ŽELEZNICE
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Pražsko-duchcovská dráha
PRAŽSKO-DUCHCOVSKÁ DRÁHA Původně
trať Smíchov – Dušníky (nyní Rudná u Prahy) – Litovice – Kněževes (nyní
Středokluky) – Slaný – Most Nyní
trať 121 Hostivice – Podlešín a část tratě 122 v úseku Hostivice – Rudná
u Prahy Společnost
Pražsko-duchcovské dráhy (německá zkratka PDE) vznikla 25. června 1870, když
Friedrich hrabě Thun-Hohenstein, Rudolf hrabě Chotek, Mořic kníže Lobkovic, Ferdinand kníže Kinský,
Jindřich Jaroslav hrabě Clam-Martinic, Antonín
Emanuel Komers, Julius Příborský, Josef Neswadba, Jindřich Mikolecký
a Johann Pack získali koncesi k vybudování
a provozu železniční trati z Prahy-Smíchova do Duchcova
s odbočkou do Mostu. Toto konsorcium vyhrálo státem vyhlášené výběrové
řízení, kterého se zúčastnily tři podnikatelské skupiny. Trať měla být
konkurenční k trati Společnosti státní dráhy, která v té době měla
monopol na dopravu uhlí ze severních Čech do Prahy. Anglo-rakouská banka na
stavbu půjčila 9 000 000 zlatých ve 30 000 akcií, které mohli
zájemci upisovat. Zastupitelstvo spojených obcí Litovice, Břve a Jeneček se 6.
dubna 1870 usneslo, že podporuje žádost o koncesi podanou Juliem Grégrem,
Sladkovským, Finkem a dalšími, a naopak se vyslovilo proti udělení koncese
továrníkovi Liebigovi. Toto usnesení bylo otištěno
10. dubna 1870 v Národních listech, které vydával právě Julius Grégr.
Jak už bylo uvedeno výše, výběrové řízení na koncesi vyhrála skupina, ke
které se litovické zastupitelstvo vůbec nevyjádřilo. Oznámení
Anglo-rakouské banky o subskripci 30 000 akcií Pražsko-duchcovské
železné dráhy. Převzato z webu Muzea bílinské kyselky. Stavba
probíhala poměrně rychle. Trať v úseku Slaný – Most byla postavena již
v letech 1871 až 1873 a úsek ze Smíchova do Slaného byl uveden do
provozu 11. května 1873. Trať vedla Prokopským údolím do stanice Dušníky
(nyní Rudná u Prahy, navazující trať přes Nučice do Berouna byla postavena až
v roce 1900), obloukem obešla údolí Litovického potoka v Chýni, u
Litovic vznikla stanice Litovice se strážními domky
č. 18 a 19, a pak trať pokračovala přes karlovarskou silnici se strážním domkem č. 20 a cestu nad Jenečkem
se strážním domkem č. 21 přímo do
Středokluk (původně stanice Kněževes), údolím Zákolanského potoka do Zákolan
a přes Podlešín do Slaného. Stavbu
Pražsko-duchcovské dráhy na hostivickém území zmínil i zapisovatel do hostivické farní pamětní knihy. Uvedl v ní:
„V polovici měsíce října 1871 počali dělníci pracovati na nové trati,
kteráž povede z Prahy do Duchcova a dovážeti bude z tamních uhelen
uhlí ku Praze; snad bude potom uhlí v hojnosti a lacinější. Tato dráha
směrem od Prahy u Chejně vstoupí na zdejší pole;
u Litovic bude stanice, odtud jde k zelenému kříži přes silnici, za
Jenečkem přes dráhu Buštěhradskou, kdež bude
navážka 7 ½ sáhu vysoká a dva mosty; odtud se obrátí přes pole ku
Kněžovsi a dále pak ku Slanému. Rolníci nevidí
příliš rádi tuto trať, neboť rozkouskuje jejich pole přespříliš; za 1 sáh
čtverečný dávalo se jim 1 f 50 kr., než
věc tato ještě není uspořádána. I tu pracuje množství lidí, a sice i
v den sváteční. Stavbou tou nedostává se zdejším rolníkům dosti pracovných sil.“ Zpráva
o zahájení provozu zveřejněná v Čechu 14. května 1873. Jízdní
řád zveřejněný 18. května 1873 v Poslu z Prahy. Společnost
pojmenovávala své lokomotivy podle míst, přes něž trať vedla. Existovala tedy
i lokomotiva se jménem Litovice. V době
stavby došlo ke krachu na vídeňské burze a hluboké hospodářské krizi.
Společnost se výstavbou finančně vyčerpala a situaci se snažila zlepšit
stavbou Moldavské horské dráhy, což mělo umožnit dopravu uhlí do Saska a
zlepšit hospodaření společnosti. To se však úplně nepovedlo, proto 1.
července 1884 převzaly provoz na Pražsko-duchcovské dráze C. k. státní dráhy
a k 1. lednu 1892 byly tratě zestátněny. V roce
1922 byla vybudována spojka z Podlešína do Zvoleněvsi, kde se napojila
na místní trať z Kralup nad Vltavou do Vinařic. Rychlíky od Mostu pak
byly odkloněny do této trasy a význam úseku z Podlešína do
Prahy-Smíchova poklesl, i když až do roku 1946 tudy jezdily přímé osobní
vlaky mezi Prahou a Mostem, případně až Moldavou. Za
druhé světové války byla zahájena stavba spojek
mezi bývalou Pražsko-duchcovskou dráhou a bývalou Buštěhradskou dráhou, která byla dokončena až v roce
1947 a uvedena do provozu 4. května 1947. Od té doby byl provoz rozdělen na
úseky Podlešín – Hostivice – Praha-Smíchov severní nástupiště (druhý úsek
patřil původně k Buštěhradské dráze) a Hostivice –
Dušníky (od roku 1951 Rudná u Prahy). Vlaky z Prahy-Smíchova přes Rudnou
pokračovaly do Berouna. U odbočky z Rudné do Hostivice nebyla
původně vybudována výhybka, takže až do roku 1956 nebylo možné vést vlaky
z Rudné přímo do Podlešína. Protože poklesl význam stanice Litovice, byla v roce 1950 změněna na zastávku. V roce
1961 byla zrušena trať mezi Jenečkem a Středokluky,
protože se na její místo rozšířilo ruzyňské letiště. Po pěti letech náhradní
autobusové dopravy byl od 1. června 1966 obnoven provoz na přeložce. Část původní trati od Středokluk od
té doby slouží jako vlečka do areálu letiště. Při přeložce byly použity
experimentální pražce, které se neosvědčily, a stav trati se zásadně zhoršil.
Od 1. ledna 1993 byl proto zastaven veškerý provoz mezi Jenečkem
a Středokluky a nezdálo se, že by byl ještě někdy obnoven. Protože však
letiště potřebovalo záložní trasu pro zásobování leteckým palivem, které
probíhá po železnici, byla trať v tomto úseku v letech 2005 až 2006
obnovena a 15. prosince 2006 uvedena do zkušebního provozu. Kromě nákladní
dopravy byl obnoven i provoz osobních vlaků. Most bývalé Pražsko-duchcovské dráhy přes trať
bývalé Buštěhradské dráhy v Jenečku 11. března
2002. Propustek Jenečského potoka v tělese bývalé
Pražsko-duchcovské dráhy v Jenečku 11. března 2002. V roce
2014 byla na této trati u bývalého strážního domku č. 20
postavena nová železniční zastávka Hostivice – U Hřbitova,
která umožňuje přestup na autobusy v zastávce Hostivice, Ve Vilkách. Literatura a prameny ČÁP, Pavel (2007): Proměny tratě z Hostivic do
Podlešína. Dráha č. 4/2007, str. 15–20. ČECH, Tomáš (2013): 140 let Pražsko-duchcovské
dráhy 1873–2013. Praha: Dopravní vydavatelství Malkus.
ISBN 978-80-87047-29-3. SCHREIER, Pavel (2004): Zrození železnic
v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha: Baset. ISBN 80-7340-034-0. RYS, Karel – JAURYS KOLMANOVÁ, Ludmila – HRDINA,
Zdeněk (1963, 2009, 2012): Pražsko-duchcovská dráha (1870) 1871–1892 (1951).
Inventář fondu. Ústí nad Labem a Praha: České dráhy, a. s., generální
ředitelství. |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Železnice: Pražsko-duchcovská dráha