PRÁVNÍ ÚPRAVA OBECNÍ SAMOSPRÁVY
Úvod -> Obecní samospráva -> Právní úprava ->
Zákon č. 76/1919 Sb.
Čís. 76. Zákon ze dne 7. února 1919, kterým
se mění a doplňují některá ustanovení dosavadních obecních zřízení a městských
statutů v Československé republice. (Novela
k obecním zřízením.) Na
základě usnesení Národního shromáždění se nařizuje: I. Ustanovení
všeobecná. § 1. Obecní sbor, nazývaný dosud obecním
představenstvem, zove se obecní (městskou) radou.
Obecní sbor, nazývaný dosud obecním výborem (sborem obecních starších a j.), zove se obecním (městským) zastupitelstvem. § 2. Konání schůzí obecního
zastupitelstva s označením místa, dne a hodiny, jakož i programu musí
býti – mimo zákonem stanovené osobní pozvání všech členů – způsobem, v místě
obvyklým, veřejně vyhlášeno alespoň tři dni napřed, v případnostech
pilných alespoň jeden den napřed. § 3. O předmětech, které nebyly dány na
program a veřejně vyhlášeny, lze jednati pouze, souhlasí-li aspoň tři
čtvrtiny přítomných členů. Ustanovení toto netýká se pouhých
dotazů. Žádá-li o to aspoň dvanáctina členů
zastupitelstva, nejméně však dva, jest povinen obecní starosta dáti určitý
předmět na program nejbližší schůze zastupitelstva. Žádost budiž podána nejdéle třetí
den přede dnem schůze u obecního úřadu písemně. § 4. Schůze obecního zastupitelstva konají
se nejméně jednou za dva měsíce; mimo to musí býti schůze svolána, žádá-li za
to písemně čtvrtina všech členů zastupitelstva, označíc
přesně předmět jednání. § 5. Jednání a usnesení zastupitelstva,
rady a komisí nesmí býti přítomen, aniž se ho účastniti člen dotčeného sboru,
jde-li o zvláštní osobní ať soukromý nebo veřejný zájem jeho samého, jeho
manželky neb osob s ním příbuzných a sešvakřených
do druhého stupně. Totéž platí o zákonných zástupcích,
členech správní rady akciové společnosti, jednatelích společnosti s obmezeným ručením, členech představenstva hospodářských a
výdělkových společenstev, o advokátech, notářích, stavitelích, civilních
technicích a pod., jde-li o zvláštní osobní soukromý neb veřejný zájem osob a
korporací, které zastupují. Členové zastupitelstva neb komisí
nesmějí zastupovati obec ve sporech, leda za náhradu hotových útrat, a
nesmějí dávati právní rady stranám ve sporech proti obci. Nesmějí se přímo
ani nepřímo účastniti dodávek a prací, obcemi, obecními ústavy neb podniky
zadávaných, nesmějí pachtovati vybírání dávek obecních. Ve výjimečných
případech může dozorčí úřad k návrhu obecní rady povoliti úchylku od
těchto zásad. § 6. Zaměstnanci obce, obecních ústavů
neb podniků jsou po dobu, kdy budou členy zastupitelstva neb komisí s právem
hlasovacím, vyloučeni z veškerého mimořádného postupu a mimořádného
započítání služebních let. § 7. Obecní rada tvoří sbor, který za
předsedání starostova usnáší se o všech věcech, které podle zákona nejsou
výslovně vyhrazeny obecnímu zastupitelstvu, aneb podle nařízení zákonných, po
případě usnesení obecního zastupitelstva, nejsou vzneseny na starostu. § 8. Schůze obecní rady konají se
zpravidla jednou týdně a jsou neveřejné; schůze komisí konají se podle
potřeby a jsou též neveřejné. Jinak platí pro jednání obecní rady
a komisí obdobně nařízení, platná pro obecní zastupitelstvo, vyjímajíc
nařízení o zvaní na schůze, které se upraví jednacím řádem, schváleným
obecním zastupitelstvem. § 9. Vedoucí úředníci konceptní a
odborní mají právo a povinnost zúčastniti se hlasem poradním všech schůzí
obecního zastupitelstva, obecní rady a komisí, pokud jde o otázky spadající
do oboru služby, pro který byli ustanoveni, nemají-li podle dosavadních
nařízení právo hlasovací. § 10. Členové obecních zastupitelstev,
rad a komisí, kteří ztrátou času při výkonu těchto svých funkcí, vyjímajíc
schůze obecního zastupitelstva by trpěli hmotnou újmu, mají nárok na náhradu
dietami, které určí obecní zastupitelstvo. K platnosti tohoto usnesení
jest třeba schválení vyššího správního úřadu, který má dozor nad
hospodářstvím obce. Veřejným zřízencům, kteří jsou
členy obecního zastupitelstva, rady, nebo komisí, musí býti bez újmy
platových i postupových nároků poskytnuta možnost, vykonávati tyto
funkce. V obcích do 1 000
obyvatelů buďtež konány schůze obecního
zastupitelstva buď večer neb v neděli anebo vůbec v takovou dobu,
kdy nejméně jsou členové rušeni ve svém pravidelném zaměstnání. § 11. Je-li z důvodu § 5 podjato
tolik členů, že zastupitelstvo neb rada nejsou způsobilé se usnášeti,
přechází rozhodování s rady na zastupitelstvo, po případě se
zastupitelstva na nadřízený úřad správní, není-li v té věci zvláštních
zákonných nařízení. § 12. Stížnosti do usnesení obecní rady
neb do rozhodnutí starostova k obecnímu zastupitelstvu nutno podati ve
lhůtě 14 dnů, pokud není dosavadními zákonnými nařízeními stanovena
lhůta kratší. Stejná lhůta platí pro stížnosti do
usnesení obecních zastupitelstev měst statutárních k zemskému výboru,
není-li o tom zvláštních nařízení. Pro stížnosti do rozhodnutí
obecních orgánů k nadřízeným úřadům politickým platí lhůta 14denní, není-li ve zvláštních zákonech stanoveno jinak. II. Ustanovení o
správě hospodářské. § 13. Veškerá vydání z důchodů
obecních, jakož i ústavů, podniků, fondův a nadací,
obcí spravovaných, poukazuje k výplatě starosta podle usnesení obecní
rady neb jejího zmocnění. Jenom v případech naléhavých a
nepředvídaných, kterých bez škody a nebezpečí pro obec neb občanstvo nelze
odložiti, může starosta sám s vlastní odpovědností poukázati nutné
vydání, musí však nejdéle v příští schůzi předložiti věc k dodatečnému
schválení obecní radě, po případě, jde-li o vydání rozpočtem neuhrazené,
obecnímu zastupitelstvu podle nařízení níže uvedených. § 14. Ve všech obcích musí býti zřízeny zvláštní
finanční komise. Polovici členů volí obecní
zastupitelstvo, ostatní ustanovuje dohlédací úřad, vyžádav si návrhy
volebních skupin. Při tom šetřeno budiž zásady, že komise má se skládati
aspoň polovicí z nečlenů obecního zastupitelstva a míti mezi sebou
odborníky. Finanční komise má právo
kontrolovati veškeré hospodářství obecní a stěžovati si s účinkem
odkládacím k dohlédacímu úřadu do všech usnesení obecního zastupitelstva
povahy finanční. Komisi této musí býti zejména
předloženy rozpočty a účty obecní před veřejným vyložením, aby je prozkoumala
a o nich se vyjádřila. Komise musí svá vyjádření podati do
8 dnů a ve zvláštních nutných případech do 3 dnů, nebyla-li jí povolena
obecním zastupitelstvem neb obecní radou lhůta delší, jinak se k vyjádření
nehledí. Vyskytnou-li se v komisi mínění
odchylná ve věci, budiž též stanovisko menšiny i s důvody ve vyjádření
uvedeno. § 15. Návrh na nové vydání, v příslušné
položce rozpočtu neuhrazené, může vycházeti pouze od obecní rady a musí
finanční komise býti požádána, aby se o něm vyjádřila. Spolu s vydáním
musí býti schválena úhrada, jinak usnesení jest neplatné a nesmí býti obecní
radou provedeno. § 16. Učiní-li se jinak zastupitelstvu
návrh na nové vydání, musí býti odkázán obecní radě a finanční komisi, aby se
o něm vyjádřily a navrhly úhradu. Teprve potom může býti vydání schváleno
obecním zastupitelstvem spolu s úhradou. § 17. Co uvedeno v §§ 15 a 16 o
návrhu na nová vydání, platí též o návrhu na zastavení nebo snížení
rozpočteného příjmu. § 18. Výjimka od ustanovení §§ 15 a
16 připouští se jen, běží-li o náhlá, nepředvídaná opatření, která naprosto
nemohou býti odložena, na příklad při živelních pohromách. V takových
případech musí však věc býti předložena obecnímu zastupitelstvu nejdéle v nejbližší
schůzi s návrhem obecní rady a finanční komise stran úhrady. § 19. Jde-li o nový podnik, neb zařízení,
v rozpočtu neuvedené, k jejichž úhradě bude třeba uzavříti půjčku,
zciziti kmenové jmění obecní, zvýšiti přirážku obecní k daním přímým neb
nepřímým nejméně o 20 % aneb zavésti novou neb zvýšiti nejméně o 1/5
dosavadní samostatnou dávku obecní, – nehledě k předpokládanému čistému
výnosu – nutno nejméně po dobu 8 dnů před schůzí obecního zastupitelstva
vyložiti veřejně povšechný plán a rozpočet k nahlédnutí. Podá-li v této lhůtě námitky
proti návrhu v obcích do 10 000 obyvatelů nejméně jedna desetina
voličů, zapsaných v posledním pravoplatném seznamu voličském, přechází
rozhodnutí o tom, zda a jakým způsobem se má podnik neb zařízení provésti, na
vyšší úřad, povolaný dohlédati na hospodářství obecní. Avšak vždy stačí
podpis 5 000 voličů. § 20. Širší sbory samosprávné, po případě
státní správa převezmou tyto obory posavadní
působnosti obecní: 1. věcný náklad na školství obecné; 2. policii bezpečnostní a polní; 3. policii zdravotní a mravnostní; 4. stavbu a udržování silnic; 5. správu chudinskou a ústavy dobročinné. § 21. Ku provedení změn, podle § 20
zamýšlených předloží vláda do jednoho roku osnovy zvláštních podrobných
zákonů. § 22. Vědomé přestoupení nařízení §§ 5
a 6 trestá se dohlédacími úřady, není-li čin nebo opomenutí trestné podle
trestního zákona, pokutou do 1 000 K a při opakování pokutou do 5 000
K. Mimo to, opakuje-li se věc, může
býti vyslovena nevolitelnost do zastupitelstva obecního na příští volební období. Přestoupení nařízení §§ 13, 14
odst. 4, 15 až 18 trestá se dohlédacími úřady pokutou do 200 K a při
opakování pokutou do 500 K. III. Ustanovení
přechodná a závěrečná. § 23. Vláda se zmocňuje, aby v přechodné
době do konce r. 1919 slučovala nebo rozlučovala obce, a měnila
hranice obcí a okresů. V této době není potřebí k těmto
opatřením dobrých zdání, vyjádření neb souhlasu súčastněných
obcí neb jakýchkoliv sborů správních, úřadů nebo sborů zákonodárných. Vláda však jest povinna zamýšlené
sloučení, rozloučení, nebo změnu hranic uveřejniti po dobu osmi dnů vyhláškou
v zúčastněných obcích. V dalších osmi dnech má každý právo podati u ministerstva
vnitra připomínky. § 24. Ustanovení zákonná o právech
virilistů, jakož i ustanovení šesté hlavy moravského obecního zřízení ze dne
15. března 1864, čís. 4 zem. zák. se zrušují. § 25. Rovněž se zrušuje 2. věta § 65. českého obecního zřízení ze dne 16. dubna 1864, čís. 7 zem.
zák. § 26. Nařízením bude stanoveno, od kdy
mají ustanovení shora uvedená platiti na Slovensku. § 27. Zákon tento nabude účinnosti
zároveň s novým řádem volebním v obcích. Zároveň pozbývají platnosti všecky
zákony, pokud tomuto zákonu odporují. § 28. Provedením pověřují se ministři
vnitra, financí, veřejných prací, školství a národní osvěty, zdravotnictví,
sociální péče. T. G.
Masaryk v. r. Švehla v. r., v zastoupení min.
předsedy a jako ministr vnitra Dr. Vrbenský v. r., v zastoupení ministra zdravotnictví
Prameny ·
Sbírka zákonů a nařízení státu československého,
ročník 1919, částka XVI., str. 89–91. |
Úvod -> Obecní samospráva -> Právní úprava ->
Zákon č. 76/1919 Sb.