áizíoýupé
SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
Úvod -> Technická
vybavenost -> Silnice a autobusy: Počátky autobusové dopravy
POČÁTKY AUTOBUSOVÉ DOPRAVY Hostivice
byla již od 19. století železniční křižovatkou, na stanici Hostivice Buštěhradské dráhy se oddělovala od
hlavní trati z Prahy-Buben přes Kladno do Chomutova odbočka do
Prahy-Smíchova. Na trati Pražsko-duchcovské dráhy
se nacházela také stanice Litovice.
V počátcích autobusové dopravy proto nebyl velký tlak na zavádění
autobusových linek přímo přes Hostivici. Autobusovou dopravu provozovala
pošta a od roku 1927 také Československé státní dráhy (ČSD), které
v roce 1933 převzaly všechny poštovní autobusové linky. Provozování linkové autobusové dopravy bylo podmíněno udělením
územně omezenými koncesemi. Na vydávání koncesí soukromým dopravcům měly vliv
železniční úřady, které se tím bránily konkurenci vůči vlakové dopravě a
autobusům ČSD. Ke všem žádostem o vydání koncese se vyjadřovaly obce na trase
plánované linky, což je dobře vidět v zápisech z jednání obecní
rady spojených obcí Litovice, Břve a Jeneček. Znalosti o počátcích autobusové dopravy v Hostivici jsou
zatím velmi útržkovité a bude nutné je významně doplnit. Rychlý rozcestník Autobusové linky Československých státních drah Autobusové linky Československých státních drah Linka
ČSD Kladno – Dobrá – Jeneč – Hostivice – Bílá Hora – Praha Wilsonovo nádraží Do
roku 1928 Dne
28. října 1928 zastavily Československé státní dráhy pro slabou frekvenci
provoz na své autobusové lince mezi Kladnem a Prahou vedené přes Dobrou,
Jeneč, Hostivici a Bílou Horu. Oznámila to Národní politika 26. října 1928 ve
zprávě o zavedení nových linek. Více o zavedení této linky a době jejího
provozování zatím nevíme. Linka ČSD č. 1040 Kladno – Unhošť –
Břve – Sobín – Praha-Smíchov – Praha Staroměstské náměstí Od roku 1928 V Národní
politice z 26. října 1928 informovaly Československé státní dráhy, že
jejich ředitelství Praha-sever zahájí od 29. října 1928 provoz na třech
autobusových linkách z Kladna do Prahy. Pro Hostivici je zajímavá linka
z Kladna přes Braškov, Unhošť, Sobín, Košíře a Smíchov ke konečné stanici
na Staroměstském náměstí v Praze, která nepochybně vedla přes Břve.
Oznámení upozornilo, že podrobné jízdní řády lze zakoupit u hlavní pokladny
ředitelství státních drah v Praze, u výpravčích autobusů a u dopravního
úřadu v Kladně za 1 Kč a že ceníky jízdného jsou vyvěšeny
v autobusech. Zkušební
jízda po plánované trase proběhla 16. října 1928. Podrobnosti
o provozu této linky a době jejího trvání zatím nejsou známy. Linka zanikla
před rokem 1945, kdy MNV Sobín inicioval její obnovu. Linka
ČSD č. 1049 Jeneček – Hostivice – Praha, Lützowova
ulice / Břevnov, Vypich 1933–1934 Dne
24. října 1933 zahájily Československé státní dráhy provoz linky silniční
autobusové dopravy č. 1049 na trase Jeneček – Hostivice – Praha, Lützowova ulice (nyní Opletalova ulice). Od 1. prosince
1933 již linka nezajížděla do centra Prahy, ale končila v Břevnově na
Vypichu. Autobus byl odstavován nejprve provizorně na volné ploše nádraží a
od listopadu 1933 si dráhy pronajaly dílnu autodopravce Bohumila Protivy
v Jenečku, která sloužila jako garáž. Linka neměla dlouhého trvání. Její provoz byl zastaven již 1.
února 1934, protože byla málo využívána. Autobusové linky soukromých dopravců Vyjadřování
spojených obcí Litovice, Břve a Jeneček k vydání koncesí pro autobusové
linky Žádosti
o vydání koncese k provozování autobusové dopravy osob v kladenském
okrese podávali dopravci Okresnímu úřadu Kladno, který si vyžádal stanovisko
dotčených osob. Ve spojených obcích Litovice, Břve a Jeneček žádosti
projednávala nejprve obecní rada a poté obecní zastupitelstvo. Na základě
vyjádření rozhodoval okresní úřad, ale ze zápisů z jednání litovické
rady a zastupitelstva se nedozvíme, zda byla koncese udělena. V únoru až březnu 1927 se Litovice vyjádřily souhlasně
k udělení koncese panu Švarcovi z Družce na provozování autobusové
linky vedoucí přes Břve. V roce 1928 požádal Josef Miller z Kročehlav o koncesi
k periodické dopravě osob na trati Červený Újezd – Praha-Smíchov. Obecní
rada se 11. října 1928 usnesla, že je zbytečné povolovat další autobusovou
linku, když přes ty samé obce bude projíždět autobus ČSD. Obecní
zastupitelstvo však odhlasovalo 18. listopadu 1928, aby žádosti bylo
vyhověno. Karel Máček z Královských Vinohrad žádal v roce 1931 o
udělení koncese k autodopravě autobusem přes Břve. Obecní rada
doporučila 5. února 1931 tuto žádost obecnímu zastupitelstvu ke schválení,
zápisy ze zastupitelstva z této doby však již nejsou k dispozici. Další žádost o koncesi k autobusové dopravě osob na území
spojených obcí Litovice, Břve a Jeneček podal Václav Davídek, majitel
autodopravy v Lysolajích-Podbabě. Obecní rada se usnesla 7. ledna 1932
takto: „nečiní žádných námitek proti autobusové dopravě osob a vzhledem
k nutnosti, která to vyžaduje, doporučuje, by tato autobusová doprava
osob byla žadateli povolena.“ Zřejmě jde o linku zmíněnou níže. Soukromá
autobusová linka Jeneč – Hostivice – Břevnov Od
roku 1932 V roce
1932 byla zavedena soukromá autobusová silniční linka v trase Jeneč –
Hostivice – Břevnov. Podrobnosti o jejím provozu nejsou známy, ale v pamětní knize železniční stanice Hostivice je
v poválečném retrospektivní zápisu zmíněno, že tato linka spolu
s prodloužením pražské tramvaje do Liboce způsobila na hostivickém
nádraží propad na tržbách z osobního jízdného o 10 000 Kč měsíčně. Jak dlouho byla v provozu, není z dostupných podkladů
zřejmé. |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Silnice a autobusy: Počátky autobusové dopravy