ŽELEZNICE
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Buštěhradská dráha
BUŠTĚHRADSKÁ DRÁHA Nyní
trať 120 Praha – Kladno – Rakovník a část tratě 122 v úseku
Praha-Smíchov – Hostivice Rychlý rozcestník Přestavba koněspřežky na parní
provoz (1863) V roce
1853 založili majitelé dolů v kladenském a buštěhradském revíru společně
s knížetem Fürstenberkem, který vlastnil koněspřežní dráhu z Prahy do lánských lesů, společnost
Buštěhradské dráhy (německy Buschtěhrader Eisenbahn, zkratka BE, později BEB), jejímž cílem bylo
zajištění dopravy kladenského uhlí do Prahy. Koncesi k provozování
parostrojní železnice obdržela společnost od 1. ledna 1855 a ještě
v témže roce postavila trať ze Starého Kladna do Kralup nad Vltavou a
přestavělo odbočku koněspřežky z Vejhybky (nyní stanice Kladno) do Starého Kladna.
V Kralupech nad Vltavou se trať napojovala na státní dráhu Praha –
Podmokly (nyní Děčín) a uhlí zde bylo možné překládat také na lodě. V roce 1863 Buštěhradská dráha přestavěla koněspřežku z Kladna do Prahy-Dejvic na parní
provoz a trať prodloužila přes Stromovku do Buben, kde se napojila
opět na trať Praha – Podmokly. Stavbu provedl pražský podnikatel Jakub Hable. V roce 1867 byla přestavěna na parní provoz koněspřežka z Kladna do Lán (nyní stanice Stochov) a
v roce 1871 byla trať prodloužena až do Chomutova. V roce 1872 byla
postavena odbočka z Hostivice na Smíchov a trať z Chomutova
do Vejprt. V roce 1891 dosáhla síť tratí Buštěhradské dráhy celkové
délky 465 kilometrů. Hostivičtí železničáři před parní lokomotivou a
nákladním vlakem na počátku 20. století. Společnost
zůstala soukromá i přes první světovou válku. Počátkem 20. let 20. století se
však dostala do finančních problémů a požádala o zestátnění. Stalo se tak
s účinností od 1. ledna 1923 zákonem č. 124/1923 Sb., o nabytí
Buštěhradské železnice státem, vydaným dne 8. června 1923. Majetek převzaly
Československé státní dráhy. Přestavba koněspřežky na
parní provoz (1863) Parní vlak jede od Jenečka k Hostivici
v 60. letech 20. století. Parní vlak jede v roce 1964 z Hostivice
do Jenečka. Koněspřežní železnice z Prahy do lánských lesů byla
v úseku z Brusky (nyní stanice Praha-Dejvice) do Vejhybky (na území Kročehlav, nyní stanice Kladno)
přestavěna na parní provoz v roce 1863. Na hostivickém území zůstala
zachována trasa kromě napřímení jednoho oblouku přibližně v místech
nynější Archeologické ulice.
Zvětšila se však šířka pozemku užívaného dráhou. V Jenečku ve východní
části Novotného ulice, kde trať od počátku
odděluje domky od jejich zahrádek, ukazuje originální mapa stabilního
katastru, že zábor částí zahrádek byl kompenzován rozšířením severním směrem
do pole císařského velkostatku. Železnice po přestavbě využívala zastávku čp. 90 postavenou
v roce 1862, a to až do výstavby nádraží
v roce 1872. V roce 2012 při stavbě nového oplocení hostivického
areálu centrální spisovny Městského soudu v Praze (původně vojenského areálu v Jiráskově ulici)
byl ve výkopu zaznamenán profil původního tělesa železniční trati, který se
projevil jako vrstva štěrku a především pás
začerněný uhlím. Těleso bývalé železnice odkryté v říjnu 2012
ve výkopu pro stavbu oplocení spisovny Městského soudu v Praze
v Jiráskově ulici. Na
trati z Hostivice do Jenče vznikly v Jenečku dva strážní domky, a
to u nynější ulice Nad Jenečkem, který již
v roce 1875 nesloužil drážním účelům, a domek s drážním číslem 25 u nynější ulice Na Samotě. Není jisté, zda byly
postaveny při přestavbě trati na parní provoz, nebo až při stavbě odbočky na
Smíchov. Čísla stavebních pozemků v katastrální mapě navazující na čísla
pozemků pod budovami v areálu nádraží naznačují spíše druhou možnost. Lokomotiva řady 751 přijíždí počátkem 90. let 20.
století k železničnímu přejezdu v ulici Nad Jenečkem. Foto Michal Šorel. Pohled z ulice Nad Jenečkem směrem
k hostivickému nádraží ze 13. dubna 2014. Trať mezi stanicí Hostivice a Jenečkem
s jednotkou Regionova 28. dubna 2014. Odbočka na Smíchov (1872) Trať z Hostivice na Smíchov od nynější zastávky Hostivice-Sadová s nákladním vlakem vedeným
parní lokomotivou v 60. letech 20. století. Zásadní
změnu v železniční dopravě na území Hostivice přinesla výstavba odbočky
Buštěhradské dráhy z Hostivice na Smíchov. Postavena byla v letech
1868 až 1872 a díky úseku s viadukty v Prokopském údolí si
vysloužila přezdívku Pražský Semmering. Trať
stavěla společnost ve vlastní režii, nenajala si na ni stavební firmu. Do
provozu byla uvedena 3. července 1872 pro nákladní dopravu a od 16. září 1872
byla otevřena rovněž pro přepravu osob a zavazadel. Zpráva o stavbě trati otištěná v Národních
listech 8. dubna 1871. Obdobnou zprávu přinesl i časopis Hospodář. V Hostivici
byla přeložena hlavní trať z Prahy do Kladna do současné polohy a bylo
postaveno nádraží čp. 93. Trať na Smíchov překonává po
náspu údolí Litovického potoka, kde se nacházejí tři mosty – nad karlovarskou
silnicí, nad Litovickým potokem a nad bývalým náhonem k Peterkovu mlýnu. U křížení s cestou
od Hostivice k Peterkovu mlýnu,
která byla přeložena do nové polohy, vznikl strážní domek. Na
náspu se dvěma propustky přechází přes zátopu bývalého rybníka u Peterkova mlýna (zmenšen byl již před
stavbou trati) a pokračuje do stanice Řepy (nyní Praha-Zličín). Hospodář přinesl 4. července 1872 oznámení o
zahájení nákladní dopravy na smíchovské trati. Národní listy přinesly 5. září 1879
zprávu o omezení osobní dopravy na této trati: „Doprava osob na trati Smíchov
– Hostivice jest tak nepatrná, že by se sotva as ozvaly nějaké stížnosti,
kdyby byla úplně zastavena. Poněvadž by se však podobné opatření příčilo
ustanovením zákona ze dne 3. června 1868, povolena buštěhradské dráze aspoň
pokud možno největší úleva v tomto směru. Doprava osob smí být následkem toho
obmezena toliko na III. třídu a vzhledem k nepatrné
frekvenci třeba k tomu toliko jediného vozu, jehož může být mimo to použito
též k jiným účelům. Stačí toliko, jsou-li ve voze toliko dvoje kupé, z nichž
jedno vyhrazeno nekuřákům. Dále přeloženy místnosti pro přijímání osob a
zavazadel na Smíchově do tamního skladiště pro náklady.“ Později se situace
zlepšila. Ve 20. letech 20. století zde byla zkoušena doprava motorovými
vozy, která vyvolala zájem, ale pro vysokou poruchovost opět počet
cestujících poklesl. Ve druhé polovině 20. století se názory na význam trati
významně měnily, od úvah o zrušení až po snahu o modernizaci a zdvojkolejnění. Na pražském zhlaví hostivického nádraží se od trati
do Prahy-Dejvic (vlevo) odděluje trať do Prahy-Smíchova. Snímek z 28.
října 2012. Motorový vůz 810 589-2 přejíždí 3. října 2014
po mostu smíchovské trati nad karlovarskou silnicí. Most smíchovské trati přes Litovický potok 15.
února 2009. Pozdější změny V dalších
letech se již podoba tratí Buštěhradské dráhy na území Hostivice příliš
neměnila. V letech 1944 a 1947 byly vybudovány spojky na trať Pražsko-duchcovské dráhy a vznikla tak odbočka Jeneček. Na trati mezi hostivickým nádražím a Jenečkem se nachází betonový
propustek datovaný rokem 1959. Kolem roku 1975 trať byla napřímena na území Ruzyně u uhelných
skladů (nyní areál Lindab), těsně za hranicí
hostivického území. Při té příležitosti byla na volné trati doplněna výhybka
na vlečku do uhelných skladů. V roce 2003 přibyla také vlečka ke
skladovým halám v hostivické Průmyslové ulici. V roce 2013 byl
postaven most přes novou ulici K Dálnici
v poloze odpovídající projektu modernizace trati a trať na něj byla
přeložena. Tím se drobně změnila trasa v délce asi půl kilometru. Čerstvě vybudovaná vlečka ke skladovým halám
v Průmyslové ulici 16. února 2003. Stavba železničního mostu přes ulici K Dálnici 17. července 2013, vlevo
trať ještě v původní trase. Dlouhodobě
byla za hlavní trať označována trasa z Prahy přes Kladno a Lužnou u
Rakovníka do Chomutova, přičemž z Lužné do Rakovníka vedla odbočka. Po
zrušení přímých spojů z Prahy po této trati do Chomutova je nyní jako
trať 120 označena trasa z Prahy přes Lužnou do Rakovníka. Odbočka
z Hostivice na Smíchov je nyní částí tratě 122 a v roce 2014 na ní
byla vybudována nová zastávka Hostivice-Sadová. Již od začátku 90. let 20. století je připravována modernizace
trati z Prahy do Kladna s odbočkou z Ruzyně na ruzyňské
letiště. Trať má být zdvojkolejněna a
elektrifikována. V úseku z Hostivice do Jenečka má být stávající
kolej ponechána pro trať do Rudné u Prahy, na níž vznikne zastávka Hostivice-Jeneček, a vedle mají být položeny dvě
nové koleje. Ke konci roku 2023 je projekt stále ve fázi příprav
a povolování, stavba probíhá pouze v úsecích z Kladna do
Kladna-Ostrovce a z Prahy-Buben k nové zastávce Praha-Výstaviště. Literatura KREJČIŘÍK, Mojmír (2005): Česká nádraží
(architektura a stavební vývoj), II. díl. Litoměřice: Vydavatelství dopravní
literatury Ing. Luděk Čada. ISBN 80-86765-02-4. OUTRATA, Jan Jakub – DRAGOUN, Zvonimír (2015):
Pražský Semmering. K dějinám pražské
železniční sítě. Staletá Praha č. 2/2015, str. 123–142. SCHREIER, Pavel (2004): Zrození železnic
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Baset. ISBN 80-7340-034-0. |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Buštěhradská dráha