Popis: image003

 

SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Autobusy v éře ČSAD

 

 

AUTOBUSOVÁ DOPRAVA V ÉŘE ČSAD

1948–1994 (2019)

 

 

 

Rychlý rozcestník

 

Stručná historie podniků ČSAD

Vývoj autobusové dopravy v Hostivici v letech 1950–1994

Autobusové linky v letech 1974 až 1994

Pokus o soukromou autobusovou linku v roce 1992

Vývoj autobusové dopravy v Hostivici mimo PID v letech 1994–2019, Středočeská integrovaná doprava

Autobusové linky mimo PID v letech 1994–2019, autobusové linky Středočeské integrované dopravy

Jízdné a jízdenky

 

 

 

Stručná historie podniků ČSAD

 

 

Ústavou 9. května z roku 1948 byl zaveden státní monopol na pravidelnou silniční dopravu. K 1. lednu 1949 vznikl národní dopravní podnik Československá automobilová doprava, n. p., od 24. listopadu 1950 přejmenovaný na Česko­slovenskou státní automobilovou dopravu, n. p. Podnik byl po celou dobu známý pod zkratkou ČSAD. V počátcích převzal i autobusové linky provozované Československými státními drahami.

Zatímco v počátku byl podnik řízen centrálně, v roce 1952 došlo k jeho rozdělení na 19 samostatných krajských národních podniků a dvě hlavní správy. Řízení krajských podniků ČSAD převzaly krajské národní výbory v roce 1957, kdy byl také národní podnik ČSAD Praha rozdělen na národní podniky ČSAD KNV Praha a ČSAD ÚNV Praha. V roce 1960 byly zřízeny okresní národní podniky ČSAD, ale již v roce 1963 byly opět sloučeny do krajských podniků podřízených krajským národním výborům, a členily se na dopravní závody a někdy i na provozovny. Hostivici obsluhoval nejpozději od 70. let závod 106 Kladno a některé linky zajišťovaly také závody 107 Slaný a 118 Rakovník. Předtím tudy jezdily i linky jiných ČSAD, např. ČSAD Karlovy Vary provozovaly linku z Prahy do Karlových Varů.

 

1949.

1956.

 

V roce 1988 se z krajských národních podniků ČSAD staly státní podniky a v roce 1990 byly rozděleny na menší státní podniky, většinou po okresech.

Zákonem č. 111/1994 Sb., o silniční dopravě, došlo k liberalizaci autobusové i silniční nákladní dopravy, kterou mohli nově provozovat i nestátní dopravci. Následně byly privatizovány jednotlivé podniky ČSAD.

Zprivatizovaný podnik ČSAD Kladno, a. s., který zajišťoval provoz většiny autobusových linek Hostivici, si ponechal původní název až do 31. března 2005. Tehdy byl rozdělen na čtyři společnosti, přičemž dopravu v Hostivici nadále provozovala ČSAD MHD Kladno, a. s. V říjnu 2016 se stala součástí skupiny Arriva, která patří německému státnímu dopravci Deutsche Bahn.

ČSAD Slaný, s. p., se transformoval do ČSAD Slaný, a. s., a ČSAD Rakovník, s. p., do ČSAD ANEXIA, spol. s r. o., následně ANEXIA, spol. s r. o., a ANEXIA BUS, spol. s r. o.

 

 

 

Vývoj autobusové dopravy v Hostivici v letech 1950 až 1994

 

 

 

Rychlý rozcestník

 

Konec 40. let a 50. léta60. léta70. a 80. létazačátek 90. let

 

Pohlednice ze 60. let 20. století zachytila autobus Škoda 706 RTO projíždějící kolem hostivického hotelu U Chmelového keře.

 

 

Konec 40. let a 50. léta

 

 

Z dostupných podkladů vyplývá, že všechny autobusové linky jezdící přes Hostivici za první republiky byly během druhé světové války zrušeny a po válce nebylo možné z Hostivice cestovat linkovými autobusy. V roce 1945 inicioval MNV Sobín obnovu linky z Kladna přes Břve a Sobín do Prahy, ale zřejmě neúspěšně.

V roce 1949 požádali občané Palouků, aby u nich zastavoval autobus ČSD jezdící z Mšece do Prahy. Krajská správa ČSAD Praha, n. p., odpověděla, že žádosti nelze vyhovět, protože na lince jezdí jen jeden autobus, který je v celé trase plně obsazen, a navíc je ČSAD nuceno respektovat dohodu s Československými státními drahami, že Hostivice má dobré vlakové spojení s Prahou a autobus jí tedy má pouze projíždět.

V roce 1951 se MNV Hostivice připojil k požadavku MNV Unhošť na zřízení autobusové linky Unhošť –­ Jeneč – Hostivice – Praha. Na této lince měly jezdit tři páry spojů denně. Ani tato snaha však nejspíše nebyla úspěšná.

V roce 1954 MNV Hostivice požadoval zavedení dvou spojů z Hostivice do Prahy a zpět. Okresní národní výbor Praha-západ citoval v odpovědi z vyjádření ředitelství ČSAD: „Po přezkoušení potřeby dospěli jsme k názoru, že požadavek o zavedení dvou nových spojů Hostivice – Praha mezi 9–13 hod. není zcela opodstatněn ani frekvenčně zajištěn. O přepravu pracujících na pracoviště neb opačně se v uvedené době nemůže zásadně jednati, ostatní frekvence z Hostivic včetně osady Palouky nebude tak početná, aby zajistila využití autobusu.“ Odpověď také poprvé uvedla dva konkrétní autobusové spoje zastavující v Hostivici. V 9:15 odjížděl z Hostivice autobus na trase z Klíčavy do Prahy a v 11:25 přijížděl autobus od Prahy, který dále pokračoval do Mšece. Zdá se tedy, že se mezi roky 1949 a 1954 podařilo dojednat zastavování mšeckého autobusu v Hostivici.

V roce 1954 se připomněli občané z Palouků, tentokrát s požadavkem, aby v zastávce Hostivice, Palouky zastavovaly všechny autobusy, třeba jen na znamení. MNV Hostivice žádost podpořil s argumentací, že obyvatelé Palouků často pracují v Praze, na hostivické nádraží mají daleko a v Paloukách není ani žádný obchod. Podnikové ředitelství ČSAD přípisem z února 1955 vyhověla jen částečně. Konstatovalo, že do autobusů linek z Hořkovce (?) a ze Mšeci nastupují na Paloukách nejvýše čtyři osoby a zastavování dalších autobusů by narušilo jízdní dobu dálkových spojů. Odsouhlaseno bylo zastavování autobusů na lince z Prahy do Tuchlovic. Spoj z Prahy do Klíčavy v Paloukách neměl zastavovat, protože přijížděl do Hostivice v 6:32, což bylo nevhodné pro dopravu dětí z Palouků do školy.

Další jednání o zřízení linky Úhonice – Chýně – Sobín – Hostivice – Bílá Hora se konalo až v září 1955. Ve stejném roce zjišťoval MNV Hostivice, zda by Dopravní podnik hl. m. Prahy nemohl zřídit linku městské autobusové dopravy z Bílé Hory do Hostivice. Dopravní podnik však žádost odmítl, protože „jen s největšími obtížemi splňuje úkoly v dopravě na něj kladené a přitom dosud ještě nepřevzal všechny úkoly, které mu v obvodu Prahy přísluší. Kromě toho obec Hostivice není zahrnuta do zájmové oblasti, kterou podle delimitace úkolů mezi Dopravním podnikem a ČSAD, n. p., má obsluhovati náš podnik.“ V listopadu 1955 poslal průmyslový odbor ONV Praha-západ na MNV Hostivice návrh jízdního řádu pro linku Unhošť – Sobín – Praha, která měla být zajišťována jedním autobusem. Zároveň však upozornil, že provoz nelze zahájit, protože dopravní závod potřebuje tento autobus k dopravě horníků do práce v dolech.

V únoru 1955 občané urgovali přemístění hostivické zastávky a především žádali, aby v Hostivici zastavovaly také autobusy linek 01612 Praha – Rakovník, 05856 Praha – Žatec a 04002 Praha –­ Karlovy Vary. ONV Praha-západ po urgenci odpověděl v dubnu 1956, že žádosti nelze vyhovět, protože jízdní řády jsou již hotové a uvedené linky je nutno považovat za dálkové (rychlíkové), jejichž charakter nelze narušit doplňováním dalších zastávek. ONV odkázal na připravovanou novou linku přes Chýni, která měla být zavedena po získání autobusu: „Uvedení tratě do provozu je závislé na přísunu autobusu, který je řízen z hlediska důležitosti potřeb přepravních a je řízen též z celostátního hlediska.“ I přes pesimistické vyznění přípisu tato linka začala jezdit ještě v roce 1956. V květnu 1956 ONV své stanovisko částečně přehodnotil a rozhodl, že v Hostivici budou zastavovat tři spoje linky 1612 Praha – Rakovník: v 9:25 do Prahy, ve 12:25 do Prahy a ve 23:25 z Prahy. V červnu 1956 jezdil tento polední spoj o několik minut dříve oproti jízdnímu řádu a v Hostivici nezastavil, přestože mu čekající občané dávali znamení.

V písemnostech fondu MěNV Hostivice ve Státním okresním archivu Praha-venkov v Dobřichovicích se dochoval přípis podnikového ředitelství ČSAD Praha, n. p., z 10. září 1956 s přehledem odjezdů autobusů z Hostivice platným od 30. září 1956. Je to první přehled autobusových spojů, proto stojí za to ho uvést v plném rozsahu (poznámky jsou uvedeny před časem odjezdu):

Směr Praha Florenc: x 5:01, x 6:39, 7:14, 7:29, x 7:35, b 8:13, b 9:15, + 9:43, a 9:50, x 12:13, a 12:38, x 13:45, b 14:08, x 15:14, x 15:29, b 17:50, b 18:45, rz 18:58, +ap 19:03, +p 20.33, k 22:13, xr 23:14, xr 23:29.

Směr Unhošť – Křivoklát: x 6:32, +p 6:32, +b 8:32, + 12:00, +p 15:32, b 15:47.

Směr Unhošť – závod Hořkovec: 4:56, x 12:36, b 15:03, b 19:03, x 20:36, +r 23:38.

Směr Chýně – Unhošť: x 12:47, x 15:06, x 17:06.

Směr Nové Strašecí – Mšec: a 10:35, b 11:05, a 13:35, a 13:55, b 17:20.

Vysvětlivky:

x – jezdí jen v pracovní dny

b – jezdí v pracovní dny kromě soboty

a – jezdí jen v sobotu

+ – jezdí jen v neděli

r – nejede 24. XII.

p – jezdí od 1. IV. do 1. XI.

k – jede ve dny pracovního klidu od 1. V. 57.

z – jede ve dny pracovního klidu do 30. IV. 57.

 

V lednu 1957 přijala rada MNV Hostivice další požadavky týkající se autobusové dopravy. Požadovala, aby bylo zavedeno spojení v pozdějších večerních hodinách z Prahy, aby se domů dostali návštěvníci divadelních představení. Dále žádala o spoj mezi 9. a 12. hodinou z Hostivice do Prahy, který mohl být zajištěn zastavováním autobusu na lince ze Žatce nebo novým spojem z Unhoště do Prahy. Třetí požadavek se týkal zavedení zvláštních sobotních a nedělních linek od konečných tratí v Praze na břevské koupaliště. Dále rada MNV podala průmyslovému odboru rady ONV Praha-západ stížnost na personál autobusů, který nechtěl brát cestující jedoucí na Bílou horu, pokud si nekoupili jízdenku až do centra Prahy.

Dnem 1. dubna 1958 je datován další požadavek MNV Hostivice, a to na zavedení kyvadlové autobusové dopravy mezi konečnou zastávkou tramvají na Bílé Hoře a Hostivicí, případně Jenčí od roku 1959.

Dne 1. července 1959 byla na MNV Hostivice doručena stížnost adresovaná ředitelství ČSAD. Zaměstnanec AZKG Hostivice, čtyři zaměstnanci STS Hostivice a pět členek učitelského sboru v Hostivici si stěžovali, že v sobotu 27. června 1959 projel autobus s pravidelným odjezdem v 10:52 od mlékárny nejméně pět minut před časem dle jízdního řádu, takže všem stěžovatelům ujel a museli čekat hodinu na další spoj. MNV Hostivice k této stížnosti připojil dovětek, že není ojedinělá. Podnik ČSAD na základě stížnosti poučil řidiče o přesném dodržování jízdního řádu, odejmul mu prémie a pohrozil přeložením na jinou linku v případě opakování prohřešku.

Obdobná stížnost byla podána v říjnu 1960 na nezastavení zastávkového autobusu z Prahy do Karlových Varů na lince 05406. Rovněž zde MNV Hostivice doplnil, že podobné případy se stávají častěji. Podnik ČSAD Karlovy Vary na to odpověděl, že hodlá zastavování linky 04001 v Hostivici zrušit, protože přednost má mít dálková přeprava a místní přepravu v Hostivici zajišťují jiné linky.

 

 

60. léta

 

 

V prosinci 1960 zopakovali obyvatelé Palouků svůj požadavek, aby v zastávce Hostivice, Palouky zastavovaly všechny autobusy včetně linek Žatec – Praha a Rakovník – Praha. Je zde uvedeno, že ze zastávky pravidelně jezdí pět žáků do Hostivice na měsíční žákovské jízdenky, 5 pracujících do Hostivice na týdenní jízdenky a 15 pracujících do Prahy do zaměstnání rovněž na týdenní jízdenky. Zastávku dále mělo využívat k nepravidelným jízdám do Hostivice nebo do Prahy přes 100 osob bydlících nebo pracujících na Paloukách, ve Strnadově zahradě a v Peterkově mlýně.

Rada MNV Hostivice tento požadavek zahrnula ještě v prosinci 1960 do svých připomínek k návrhu jízdních řádů ČSAD a přidala další požadavky. Nesouhlasila se zrušením zastavování autobusu do Karlových Varů, žádala zavedení kyvadlové dopravy na břevské koupaliště v neděli a dále v pracovní dny za pěkného počasí (vyzvala ČSAD k projevení více iniciativy a pružnosti) a zopakovala požadavek na zavedení příměstské autobusové dopravy. V jedné z předchozích odpovědí Praha sdělila, že příměstskou dopravu řešila jen pro těsně sousedící obce a dále ji nemůže rozšiřovat. MNV využil připojení Ruzyně k Praze v roce 1960 a argumentoval, že Hostivice je již obcí těsně sousedící s Prahou.

V této době připomínky k jízdním řádům vypořádávalo Okresní vytěžovací středisko automobilové dopravy Praha-západ, které odpovědělo 22. února 1961. Jednotlivé argumenty si zaslouží ocitovat v plném rozsahu:

1.        Požadavku na zachování stanice tratě 04001 Praha – Karlovy Vary nelze vyhovět, neboť se jedná o dálkovou trať. Rovněž z tohoto důvodu není možné rozšířit zastavování autobusů ve stanici Hostivice, Palouky u tratí Žatec – Praha a Rakovník – Praha. Rozšiřování zastávek u dálkových tratí by odporovalo požadavku veřejnosti na zrychlení této dopravy.

2.        Rozšíření spojů na trati 01033 Praha – Břve koupaliště i na všední dny nebylo zatím zapracováno do plánu rozvoje autobusové dopravy pro rok 1961, neboť tato přeprava by byla frekvenčně závislá na počasí.

3.        Zavedení městské dopravy do obce Hostivice není zatím možné, neboť odbor dopravy hl. m. Prahy bude přednostně řešit dopravní problémy přímo v Praze.

 

Rada MNV Hostivice reagovala v březnu 1961 i na toto sdělení. Nejzajímavější je vyjádření k dopravě na břevské koupaliště: „Ku sdělení, že jste nezapracovali do plánu autobusové dopravy pro rok 1961 autobusové spojení s koupalištěm Břve i ve všední den, připomíná rada MNV, že tato potřeba dopravy je vám zajisté známa již dříve z připomínek námi vznášených nejen písemně, ale i na poradách, a že je to vaše chyba. Pravda je, že doprava byla by frekvenčně závislá na počasí, ale je třeba, abyste učinili taková pružná opatření, abyste požadavkům občanů a návštěvníkům koupaliště vyšli vstříc, zvláště v této věci se dovoláváme vládního usnesení o rekreaci obyvatel hlavního města.“

Okresní vytěžovací středisko automobilové dopravy Praha-západ si neodpustilo další repliku z 31. března 1961. Dorpavy na Břve se týkala tato část: „Plán rozvoje autobusové dopravy pro rok 1961 byl vypracován a schválen dopravní komisí ONV. Při konstrukci tohoto plánu vycházelo se především z toho, aby byla přednostně zajištěna a zkvalitněna doprava pracujících do zaměstnání a zpět, neboť na okrese je řada dopravních uzlů s nedostatečnou kapacitou dopravy, na kterou stále pracující poukazují. Nemůžeme tedy činit pružná opatření k zavedení rekreační dopravy, která by vázala vozovou jednotku, se kterou je možno zajistit pracujícím pohodlnější návrat ze zaměstnání. Jest pochopitelné, že se vynasnažíme vyřešit i otázku dopravy na koupaliště Břve i v pracovní dny, jakmile se nám podaří odstranit závady v dělnické dopravě.“

V roce 1961 navrhla Strojní a traktorová stanice Hostivice zřízení autobusové linky Řeporyje – Třebonice – Chrášťany – Chýně – Hostivice. Protože doprava zaměstnanců do STS by nezajistila „dostatečnou ferkvenci“, byl MNV Hostivice vyzván, aby projednal zájem o tuto linku s ostatními výrobními podniky v obci. MNV skutečně zjišťoval zájem podniků a linku by využíval například jeden zaměstnanec hostivického mlýna. Celkem byl zjištěn zájem asi 20 pracovníků, takže na jednání 8. června 1961 bylo dohodnuto zřízení linky Stodůlky – Řeporyje – Třebonice – Chrášťany – Rudná – Chýně – Hostivice se dvěma spoji denně na zkušební dobu tří měsíců.

 

Přehled odjezdů vlaků ČSD a autobusů ČSAD podle jízdního řádu 1962/1963 otištěný v Hostivickém zpravodaji z června 1962.

 

V listopadu 1963 opět podali stížnost na autobusovou dopravu obyvatelé Palouků, tentokrát se 30 podpisy. Dozvěděli se totiž, že po dobu opravy mostu v Hostivici má být zrušena autobusová zastávka na Paloukách s tím, že občané přeci mohou chodit pěšky na Bílou Horu. Ještě den před doručením stížnosti však MNV Hostivice zaslal na Palouky informaci, jak bude autobusová doprava na Paloukách zajištěna po dobu stavby.

V únoru 1964 žádal MNV Hostivice Československé státní dráhy (prostřednictvím náčelníka železniční stanice Hostivice), aby autobus náhradní dopravy z Hostivice do Středokluk zastavoval i v Jenečku, což by zlepšilo dopravu z této části obce. Zda dráhy vyhověly, se z dochovaných spisů nedá zjistit. Každopádně již v následujícím roce byl obnoven vlakový provoz na přeložené železniční trati.

V květnu 1964 informoval MNV Hostivice podnik ČSAD, že opět otevřel břevské koupaliště, a žádal, aby stejně jako v předchozím roce byl zaveden provoz víkendové autobusové linky z Bílé Hory přes Hostivici na Břve a zpět a aby byl MNV zaslán jízdní řád k vyvěšení v obci.

V připomínkách k návrhu jízdních řádů ČSAD na rok 1965/1966 (ke změně jízdních řádů v té době docházelo na přelomu května a června, což zůstalo zachováno až do roku 2002) MNV Hostivice zopakoval žádost o zastavování všech spojů kromě rychlíkových na lince Praha – Rakovník v zastávkách Hostivice, Palouky a Hostivice, Jeneček a zároveň žádal o zavedení spoje odjíždějícího z Hostivice po 5. hodině ráno, protože mezi 5:00 a 6:15 nejezdil žádný spoj a spoj č. 4 linky 01372 včetně posily byl soustavně přeplňován. Oba požadavky zamítl Okresní národní výbor Rakovník. První proto, že Hostivice mělo jiná spojení do Prahy a rakovnické spoje bývaly značně obsazeny. Důvodem pro zamítnutí druhého požadavku byl nedostatek autobusů.

V únoru 1966 se na základě stížnosti břevských občanů podařilo dosáhnout úpravy jízdního řádu spoje linky Praha-Florenc – Hostivice – Chýně tak, že spoj přijíždějící do zastávky Hostivice, náměstí se zde čtyři minuty zdrží, aby cestující přijíždějící vlakem z Prahy stihli přejít z nádraží na autobus a pokračovat s ním v cestě domů.

Autobus z Nového Strašecí do Prahy s odjezdem ve 4:55 ze zastávky Hostivice, Jeneček jezdil v roce 1966 přeplněn, takže cestující z této zastávky (pravidelně kolem 15 osob) byli odmítáni, přestože šlo o jediný vhodný spoj k dopravě do zaměstnání. MNV Hostivice proto zaslal v červnu 1966 žádost kladenské výpravně ČSAD, aby byl rozšířen počet míst v tomto spoji přidáním vlečného vozu. V říjnu 1966 bylo vyřízení žádosti urgováno, protože případy odmítnutí cestujících se stále opakovaly.

Linka 01171 Řeporyje – Hostivice, která se zřejmě udržela po tříměsíčním zkušebním provozu v roce 1961, fungovala tak, že závod ČSAD 103 po ní dopravoval autobus zajišťující náhradní přepravu místo rekonstruované železnice v úseku Hostivice – Středokluky. Po obnově vlakového provozu na přeložené trati nechtělo ČSAD tuto linku dále provozovat, protože ji používali jen žáci dojíždějící z Hostivice do školy ve Stodůlkách. Obsazenost 5–10, maximálně 14 osob však neodpovídala hromadné veřejné přepravě. Na jednání v červnu 1966 bylo dohodnuto omezené provozování linky ještě ve školním roce 1966/1967 a poté ukončení jejího provozu.

V připomínkách k návrhu jízdního řádu na období 1970/1971 uplatněným v září 1969 upozornil MNV Hostivice, že autobus linky 01371 Praha – Klíčava – Křivoklát s odjezdem v 6:00 z Prahy-Florence bývá v úseku do Hostivice trvale přeplněn a stejná situace je i v autobuse linky 01372 Nové Strašecí – Praha odjíždějícím v 15:17 z Hostivice do Prahy. Zároveň navrhl, aby došlo k posunu jednoho spoje, protože na lince 01371 přijížděly do Hostivice v 15:45 současně dva spoje (Praha – Unhošť a Praha – Křivoklát). Na tyto problémy upozornili vojáci z Výzkumného a zkušebního střediska 160 Hostivice, protože hostivičtí občané využívali většinou dopravu v opačném směru.

Od jízdního řádu 1972/1973 byla zrušena linka 01033 Praha – Břve, koupaliště, protože v roce 1971 zájemci o koupání navštěvovali nově vybudované koupaliště Džbán v Praze a spoje do Břví většinou pro malý zájem nejezdily.

 

 

70. a 80. léta

 

 

Písemnosti Místního, resp. Městského národního výboru Hostivice ze 70. a 80. let 20. století týkající se dopravy se nedochovaly, v 90. letech byly kompletně zlikvidovány. Není tak již možné sledovat jednání národního výboru s podnikem ČSAD a s okresním národním výborem o změnách v autobusové dopravě. Můžeme naproti tomu vycházet z jízdních řádů publikovaných od roku 1975 ve zvláštních číslech Hostivického měsíčníku a rok předtím v běžném čísle.

V roce 1974 již byly linky silniční autobusové dopravy stabilizovány. Přes Hostivici jezdily autobusy vypravované národním podnikem ČSAD KNV Praha z výpraven Kladno, Rakovník a Slaný. Postupně se změnilo jejich ukončení v Praze. V roce 1975 ještě zajížděly všechny autobusy až do centra Prahy na autobusové nádraží Florenc. Po otevření stanice metra Hradčanská zde vznikl autobusový terminál a autobusy přijíždějící od západu od Ruzyně sem byly postupně zkráceny. V jízdním řádu 1979/1980 zde končily spoje linky 13790 z Chýně a ostatní ještě zajížděly až na Florenc. V navazujícím jízdním řádu jezdily jen na Hradčanskou také linky 13660 z Unhoště, Dědkova mlýna a 13661 z Unhoště. V roce 1982 byly zkráceny také linky 13710 z Křivoklátu, 13720 z Nového Strašecí a 14090 ze Srbče, takže na Florenc zajížděla již jen linka 19610 z Rakovníka.

V 80. letech bylo stanoveno, že na všech linkách neplatily dělnické a žákovské jízdenky pro jednotlivou jízdu mezi Hostivicí a Prahou a na lince 19610 Rakovník – Praha neplatily ani dělnické a žákovské časové jízdenky z Hostivice do Prahy-Florence. Bylo tak cenově znevýhodněno používání těchto spojů pro pravidelné dojíždění do školy či do zaměstnání.

 

Linkové autobusy ČSAD musely v září 1985 počkat, až při okresní dožínkové slavnosti projede zemědělská technika. Foto Jindřich Lukáček.

 

 

Začátek 90. let

 

 

Vedení autobusových linek se ustálilo již v 70. letech 20. století. V 90. letech, před liberalizací autobusové dopravy, pokračoval provoz v zavedených mezích. Označení linek ani jejich dopravci se nezměnili.

 

 

 

Autobusové linky v letech 1974 až 1994

 

 

Linky jsou řazeny podle jejich evidenčních čísel.

Uvedeny jsou ukázky jízdních řádů 1975/1976, resp. po zavedení dalších linek, a jízdních řádů 1988/1989, tedy před změnou režimu.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Linka 13660 z Unhoštělinka 13661 z Unhoštělinka 13710 z Křivoklátulinka 13720 z Nového Strašecílinka 13790 z Chýnělinka 14090 ze Srbčelinka 19610 z Rakovníka

 

 

Jízdní řády ve zvláštních číslech Hostivického měsíčníku

 

 

Zvláštní čísla nejsou dochována ve všech ročnících

 

1975/19761979/19801980/19811982/19831983/19841985/19861988/19891989/1990

1990/19911991/19921992/19931993/19941994/19951995/1996

 

 

Linka 13660 Unhošť, Dědkův mlýn / Unhošť, Hřebenka – Malé Kyšice – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 220026 (později SID A32)

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Kladno; ČSAD Kladno, s. p.

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

Linka 13661 Unhošť – Praha

 

 

Provoz zahájen zřejmě v roce 1979

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 220027

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Kladno; ČSAD Kladno, s. p.

 

Jízdní řád 1979/1980:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

Linka 13710 Křivoklát – Zbečno – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 310310 (později SID B81)

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Kladno; ČSAD Kladno, s. p.

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

Linka 13720 Nové Strašecí – Stochov – Tuchlovice, závod Nosek – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Od roku 1994 prodloužena do Řevničova

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 310320 (později SID B82)

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Kladno; ČSAD Kladno

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

Linka 13790 Kladno – Chýně – Hostivice – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Zrušena 31. srpna 1995 (nahrazena linkou PID č. 358)

Zastávky v Hostivici: Hostivice, BřveHostivice, školaHostivice, Palouky,
od roku 1979 též Chýně, Litovice, žel. zast. / Hostivice, Litovice, žel. zast.

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Kladno; ČSAD Kladno

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

 

Linka 14090 Srbeč – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 131300

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Slaný; ČSAD Slaný, s. p.

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

Linka 19610 Rakovník – Nové Strašecí – Praha

 

 

Provoz zahájen před rokem 1974

Od 28. května 1995 přečíslována na linku 310610

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD KNV Praha, n. p., výpravna Rakovník; ČSAD Rakovník, s. p.

 

Jízdní řád 1975/1976:

 

Jízdní řád 1988/1989:

 

 

 

Pokus o soukromou autobusovou linku v roce 1992

 

 

Koncem roku 1991 se pokusil pan Janda z Jenče o zavedení soukromé autobusové linky Jeneč – Chýně – Litovice – Hostivice – Praha-Hradčanská, která měla vykrývat bílá místa jízdního řádu ČSAD v době od 6:30 do 18:30. Na místech plánovaných zastávek osadil své označníky a v Hostivickém měsíčníku v lednu 1992 byl otištěn jízdní řád. V březnu 1992 vyšlo v Hostivickém měsíčníku oznámení, že jízdní řád otištěný v lednovém čísle má platnost od 2. března do 30. května 1992 a že zastávka Litovice, tvrz, jejíž zřízení nepovolil dopravní inspektorát okresního ředitelství Policie ČR, se posouvá do zastávky Hostivice, Břve a místo v zastávce Litovice, u rybníka, bude autobus zastavovat nedaleko v zastávce Litovice, Sportovců. Provoz linky, pokud vůbec byl zahájen, trval jen krátce. Označníky zůstaly v ulicích mnohem déle.

 

Označník autobusové zastávky pana Jandy v ulici Sportovců před domem čp. 928 v roce 1994 (vlevo před plotem).

 

Jízdní řád soukromé linky otištěný v Hostivickém měsíčníku v lednu 1992.

 

 

 

Vývoj autobusové dopravy v Hostivici mimo Pražskou integrovanou dopravu
v letech 1994 až 2019

 

Středočeská integrovaná doprava

 

 

Zákon z roku 1994 umožnil provozování linkové autobusové dopravy i nestátním společnostem a dosavadní podniky ČSAD byly privatizovány. Navíc se postupně začal do okolí Prahy rozšiřovat nově budovaný systém Pražské integrované dopravy. Na území Hostivice se však ve vedení stávajících linek ČSAD mnoho nezměnilo. Se změnou jízdního řádu v květnu 1995 sice byly všechny dosavadní linky celostátně přečíslovány z pěticiferného označení na šesticiferné, ale dosavadní linky i nadále provozovali dopravci, kteří byli pokračovateli původních státních podniků ČSAD. Nové linky PID byly zaváděny vedle dosavadních linek ČSAD, pouze linka PID č. 358 Zličín – Hostivice, Břve – Chýně nahradila od 1. září 1995 zrušenou linku 13790 Kladno – Chýně – Hostivice – Praha.

Při zavádění nových autobusových linek Pražské integrované dopravy v Hostivici byly zároveň budovány nové autobusové zastávky. Některé linky začaly postupně v nových zastávkách zastavovat, jiné si zachovaly zastavování jen v dříve zřízených zastávkách.

S novým jízdním řádem platným od 11. prosince 2005 byly některé linky provozované ČSAD MHD Kladno, a. s., zařazeny do Středočeské integrované dopravy, což byl integrovaný dopravní systém budovaný Středočeským krajem vedle Pražské integrované dopravy. V této souvislosti byly některé linky přečíslovány a poslední dvojčíslí s předřazeným písmenem se stalo označením takto integrované linky. Přes Hostivici tak jezdily linky SID A32, B81 a B82. Zapojeny však nebyly všechny linky jezdící přes Hostivici a především se do Středočeské integrované dopravy nikdy nezapojila železnice.

Od roku 2009 byla přes hostivické území vedena zajímavá linka SID B85 z Nového Strašecí do Prahy-Zličína, která v Hostivici zastavovala jen v zastávce Hostivice, Ve Vilkách (a dva roky také v zastávce Chýně, Žitná) a poté jela přes Chrášťany ke stanici metra Zličín; průjezdu přes vlastní Hostivici se vyhnula.

V roce 2019 již bylo dosaženo shody mezi vedením Prahy a Středočeského kraje, že bude nadále rozvíjen společný integrovaný dopravní systém, a to Pražská integrovaná doprava. Se změnou jízdních řádů od 15. prosince 2019 byla integrována oblast Unhošťska a Rakovnicka a všechny dosavadní neintegrované linky byly zrušeny, nahrazeny novými linkami PID. Při této změně byl ukončen provoz autobusových zastávek u stanice metra Hradčanská a všechny nové linky byly přesměrovány ke stanicím metra Zličín nebo Nemocnice Motol.

 

 

 

Autobusové linky mimo Pražskou integrovanou dopravu v letech 1994 až 2019

 

Autobusové linky Středočeské integrované dopravy

 

 

Linky jsou řazeny podle jejich evidenčních čísel zavedených v roce 1995, případně později při zřízení linky.

Uvedeny jsou ukázky jízdních řádů 1994/1995, tedy po privatizaci státních podniků ČSAD, ale ještě před přečíslováním linek, a jízdních řádů 2018/2019, tedy posledních před nahrazením linek linkami Pražské integrované dopravy.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Linka 121301 z Chyňavylinka 131300 ze Srbčelinka 220026 / 220032 (SID A32) z Chyňavylinka 220027 z Unhoštělinka 310310 / 310081 (SID B81) z Roztok u Křivoklátulinka 310320 / 310082 (SID B82) z Řevničovalinka 310085 (SID B85) z Nového Strašecílinka 310610 z Rakovníka

 

 

Linka 121301 Chyňava – Unhošť – Praha

 

 

Zřízena od 24. května 1998

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Unhošťska do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Nouzov (od prosince 2004) – Hostivice, Palouky (od prosince 2004)

Dopravce: ČSAD Kladno, a. s.; ČSAD MHD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 131300 Srbeč – Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním linky 14090 provozované ČSAD Slaný, s. p.

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Rakovnicka do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD Slaný, a. s.; ČSAD Slaný, s. r. o.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 220026 / 220032 (SID A32) (Chyňava –) Unhošť – (Malé Kyšice –) Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním linky 13660 provozované ČSAD Kladno, s. p.

Z linky 220026 na linku 220032 přečíslována 11. prosince 2005 v souvislosti se zavedením SID

Do Chyňavy prodloužena od 11. prosince 2016

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Unhošťska do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, ve vilkách (jen 2008–2012 vybraný spoj, pak všechny spoje projíždějí) – Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Nouzov (od prosince 2004) – Hostivice, Průmyslová (od prosince 2010) – Hostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD Kladno, a. s.; ČSAD MHD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 220027 Unhošť – Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním linky 13661 provozované ČSAD Kladno, s. p.

Zrušena 10. prosince 2005

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostivice, Litovice (2002–2004) – HostiviceHostivice, Nouzov (od prosince 2004) – Hostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

 

Linka 310310 / 310081 (SID B81) Roztoky – Křivoklát – Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním a prodloužením linky 13710 provozované ČSAD Kladno, s. p.

Z linky 310310 na linku 310081 přečíslována 11. prosince 2005 v souvislosti se zavedením SID

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Rakovnicka do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Nouzov (od prosince 2003) – Hostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD Kladno, a. s.; ČSAD MHD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 310320 / 310082 (SID B82) Řevničov – Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním prodloužené linky 13720 provozované ČSAD Kladno, s. p.

Z linky 310320 na linku 310082 přečíslována 11. prosince 2005 v souvislosti se zavedením SID

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Rakovnicka do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Nouzov (od prosince 2003) – Hostivice, Průmyslová (od prosince 2010) – Hostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD Kladno, a. s.; ČSAD MHD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 310085 (SID B85) Nové Strašecí – Stochov – Praha-Zličín

 

 

Zřízena od 13. prosince 2009

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Rakovnicka do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, ve vilkáchChýně, Žitná (jen 2016–2018)

Dopravce: ČSAD MHD Kladno, a. s.

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

Linka 310610 Rakovník – Nové Strašecí – Praha

 

 

Vznikla 28. května 1995 přečíslováním linky 19610 provozované ČSAD Rakovník, s. p.

Zrušena 14. prosince 2019 při integraci Rakovnicka do Pražské integrované dopravy

Zastávky v Hostivici: Hostivice, JenečekHostiviceHostivice, Palouky

Dopravce: ČSAD ANEXIA, spol. s r. o.; ANEXIA, spol. s r. o.; ANEXIA BUS, spol. s r. o.

 

Jízdní řád 1994/1995:

 

Jízdní řád 2018/2019:

 

 

 

Jízdné a jízdenky

 

 

V autobusech ČSAD platilo nepřestupné jízdné podle ujeté vzdálenosti. Tarif byl jednotný v celém státě. Děti a důchodci platili poloviční jízdné. Platilo se rovněž dovozné za dopravu větších zavazadel.

Jízdenky pro jednotlivou jízdu si cestující koupil od řidiče při nástupu do vozidla. V 70. letech 20. století již byly zavedeny mechanické strojky na tyto jízdenky.

 

Jízdenky závodu ČSAD Kladno z mechanických strojků vystavené 16. dubna 1988.

 

Pro pravidelnou cestu do zaměstnání mohli cestující využívat dělnické jízdenky. K jejich vydání byl nutný průkaz vydaný dopravcem a pravidelně potvrzovaný zaměstnavatelem. Časové dělnické jízdenky byly týdenní nebo měsíční a opravňovaly vždy jen k jedné cestě tam a jedné cestě zpět za den. Systém znal i jednorázové dělnické jízdenky, které však podle poznámek v jízdních řádech nebylo možné použít pro cestu z Hostivice do Prahy nebo zpět.

Obdobný systém mohli využít žáci a studenti, pro které bylo zavedeno žákovské jízdné.

 

Nevyplněná týdenní žákovská jízdenka ČSAD.

 

Po roce 1990 stanovovali ceníky jízdného přímo dopravci, kteří přitom byli vázáni cenovými předpisy a smlouvami s objednateli dopravy. Dělnické a žákovské jízdné bylo zrušeno.

Postupně se změnila také podoba jízdenek, když se při jejich vydávání uplatnila výpočetní technika.

 

 

 

Prameny

 

SOkA Praha-západ, fond MěNV Hostivice, karton 49, inv. č. 409 Autobusová doprava

Hostivické měsíčníky s jízdními řády

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Autobusy v éře ČSAD

 

Popis: image003