HOSTIVICKÉ PODNIKY A ŽIVNOSTI
Úvod -> Podniky
a živnosti -> Automobilové závody Praga
Automobilové závody
Praga, provoz Hostivice Areál
Čsl. armády čp. 126, 127, 200, 324 a 325 V roce 1954 začleněna bývalá armaturka Po
roce 1990 změněny na výrobnu radiátorů Jaga N. V. Firmy Automobilové závody Klementa Gottwalda, n. p.,
Praha-Vysočany 1954–? Automobilové závody Praga, n. p., Praha-Vysočany Historie
továrny V bývalé armaturce se
přechodně od roku 1953 vyráběly drobné součástky k leteckým motorům pro
motorlet Jinonice a poté byl provoz počátkem roku 1954 začleněn do národního
podniku Automobilové závody Klementa Gottwalda s hlavním závodem
v Praze-Vysočanech. Hostivická provozovna začala vyrábět valivá ložiska
pro nákladní automobily Praga V3S a pro další odběratele. Ložisek byl tehdy
v Československu kritický nedostatek, protože se dříve dovážely ze
zahraničí a nové výrobní závody ještě nebyly dokončeny. Hned po změně
zařazení byl přestavěn provoz, byly rekonstruovány rozvody elektrické
energie, přestavěny kalírny a opraveny podlahy v hlavní hale. Hlavní
závod vyslal z Vysočan školitele, kteří zapracovali hostivické
zaměstnance na nový sortiment. Výroba valivých ložisek probíhala
v Hostivici do roku 1957 a poté byla tato činnost předána do
specializovaných závodů. Provozovna se
poté věnovala výrobě dílů a skupin pro nákladní automobily V3S a S5T a
odlehčovala tak přetíženému hlavnímu závodu. K úpravě výrobních zařízení
došlo v roce 1958. Toto zaměření přetrvalo až do roku 1964, kdy byla
ukončena výroba vozů V3S. V rámci okresu Praha-západ patřil provoz svými
hospodářskými výsledky trvale mezi přední závody na okrese a získal
v roce 1961 a 1963 putovní standartu OV KSČ a OOR jako nejlepší závod na
okrese. Mezi roky 1955 a
1965 byla přestavěna kalírna, vybudována kompresní stanice, zřízeny nové
rozvodny elektrické energie, rozšířena nástrojárna, výdejna nářadí
a údržby, opraven a rozšířen prostor hlavní výroby, byl postaven
kulturní dům a nové sociální zařízení, byla rozšířena a vybavena závodní
kuchyně. V roce 1965 byla postavena nová kotelna a proběhla rekonstrukce
celého vodního hospodářství. Již v roce 1965 byla plánována výstavba
nové trafostanice, dokončení výstavby nových výrobních prostorů a výměna
zastřešení starého provozu. Skutečnost se však od plánů zásadně lišila. Od roku 1964 se národní podnik zaměřil na výrobu převodových skříní
nákladních vozů včetně vývoje a na plnění tohoto úkolu se podílel i
hostivický provoz. Teprve v roce 1988 probíhala rekonstrukce střechy hlavní budovy.
Tehdy bylo dokonce veřejně přiznáno, že strojní vybavení je zastaralé. Řada
strojů byla v provozu desítky let a už pro ně nebyly ani náhradní díly.
Modernější poloautomatické stroje byly výjimečné. Nejprve mělo dojít
k opravě budov a pak k modernizaci vybavení. Řešilo se také
napojení továrny na veřejný vodovod a kanalizaci. Provoz závodní kuchyně byl
obnoven v roce 1985 po patnáctileté přestávce. Po roce 1990 státní podnik Praga ukončil výrobu. Hostivický provoz
koupila belgická rodinná společnost Jaga N. V. zabývající se výrobou
radiátorů. Vedení
podniku V přípravě s.
Sloup (vedoucí provozu, 1976) Brigády
socialistické práce Komplexní
brigáda – Brigáda socialistické práce Arkadije Bareše Založena
v roce 1958, titul BSP získán 1963 Zakládající
členové: Arkadij Bareš, Novotný, Rajtora, Sloup,
Smolák, Schuchma a Šída 8
členů v roce 1987 5
bronzových a 4 stříbrné odznaky Zaměření
na technické činnosti, v roce 1987 podali 4 zlepšovací návrhy Vedoucí:
Arkadij
Bareš (1958 – † 1961) s.
Vojtěch (1987) Komplexní
brigáda – Brigáda socialistické práce Československo-sovětského přátelství Založena
v roce 1959, titul BSP získán 1961 10
členů v roce 1987 6
stříbrných a 3 zlaté odznaky Kolektiv
pracujících ve výrobě Vedoucí:
s.
Matějka (1959) Ladislav
Burka (1987) Třetí
Brigáda socialistické práce 7
členů v roce 1987 6
bronzových a 4 stříbrné odznaky Kolektiv
na výrobním pracovišti Vedoucí:
Josef
Prokop (1987) Čtvrtá
Brigáda socialistické práce 15
členů v roce 1987 7
bronzových, 1 stříbrný a 1 zlatý odznak Kolektiv
ve výrobě Vedoucí:
Bedřich
Šimek (1987) Pátá
Brigáda socialistické práce 9
členů v roce 1987 6
bronzových odznaků Kolektiv
údržby Vedoucí:
Jaromír
Johanovský (1987) Šestá
Brigáda socialistické práce 11
členů v roce 1987 Kolektiv
na úseku technické kontroly Vedoucí:
s.
Blaho (1987) Sedmá
Brigáda socialistické práce – v závodní kuchyni Založena
1985 5
členů v roce 1987 Odbory
v továrně Organizace ROH v armaturce, později Pragovce Odkaz Publikace k historii továrny. Přepis zveřejněn v řadě A Pramenů k hostivické historii. |
Úvod -> Podniky
a živnosti -> Automobilové závody Praga