ŽELEZNICE
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Železniční stanice Litovice
ŽELEZNIČNÍ STANICE LITOVICE Nyní
železniční zastávka Hostivice-Litovice Litovice
čp. 48 = Hostivice, U Nádraží čp. 667 Od
roku 1873 Staniční razítko z roku 1911. Zaměstnanci dráhy ve vybraných obdobích 1912 – 1921 – kolem 1930 – 80. léta Z historie stanice Železniční
stanice Litovice vznikla v roce 1873 při výstavbě Pražsko-duchcovské dráhy. Tvořily ji původně
výpravní budova čp. 48 (po přečíslování čp. 667), volně stojící záchody
a strážní domky na obou zhlavích čp. 46 a 47 (nyní čp. 666 a 668, drážní
čísla 18 a 19). Přednosta stanice měl služební byt v patře výpravní
budovy. V roce 1880 byl postaven uhelný sklad a později budova váhy.
Stanice měla nejprve dvě dopravní koleje, v roce 1883 byla přidána třetí
dopravní kolej a později ještě jedna skladištní kolej. Budovy v areálu
nádraží byly elektrifikovány teprve v letech 1947 až 1948, a to stavbou
elektrické přípojky od Chýně. Od zahájení provozu 12. května 1873 do konce roku 1873 prodala
pokladna 1 472 jízdenek v ceně 588 zl. a 22 kr. Šlo o dvě jízdenky
do I. vozové třídy, 121 jízdenek do II. vozové třídy, 894 jízdenek III.
vozové třídy a 455 jízdenek pro IV. vozovou třídu. IV. vozová třída měla
vozy bez sedadel a cestující po celou dobu jízdy stáli. Dále bylo podáno 38
zavazadel, 8 psů a 6 kusů rychlozboží. Největší počet jízdenek
byl prodán do Prahy (538 kusů), dále do Kolče (201 kusů), Středokluk (189
kusů) a Noutonic (183 kusů). Ostatní stanice prodaly celkem 1 390
jízdenek do Litovic, z toho z Prahy 390 jízdenek. V roce 1880 byla v Litovicích prodána jedna jízdenka I.
vozové třídy, 82 jízdenek II. vozové třídy, 1 795 jízdenek
III. vozové třídy a 218 jízdenek IV. třídy. V úseku Praha až Slaný
šlo o druhou nejméně úspěšnou zastávku, méně jízdenek se prodalo jen ve
stanici Hlubočepy. Personál stanice Litovice počátkem 20. století. Převzato
z článku Zdeňka Hrdiny Železniční stopy našich předků. Nádraží
leží stranou od obytné zástavby a leckdy ji využívali spíše obyvatelé Chýně
než Litovičtí, kteří mohli dojít na hostivické nádraží.
Za první republiky začala železnici významně konkurovat autobusová doprava,
na což Československé státní dráhy zareagovaly zavedením zlevněných
zpátečních jízdenek. V roce 1936 bylo zaznamenáno zvýšení osobní dopravy
obnovením poutí do kláštera v Hájku. V nákladní dopravě byla
zásadní doprava uhlí pro místní podniky a odvoz zemědělských produktů,
zejména řepy, k dalšímu zpracování. Například v roce 1934 bylo
naloženo 192 nákladních vozů řepou o hmotnosti 3 581 tun a v dalších
letech se množství ještě zvyšovalo. V květnu 1947 byly uvedeny do provozu spojky propojující v Jenečku bývalou Pražsko-duchcovskou dráhu s bývalou Buštěhradskou dráhou a až do roku 1956 bylo litovické
nádraží odříznuto od přímého spojení do Středokluk a dále do Slaného. Jezdily
tudy jen vlaky mezi Hostivicí a Dušníky (od roku 1951 Rudnou u Prahy). Ve
stanici byl proto zaveden noční klid a služba byla vykonávána jen od 4 do 22
hodin. V té souvislosti byl snížen stav zaměstnanců o jednoho
výpravčího, jednoho výhybkáře a jednoho staničního pomocníka. V důsledku
zpoždění cestující často ztráceli přípoj v Hostivici nebo v Rudné,
což vedlo k četným stížnostem. Od roku 1950, po sloučení Hostivice a Litovic do jedné obce, se
stanice nazývala Hostivice-Litovice. K 26. květnu 1950 byla změněna na
zastávku a nákladiště s komerční agendou. Vagonování
řepy na zastávce Hostivice-Litovice v roce 1953. Obraz Kamila Lhotáka „Měsíc nad nádražím
(Hostivice-Litovice)“ z roku 1969. Převzato z knihy L. H. Augustina
Kamil Lhoták. Ještě
v 90. letech 20. století bydleli v prvním patře výpravní budovy v
nájmu drážní zaměstnanci. (Protože však na trati byl zachován provoz osobní
dopravy jen o víkendech, dopravovali se do práce autobusem.) Po ukončení
pronájmů se budova stala terčem vandalů, například v bývalé čekárně byl
založen oheň. Budova je prázdná a Správa železnic, s. o., ji chtěla zbořit.
V roce 2019 o ni projevilo zájem město Hostivice, do roku 2023 však
zatím k převodu nedošlo. Po roce 2000 byly postupně rušeny koleje v zastávce.
V roce 2012 zde byly dvě koleje a od roku 2015 je jen jedna, takže již
není možné křižování vlaků. Bývalé strážní domky již dráha nepoužívá a byly prodány. Jeden je
přestavěn a obýván, ve druhém probíhají stavební práce. Přednostové stanice Josef Makeš
(1873–1875) Josef Syřiště (1878) Josef Makeš
(1881–1892) Josef Jass
(1892–1922) Josef Černík (1922 – asi 1950) Seznam nemusí být
úplný Zaměstnanci ve strážních domcích v obvodu
stanice Litovice Strážní
domek č. 18 Josef
Halsbach (1874, 1877, 1881) Strážní
domek č. 19 František
Pechar (1874) Josef
Ležák (1877) Pavel
Prokop (1881) Staniční pamětní kniha Pamětní
kniha železniční stanice Litovice 1932–1937 a 1945–1948 Zveřejněna v řadě B Pramenů
k hostivické historii Odkazy Hostivický uličník – ulice U Nádraží |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Železniční stanice Litovice