších změn, například zavádění počítačově vydávaných jízdenek, však této hranici neodpovídá.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Do roku 2000 – od roku 2001

 

 

 

Jízdné a jízdenky do roku 2000

 

 

V počátcích železničního provozu přes Hostivici byly v osobních vlacích zavedeny čtyři třídy, přičemž 4. třída byla určena jen pro stojící cestující. Později se staly standardem tři třídy. Třetí třída byla zrušena v roce 1954 a od té doby se v osobní železniční dopravě rozlišují jen dvě třídy. Podle třídy se lišilo jízdné, v 1. třídě bylo a je nejvyšší.

 

Ceník obyčejného jízdného otištěný v jízdním řádu 1992/1993.
Při zdražení od 1. ledna 1990 se ceny zvýšily o 100 %, takže koncem 80. let bývalo jízdné poloviční.

 

 

Jednorázové jízdenky prodávané ve stanici

 

 

Jízdenka z roku 1953.

 

Osobní pokladna neboli výdejna jízdenek v železniční stanici byla vybavena číslovanými lepenkovými jízdenkami o rozměrech 30 × 57 mm s předtištěnými vybranými cílovými stanicemi podle tarifní vzdálenosti. Podle počtu zaměstnanců střídajících se v pokladně byla za název výchozí stanice doplněna rozlišující písmena. V Hostivici šlo o písmena A a B. Při prodeji označil pokladní jízdenku v mechanickém strojku z obou stran aktuálním datem.

Obvyklé byly jednosměrné nebo zpáteční jízdenky, přičemž zpáteční jízdenka stála dvojnásobek ceny jednosměrného jízdného. Děti a důchodci do 70 let měli nárok na poloviční jízdné (nad 70 let byla přeprava bezplatná). Někdy byly na lepenkové jízdence naznačeny dvě části. Potom odstřižením spodní části vznikla jízdenka za poloviční cenu.

Průvodčí ve vlaku označil jízdenku kleštěmi, které vytvořily malý kruhový otvor. U zpátečních jízdenek bylo tiskem naznačeno místo, kde má být jízdenka označena pro který směr (T a Z).

 

         

Jízdenky ze stanice Hostivice z konce 80. let 20. století.
Po zdražení o 100 % v září 1990 byly vydávány dvě původní jízdenky „spojené“ staničním razítkem, jak ukazuje jízdenka vpravo.

 

Jízdenky ze stanice Hostivice vydané brzy po zdražení v září 1990 se poznají podle data vydání (zde „9/90“) nad názvem výdejny.

 

Tarifní pásma byla nastavena na kratších vzdálenostech po 10 km. Jízdné z Hostivice stálo v 80. letech 20. století do Prahy-Veleslavína 1 Kčs, do Prahy-Dejvic, do Prahy střed (nyní Masarykovo nádraží) a do Prahy-Smíchova severního nástupiště 2 Kčs. Od 1. září 1990 bylo obyčejné jízdné zvýšeno o 100 % a poté byla cena upravována opakovaně – od 1. dubna 1995, od 1. září 1997, od 1. července 1998 a od 28. května 2000. V dubnu 1995 byla rovněž upravena kilometrická pásma.

Při použití rychlíku bylo nutné zaplatit rychlíkový příplatek ve výši 16 Kčs, který platil jeden den, bez ohledu na počet přestupů. Protože v Hostivici rychlíky nezastavovaly, osobní pokladna nejspíše rychlíkové příplatky neprodávala.

Po roce 1990 se zpřísnilo prokazování věku. Cestující mladší 16 let (později 15 let) nebo důchodci k tomuto účelu potřebovali průkazy na slevu jízdného vystavené ČSD, resp. Českými drahami.

 

  

Průkazy na slevu jízdného z roku 1990 a 2000.

 

Po roce 1990 se postupně rozšiřovalo vydávání jízdenek tištěných počítačem. Vídej kartonových jízdenek u Českých drah byl ukončen až k 1. červnu 2001, ale ve stanici Hostivice se vydávaly jízdenky tiskem z počítače již od roku 1995.

Od roku 1995 je možné při cestě z Hostivice využívat také doklady Pražské integrované dopravy.

 

 

Ostatní jednorázové jízdenky

 

 

V případě, že nebylo možné použít lepenkovou jízdenku, vystavila osobní pokladna ručně vypsanou jízdenku na předtištěném formuláři. V takovém případě cestující dostal průpis a v pokladně zůstával originál.

 

Ručně vypsaná jízdenka z Hostivice do Jenče vystavená pokladnou Hostivice A 17. června 1987.

 

Ve vlaku prodával jízdenky průvodčí, při jízdě z neobsazené stanice nebo zastávky bez přirážky, jinak s přirážkou. Používaly se jízdenky trhané z bloku nebo ručně vypisované, případně složitější ručně vypisované doplatkové jízdenky.

 

  

Útržkové jízdenky ČSD bez dopisovaných údajů.

 

Útržková jízdenka vystavená 29. ledna 1987 ve vlaku z Prahy-Smíchova severního nástupiště do Hostivice.

 

Doplatková jízdenka z Prahy-Smíchova severního nástupiště do Hostivice vystavená 25. února 1987 ve vlaku.

 

 

Dělnické a žákovské jízdenky

 

 

Ve druhé polovině 20. století byla zavedena možnost pro pravidelné cestování do zaměstnání či za studiem využívat dělnické či žákovské jízdné. Cestující v takovém případě musel požádat o vystavení průkazky. Dělnická průkazka byla vystavována na tři roky a jednou za půl roku musel zaměstnavatel potvrdit trvání pracovního poměru. Žákovská průkazka platila jeden školní rok a rovněž musela být potvrzena školou.

S průkazkou si cestující mohl zakoupit měsíční či týdenní dělnickou či žákovskou jízdenku, která ho opravňovala k jedné cestě tam a jedné cestě zpět v pracovní dny po dobu platnosti jízdenky. V roce 1989 stálo měsíční žákovské jízdné z Hostivice do Prahy-Veleslavína 9 Kčs.

Dělnické jízdné bylo zrušeno od 1. ledna 1993 a nahradily ho traťové jízdenky. Ceny žákovského jízdného se zvýšily od 1. září 1993 o 100 %, v říjnu 1993 byla snížena věková hranice pro žákovské jízdné ze 16 na 15 let a od 1. ledna 1996 bylo žákovské jízdné zrušeno.

 

  

Obě strany průkazky na dělnické jízdné z roku 1986. Průkazky v této době měly rozměr 100 × 140 mm.

 

  

Obě strany průkazky na žákovské jízdné z roku 1995. Po roce 1990 měly dělnické a žákovské průkazky rozměry 80 × 110 mm.

 

  

Obě strany dělnické týdenní jízdenky z Hostivice z roku 1991.

 

  

Obě strany dělnické měsíční jízdenky z Hostivice do Prahy střed (nyní Masarykovo nádraží) na leden 1987.

 

Ručně psaná měsíční traťová jízdenka z Hostivice do Prahy-Ruzyně na leden 1995.

 

Žákovská měsíční jízdenka z Hostivice do Prahy-Dejvic na prosince 1995, již vydaná z počítače.

 

 

Hromadné jízdenky

 

 

Hromadné jízdenky bylo počátkem 90. let 20. století možné vystavit na základě několik dnů předem podané žádosti, jejíž součástí byl jmenný seznam cestujících. K hromadným jízdenkám byly vydávány sčítací lístky pro každého cestujícího. Hromadné jízdné bylo významně cenově zvýhodněno oproti běžnému jízdnému.

 

 

Režijní jízdenky

 

 

Historická režijní jízdenka Buštěhradské dráhy z Hostivice do Prahy z 8. března 1918.

 

Režijní jízdenka z roku 1968. V té době byly režijní jízdenky odlišeny okřídleným kolem.

 

Zaměstnanci Československých státních drah, resp. později Českých drah, měli nárok na přepravu s výraznou slevou (cca za 10 % běžného jízdného). Tato výhoda se původně vztahovala také na manžela či manželku zaměstnance a jejich nezletilé děti a na bývalé zaměstnance, kteří z práce na dráze odešli do starobního důchodu. Režijní jízdenky byly odlišeny znakem okřídleného kola. Od roku 1981 byla zavedena režijní jízdenka pouze ve formě celoroční síťové známky, která stála 20 Kčs.

 

Celoroční síťová známka k režijní jízdence na rok 1986.

 

 

 

Jízdné a jízdenky od roku 2001

 

 

Ve vlacích projíždějících Hostivicí platí od roku 1995 také jízdenky Pražské integrované dopravy.

 

 

Jízdné Českých drah

 

 

S postupným zdražením začaly České dráhy od 1. ledna 2002 rozlišovat obyčejné jízdné a zákaznické jízdné, na které měl nárok cestující, který si pořídil zákaznickou kartu (kartu Z). Z této karty se postupně vyvinula In-karta s různou úrovní slev. Nabízeny byly i další možnosti placení jízdného, např. Kilometrická banka. Měnily se podmínky pro skupinové jízdenky a mezi velkými městy byly zaváděny relační slevy. Postupně přibývaly další komerční nabídky jízdného.

Rozvoj komerčních nabídek jízdného a častější úpravy ceny byly umožněny zaváděním výpočetní techniky. Nejprve se jízdenky tiskly z počítače v osobních pokladnách, až výrazně později ve vlacích u průvodčího. Počítačová síť umožnila také prodej místenek v osobní pokladně, ale prodej mezinárodních jízdenek a míst do lehátkových a lůžkových vozů nebyl v Hostivici nikdy zaveden.

S rozšířením internetu byla umožněna koupě jízdenek online z počítače či mobilního telefonu. Tyto jízdenky pak existují pouze v elektronické podobě.

 

 

Jízdenky Českých drah vystavované z počítače

 

 

Obyčejná jízdenka z Prahy Masarykova nádraží do Hostivice z 8. srpna 1993.
Počítači byly vybaveny nejprve velké stanice. Na Masarykově nádraží bylo možné koupit také jízdenky z prodejního automatu.

 

Traťová měsíční jízdenka z Hostivice do Prahy-Ruzyně na duben 1995.
Tento typ jízdenky tištěné na jehličkové tiskárně se používal s drobnými úpravami déle než 15 let.

 

Obyčejná zpáteční jízdenka z Hostivice do Prahy Masarykova nádraží z 5. května 2010.
Zadní strana jízdenek byla využívána pro různé reklamy.

 

Obyčejná zpáteční jízdenka z Hostivice do Prahy-Řep (nyní opět Praha-Zličín) z 9. června 2011.
Oproti předchozí verzi byly vlevo doplněny oranžové ornamenty (na skenu nevýrazné).

 

Základní zpáteční jízdenka z Hostivice do Prahy-Zličína z 21. prosince 2012.
Jízdenky byly tištěny na termopapír a tisk je citlivý na poškození.
QR kód dlouhou dobu nebyl využíván, jeho snímání průvodčími ve vlaku bylo zavedeno mnohem později.
Podklad, na který se jízdenky tisknou, se průběžně mění, ale tisk na termopapír zůstává zachován.

 

Obyčejná jízdenka ze zastávky Hostivice-Sadová do Hostivice vydaná ve vlaku 13. září 2014 při regionálním dnu PID, tedy dva týdny po otevření zastávky.

 

 

Označování použitých jízdenek

 

 

Historické označování použitých jízdenek kleštěmi bylo v 90. letech 20. století nahrazeno modernějšími kleštěmi nebo razítkem, které na jízdence otiskly datum a číslo vlaku.

V současné době probíhá kontrola jízdenek také načtením QR kódu.

Jízdenky vystavené průvodčím ve vlaku se již dál neoznačují.

Ve vlacích bez průvodčího, které jezdí z Hostivice na tratích 121 a 122, je cestující povinen při nástupu označit jednorázovou jízdenku ve vlakovém označovači, jinak je jízdenka neplatná.

 

 

Jízdné Arrivy

 

 

Od prosince 2019 zajišťuje provoz rychlíků mezi Prahou a Rakovníkem společnost Arriva vlaky s. r. o., která má vlastní ceníky jízdného. Rozlišuje cenu při nákupu jízdenky v automatu ve stanici či zastávce nebo přes internet a cenu při nákupu u průvodčího ve vlaku.

 

 

Jízdné One Ticket

 

 

Na základě veřejných soutěží na zajištění dopravní obslužnosti na železnici vznikla situace, kdy na jedné trati jezdí vlaky více dopravců. Ztratila se tak dřívější výhoda, že bylo možné jízdenku použít ve všech spojích. Z tohoto důvodu byl zaveden Systém jednotného tarifu, kde ceny stanovené stát jsou vyšší než obvyklé jízdné jednotlivých dopravců, ale jízdenku vydávají všichni dopravci a lze ji použít ve všech vlacích provozovaných v závazku veřejné služby. Pro tento doklad se používá označení Jedna jízdenka nebo častěji anglicky One Ticket.

 

Jízdenka One Ticket z Kladna do Hostivice z 21. prosince 2023 vystavená dopravcem Arriva vlaky s. r. o.

 

 

Odkaz

 

 

Muzeum kartonových jízdenek

Přehled vývoje kartonových jízdenek

Odkaz směřuje mimo web Hostivické historie

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Jízdné a jízdenky

 

Popis: image003