ŽELEZNICE
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Železniční stanice Hostivice
ŽELEZNIČNÍ STANICE HOSTIVICE Hostivice,
Železničářů čp. 93 Od
roku 1872 Staniční razítko z roku 1912. Staniční razítko z roku 1959. Fotogalerie z dění na hostivickém nádraží ve 30.
letech 20. století Zaměstnanci dráhy ve vybraných obdobích 1912 – 1921 – kolem 1930 – 80. léta Z historie stanice Železniční
stanici Hostivice vybudovala v roce 1872 společnost Buštěhradské dráhy v souvislosti se stavbou odbočky z Hostivice na Smíchov, která
navazovala na hlavní trať z Prahy-Buben přes Kladno do Chomutova přestavěnou na parní provoz v roce 1863.
Protože zde vznikl železniční uzel, byla zde postavena typová výpravní budova
nejvyšší, čtvrté kategorie. Původně měla stanice tři koleje a kolejiště bylo
postupně rozšiřováno. Do areálu nádraží patřila dále výtopna čp. 94,
samostatně stojící záchodky a strážní domky čp. 92 u jenečského zhlaví a čp.
95 u pražského zhlaví. V roce 1891 byla u Litovického potoka
postavena drážní vodárna čp. 119. Nacházela se zde také skladiště. Zpráva o stavbě trati z Hostivice na Smíchov
otištěná 4. dubna 1872 v Hospodáři obsahuje též zmínku o dokončení
hostivického nádraží. Železničáři před staniční budovou na počátku 20.
století. Hostivické nádraží od západu, od rybníka Ve Skále,
ve 30. letech 20. století. Jiráskova ulice s výtopnou čp. 94 a vojenskými
budovami vpravo přes tzv. Trubičky, místo, kam bývala volně zaústěna
kanalizace odvodňující nádraží a pozemky severně od něj. Snímek ze 40. let
20. století. Železniční přejezd na východním, pražském zhlaví
hostivického nádraží. Za tratí je strážní domek čp. 95. Drážní vodárna čp. 119 v roce 1936. V letech
1911–1912 byla v Hostivici postavena zemská zbrojnice, což vyvolalo potřebu
postavit na nádraží další dvě koleje s čelní a boční nakládací rampou.
V letech 1912 až 1913 pak byla stanice vybavena novým zabezpečovacím
zařízením systému Siemens a Halske, které se používalo ještě po druhé světové
válce. Po převzetí Buštěhradské dráhy
Československými státními drahami v roce 1923 provedlo ministerstvo
železnic v únoru 1924 první normování potřeby personálu. Mělo zde
sloužit 33 zaměstnanců, což v zásadě odpovídalo dosavadnímu stavu.
Pozice byly určeny takto: „1 přednosta, 4 staniční úředníci, z nichž
jeden jako vystřídač výpravčích též pro Jeneč, Řepy a Jinonice, 3
staniční dozorci pro službu telegrafní, 1 staniční dozorce pro službu
komerční, 6 hradlářů, 3 výměnáři, 3 skladištní zřízenci, 1 noční hlídač,
5 staničních pomocníků pro službu staniční, 2 staniční pomocníci jako záloha,
4 staniční pomocníci určení pro potřeby služby vozební.“ Ve stejné době byl zesílen železniční svršek tratě
z Hostivice na Smíchov, takže v Hostivici nebylo nutné vyměňovat
lokomotivy a těžké stroje i vlaky mohly jet z Kladna až na Smíchov. Stav
zaměstnanců tak mohl být snížen na 27. Byla také zmenšena nocležna pro
vlakové mužstvo a ze dvou místností vznikl nový byt. Navíc bylo od roku 1926
povoleno zvýšení rychlosti na smíchovské trati z 25 km/h na 40 km/h.
Bylo však nutné přemístit předzvěst od Řep (nyní Prahy-Zličína). Přestože Hostivice byla elektrifikována v roce 1924,
hostivické nádraží bylo ještě v roce 1926 osvětlováno petrolejovými
lampami. Poté, co v Praze v Truhlářské ulici došlo v roce 1926
k výbuchu granátů dopravovaných z hostivických pracháren, bylo rozhodnuto,
že petrolejové osvětlení hostivického nádraží, kde docházelo k překládce
vojenského materiálu, je nadále nepřípustné. Elektrické osvětlení ve výpravní
budově i na celém nádraží bylo zavedeno v roce 1927. Vodárna byla
elektrifikována až v květnu 1929. Od 1. února 1927 byl snížen počet telegrafistů na dva, kteří
sloužili jen denní směny od 5 do 22 hodin. Ve výpravní budově byla v říjnu 1934 zrušena čekárna 2.
třídy a od prosince téhož roku zde nájemce Josef Zeman otevřel restauraci.
Hostinský využíval zároveň naturální byt. V letech 1936 až 1938 bylo přestavěno pražské zhlaví stanice
a přitom vznikla nová věž I. výhybkářského okrsku (hradlo St. 1). Nové hradlo u pražského zhlaví koncem 30. let 20.
století. Pražské zhlaví stanice s hradlem ze 30. let
20. století při opravě přejezdu 28. srpna 2003. Dne
21. prosince 1937 projížděl přes hostivické nádraží zvláštní vlak s ostatky prezidenta T. G. Masaryka.
Vlak jel z Prahy z Wilsonova nádraží (nyní hlavní nádraží) přes
Smíchov do Hostivice a dále do Lán (nyní stanice Stochov). Dále tudy
projížděl zvláštní vlak se smutečními hosty vypravený z Prahy-Dejvic.
Stanice byla pietně vyzdobena a k rozloučení se sem dostavilo asi
6 000 osob včetně dvou čet vojska z místní zbrojnice. Na bezpečnost dopravy při
této příležitosti dohlíželi kromě běžného personálu také pracovníci vyslaní
ministerstvem železnic a ředitelstvím státních drah. Za rok 1948 byla ve staniční pamětní knize uvedena tato
statistika výkonu stanice Hostivice: „Za rok 1948 prodáno celkem
185 507 jízdenek všech druhů. Zavazadel a spěšnin podáno celkem
2 223, došlo 2 135. Rychlo a nákl. zboží podáno 3 721,
došlo 4 153 zásilek. Naloženo celkem 437 vozů ve váze 900,4
tuny. Vyloženo celkem 2 266 vozů ve váze
884,3 tuny. Transitních vozů přepraveno celkem
34 660. Pokladniční obrat v roce 1948
činil Kčs 15 323 935.“ V roce 1978 byl v hostivické stanici zaveden posun
z místních čet. Službu posunovačů zde vykonávala řada mladých mužů jako
náhradní vojenskou službu trvající 19 měsíců. Někteří poté zůstali na dráze,
jiní se vrátili k původnímu povolání. Na přelomu 70. a 80. let neměli zaměstnanci k dispozici
záchod a sprchy, protože nebylo možné sehnat firmu, která by vybudovala nové
sociální zázemí stanice. Toto trvalo přes čtyři roky. Poté se objevil problém
s nedostatkem vody ve studni, takže po několika letech příprav byl na
nádraží přiveden vodovod z vojenských studní. V roce 1985 bylo ve
výpravní budově vybudováno ústřední vytápění. Kotel na uhlí byl umístěn ve
sklepě. Provoz na hostivickém nádraží koncem 80. let 20.
století. Současný
stav budov v areálu stanice Bývalý
strážní domek čp. 92 je v soukromém majetku. Výpravní budova čp. 93 byla naposledy opravena v roce 2010,
když byla zateplena fasáda, obnovena střecha a vyměněno zastřešení
peronu. Uvnitř budovy vznikly splachovací záchody pro cestující, takže byla
zbořena samostatně stojící budova suchých záchodů. Výtopna čp. 94 a drážní vodárna čp. 119 byly udržovány do 90. let
20. století tak, aby mohly být použity pro doplnění vody do parních lokomotiv
při jízdách nostalgických vlaků. Poté začaly obě budovy chátrat. Vodárnu
obsadili bezdomovci a v roce 2009 vyhořela. Před plánovanou demolicí ji
zachránila dohoda města Hostivice a firmy RISL, s. r. o., která ji po získání
do vlastnictví v letech 2014 až 2016 příkladně opravila. Výtopna, strážní domek čp. 95 a hradlo St. 1 u pražského zhlaví
mají být zbořeny při modernizaci trati. V letech 2019 až 2021 byly
vedeny snahy o záchranu výtopny a strážního domku s tím, že výtopna by
mohla sloužit železničnímu spolku k uchování historických vozidel a ve
strážním domku by mohla být klubovna. Po úvodním vstřícném jednání projektant
dospěl k závěru, že při zachování některé z budov nebude možné trať
zmodernizovat v zadaných parametrech (na místě výtopny mají být nákladní
koleje), takže snaha nebyla úspěšná. Hradlo St. 1 bylo opraveno v roce
2012 a dosud je využíváno k řízení drážního provozu. Výtopnu využívali
bezdomovci, kteří v ní několikrát založili požár, dosud však stojí.
Strážní domek čp. 95 je prázdný a zabezpečený proti vniknutí, avšak
poškozenou střechou do něj zatéká. Při modernizaci bude zbořeno rovněž dřevěné hradlo St. 2 u
kladenského zhlaví stanice, které dosud rovněž slouží drážnímu provozu. Přednostové stanice Přednostové
stanice Jan
Rudolf Brundštetter (1872) Josef
Doubrava (1875) Schiefer Karel
Šedivý (1880–1886) Julius
Taubenkorb (1886–1900) Václav
Hladík (1900–1914) Václav
Pelnář (1914) Jan
Bláha (1914–1919) Václav
Mašek (1919–1933) Rudolf
Holas (prozatímně, 1933) Štěpán Figar (1933–1947) Josef Anděl (prozatímně, 1947–1948) Josef
Tesař (1948–1950) Náčelníci
stanice Václav
Nosek (1964) Zdeněk
Malý (1981–1986) Seznam není úplný Zaměstnanci dráhy ve vybraných obdobích Organizace se vztahem ke stanici Železničářské spolky do roku 1950 Odbory ve stanici Hostivice v letech 1945–1990 Staniční pamětní kniha Pamětní
kniha železniční stanice Hostivice 1946–1948 Zveřejněna v řadě B Pramenů
k hostivické historii Odkazy Hostivický uličník – ulice Železničářů |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Železniční stanice Hostivice