DIVADLO V HOSTIVICI A V LITOVICÍCH
Úvod -> Divadlo
-> Vzpomínka J. Pergla
Ochotnické divadlo v
Hostivici Vzpomínal
Jiří Pergl Milí čtenáři, už dlouho se chystáme vzpomenout
ochotnického divadla v našem městě. Je to historie bohatá, i když dost
pozapomenutá. Budeme o divadle mluvit vážně i nevážně, a proti všem
zvyklostem začínáme tím nevážným způsobem. Nakonec to vždy byla legrace,
která lidi nejvíc přitahovala. Není snad druhého prostředí, kde by se
vymýšlely kanadské žertíky, boudy, chytáky tak jako na divadle – i
ochotnickém. Přičteme-li k tomu různé neplánované příhody, ať situační
nebo slovní, jaký div, že existuje celá literatura o divadelních breptech,
špílcích a legráckách, z nichž některé „odbourají“ herce, jiné rozesmějí
i obecenstvo a některé vedou k předčasnému konci představení. Věnujme se
ale našemu městu a jeho hercům. Hraje se u Neradů sokolské divadlo. Kus se nazývá „Chasa mistra (?)… řekněme Koudelky“. Ve vypjatém okamžiku
zhasne petrolejka právě nad středem jeviště. Mimo roli vyzve mistr
nejmladšího tovaryše, aby jí napravil hlavu. Tovaryš nerad uposlechne a
prozíravě sejme cylindr šátkem, který jako správný elegán té doby má na krku.
Mistr mu laje, že mu to dlouho trvá, a tak tovaryš, jehož rozpálený cylindr začíná
nepříjemně hřát i přes složený šátek, jen řekne: „Podržej
mi to, pane mistr.“ Mistr sáhne po cylindru, zařve a prchá ze scény. Opona
musí dolů a „mistr“ si v kuchyni u paní Neradové mastí spáleninu sádlem.
Co si „mistr“ s „tovaryšem“ řekli po představení, si můžeme snadno
představit… (Jen poznamenejme, že mistr byl později
dlouholetým starostou v Litovicích a tovaryš knihovníkem a kronikářem tamtéž.) V sále hostince u Šroubků hrál divadlo odbor spolku Hostivít a později i Orel. Také tam hostovaly společnosti, které
měly svým repertoárem blízko k zaměření obou spolků. Tenkrát zahajovali
hrou o umučení Jana z Nepomuku. Společnost nebyla početná, ale principál
věděl, že hostivičtí si rádi s nimi zahrají. Jedna scéna hry je zvláště
efektní – biřici přinesou zmučené tělo světce na most a shodí ho do Vltavy.
Most představovalo „kamenné“ zábradlí. Aby dopad byl bezbolestný a tichý, byl
za kulisou slamník a dvě peřiny. Těsně před první oponou spatřil technikář, že lampa se žlutým stínítkem – měsíc –
nesvítí. Odtáhl štrozok a ze štaflí věc napravil.
Protože měl už nějakou v sobě a pospíchal dolů na další, zjistil jeden
z herců na poslední chvíli, že z Vltavy vyrůstají štafle. Stačil je
jen podtrhnout a už se začínalo. Biřici přinesou tělo (ti i oni byli místní),
bídák král přihlíží. Biřici tělo rozhoupají a efektním obloukem svrhnou do
Vltavy. Ozve se hromová rána a bolestné zaúpění. Nad zábradlím se objeví
bolestí zkřivená tvář světce, který praví: „Zas mi přijďte, abych s vámi
hrál…!“ Bylo po představení, obecenstvo si pochvalovalo, že se dávno tak
nezasmálo (z toho je vidět, že škodolibý smích nikterak není
vynálezem TV pořadu Neváhej a toč). Bývali herci – pravý
postrach režisérů a nápovědy. Zásadně se neučili role a chlubili se, že vše chytnou z nápovědní budky. Patřil k nim i pozdější
režisér, proslulý tím, že na hercích požadoval pravý opak. Onen výtečník hrál
v Tylově Janu Husovi titulní úlohu. Jako obvykle
spoléhal na sufléra, ale běda. Maskér v tvůrčím zápalu vousy a parukou
zakryl našemu Husovi uši! Za Husem do vězení přijdou čeští páni, když odchází
poslední, má Hus říci: „Bůh s tebou.“ Hus na několikeré opakování
chytne: „Půjdu s tebou.“ Šlechtic syčí: „Vole, seš ve vězení.“ Hus se
tedy opraví: „Nebo tady zůstanu.“ Obecenstvo to až na několik bystřejších
přeslechne, a tak se představení potácí dál. Zákonité bylo, že
brept ze zkoušky se přes úsilí herce pronesl i o premiéře. Bakalář Pička říká mendikům, potulným
studentům, kterým rakovničtí konšelé nesplnili sliby: „Půjdeme, děťátka“, o
zkoušce řekne bakalář „děvčátka“ a při tom zůstane i o představení. Na jiném
místě má říci konšelům: „To jsem vám sfoukl pěnu z piva“, řekne „pivu
z pěna“ a sázky vyhrají ti, co si vsadili na
to, že to řekne i o premiéře. Studuje se Jiráskova Kolébka. Jednoho šlechtice z družiny mladého krále
hraje mládenec jako dobrá hodina, ale trochu hrr.
Roli umí už o první zkoušce. Hrdina hledá svého krále a náš hrdina má ve
scénáři“ „Neviděli jste ho? (volá)“. Frantík na narážku volá mocným hlasem:
„Neviděli jste ho, vola?“ Urážka veličenstva nebyla potrestána, zato posměch
ne, vydržel dlouhou dobu. Trápení bylo
s herci, zvláště ze sboru. Těžko bylo docílit, aby se chovali ke
kašírovaným objektům, jako by byly trojrozměrné, aby se nechytali za mohutný
kamenný sloup jako za žehlicí prkno. Tylova Fidlovačka se
hraje na jevišti ve scéně, na kterou je výtvarník pyšný. Prosí pěvecký sbor,
aby nerušil dojem perspektivy tím, že se bude zdržovat u zadních kulis
náměstí. Ne tak jeden ze sboru, který se skoro otírá o dům, který je mu po
ramena. Zděšený kulisák prostrčí plátnem „domu“ hřebík a píchá a škrábe jím
pěvce do zad. Ten ale drží jako pejsek, když ho drbete za ušima. Teď se
dokonce opřel o ubohé domy a kulisák děkuje náhodě, že je právě tady a může
zabránit demolici celé zadní fronty náměstí. Pohyboval se svého
času na ochotnickém jevišti v městě nešťastník, který při představení
padal do propadla, klouzal ze schodů, zakopával o koberec, narážel do praktikáblů,
zabalil se do dekoračních šálů. Ozval-li se za jevištěm zvuk padajícího těla,
všichni si oddechli, že to Jára má pro tentokrát za sebou. Potíže, či spíše
příležitost k legráckám poskytly občas i rekvizity. V Krpatově
Mistru ostrého meče čte jeden z konšelů rozsudek z listiny. Jaká
skvělá příležitost napsat na ní i další text, zvláště když se do konce
aktu hraje za stolem. Představení spěje k okamžiku, kdy bude rozsudek
čten, když zděšený konšel zjistí, že listina je čistá, i když
k nerozeznání od pravé! Vstane a mluvou naprosto nepřipomínající
16. století praví: „Pardon, něco jsem si zapomněl.“ Za kulisami nemluví,
jen strašně koulí očima a dělá jednoznačné posunky, takže mu spoluherci
raději podají pravou listinu a odeberou se do šatny, aby se mohli chechtat
nahlas. Divadlo, ať ochotnické
nebo profesionální, má svoji latinu. Mnohdy je nutno s Italy říci: Si non e verro, bueno trovato,“ není-li to
pravda, je to dobře vymyšleno. Vzpomínání bylo
otištěno v Hostivickém měsíčníku v lednu 1998. |
Úvod -> Divadlo
-> Vzpomínka J. Pergla