Popis: image003

 

ŽELEZNICE

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Nehody

 

 

NEHODY A DALŠÍ MIMOŘÁDNÉ UDÁLOSTI

 

Při provozu železnice se nelze vyhnout nehodám a dalším mimořádným událostem, například velkým zpožděním, přeplnění vlaků či omezení provozu v důsledku nepříznivého počasí. Podchycení všech takových událostí by bylo mimořádně náročné. V tabulce na této stránce jsou shrnuty nehody a další události, které zmínil denní tisk nebo jsou zapsány v pamětních knihách stanice Hostivice nebo stanice Litovice, případně v dalších pramenech. Tabulka nerozlišuje, na které trati se událost stala. Četnost událostí nevypovídá o stavu bezpečnosti na dráze v daném období, ale o dostupnosti podkladů.

Některé události jsou zachyceny ve více pramenech, například ve více novinách. V takovém případě jsou v tabulce uvedeny všechny zprávy, pokud nejsou zcela totožné. Někdy je rozdíl v popisu událostí zásadní. Nejlepším případem je nehoda Anny Čermákové na litovickém nádraží 29. února 1908, o níž informovaly ve stejný den nejméně čtyři noviny. Zatímco podle jedněch novin konala službu za svého muže, což činí pochybným zmínku jiných novin, že byla slabomyslná, podle jiné zprávy za mužem vyběhla.

Pozoruhodný je také přehled nehod za druhé světové války zapsaný dodatečně do pamětní knihy stanice Hostivice jako údajný doklad o drobných sabotážích drážních zaměstnanců proti německému teroru.

Do přehledu nejsou zařazeny nehody hostivických železničních zřízenců a jiných občanů, které se odehrály mimo hostivické území.

 

 

Rychlý rozcestník

 

1863–19181918–19391939–19451945–1989po 1989

 

 

 

Nehody a mimořádné události na železnici v Hostivici v letech 1863 až 1918

 

 

Datum

Popis události

Pramen

Červenec 1868

Nepozorností dohlížitele Šímy byla u Hostivice část kolejí vytrhána, aniž by byla zpráva o tom někomu podána. Osobní vlak jedoucí předevčírem z Kladna do Prahy, přišed na toto místo sjel na silnici a jenom duchapřítomnosti řidičů lokomotivy, kteří již z daleka vytrhanou kolej spozorovali, jest co děkovati, že nestalo se žádné neštěstí. Vlak opozdil se skoro o dvě hodiny.

Národní noviny a Národní listy
21. 7. 1868

10. 8. 1871

Předevčírem večer rozjely se samy od sebe dva železem naložené vozy na stanici hostivické na dráze buštěhradské. Velký spád na dráze překážel tomu, že nemohly býti zadržány. Před Libocí srazily se s osobním vlakem z Chomutova přijíždějícím, při čemž jeden ouředník od dráhy jménem Barella, a strojník Mikš značně poraněni byli. Stroj osobního vlaku je silně porouchán a jeden železničními kolejemi naložený vůz byl rozbit. Vlak opozdil se skoro o půl čtvrté hodiny, oba ranění byli odneseni do hlídačova domku do Liboce a včera přivezeni do Prahy. Rány obou pocházejí od opaření, neboť při srážce vyskočily kohoutky u parostroje a horká pára a voda opařila nebezpečně oba ve tváři, na těle i na nohou.

Pražský denník
12. 8. 1871

Asi r. 1870, tedy již při zahájení parního provozu, ujelo několik vozů, ložených kolejnicemi, ze starého nádraží směrem ku Praze a narazilo v tehdejší stanici Liboc na dopolední osobní vlak od Prahy. Strojvůdce byl popálen a stroj vlaku značně poškozen. Nehodu zavinil neopatrností (nepodložením vozů) strážník Šíma, který byl z trestu přeložen do Prahy-Buben.

Pamětní kniha stanice Hostivice

18. 2. 1871

Včera ráno vrazil na dráze buštěhradské v stanici Hostivicích nákladní vlak číslo 16 do nákladního vlaku č. 20. Při tom bylo sedm vagonů s nákladem úplně rozbito a několik méně, z osob vlak provázejících poraněn jeden na ruce a dopraven do Prahy; druhý, těžce raněný, zůstal v Hostivicích.

Národní listy
19. 2. 1871

Každý se pamatuje na srážku dvou nákladních vlaků, která se 18. února minulého roku stala na buštěhradské dráze v Hostivicích; stroj, pět uhelných a sedm nákladních vozů bylo roztříštěno a průvodčí jednoho vlaku měl obě ruce přeražené. Vyšetřováním vyšlo na jevo, že později přicházející vlak nezdržel se, jak předpisy žádaly, na stanicích, nýbrž jel hned v malé vzdálenosti za prvním vlakem. Proto odsoudil zdejší zemský soud předevčírem strojníka Josefa Mouchu a průvodčího vlaku Karla Mílu pro přestupek proti bezpečnosti života, prvnějšího na 6, druhého na 4 neděle do vězení, posty zostřeného. Oba hájil dr. Mezník.

Pražský denník
30. 1. 1873

24. 12. 1873

Toho dne hostivický signalista Veselý musel býti již od večera, kdy nastoupil službu, ke svým výkonům služebním častokráte buzen. Po půlnoci, když vjel smíchovský vlak z Kladna na třetí kolej, nechal výměny v témže postavení a vjezdovou návěst na volno, čímž se stalo, že následující vlak č. 54 vjel na touž kolej s plnou rychlostí na vlak tam již stojící. Bylo tehdy úplně rozbito 10 vozů s potravinami. Signalista Veselý byl následky své nedbalosti tak rozrušen, že utekl domů a tam byl teprve četnictvem zatknut a později odsouzen.

Lokálka
říjen 1984
(podle neznámé pamětní knihy stanice Hostivice)

20. 1. 1875

Včera ráno utrhl se v nádraží buštěhradské dráhy v Hostivicích uhlím naplněný vůz, a poněvadž rychle ku předu, aniž mohl v nádražích veleslavínském, u Brusky aneb v Bubnech býti zadržen. Dojel až do nádraží pražského. Nehoda nepřihodila se žádná.

Národní listy
21. 5. 1875

1. 8. 1875

Když vyjel v neděli vlak dráhy buštěhradské z Hostivic, vrhl se mladý horník na koleje a byl přejet a usmrcen. Jméno nešťastníka není ještě vypátráno.

Posel z Prahy
3. 8. 1875

20. 8. 1875

Ve středu dne 18. t. m. upadl ve spěchu strážník od dráhy pražsko-duchcovské blíže Kněževse na koleje, právě když blížil se vlak. Bezpochyby že strážník pádem tím zbaven byl již sebevědomí, neb zůstal ležeti i když vlak již přijížděl. Vlak rozmačkal mu hlavu a utrhl ruku. Mrtvola nešťastníka oblečená v kožich, zůstala blíže dráhy čtyři dny ležeti, tak že náramně již zapáchala a že již byla plna červů. – Mezi Rusíní a Hostivicemi přejet byl na buštěhradské dráze v pátek ráno parostrojem osobního vlaku neznámý muž. Hlava i ruce byly od ostatního těla odervány.

Svobodný občan
28. 8. 1875

3. 12. 1875

Předevčírem večer burácel nad Prahou a hlavně na venkově velký vítr, při čemž bez ustání se sněžilo. Všechny vlaky přibyly následkem toho velmi opožděny do Prahy. Smíšený vlak č. 11 dráhy pražsko-duchcovské vyjel v 9 hodin večer z nádraží smíchovského směrem ku Slanému. Mezi Litovicemi a Dušníky byly však závěje sněhu tak velké, že vlak zůstal vězeti a nemohl dále jeti. Rychle posláno do okolních obcí pro dělníky, aby učinili trať sjízdnou, a trvalo to přes půl čtvrté hodiny, nežli mohl vlak dále jeti.

Čech
4. 12. 1875

11. 12. 1875

Včerejší osobní vlak buštěhradské dráhy, který sem měl přijeti o 6. hodině ranní, uvízl mezi Jenčem a Hostivicí ve sněhu, následkem čehož je doprava na trati té zastavena, tak že včera vlaky řečené dráhy vypraveny býti nemohly. – Následkem velké sněhové chumelenice, která v noci na včerejšek proházení cesty a průkopy na drahách opět zavála, musela býti i na dráze pražsko-duchcovské veškerá doprava zastavena.

Posel z Prahy
12. 12. 1875
a Čech
14. 12. 1875

Jelikož takřka na celé trati pražsko-duchcovské dráhy veliké závěje, nařídilo řiditelstvo, aby jízda mezi Vrbnem a Perucí, mezi Dušníky a Litovici na dobu 48 hodin zastavena byla. – Pro veliké závěje sněhu přijel minulou neděli osobní vlak od Prahy do Slaného teprvé ke 2. hodině odpol., zdržel se tedy o celé čtyry hodiny.

Svobodný občan
11. 12. 1875

16. 11. 1877

V pátek dne 16. t. m. vrazil nákladní vlak č. 13 pražsko-duchcovské dráhy v nádraží v Litovicích do několika vozů řípou naplněných. Vjel totiž na vedlejší kolej, jelikož strážník byl zřídil nepravou změnu. Mimo to, že tři vozy byly rozbity, nestalo se žádné jiné neštěstí.

Svobodný občan
24. 11. 1877

13. 7. 1878

Tyto dny položila se blíže Hostivic na koleje buštěhradské dráhy mladá ženština a mezi stanicemi Libocí a Veleslavínem statkář libocký Novák. Obě osoby byly vlakem přejety a usmrceny. Jak se vypátralo, byla sebevražedkyně švakrovou Novákovou, s níž tento žil v nedovoleném poměru.

Čech
13. 7. 1878

27. 8. 1878

Předevčírem odpoledne přejet vlakem pražsko-duchcovské dráhy blíže stanice litovické dělník Josef Grob a rozdrcena mu noha. Nešťastník dopraven do Prahy k milosrdným bratřím, kde mu musila noha býti odňata.

Čech
29. 8. 1878

Duben 1880

Odpoledním vlakem buštěhradské dráhy jelo do Prahy ohromné množství obecenstva, zejména studujících. Již v Hostivicích byly veškeré vagony tak přeplněny, že cestující v třetí třídě museli státi. Telegrafovalo prý se sice o několik vagonů do Prahy, vozy se však nedostavily. Cestující, kteří z Liboce, Veleslavína atd. chtěli se ubírati do Prahy a měli lístek II. neb III. třídy, neobdrželi více žádného místa a musili se spokojiti s místem ve vozech nákladních mezi bednami a pytli. Rozumí se, že nálada cestujících nebyla za takovýchto okolností růžová. Píseň o „radostném cestování“ zpívána po celou cestu do Prahy.

Národní listy
3. 4. 1880

26. 5. 1883

Půltřetího roku starý chlapec Antonína Horáka z Hostivic běžel včera ráno přes dráhu právě v tom okamžiku, když po kolejích jela dresina v prudkém rozjetí, tak že nemohla býti zadržena. Porazila jej k zemi a přejela mu přes nohy, které mu roztříštila. Chlapec dodán v beznadějném stavu do všeobecné nemocnice.

České noviny
27. 5. 1883

8. 2. 1884

Včerejší ranní vlak osobní narazil na dráze mezi Litovicemi a Kněževsí u silnice, kde hlídač zábradlí zatahnouti opomenul, na vůz přes koleje jedoucí. Vůz se rozbil, koně jsou strašně zohavené a kůže z nich sedřena. Ćí povoz jest není známo, poněvadž vozka hned po neštěstí tom utekl.

Svobodný občan
9. 2. 1884

4. 6. 1886

Blíže Hostivic byla dne 4. t. m. 70letá hluchá stařena Anna Žáčková z Litovic od osobního vlaku buštěhradské dráhy, když vzdor uzavřenému šraňku dráhu přejíti chtěla, zachycena a za hodinu na to následkem utrpěného při tom poranění zemřela.

Pražský denník
11. 6. 1885

19. 7. 1891

V neděli dne 19. července shromáždilo se na stanicích buštěhradské dráhy v Unhošti, Jenči, Hostivicích a Ruzýni značné množství lidu z okolí, který odjeti chtěl do Prahy k návštěvě zemské jubilejní výstavy. Na každé stanici čekalo nejméně 100 osob, počet, který zasluhuje, aby přibrány byly vozy, ne-li aby vypraven byl celý nový vlak. Když o ½ 7. hod. vlak přijel do Unhoště, nebylo ve vagonech III. třídy ani místečka, také II. a I. třída byly částečně obsazeny. Zřízenci nechtěli vůbec dovoliti, aby obecenstvo do vlaku vstupovalo. Totéž opakovalo v Jenči, Hostivici a Rusíni. Vagony osobní i nákladní byly v pravém slova smyslu přeplněny. Přednostové mohli sice telegraficky žádat za vypravení druhého vlaku, zejména, když na stanici Vejhybce připravena je lokomotiva a také osobních vozů je tam dostatek, ale to se nestalo. Přednostové vymlouvali se, jak jen mohli. Konečně přišel telegrafický rozkaz, aby jízdní lístky cestujícím byly odebrány. Pokladníci vrátili tedy peníze a davy rozhorleného lidu ubíraly se buď k domovu, nebo na dráhu duchcovskou, nebo pěšky do Prahy. – Na jenečské stanici vráceno bylo 120 lístků. Bezohlednost buštěhradské dráhy k obecenstvu jest nyní předmětem všeobecných úvah v tamější krajině. Byloť zjištěno, že lidé, kteří do vlaku se dostali, vecpáni byli do vozů určených k dopravě dobytka, kdež ani řádného sedadla nebylo. Tak neměla by jednat dráha, vedoucí krajem ryze českým, vůči návštěvníkům zemské výstavy.

Národní listy
22. 7. 1891

17. 3. 1892

Včera o 4. hodině odpolední vrhl se na koleje buštěhradské dráhy blíže stanice Hostivice neznámý, slušně oděný muž právě v tom okamžiku, když se blížil rychlovlak. Sebevrah byl lokomotivou zachycen a okamžitě usmrcen. Jméno jeho nemohlo býti doposud zjištěno.

Národní listy
18. 3. 1892

25. 12. 1894

Předevčírem vjel v nádraží buštěhradské dráhy v Hostivici nákladní vlak do několika vagonů, stojících na kolejích, z nichž asi 4 byly roztříštěny. Ze zřízenců dráhy nepřišel nikdo k úrazu.

Národní listy
27. 12. 1894

27. 12. 1894

Na hostivické stanici buštěhradské dráhy vrazil předevčírem o 5. hod. ráno přijíždějící nákladní vlak do vagonů nákladního vlaku, stojícího před budovou nádražní. Strojvedoucí vyhozen byl na kotel a utrpěl lehkého poranění na hlavě. Zavedeným vyšetřováním zjistí se, kdo nehodu zavinil.

Národní listy
29. 12. 1894

26. 5. 1896

Boh. Sedláček, 35letý konduktor pražsko-duchcovské dráhy, sklouzl včera na nádraží v Litovicích při posunování vagonů a dostal se pod kola, při čemž byl na pravé noze a na hlavě těžce zraněn. Zraněný byl odvezen drahou do Prahy a ambulantním vozem ochranné stanice dopraven do všeobecné nemocnice.

Národní politika
27. 5. 1896

Boh. Sedláček, 35letý konduktor pražsko-duchcovské dráhy, sklouzl včera k 11. hod. v noci na nádraží v Litovicích při pošinování vagonů tak nešťastně, že se dostal pod kolo, byl přejet a na pravé noze a na hlavě těžce zraněn. Byl dráhou přivezen do Prahy a v ambulantním voze záchranné stanice dopraven do všeobecné nemocnice.

Národní listy
27. 5. 1896

2. 3. 1898

Dva vagony nákladního vlaku se vyšinuly. Na pražsko-duchcovské dráze udála se dnes po 4. hod. ranní nehoda. Mezi stanicemi Kněževes a Litovice vyšinul se nákladní vlak č. 871, jedoucí směrem ku Praze, při čemž dva vagony úplně byly převrženy. Následující osobní vlak č. 824 musel u místa nehody zastaviti a cestující přestupovali do jiného vlaku později. Při vyšinutí vlaku nebyl ze železničního personálu nikdo zraněn. – Z jiné strany se nám sděluje, že při vyšinutí pět vagonů bylo úplně roztříštěno. Na jednom seděl brzdař, který šťastnou náhodou neutrpěl žádné zranění. Doprava byla přerušena do 8 hod. 20 min. dopol., kdy vlak č. 811 opět měl trať volnou.

Národní listy
2. 3. 1898

9. 8. 1898

Nesnadno vysvětlitelná příhoda udála se včera o třetí hodině ranní na trati pražsko-duchcovské dráhy blíže stanice Litovice. V tu dobu stál na trati u svého domku železniční hlídač a očekával příjezd vlaku. Když vlak přijel, tu hlídač buď příliš blízko u kolejí stál, anebo jej dřímota přemohla a on se povalil na koleje, – lokomotiva jej uchopila za kabát a vláčela ho značný kus cesty po trati. Nešťastník utrpěl velké tržné rány na čele a v obličeji a zlomena mu byla páteř. Ve stavu nanejvýše zuboženém byl přivezen včera na smíchovské nádraží, odkudž v ambulančním voze záchranné stanice dopraven do všeobecné nemocnice.

Národní listy
10. 8. 1898

Včera ráno byl v Litovicích na pražsko-duchcovské dráze železniční hlídač Ant. Hájek zachycen lokomotivou a vláčen asi 10 metrů. Při tom byla ubožákovi zlomena páteř a způsobeny různé odřeniny. V beznadějném stavu byl Hájek dopraven na stanici vyšehradskou a odtud do všeob. nemocnice.

Katolické listy
10. 8. 1898

2. 2. 1900

V pátek 2. února odešel z domova 60letý domkář v Malém Břevnově, Zelenka, s podotknutím, že jde si do Kladna nalézti nějaké zaměstnání. Do jmenovaného města však nedošel. Když dospěl ke třetí hodině odpolední za obcí Ruzyň, odebral se na trať buštěhradské dráhy, kde přijížděl právě vlak o jmenované obce k Hostivicům. Tu spěšně odhodil klobouk, svlékl kabát a vrhl se pod kola přijíždějícího vlaku. Byl v pravém slova smyslu lokomotivou rozdrcen, byl to hrůzný pohled. Hlavu měl od těla utrženou, rovněž tak pravou nohu a z těla zůstalo několik kusů po kolejích roztroušených. Rozdrcené části těla byly pak sebrány a dopraveny do kostnice v Hostivicích. Nešťastník byl vdovec, který utratil svůj život přes značně vysoké stáří z nešťastné lásky.

Dennice novověku
1. 3. 1900

29. 2. 1908

Na nádraží v Litovicích spozoroval strojvůdce lokomotivy, že na trati nalézá se žena. Strojvůdce dával poplašné znamení parní píšťalou a zastavil lokomotivu, která ženu odhodila. Železniční zřízenci přikvapili a nalezli u kolejí manželku zřízence Annu Čermákovou, která povalením utrpěla smrtelné poranění na hlavě. Nebohá žena byla odvezena dráhou do Prahy a z nádraží dopravena do všeobecné nemocnice.

Národní listy
1. 3. 1908

Na dráze nedaleko Litovic udála se dne 29. února vážná nehoda. Anna Čermáková 44letá manželka hlídače tratě, konající za svého muže službu, odhozena byla jedoucí lokomotivou na telegrafní tyč, při čemž ji byla rozbita hlava. – Těžce zraněná odvezena byla nejbližším vlakem do Prahy, kdež přejata v léčení na kliniku prof. dra Kukuly ve všeobecné nemocnici. O uzdravení nebohé ženy se pochybuje.

České slovo
1. 3. 1908

V Litovicích, stanici buštěhradské dráhy, byla včera 44letá manželka strážníka dráhy Anna Čermáková zachycena na kolejích lokomotivou a utrpěla otřesení mozku a těžké zranění na hlavě. Byla dopravena do všeobecné nemocnice. Nebohá žena jest slabomyslná a vyběhla za svým mužem na koleje bezprostředně před přijíždějící vlak.

Čas
1. 3. 1908

V Litovicích, stanici buštěhradské dráhy, byla včera 44letá slabomyslná žena strážníka dráhy A. Čermáková zachycena na kolejích dráhy lokomotivou a sražena k zemi; při tom utrpěla otřesení mozku a těžce zraněna byla na hlavě. Proto byla dovezena do pražské nemocnice.

Venkov
1. 3. 1908

21. 11. 1909

Smutný konec veselé neděle. (Spor civilní.)
Dne 21. listopadu 1909 byla neděle a v dolech priv. společnosti státní dráhy na Kladně se nepracovalo. Havíř Vojtěch Paroubek z Rozdělova těšil se už dlouho, že se podívá do Prahy k příbuzným, a když začátkem listopadu přinesl listonoš pozvání, aby konečně po několika letech přišel ochutnat „martinskou husu“ a zapít pak tučná sousta pohárem „mělnického“, použil volné neděle a za korunku byl v Brusce. Příbuzní ho uctili hned na nádraží a odvezli si jej domů mezi ostatní tety, strýce, bratrance a sestřenice a hostili ho celý den. Havíři se večer nechtělo domů. Husa byla výborná a koláče ještě lepší, strýc nosil džbán za džbánem a hovor plynul jako pivo a hodiny. Kolem 11. hod. zbýval už jediný vlak, kterým havíř mohl dostati se ještě do ranní roboty. Vlak ten vyjíždí z Brusky v 11 h. 38 m. K tomuto vlaku příbuzní doprovodili havíře, koupili mu lístek a teta sama dala mu lístek do kapsy u vesty. Na peroně ujala se havíře nějaká rozjařená společnost, která také ztrávila neděli v Praze a jela do Hostivic. Havíř sedl si do 4. vozu od konce vlaku, chvíli bral podíl na veselém hovoru, ale potom usnul. Zdálo se mu o Praze, o čistém sněhu, který padal na cestu, když kráčel po lávce k Letné, o chutných pokrmech a … lahodných nápojích, slyšel smích a směsici hlasů, pojednou všichni příbuzní se rozutekli a nechali otevřené okno. Studený vítr ovanul spícího havíře. Vstal, aby je zavřel, ale z okna jakoby kouzlem udělaly se dvéře, jež neznámá ruka prudce otevřela a havíř padal někam do temného prostoru. Viděl jen při tom „skoku do tmy“, že padá do nějakého špinavě bílého povlaku, několik okamžiků se válel, potom ho něco píchlo na noze a už zase spal. Jak dlouho spal, to neví, když však se probudil, ležel na dlouhém stole, hlavu měl zavázanou bílým šátkem, dva lidé v bílém řasnatém rouchu stáli u něho a jeden z nich držel v ruce nůž. Řezali mu prsty u pravé nohy…
Těmito slovy líčil asi ubohý havíř-výletník své osudy v den 21. listopadu 1909 a v noci dne 22. listopadu 1909 v žalobě, kterou podal prostřednictvím dra. Frant. Soukupa, adv. v Praze, u c. k. obchodního soudu v Praze proti výhradně privilegované buštěhradské dráze za náhradu škody a suchou prosou civilních žalob doložil: Když v Hostivicích všichni spolucestující vystoupili, nechali spuštěné okno, kterým volali na konduktéra, aby jim otevřel. Bylo mi zima a chtěl jsem proto okno zavříti. Když jsem však okno vytahoval nahoru, otevřely se dvéře, které konduktér nezavřel, a poněvadž jsem byl o ně opřen, abych lépe okno vytáhnouti mohl, ztratil jsem rovnováhu a padl jsem dolů. Na vedlejší koleji jel ihned po mém pádu nákladní vlak, který mně zachytil pravou nohu a rozmačkal mně 4 prsty. Palec mně zůstal. Pozbyl jsem vědomí a probudil jsem se až v nemocnici na Kladně. Tam jsem byl operován, ležel jsem 5 neděl, a když mne propustili, dala mě společnost dolová do provise, t. j. do pense, poněvadž k práci jsem zůstal nezpůsobilý. Provise má činí 16 K 66 h měsíčně, dřívější můj plat činil 110 K. Protože úraz se mně přihodil událostí při dopravě na železnici, totiž jízdou vlaku s otevřenými dveřmi, jest buštěhradská železnice povinna nahraditi mně škodu, a to 30 000 K bolestného, 1 026 K 74 h ušlého zisku, měsíční rentu pro budoucnost v částce 93 K 34 h a 15 K za zničené boty.
Žalovaná dráha, zastoupená drem. Jindřichem Voglem, adv. v Praze, popřela všecka tvrzení žalobní a uvedla stav věci takto: V noci dne 22. listopadu 1909 nalezl blokový hlídač kus cesty za nádražní budovou v Hostivicích mezi IV. a V. kolejí nějakého spícího muže. Probudil ho a vyzval, aby odešel, že přijede nákladní vlak ku Praze od Jenče. Spící muž něco zamumlal a spal dále. Proto si hlídač naň posvítil lucernou a viděl, že leží ve sněhu krví potřísněném a že má na levé straně tržnou ránu. Vida pak, že sníh mezi kolejemi asi na 7 m směrem k nádraží je jakoby odmeten, podíval se dále a shledal, že na konci tohoto prostoru právě u IV. kolejnice, po které jel vlak č. 17 od Prahy, nachází se velká kaluž krve a balík. Tuše, že se něco přihodilo, zavolal na zřízence a dopravili potom spáče do čekárny, kdež ho prohlédli a shledali, že má poraněnou nohu. Proto hned poslali depeši za vlakem, aby případ byl vyšetřen – poznali totiž dle jízdního lístku, který u něho našli, že přijel z Prahy a že jel do Kladna – a dali zraněného příštím nákladním vlakem dopraviti do Kladna. Prohlídkou vlaku se zjistilo, ve 4. voze od konce bylo otevřené okno, jinak žádná nepravidelnost shledána nebyla. Z toho soudí žalovaná, že žalobce po odjezdu vlaku ze stanice hostivické probudil se ze spánku a mysle, že už je na Kladně – protože celý vůz byl prázdný – chtěl si oknem otevříti zvenčí dvéře, ale v rozespalosti ztratil rovnováhu, vypadl oknem ven, byl vlakem zachycen a 7 m cesty vlečen. Poněvadž se strany dráhy nestala se nepravidelnost, žalobcem tvrzená, není dána událost při dopravě ve smyslu § 1. zák. o povinném ručení drah. Žalobce však, namítá dráha dále, úraz sám si přivodil svou neopatrností. Usnul ve vlaku, a když se probudil, nepodíval se, že z vozu lehce může vypadnouti, poněvadž vůz, v němž jel, byl staršího typu s postranním východem, v němž okno je dosti nízko od podlahy. Mimo to nacházel se žalobce ve stavu opilosti, neboť hned po nalezení jeho na trati bylo zřízencům nápadno, že pořád spí, nesrozumitelně mluví a také v nemocnici lékaři konstatovali, že ve stavu opilém do nemocnice přivezen. Že žalobce byl opilý, plyne také z toho, že spustil okno na opačné straně vlaku od nádraží hostivického, a to právě na straně, na které leží nádraží kladenské. Nad to chtěl žalobce vystupovati z vlaku rozjetého, neboť vystupovati chtěl, mysle, že stanici kladenskou už přejel.
Senát obchodního soudu, jemuž předsedal rada zem. soudu Weiss a jehož votanty byli cís. rada Rosenberg a rada zem. s. dr. Brendler, připustil důkazy, žalovanou drahou nabídnuté – žalobce důkazů nabídnouti nemohl – vyslechl řadu svědků a konstatoval z trestních spisů, že trestní řízení v této záležitosti bylo státním zastupitelstvím zastaveno.
Před prohlášením rozsudku jednaly strany o smír, a když zástupce žalované dráhy nabídl žalobci na vyrovnání všech jeho přítomných i budoucích nároků částku 500 K, žalobce návrh tento přijal. K tomuto návrhu přidala žalovaná dráha ještě obnos 250 K, aby jím žalobce mohl zaplatiti své útraty sporu, načež žalobce vzal svou žalobu bezpodmínečně zpět.

Národní listy
21. 11. 1909

9. 12. 1909

Velké závady způsobily sněhové závěje na železnicích. Četné vlaky drah v Praze ústících přijely se značným opožděním. Osobní vlak Pražsko-duchcovské dráhy číslo 820 opozdil se o 1 hodinu 10 minut.
Na trati mezi Litovicemi a Kněževsí uvízl nákladní vlak ve sněhových závějích, takže osobní vlak, který měl do Prahy přijeti v 10 hodin 20 min. v noci, zůstati musel v Kněževsi a přijel do Prahy teprve dnes dopoledne! – Z Prahy v 6 hod. 18 min. odjíždějící vlak byl zastaven ve stanici Dušníky a vyčkával tam až do odklizení sněhu na trati.
Rychlovlak buštěhradské dráhy, který měl včera o půl 10. hod. v noci přijeti do Prahy, zůstal ve stanici Hostivicích, poněvadž pro sněhové závěje nemohl dále. Cestující byli teprve dnes ráno zvláštním vlakem přivezeni do Prahy.

Národní listy
10. 12. 1909

… A vánice byly osudné i pro dopravu na železnicích. Všecky téměř vlaky se zpozdily, a to některé o dobu značnou. Pokud došly zprávy, uvázly také následkem závějí některé vlaky na tratích. […] Mezi stanicemi Kněževsí a Litovicemi uvízl v závějích nákladní vlak pražsko-duchcovské dráhy. Osobní vlak, který jel za ním, musil zůstati na kolejích přes noc a přijel o několik hodin později do Prahy. U Dušník musil čekati osobní vlak tak dlouho, až byl sníh s kolejí odstraněn. U Hostivic uvízl v závějích rychlík buštěhradské dráhy. Pasažeři byli ráno přivezeni o půl 7. hod. Osobní vlak téže trati, který přijíždí po 6. hod. ranní, přijel kolem poledne.

Venkov
11. 12. 1909

10. 12. 1909

Osobní vlak 15/a z výhr. priv. buštěhradské železnice, který odjel včera v 6 hod. 45 min. večer z Prahy (stát. nádraží), uvízl mezi stanicemi Ruzyně a Hostivice na trati Praha – Chomutov – Cheb v sněhové závěji. Z Hostivic byla vypravena pomocná lokomotiva a z Prahy (Buben) sněžný pluh k uvolnění trati, avšak ve vysokých závějích vyšinuly se tendr pomocné lokomotivy i sněžný pluh; přestupování osob nebylo pro rozsáhlost sněhových překážek možné. Následkem toho byly zadrženy rychlovlak 2 v Jenči a ostatní vlaky v sousedních stanicích zatarasené trati. Závada, na jejímž překonání pracuje se všemi prostředky, bude během dnešního dne odstraněna. Včera odpoledne byla taktéž následkem sněhových závějí na trati Jinonice – Řepy přerušena doprava; během dnešního dne bude opět zahájena.

Národní politika
11. 12. 1909

24. 8. 1912

Dne 24. srpna pobíhal na trati buštěhradské dráhy poblíž strážního domku č. 16 v Jenečku u Hostivic vepř, jenž by byl málem přejel rychlík, kdyby hlídač nebyl ho včas zahnal na svůj dvorek. Hlídač oznámil „nález“ četnictvu a starostovi obce, ale dosud nikdo nepřihlásil se o zavřeného „sběha“. Majitel nechť přihlásí se o vepře u p. Frant. Šetelíka v Jenečku č. 16 u Hostivic.

Národní politika
31. 8. 1912

30. 3. 1913

Před stanicí Hostivice na trati Buštěhradské dráhy, vyšinuly se včera odpoledne tři vagony vlaku č. 68. Poněvadž trať byla zatarasena, museli cestující osobního vlaku č. 19 přestupovati. Za dvě hodiny byla překážka odstraněna.

Národní listy
31. 3. 1913

1. 7. 1913

Na nádraží v Hostivicích dostal se o půlnoci na dnešek při posunování vagonů konduktér Josef Svobodník mezi nárazníky a utrpěl těžké vnitřní zranění. Ve stavu velmi povážlivém byl odvezen do všeobecné nemocnice.

Národní listy
2. 7. 1913

Ve zdejší všeobecní nemocnici zemřel konduktér Josef Svobodník, který v noci na středu ve stanici Hostivicích dostal se mezi nárazníky vagonů a byl smáčknut. Mrtvola odvezena do ústavu pro soudní pitvu.

Národní listy
4. 7. 1913

28. 5. 1916

V neděli 28. května nalezena byla o půl 10. hod. noční na železničních kolejích mezi stanicemi Jenčí a Hostivicemi u Kladna mrtvola vojáka, který přejet a usmrcen byl nákladním vlakem. V usmrceném zjištěn byl Josef Stříbrný, přidělený zásobovacímu skladišti v Praze. Jak Stříbrný zahynul, nebylo dosud vyšetřováním zjištěno.

Právo lidu
31. 5. 1916

Minulou neděli našli železniční zřízenci v kolejích mezi stanicemi Jenčí a Hostivicemi u Kladna mrtvolu muže, který byl přejet a zabit nákladním vlakem. V usmrceném byl zjištěn jistý Josef Stříbrný. Neví se, zda jde o sebevraždu nebo nešťastnou náhodu.

Právo lidu
8. 6. 1916

 

 

 

Nehody a mimořádné události na železnici v Hostivici v letech 1918 až 1939

 

 

Datum

Popis události

Pramen

31. 10. 1920

31. 10. 1920 zabránili výpravčí E. Pochman a signalista F. Ransdorf dopravní nehodě, když vpustili ujeté vozy z Jenče do smíchovské tratě, kde byly vagony zastaveny.

Lokálka
říjen 1984
(podle neznámé pamětní knihy stanice Hostivice)

16. 12. 1923

Dopravní šlendrián na trati Hostivice – Smíchov je předmětem stálých stesků obecen­stva. Tak na př. ranní vlak č. 254, který má býti z Hostivic vypravován o 6. hod. 19 min., přijíždí na Smíchov denně se zpožděním víc než jedné hodiny, k nemalé újmě a mrzutosti pro dělnictvo, úřednictvo a žactvo, na tento dopravní prostředek odkázané. Ještě horší však to bývá se zpětnou jízdou vlakem č. 253. U tohoto vlaku vyjíždějícího ze Smíchova o 17 hod. 45 min. dosahuje zpoždění až dvě hodiny. Smilují se železniční úřady nad ubo­hými pasažéry?

Národní politika
16. 12. 1923

9. 9. 1924

9. 9. 1924 byl přejet a usmrcen na zličínské trati vlakem 3861 panský hlídač Matěj Čížek, který z omrzelosti života skočil před stroj.

Lokálka
říjen 1984
(podle neznámé pamětní knihy stanice Hostivice)

14. 11. 1924

14. 11. 1924 byl na trati Jeneč – Hostivice uzavřen závorami v obci Jeneček povoz pana V. Tomka z Jenečka a oba koně byli vlakem usmrceni.

Lokálka
říjen 1984
(podle neznámé pamětní knihy stanice Hostivice)

3. 7. 1928

3. 7. 1928 traťový dělník Petr Kohout ze Sezimova Ústí zaměstnaný u zdejšího traťmistra vyskočil z jedoucího vlaku, narazil hlavou na betonový sloup a zabily se.

Lokálka
říjen 1984
(podle neznámé pamětní knihy stanice Hostivice)

13. 8. 1928

Dne 13. srpna a 21. listopadu 1928 došlo ke srážkám motorového vlaku se silničními povozy na trati ze Smíchova do Hostivice na nechráněném přejezdu km 18,2.

Pamětní kniha stanice Hostivice

21. 11. 1928

Dne 13. srpna a 21. listopadu 1928 došlo ke srážkám motorového vlaku se silničními povozy na trati ze Smíchova do Hostivice na nechráněném přejezdu km 18,2. Nepříznivý rozhled na přejezdu v km 18,2 byl r. 1929 zlepšen pozemní úpravou. Na tomto místě nedošlo již k žádné nehodě.

Pamětní kniha stanice Hostivice

27. 12. 1928

27. prosince 1928 se srazil vlak 587 s vagonem, naloženým střelným prachem. Srážku zavinili dělníci zbrojnice, kteří samovolně sunuli ručně vagon z koleje vykládací na kolej čelní právě v okamžiku vjezdu vlaku 587. Následky této srážky byly: vyšinutí a těžké poškození vlakového stroje a zásobníku, poškození výměny č. 21, menší poškození tří vozů a odhození vozu s prachem na železniční sousední násep. Zraněn však nebyl nikdo.

Pamětní kniha stanice Hostivice

7. 8. 1929

7. srpna 1929 vypukl kolem 22. hodiny požár v dřevěném traťmistrovském skladišti u točny. Skladiště se všemi zásobami prken a nářadí vyhořelo do základů. Traťmistrovi byla náhradou za vyhořelé skladiště přidělena k používání polovina výtopenské budovy, v níž k tomuto účelu nutné stavební úpravy byly dokončeny koncem léta r. 1930.

Pamětní kniha stanice Hostivice

21. 9. 1937

V den pohřbu prezidenta T. G. Masaryka se na nechráněném přejezdu na trati mezi Litovicemi a Dušníky v km 18,04 srazil zvláštní strojní vlak 1314/II. díl s autobusem ČSD plně obsazeným účastníky pohřbu. Zemřeli tři občané a více jich bylo vážně nebo lehce zraněno. Z vlakového personálu nebyl nikdo zraněn.

Pamětní kniha stanice Litovice

5. 6. 1938

Ředitelství státních drah v Praze oznamuje: Dne 5. června v 6:47 hod. se vyšinul v Hostivicích při vjezdu vlaku 538 obsazený osobní vůz. Tím došlo k lehčímu poranění 15 cestujících. Dva vozy byly poškozeny, doprava byla na 53 minut přerušena. Příčinu nehody vyšetřuje ředi­telství státních drah v Praze.

Národní listy
6. 6. 1938

 

 

 

Nehody a mimořádné události na železnici v Hostivici v letech 1939 až 1945

 

 

Datum

Popis události

Pramen

5. 1. 1941

Vyšinutí vozu (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

12. 9. 1941

Přetržení vlaku 7383 (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

26. 10. 1941

Srážka vlaku s odstavenými vozy (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

24. 11. 1941

Srážka nákladního vlaku 9024 s osobním vlakem 531 (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

11. 12. 1941

Vyšinutí vozu (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

9. 4. 1942

Vyšinutí vozu (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

28. 7. 1942

Vyšinutí vozu z německého transportu č. 194254 (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

20. 9. 1942

Vyšinutí vozu (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

21. 10. 1942

Vyšinutí vozu (drobná sabotáž proti německému teroru)

Pamětní kniha stanice Hostivice

Duben 1945

Nálety amerických bombardovacích letadel – stanice byla přímo napadena jen jednou kulometnou palbou, při níž byl na vojenské rampě zraněn jeden kůň.

Pamětní kniha stanice Hostivice

1. 5. 1945

Poslední hloubkový letec ohrozil zde vlak 8841 v 10 hodin 30 minut dne 1. května 1945.

Pamětní kniha stanice Hostivice

6. – 7. 5. 1945

Po tratích kolem Hostivice se pohyboval německý pancéřový vlak, který ostřeloval okolí.

Pamětní kniha stanice Hostivice

7. 5. 1945

Za boje 7. května 1945 byla zde zásahem těžkého granátu poškozena staniční budova ve druhém patře; šest těžkých zásahů utrpěla budova výtopenská; věž I. stavědla byla z jedné čtvrtiny demolována a její zabezpečovací zařízení bylo rozstříleno; všechny okenní tabulky směrem k letišti byly rozbity; menších zásahů palby z pušek a kulometné bylo mnoho; těžce poškozeno bylo silo parního mlýna; továrna na umělé stavební hmoty fy. Jan Zadák (dřívější Drátovna) byla zachvácena požárem a téměř úplně vyhořela; všechna telegrafická i telefonická spojení byla v tomto boji přerušena a stanice zůstala úplně bez dorozumívacích prostředků. Velmi nebezpečně byli ohrožování střelbou zaměstnanci „Na křižovatce“, kteří neměli do té doby dohotovených krytů.

Pamětní kniha stanice Hostivice

 

 

 

Nehody a mimořádné události na železnici v Hostivici v letech 1945 až 1989

 

 

Datum

Popis události

Pramen

22. 7. 1945

Dne 22. července 1945 byla zdejší stanice – přeplněná vagony s municí – nebezpečně ohrožena v 15 hod. 15 min. požárem otevřeného vagonu č. 3227 loženého výbušnými dělostřeleckými nábojnicemi. Požár způsobilo jiskření vlakového stroje. Dík rychlému rozhodnutí výpravčího Jana Hahna byl hořící vůz se 4. koleje včas vyřazen a isolován v km 19,1–2 trati Hostivice – Řepy. Hned po provedené isolaci nastaly tři výbuchy, jimiž byly způsobeny tyto škody: kolejnice a pražce na místě poškozeny, telefonní, telegrafní a zvonkové linky Hostivice – Řepy přerušeny. V sousedních domcích a na stavědle I. rozbity okenní tabulky. V sousedství výbuchu vznikly požáry v továrně fy. Zadák, na poli rolníka Polanského (shořelo asi 500 kg žita) a na poli státního velkostatku (shořelo 100 m² neposečené pšenice). Jeden občan byl při výbuchu poraněn.
Při požáru se neohrožeností a nasazením vlastního života vyznamenali: průvodčí vlaků Tomáš Grosskopf a vlakvedoucí Karel Hejna – oba z domovské stanice Praha-Wils. n., strojvedoucí Ota Semotan a topič Arnošt Vavruška, oba z domovské výtopny Smíchov.

Pamětní kniha stanice Hostivice

25. 7. 1945

25. července 1945 byla stanice opět nebezpečně ohrožena požárem otevřeného vozu č. 21084, naloženého korkovými odpadky. Požár vznikl na vlaku č. 9023 za jeho jízdy z Ruzyně do Hostivic a při vjezdu do stanice – dosud muničními vagony přeplněné – byl již celý vůz zachvácen plameny. Ohrožené vozy s municí se podařilo z blízkosti požáru včas odsunouti a tím hrozící nebezpečí odvrátiti. Celý náklad i vůz shořely.

Pamětní kniha stanice Hostivice

4. 3. 1946

Veškeré těžkosti a potíže, které se vyskytly ve službě během hospodářského roku 1946, byly zdolávány nadšením a dobrou vůlí zaměstnanců, takže došlo z viny zaměst­nanců pouze k jediné dopravní závadě, která měla jen menší materiální škodu v zápětí. Bylo to vyšinutí přípojného vozu dne 4. března 1946 u vlaku 3104 na výměně číslo 7, když byl výhybkář tuto výměnu „podhodil“. Zraněn nebyl nikdo a zpoždění nastalo u vlaku 3104 plus 30´ a u vlaku 512 plus 15´.

Pamětní kniha stanice Hostivice

20. 6. 1946

Při vypuknuvším požáru na voze čís. 38950 dne 20. VI. loženém starým papírem zasadili se všichni službu konající zaměstnanci s přednostou v čele o včasné uhašení a zamezení rozšíření požáru.

Pamětní kniha stanice Hostivice

16. 7. 1947

16. VII. 1947 byla vlakem 523 usmrcena Drahomíra Knotková z Kladna, která naskakovala do rozjetého již vlaku a ani na volání zaměstnanců se nedala odvrátiti od úmyslu do vlaku naskočiti. Než výpravčí vlaků a stan. pomocník přiběhli k vozu, do něhož naskakovala, byla již stržena pod vlak, přejeta a usmrcena.

Pamětní kniha stanice Hostivice

1948

Nehod menšího rázu, bez ohrožení bezpečnosti, které měly za následek vyšinutí vozu, zaviněné strojními nebo vlakovými četami, bylo během roku celkem 6 a vyžádaly si celkem 11,37 hod., kdy byla přes stanici Hostivice doprava přerušena. Velmi dobře se dík prozíravosti výpravčích vlaků osvědčily spojky Jeneček – Dušníky a Jeneček – Středokluky, kdy výpravčí vlaků v Jenečku po dohodě s hlavním výpravčím vlaků v Hostivici utvořili z vlaků slánských odklony přes Dušníky, takto byli cestující s malým zpožděním dopraveni do Smíchova a dále.

Pamětní kniha stanice Hostivice

28. / 29. 1. 1983

Z 28. na 29. ledna při posunu zapomněli S. a W. vagon VS na angličáku a pak na něj ze sousední koleje najeli. Čelo posunující lokomotivy se otevřelo, ale nic se nikomu nestalo.

Lokálka
únor 1983

Asi březen 1983

Silně porouchal svoji sedací část posunovač P., když neopatrně naskočil na stupačku vagonu a spadl na zem. Ještě dnes sedí na jedné půlce a hlavní výpravčí to musel zapsat do knihy hodnocení.

Lokálka
duben 1983

Březen 1983

Nehodovu událost kategorie D zaznamenali jsme na stanici v polovině března. K. odemkl výkolejku, ale neshodil ji. Tímto „hupem“ zvýšilo se konto nevyplacených korun za nerozbité vozy v prvém čtvrtletí na 5 000 Kčs.

Lokálka
duben 1983

Asi březen 1983

Od výhybky se vracel zpět signalista V. a jeho noha se propadla do drátovodu. Přivodil si tím pracovní úraz.

Lokálka
duben 1983

9. 3. 1984

9. března kolem půlnoci požádali dva podroušení mladí mužové o otevření čekárny. Bylo jim to odmítnuto s odůvodněním, že čekárna je úředně zavřena od 22. hodiny. Dotyční mužové vyrazili dveře a vykonali tam svoji potřebu. Byli za to posunující četou ihned tělesně potrestáni.

Lokálka
březen 1984

13. 3. 1984

Jiný opilec J. D. z Hostouně se ve večerních hodinách bez okolků vymočil už ve vestibulu stanice. Vlakvedoucím noční směny byl proto důrazně vyzván, „aby si to uklidil“. To odmítl tak vehementně, že vyrazil tabuli skla v osobní pokladně. Tato okolnost nepřiměřeně rozzuřila přihlížející staniční dělnici tak, že ho zbila mokrým hadrem a vylila mu na hlavu kýbl se špinavou vodou. V osobní pokladně je nyní pěnová deska s otvory pro oči a ruce na běžný prodej lístků. Oprava bude trvat nejméně měsíc.

Lokálka
březen 1984

20. 3. 1984

Situace k 30. 3. 1984: plechy u výměny č. 17 jsou natolik labilní, že je zvláště v noci riskantní tam stoupnout. Mezi 10. a 12. kolejí zanechali podpis kladenští profi v podobě několika metráků koksu. Pozor – v noci je tam tma! Baterie do baterek nechť si vlakvedoucí nakoupí soukromě, nejsou. A kdo si v noci mezi kolejemi nesvítí před sebe, ať šoupe nohama. Nebo se přizabí!
Za kliku u dveří dopravní kanceláře berte opatrně a stejně tak citlivě otvírejte okna. Kdo to splete, zůstanou mu kliky v ruce a odejde zesměšněn.

Lokálka
březen 1984

6. 6. 1984

Na sv. Dobroslava – 6. 6. 1984 ve stanici hořelo. Oheň se zdvihl kolem půl druhé odpoledne a nebýt zásahu petřínských profesionálů-hasičů, chytla střecha nádraží. Přijeli za pět minut, zatímco v okolí nebyl schopný jediný minimax. Shořely hospodářské reality páně Chrousta a stále je záhadou, kterak oheň vzešel…

Lokálka
červen 1984

Tisková oprava: Omlouváme se čtenářům a zainteresovaným osobám za mylnou zprávu z minulého čísla. Hasicí přístroje při požáru objektu páně Chrousta byly k dispozici a účinně byly využity.

Lokálka
říjen 1984

Červen 1984

Začátkem června neshodil vlakvedoucí F. K. výkolejku na 6. koleji a odemkl výměnu. Výsledkem byl „vypadlý“ vagon a pomocný vlak v Hostivici.

Lokálka
červen 1984

17. 8. 1984

Dnes už známý příznivec naší stanice J. D. z Hostouně se večer 17. 8. 1984 opět slavnostně vymočil ve vestibulu budovy. Vznikl tak stylový koutek, ve kterém z neznalosti věci do rána přenocoval jiný opilý cestující…

Lokálka
říjen 1984

Asi září 1984

Nehodu v Hostivici má na svědomí průvodčí žst. Slaný J. P., který začal posunovat s dílem proti červené a vjel do profilu osobního vlaku. Naštěstí se nic nestalo.

Lokálka
říjen 1984

Říjen 1984

Dvě velké cisterny, které v říjnu přivezl do Hostivice „šoupák“, hořely. Byli přivoláni hasiči, kteří oheň „sofort“ uhasili, a vagony byly odstaveny na čtvrtou prodlouženou, pod věž. 3. prosince odjely do Bratislavy s poškozenou ohořelou izolací.

Lokálka
prosinec 1984

Předjaří 1985

Předjarní natáčení západoněmeckého filmu na našem nádraží ohrozil posunovač F. H., který ve chvíli „ostrého“ natáčení a projíždění historického vlaku stál na návěstním voze a dával praporkem „vzdálit“. – Pára vypuštěná z parní lokomotivy byla též příčinou, že se splašili „filmoví“ koně s povozem, přetrhli postraňky a utekli až na Jeneček. – Smutně se vyznamenali vlakvedoucí P. K. s posunovačem R. R., když při přestavování historické soupravy prudce najeli do kusé koleje a hned bylo co dělat.

Lokálka
říjen 1985

Konec jara 1985

Při poledním křižování na sklonku jara vzplanul starý osobní motorový vlak 9802 řady 253 002 tak, že cestující museli rychle opustit vagon. Přivolaní požárníci spotřebovali téměř dvě cisterny vody, než se podařilo oheň zlikvidovat. O silně ohořelý motorový vůz, jeden z posledních tohoto typu, projevilo ihned zájem Technické muzeum. Vůz však byl odstaven na devátou kolej a druhého dne odtažen do domovské stanice Chomutov.

Lokálka
říjen 1985

Léto 1985

Originální letní šup slánského M. znamenal návštěvu pomocného vlaku v Hostivici. Z odraženého plošinového vozu vypadla uvolněná klanice, vzpříčila se a napíchla celý vagon, který zůstal viset nad kolejí.

Lokálka
říjen 1985

Srpen 1985

V prvních srpnových dnech se začal náhle valit dým z drážního mostu nedaleko bývalé mlýnice. Kvapem přivolaná posunující záloha musela vytrhat celé trámy, aby uhasila plameny. Traťmistr ohradil zející díry a dnes již mostaři z Kladna dokončují poslední opravné práce.

Lokálka
říjen 1985

Říjen 1985

Nehoda D2. Říznutí výměny při posunu bylo zaznamenáno v měsíci říjnu. Vinu na nehodě nese signalista A. R.

Lokálka
říjen 1985

Listopad 1985

Začátkem listopadu přivezla posunující záloha vagon s uhlím z Uhelných skladů v Ruzyni a zařadila ho do nákladního vlaku na Smíchov. Těsně před odjezdem začalo však uhlí dýmat. Vagon byl rychle odpojen a zčerstva vrácen uhlířům.

Lokálka
leden 1986

3. – 4. 12. 1985

Při posunu hostivické zálohy došlo při stlačování vozů na 2. koleji k posunutí nákladu na voze. Vůz odstaven.

Lokálka
leden 1986

7. – 8. 12. 1985

Strojvedoucí V. P. ze Smíchova ohlásil, že byl v kolejišti napaden posunovačem N. a že mu byl naražen zub a rozbit horní ret. Posunovač N. uvedl, že ho strojvedoucí kopl do břicha a pěstí že ho udeřil na sanici levé strany a že ho bolí břicho a levá sanice. Záležitost řeší orgány VB.

Lokálka
leden 1986

8. – 9. 12. 1985

Mrtvola ve vlaku. „Pakr s nosítky do dopravní kanceláře!“ ozvalo se v noci z 18. na 19. prosince z amplionu hostivické stanice. Osobní vlak 9830 vezl podle zděšeného sdělení z Ruzyně mrtvolu, která se měla v naší stanici vyložit. Na vzrušené tváři vlakvedoucí vlaku bylo znát, že situace je vážná. Mladý muž ležel na podlaze mezi sedadly, s kamenným obličejem a rozhozenými bezvládnými údy, jako zabitý. Hostivická posunující záloha má však své zkušenosti. Sofort vyvlekla nebožtíka z vlaku (bez nosítek), polila ho studenou vodou a po chvilce mladý muž vstal z mrtvých. Na cestu do hajan dostal ještě prudkou masáž tváří a vlak 9830, zvaný flamendrák, se rozjel bez mrtvoly do Kladna.

Lokálka
leden 1986

14. – 15. 5. 1986

Vlakvedoucí vlaku 19708 odmítla jet s podnapilým cestujícím. Byl vyžádán zásah Veřejné bezpečnosti, avšak cestující před příchodem VB utekl.

Lokálka
říjen 1986

Začátek léta 1986

Začátkem léta přivezl půlnoční vlak č. 19710 ze Smíchova sebevražednou ženu středních let sebranou z kolejí. Strojvedoucímu vlaku se podařilo včas zastavit a společně se slánským vlakvedoucím dopravit nešťastnici do hostivické stanice. Příslušník VB ženu dopravil na okrsek, kde zřejmě musela podat vysvětlení.

Lokálka
říjen 1986

15. 8. 1985

V průběhu denní směny 15. srpna 1986 sunul posunující díl I. zálohy vagony na 6. kolej. Posunovač J. K. špatně odhadl průjezdný profil mezi volnou kolejí a položenými panely a značně z boku poškodil osobní vůz Balm, který do betonových panelů prudce narazil. Míra zavinění nehodové události ze strany posunu a firmy IPS Praha je ještě v šetření.

Lokálka
říjen 1986

24. 8. 1986

24. srpna 1986 přivezl lounský „brejlovec“ zátěž vlaku 66928 do Hostivice a strojvedoucí se uvolil, že vagony s posunující četou rozposunuje. Po vypuštění vzduchu z vlakového potrubí rozjel se „brejlovec“ prudce s 13 naloženými vagony do výtažné koleje, avšak váhu kalounu včas neubrzdil, zaryl se s celým předním podvozkem do šturcu a vykolejil. K nehodě byl „pozván“ pomocný vlak.

Lokálka
říjen 1986

14. 10. 1986

Citelnou škodu způsobila posunující záloha v sestavě M. V. a Z. P., když 14. 10. nechala stát v profilu na 9. koleji služební káru. Lokomotiva káru odepsala.

Lokálka
říjen 1986

 

 

 

Nehody a mimořádné události na železnici v Hostivici po roce 1989

 

 

Potvrzení o zpoždění vlaku z Prahy-Dejvic 5. prosince 1995.

 

Datum

Popis události

Pramen

16. 6. 2011

Zastavení vlakové dopravy z důvodu stávky.

 

 

Zatím nezpracováno

 

 

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Nehody

 

Popis: image003