Popis: image003

 

ŽELEZNICE

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Koněspřežní železnice

 

 

KONĚSPŘEŽNÍ ŽELEZNICE Z PRAHY DO LÁNSKÝCH LESŮ

1830–1863

 

 

 

V roce 1827 byla uvedena do provozu první část koněspřežné železnice z Českých Budějovic do Lince, která je nejstarší železnicí na českém území. Již druhá nejstarší česká železnice ale vedla přes hostivické území. Byla to koněspřežní železnice z Prahy do lánských lesů, která měla původně vést až do Plzně…

Výhradní privilegium pro postavení koněspřežní železnice z Prahy do Plzně udělil 30. července 1827 rakouský císař František I. Spolku pro postavení železné a dřevěné dráhy mezi Prahou a Plzní. Stavba dráhy byla zahájena hned po doručení privilegia a v březnu 1828 začala stavba i na hostivickém a litovickém území. Ve směru od Ruzyně vedla trať prakticky stejnou trasou až k zatáčce pod nynějším hostivickým hřbitovem, kde původně směřovala jižněji a procházela přes nynější Nouzov a jižní část bývalého vojenského areálu v Jiráskově ulici do nynější Žižkovy ulice. Z ní se asi v polovině odklonila severním směrem do nynější trasy. V Jenečku již tehdy železnice odřízla zahrádky od domků ve východní části nynější Novotného ulice. Je zajímavé, že v domkářské pozemkové knize není zaznamenán prodej části zahrádek pro stavbu železnice ani změna výměry zahrádek. Není tak zřejmé, zda se domkářům zahrádka zmenšila, nebo zda vrchnost náhradou postoupila domkářům část svého pozemku pole a zahrádky se tak „jen“ posunuly severním směrem.

 

image010

Mapka Hostivice s vyznačením trasy koněspřežky (silná červená čára) a současné železnice (fialové plochy).

 

Dráha měla rozchod kolejí 1 120 mm. Byla založena na pražcích z tvrdého pískovce z lomů Karla Clam-Martinice v okolí Kamenných Žehrovic a litinových kolejnicích z hutí knížete Fürstenberga.

Provoz na dráze započal v březnu 1830 v prvním úseku z Brusky (nyní stanice Praha-Dejvice) do Vejhybky (na území Kročehlav, nyní stanice Kladno). Ještě v roce 1830 byla prodloužena do Lán a v roce 1833 do polesí Píně v křivoklátských lesích u lánské obory. Pak se stavba zastavila. Povinnost dostavět trať až do Plzně zrušil císař Ferdinand I. v roce 1839.

Po koněspřežce se převáželo hlavně dřevo z křivoklátských lesů a stavební kámen. To nebylo příliš výhodné, protože vozy byly vytíženy pouze ve směru do Prahy. Navíc trať nebyla postavena správně a pražce i kolejnice praskaly, takže trať musela být často opravována. Obyvatelé z okolí navíc trať rozkrádali a poškozovali, což dále snižovalo její provozuschopnost.

Již v roce 1833 se dráha dostala do finančních potíží a byl přerušen provoz. V roce 1834 ji koupil Karel Egon kníže Fürstenberk, majitel křivoklátského panství, který byl největším věřitelem. V roce 1836 si ji pronajal na 20 let podnikatel Antonín Schiman, který ji zrekonstruoval, ale již v roce 1839 pronájem ukončil. Fürstenberk potom zajišťoval provoz ve vlastní režii.

Po objevu uhlí u Kladna a zahájení těžby se začalo dopravovat do Prahy také uhlí, což zlepšilo ekonomiku provozu. Nádraží Vejhybka však leželo stranou od dolů, proto Fürstenberk dostal v roce 1846 privilegium pro stavbu odbočné trati k buštěhradským dolům a požádal o povolení k přestavbě koněspřežky na parní pohon a normální rozchod. To se však tehdy ještě neuskutečnilo.

Přes hostivickém území vedla trať původně bez jakékoliv zastávky. Až v roce 1862 byla v Hostivici v nynější Jiráskově ulici zřízena zastávka a postaven přijímací a strážní domek čp. 90.

Trať z Kladna (Vejhybky) do Prahy převzala společnost Buštěhradské dráhy a v roce 1863 ji přestavěla na parní provoz. Úsek z Kladna do Stochova byl přestavěn v roce 1867 a poslední úsek ze Stochova do Píní byl nadále provozován jako koněspřežní dráha až do roku 1873, kdy byl zrušen a rozebrán.

Při přestavbě trati na parní provoz v roce 1863 byla využita prakticky celá původní trasa, takže památky na původní koněspřežku se v Hostivici nezachovaly. Zastávka čp. 90 postavená pouhý rok před přestavbou byla využívána až do roku 1872, kdy bylo při stavbě odbočky Buštěhradské dráhy na Smíchov postaveno nádraží.

 

Dům Jiráskova čp. 90, původní zastávka koněspřežky z roku 1862, na snímku z 20. let 20. století, kdy již se železnicí neměl nic společného. Zachovává si však rysy drážní architektury.

 

 

 

Literatura

 

ŠVARC, František (1998): Pražsko-lánská koňská železnice. Rakovník: Okresní muzeum v Rakovníku. ISBN 80-85081-15-6.

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Koněspřežní železnice

 

Popis: image003