Popis: image003

 

ŽELEZNICE

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Bývalé strážní domky

 

 

BÝVALÉ STRÁŽNÍ DOMKY

 

K zajištění bezpečnosti drážního provozu byly stavěny strážní domky v místech, kde trať křížily silnice nebo cesty. S rozvojem automatizovaného zabezpečení jejich význam poklesl a nadále nebyly používány. Zbořen byl zatím jen jeden, některé chátrají nebo byly prodány.

Na této stránce nejsou zařazeny strážní domky v obvodu železničních stanic. U stanice Hostivice postavené Buštěhradskou dráhou to jsou domky čp. 92 a 95 (strážní domek s drážním číslem 14) a u stanice Litovice na bývalé Pražsko-duchcovské dráze domky s drážními čísly 18 a 19. Na trati z Hostivice do Prahy-Ruzyně se na hostivickém území nenacházel mimo již zmíněného domku čp. 95 žádný další strážní domek.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Část trati 120 z Hostivice do Kladna

Část trati 122 z Hostivice do Prahy-Smíchova

Část trati 122 z Jenečka do Rudné u Prahy

Zaniklá část trati z Jenečka do Středokluk

 

 

 

Část trati 120 z Hostivice do Kladna

 

 

 

Strážní domek Buštěhradské dráhy u ulice Nad Jenečkem

 

 

Bývalý strážní domek čp. 91 dne 10. února 2001.

 

Při přestavbě trati na parní provoz v roce 1863 nebo při stavbě odbočky na Smíchov v roce 1872 postavila společnost Buštěhradské dráhy v Jenečku u ulice Nad Jenečkem strážní domek, který dostal číslo popisné 91 z hostivické číselné řady, nikoliv z číselné řady Jenečka, kde se nachází. Ležel totiž na úplném kraji hostivického katastru. Aby nebylo zmatků málo, v 70. letech při úpravách hranic katastrálních území Hostivice a Litovice se dostal do litovického katastru a nikoho nenapadlo, že má číslo z hostivické, tedy po sloučení jednotné číselné řady, a byl v katastru nemovitostí evidován chybně. V roce 2006 byl proto přečíslován a dostal čp. 895, které by jinak odpovídalo stavbě v Litovicích.

Strážní domek sloužil původnímu účelu jen velmi krátce, snad proto, že byl postaven v těsném sousedství malojenečské obytné zástavby. Již v roce 1875 patřil soukromé osobě, Václavu Ženíškovi. V roce 2008 již byl velmi zchátralý, byl zbořen a nahrazen novostavbou podobného vzhledu.

 

Snímek bývalého drážního domku čp. 91 přes trať z 2. srpna 2007 ukazuje žalostný stav střechy.

 

 

Strážní domek Buštěhradské dráhy č. 25 u ulice Na Samotě

 

 

Strážní domek čp. 967 na snímku z 29. června 2008.

 

Při přestavbě trati na parní provoz v roce 1863 nebo při stavbě odbočky na Smíchov v roce 1872 postavila společnost Buštěhradské dráhy v Jenečku u ulice Na Samotě, tehdy ještě v nezastavěném území, strážní domek č. 25, který dostal malojenečské číslo popisné 24. V roce 1980 při zavádění jednotné řady čísel popisných v Hostivici byl přečíslován na nové čp. 967.

V majetku Československých státních drah, později Českých drah, a. s., Správy železniční dopravní cesty, s. o., a Správy železnic, s. o., zůstává až do současnosti, i když již dlouho neslouží drážnímu provozu a je pronajímán na bydlení.

 

Železničáři sloužící v tomto domku:

Josef Brabec (1884–1901)

František Šetelík (1906–1921)

František Hurt (1938)

 

 

 

Část trati 122 z Hostivice do Prahy-Smíchova

 

 

 

Strážní domek Buštěhradské dráhy v Hostivici u Sadové ulice

 

 

Bývalý strážní domek čp. 96 na snímku z 1. února 2020.

 

Strážní domek u křížení tratě Buštěhradské dráhy z Hostivice na Smíchov s polní cestou z Hostivice k Peterkovu mlýnu byl postaven nejspíše v roce 1872 současně s vybudováním této trati a dostal hostivické číslo popisné 96. Tato polní cesta původně vedla přímo v trase, kterou využila trať, a cesta byla přeložena do polohy zachované až do současnosti. Domek tehdy stál na samotě v polích, daleko od zástavby.

Budova byla drážním objektem ještě v roce 1980. V 80. letech byla zřejmě určena k demolici, protože její čp. 96 bylo znovu přiděleno novostavbě rodinného domu v Lipové ulici. Zbořena však nebyla, naopak ji získali noví majitelé. Z důvodu duplicity proto bývalý strážní domek dostal v roce 2003 nové čp. 306 místo jiného hostivického domu, který byl opravdu zbořen. Zůstává však v chatrném stavu.

U křížení trati a zmíněné cesty, která nyní navazuje na Sadovou ulici, vznikla v roce 2014 železniční zastávka Hostivice-Sadová.

 

Celkový pohled na křížení smíchovské trati a cesty navazující na Sadovou ulici z 8. dubna 2008. Vpravo na návrší bývalý strážní domek čp. 96.

 

Železničáři sloužící v tomto domku:

František Příhoda (1919–1931)

 

 

 

Část trati 122 z Jenečka do Rudné u Prahy

 

 

 

Strážní domek Pražsko-duchcovské dráhy č. 20 u ulice Čsl. armády

 

 

Strážní domek č. 20 v roce 1994. Foto Jindřich Lukášek.

 

Strážní domek č. 20 byl postaven na trati Pražsko-duchcovské dráhy v roce 1873 při její výstavbě. Nachází se u Litovic v místě, kde trať kříží karlovarskou silnici (nyní ulice Čsl. armády) a dostal litovické číslo popisné 45. Při zavedení jednotné řady hostivických čísel popisných v roce 1980 byl přečíslován na čp. 665.

V roce 1902 proběhla přístavba tří strážních domků mezi Litovicemi a Středokluky. Domek č. 20 měl původně směrem k trati služební místnost a za ní se samostatným vchodem byt s předsíní a dvěma místnostmi. Přístavbou vznikl vedle původní budovy další byt, rovněž s předsíní a dvěma místnostmi.

Dne 3. prosince 1951 poslal MNV Hostivice pozoruhodný dopis na Traťovou správu ČSD Rudná u Prahy, kterým žádá, „abyste zařídili služební nasazení sl. M. K. tak, aby nekonala službu na strážním domku č. 20 u silnice karlovarské, a to z důvodů bezpečnostních. Po silnici projíždí denně i v noci mnoho služebních vozů vládních i diplomatických. Nemáme důvěru v přesnost její služby a při případné nehodě bylo by pozdě litovati, že na tak důležité železniční křižovatce službu konala.“

Ještě v roce 1980 byl domek v majetku Československých státních drah, v roce 2004 již patřil soukromé osobě.

 

Obnovený bývalý strážní domek č. 20 na snímku z 28. dubna 2005.

 

Železničáři sloužící v tomto domku:

František Cozl (1874, 1877)

Josef Jelínek (1881)

František Horák (1904–1924)

Matěj Vlach (1913–1917)

Václav Rochus (1926–1928)

Jiří Lhotský (1938–1946)

 

 

 

Zaniklá část trati z Jenečka do Středokluk

 

 

 

Zaniklý strážní domek Pražsko-duchcovské dráhy č. 21 severně od Jenečka

 

 

Místo, kde stával strážní domek č. 21 v počátcích výstavby dálnice D6, 1. října 2005.

 

Strážní domek č. 21 byl postaven na trati Pražsko-duchcovské dráhy v roce 1873 při její výstavbě. Nacházel se severně u Jenečka v místě křížení s polní cestou, nedaleko místa, kde nyní bývalá trať kříží dálnici D6. Dostal malojenečské číslo popisné 26.

V roce 1902 byl spolu s ostatními strážními domky v úseku mezi Litovicemi a Středokluky přistavěn, přičemž přestavba byla podobná jako u výše popsaného domku č. 20.

V roce 1960 byl ukončen provoz na trati z Hostivice do Středokluk, protože se tímto směrem rozšířilo ruzyňské letiště. Tím strážní domek pro dráhy pozbyl významu. Podle leteckých snímků byl zbořen nejspíše mezi roky 1969 a 1971. Přesto je ještě v roce 1980 při zavádění jednotné hostivické řady čísel popisných uváděn mezi přečíslovanými domy. Dostal nové čp. 969 a měl v té době patřit Československým státním drahám. I úřední osoby měly často v označeních drážních domků zmatek, je tedy pravděpodobné, že si zpracovatel přečíslování jen neuvědomil, že budova již zanikla.

Při výstavbě mostu přes dálnici D6 v trase zrušené trati z Hostivice do Středokluk byla objevena nezajištěná studna bývalého strážního domku č. 21, která byla dodatečně zasypána.

 

Železničáři sloužící v tomto domku:

František Žáček (1874, 1877, 1881)

František Volf (1921)

Vladimír Kříž (1938–1946)

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Železnice: Bývalé strážní domky

 

Popis: image003