ŽELEZNICE
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Bývalé strážní domky
BÝVALÉ STRÁŽNÍ DOMKY K zajištění
bezpečnosti drážního provozu byly stavěny strážní domky v místech, kde
trať křížily silnice nebo cesty. S rozvojem automatizovaného zabezpečení
jejich význam poklesl a nadále nebyly používány. Zbořen byl zatím jen jeden,
některé chátrají nebo byly prodány. Na této stránce nejsou zařazeny strážní domky v obvodu
železničních stanic. U stanice Hostivice
postavené Buštěhradskou dráhou to jsou domky
čp. 92 a 95 (strážní domek s drážním číslem 14) a u stanice Litovice na bývalé Pražsko-duchcovské dráze domky
s drážními čísly 18 a 19. Na trati z Hostivice do Prahy-Ruzyně se
na hostivickém území nenacházel mimo již zmíněného domku čp. 95 žádný další
strážní domek. Rychlý rozcestník Část trati 120 z Hostivice do Kladna Část trati 122 z Hostivice do Prahy-Smíchova Část trati 122 z Jenečka do Rudné u Prahy Zaniklá část trati z Jenečka do Středokluk Část trati 120 z Hostivice do Kladna Strážní
domek Buštěhradské dráhy u ulice Nad Jenečkem Bývalý strážní domek čp. 91 dne 10. února 2001. Při
přestavbě trati na parní provoz v roce 1863
nebo při stavbě odbočky na Smíchov v roce 1872
postavila společnost Buštěhradské dráhy
v Jenečku u ulice Nad Jenečkem strážní domek, který dostal číslo popisné
91 z hostivické číselné řady, nikoliv z číselné řady Jenečka, kde
se nachází. Ležel totiž na úplném kraji hostivického katastru. Aby nebylo
zmatků málo, v 70. letech při úpravách hranic katastrálních území
Hostivice a Litovice se dostal do litovického katastru a nikoho nenapadlo, že
má číslo z hostivické, tedy po sloučení jednotné číselné řady, a byl
v katastru nemovitostí evidován chybně. V roce 2006 byl proto
přečíslován a dostal čp. 895, které by jinak odpovídalo stavbě
v Litovicích. Strážní domek sloužil původnímu účelu jen velmi krátce, snad
proto, že byl postaven v těsném sousedství malojenečské
obytné zástavby. Již v roce 1875 patřil soukromé osobě, Václavu
Ženíškovi. V roce 2008 již byl velmi zchátralý, byl zbořen a nahrazen
novostavbou podobného vzhledu. Snímek bývalého drážního domku čp. 91 přes trať
z 2. srpna 2007 ukazuje žalostný stav střechy. Strážní
domek Buštěhradské dráhy č. 25 u ulice Na Samotě Strážní domek čp. 967 na snímku z 29. června
2008. Při
přestavbě trati na parní provoz v roce 1863
nebo při stavbě odbočky na Smíchov v roce 1872
postavila společnost Buštěhradské dráhy
v Jenečku u ulice Na Samotě,
tehdy ještě v nezastavěném území, strážní domek č. 25, který dostal
malojenečské číslo popisné 24. V roce 1980 při
zavádění jednotné řady čísel popisných v Hostivici byl přečíslován na
nové čp. 967. V majetku Československých státních drah, později Českých
drah, a. s., Správy železniční dopravní cesty, s. o., a Správy železnic, s.
o., zůstává až do současnosti, i když již dlouho neslouží drážnímu provozu a
je pronajímán na bydlení. Železničáři
sloužící v tomto domku: Josef
Brabec (1884–1901) František
Šetelík (1906–1921) František
Hurt (1938) Část trati 122 z Hostivice do Prahy-Smíchova Strážní
domek Buštěhradské dráhy v Hostivici u Sadové ulice Bývalý strážní domek čp. 96 na snímku z 1.
února 2020. Strážní
domek u křížení tratě Buštěhradské dráhy
z Hostivice na Smíchov s polní
cestou z Hostivice k Peterkovu mlýnu byl postaven nejspíše
v roce 1872 současně s vybudováním této trati a dostal hostivické
číslo popisné 96. Tato polní cesta původně vedla přímo v trase, kterou
využila trať, a cesta byla přeložena do polohy zachované až do současnosti.
Domek tehdy stál na samotě v polích, daleko od zástavby. Budova byla drážním objektem ještě v roce 1980. V 80.
letech byla zřejmě určena k demolici, protože její čp. 96 bylo znovu
přiděleno novostavbě rodinného domu v Lipové ulici. Zbořena však nebyla, naopak ji
získali noví majitelé. Z důvodu duplicity proto bývalý strážní domek
dostal v roce 2003 nové čp. 306 místo jiného hostivického domu, který
byl opravdu zbořen. Zůstává však v chatrném stavu. U křížení trati a zmíněné cesty, která nyní navazuje na Sadovou ulici, vznikla v roce 2014 železniční zastávka Hostivice-Sadová. Celkový pohled na křížení smíchovské trati a cesty navazující
na Sadovou ulici z 8. dubna 2008. Vpravo na návrší bývalý strážní domek čp.
96. Železničáři
sloužící v tomto domku: František
Příhoda (1919–1931) Část trati 122 z Jenečka do Rudné u Prahy Strážní
domek Pražsko-duchcovské dráhy č. 20 u ulice Čsl. armády Strážní domek č. 20 v roce 1994. Foto Jindřich
Lukášek. Strážní
domek č. 20 byl postaven na trati Pražsko-duchcovské dráhy
v roce 1873 při její výstavbě. Nachází se u Litovic v místě, kde
trať kříží karlovarskou silnici (nyní ulice Čsl. armády) a dostal litovické číslo
popisné 45. Při zavedení jednotné řady hostivických čísel popisných
v roce 1980 byl přečíslován na čp. 665. V roce 1902 proběhla přístavba tří strážních domků mezi
Litovicemi a Středokluky. Domek č. 20 měl původně směrem k trati
služební místnost a za ní se samostatným vchodem byt s předsíní a dvěma
místnostmi. Přístavbou vznikl vedle původní budovy další byt, rovněž
s předsíní a dvěma místnostmi. Dne 3. prosince 1951 poslal MNV Hostivice pozoruhodný dopis na
Traťovou správu ČSD Rudná u Prahy, kterým žádá, „abyste zařídili služební
nasazení sl. M. K. tak, aby nekonala službu na strážním domku č. 20 u silnice
karlovarské, a to z důvodů bezpečnostních. Po silnici projíždí denně i
v noci mnoho služebních vozů vládních i diplomatických. Nemáme důvěru
v přesnost její služby a při případné nehodě bylo by pozdě litovati, že
na tak důležité železniční křižovatce službu konala.“ Ještě v roce 1980 byl domek v majetku Československých
státních drah, v roce 2004 již patřil soukromé osobě. Obnovený bývalý strážní domek č. 20 na snímku
z 28. dubna 2005. Železničáři
sloužící v tomto domku: František
Cozl (1874, 1877) Josef
Jelínek (1881) František
Horák (1904–1924) Matěj
Vlach (1913–1917) Václav
Rochus (1926–1928) Jiří
Lhotský (1938–1946) Zaniklá část trati z Jenečka do Středokluk Zaniklý
strážní domek Pražsko-duchcovské dráhy č. 21 severně od Jenečka Místo, kde stával strážní domek č. 21
v počátcích výstavby dálnice D6, 1. října 2005. Strážní
domek č. 21 byl postaven na trati Pražsko-duchcovské dráhy
v roce 1873 při její výstavbě. Nacházel se severně u Jenečka
v místě křížení s polní cestou, nedaleko místa, kde nyní bývalá
trať kříží dálnici D6. Dostal malojenečské číslo
popisné 26. V roce 1902 byl spolu s ostatními strážními domky
v úseku mezi Litovicemi a Středokluky přistavěn, přičemž přestavba byla
podobná jako u výše popsaného domku č. 20. V roce 1960 byl ukončen provoz na trati z Hostivice do
Středokluk, protože se tímto směrem rozšířilo ruzyňské letiště. Tím strážní
domek pro dráhy pozbyl významu. Podle leteckých snímků byl zbořen nejspíše
mezi roky 1969 a 1971. Přesto je ještě v roce 1980 při zavádění jednotné
hostivické řady čísel popisných uváděn mezi přečíslovanými domy. Dostal nové
čp. 969 a měl v té době patřit Československým státním drahám. I
úřední osoby měly často v označeních drážních domků zmatek, je tedy
pravděpodobné, že si zpracovatel přečíslování jen neuvědomil, že budova již
zanikla. Při výstavbě mostu přes dálnici D6 v trase zrušené trati
z Hostivice do Středokluk byla objevena nezajištěná studna bývalého
strážního domku č. 21, která byla dodatečně zasypána. Železničáři
sloužící v tomto domku: František
Žáček (1874, 1877, 1881) František
Volf (1921) Vladimír
Kříž (1938–1946) |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Bývalé strážní domky