Popis: image003

 

SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Dálnice

 

 

DÁLNICE

 

 

Poloha blízko Prahy a na trase karlovarské silnice předurčila Hostivici k tomu, že se na jejím území nacházejí dvě kapacitní silnice nadřazené silniční sítě – vnější okruh kolem Prahy (nyní dálnice D0) a dálnice z Prahy do Karlových Varů (dálnice D6). Pražský okruh zasahuje na hostivické území jen částí mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Řepy. Moderní komunikace nejsou navrhovány podle historických hranic území jednotlivých obcí, takže je často překonávají opakovaně. Auto jedoucí po Pražském okruhu od jihu (od brněnské dálnice D1 a plzeňské dálnice D5), které projede MÚK Řepy a pokračuje po dálnici D6, překoná hranici mezi Hostivicí a hlavním městem Prahou (a tím i hranici mezi dvěma kraji) dokonce sedmkrát…

Obě dálnice byly původně vybudovány jako rychlostí silnice R1 a R6 a od 1. ledna 2016 se z nich po změně koncepce dálniční sítě staly dálnice D0 a D6. Na stránkách Hostivické historie jsou obě komunikace pro snazší orientaci obvykle označovány současnou kategorií, tj. jako dálnice. Dálnice D0 je na pražském území oficiálně pojmenována jako Pražský okruh. Na hostivickém území nenesou dálnice žádné úřední pojmenování schválené zastupitelstvem města, pro dálnici D0 je proto na této stránce použit „pražský“ název Pražský okruh a dálnice na Karlovy Vary je obvykle označována pouze jako dálnice D6.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Pražský okruh – rychlostní silnice R1, nyní dálnice D0

Rychlostní silnice R6 Praha – Karlovy Vary, nyní dálnice D6

 

 

 

Pražský okruh – rychlostní silnice R1, nyní dálnice D0

 

 

Vývoj představ o okruhustavba 516 Třebonice – Řepystavba 517 Řepy – Ruzyně

 

 

 

Vývoj představ o okruhu

 

 

O silnici umožňující projet kolem Prahy, se uvažovalo již za první republiky, ale ještě ne jako o hlavní komunikaci či dokonce silnici dálničního typu. V regulačním plánu Velké Prahy a okolí z roku 1931 je naznačena nová silnice z Řep kolem Ruzyně, Horoměřic, Suchdola a Čimic k teplické silnici. V tomto úseku v zásadě odpovídá stále platným plánům na stavbu Pražského okruhu. Jižně od Řep však nebyla okružní silnice naznačena tak jednoznačně a v některých segmentech dokonce chyběla.

Po druhé světové válce zájem o budování kapacitních silnic poklesl a až v roce 1959 vznikl pro dopravu v Praze Návrh komplexního dopravního řešení, který se v roce 1964 stal závaznou částí směrného územního plánu hlavního města Prahy. Součástí návrhu byl i okruh kolem Prahy, v okolí Hostivice umístěný v zásadě v později realizované podobě. Také v mapě Návaznost dálniční sítě na hl. m. Prahu zpracované Ředitelstvím dálnic Praha v roce 1971 byl navržen okruh kolem Prahy v obdobné trase jako hlavní silnice H1. U Třebonic se měl okruh křížit s dálnicí D5 na Plzeň a do Prahy navazující jižní automobilovou tangentou (silnicí dálničního typu). U Řep byla navržena křižovatka okruhu se silnicí H6 na Karlovy Vary a hlavní silnicí pokračující do Prahy. U Ruzyně se na okruh napojovala silnice H7 na Chomutov a do Prahy měla pokračovat severní automobilová tangenta (opět dálničního typu, ale bez vazby na další dálnice na jejím západním konci).

Původní koncept tangent procházejících Prahou se v roce 1974 schválením Základního komunikačního systému (ZÁKOSu) změnil na systém okruhů propojených radiálami. Z dříve popisovaného okruhu se stal vnější okruh, na který navazovaly směrem do Prahy u Třebonic Radlická radiála, u Řep Břevnovská radiála a u Ruzyně Veleslavínská radiála (ta byla později vypuštěna). První a třetí zmíněná radiála byly vlastně jen přejmenované tangenty.

Po roce 1989 pražský ZÁKOS doznal změn, které se ale příliš netýkaly okolí Hostivice. Vnější okruh byl přejmenován na expresní silniční okruh (ESO) a později na Silniční okruh kolem Prahy (SOKP) a Pražský silniční okruh (PRSO). Teprve později se ustálilo označení Pražský okruh, které je nyní i oficiálním názvem komunikace. Z pohledu technického šlo o rychlostní komunikaci R1.

K 1. lednu 2016 stát změnil koncepci dálniční sítě a řada dosavadních rychlostních silnic byla změněna na dálnice. Z Pražského okruhu – rychlostní silnice R1 se stala dálnice D0.

 

 

Pražský okruh – stavba 516 Třebonice – Řepy

 

 

Poprvé se na hostivické území dostala komunikace dálničního typu stavbou 516 Pražského okruhu v úseku od mimoúrovňové křižovatky (MÚK) Třebonice s dálnicí D5 na Plzeň ke karlovarské silnici I/6, kde vznikla MÚK Řepy. Stavba úseku byla zahájena v roce 1998 a do provozu byl uveden 20. srpna 2000.

Silnice byla postavena v uspořádání 3 + 3 pruhy. V místě křížení s tratí z Hostivice do Prahy-Smíchova byl postaven nový železniční most. Stavba rovněž přerušila polní cestu mezi Řepy a Peterkovým mlýnem, i když na hostivickém území byl pozemek cesty zarostlý nálety a prakticky neprostupný. V rámci stavby Pražského okruhu však byl postaven nový most pro tuto polní cestu, která byla nově vybudována a napojena na zarostlý hostivický úsek. To později umožnilo cestu v roce 2001 obnovit a v roce 2003 protáhnout až k Hostivici.

Po dokončení stavby okruh končil sjezdem na karlovarskou silnici nebo do Prahy do Karlovarské ulice. Pokračování k silnici I/7 do Chomutova však již bylo rozestavěno.

 

Železniční most přes Pražský okruh 31. března 2001.

 

Most polní cesty z Řep do Hostivice 11. února 2001.

 

MÚK Řepy 31. března 2001, ještě před zprovozněním navazujícího úseku.

 

 

Pražský okruh – stavba 517 Řepy – Ruzyně

 

 

Stavba Pražského okruhu v úseku 517 z MÚK Řepy k silnici I/7 do Chomutova, kde vznikla MÚK Ruzyně, byla zahájena v roce 1999. Stavba tak probíhala zčásti souběžně s předchozím úsekem 516. Tento úsek byl uveden do provozu 29. října 2001, tedy 14 měsíců po předchozím úseku.

Z MÚK Řepy, tedy z hostivického území, vede Pražský okruh na sever po estakádě, která překonává Litovický potok, železniční trať Praha – Kladno i polní cestu z Hostivice do Ruzyně. Také tento úsek byl postaven v uspořádání 3 + 3 pruhy.

Po dostavbě Pražského okruhu a před stavbou karlovarské dálnice vedla cesta z Prahy do Hostivice a dále na Karlovy Vary po čtyřpruhové silnici, budoucím zakončení dálnice, ale u rybníka Strnad se napojila na stávající karlovarskou silnici.

 

Rozestavěná estakáda Pražského okruhu a MÚK Řepy 20. května 2001.

 

Estakáda Pražského okruhu od pražské ulice Na Hůrce k jihu, kde překonává Litovický potok, na snímku ze 4. dubna 2002.

 

Pohled na estakádu Pražského okruhu od pražské ulice Na Hůrce k severu ze 4. dubna 2002.

 

Sjezd z Pražského okruhu na karlovarskou silnici před zahájením stavby dálnice, 14. června 2002.

 

 

 

Rychlostní silnice R6 Praha – Karlovy Vary, nyní dálnice D6

 

 

Vývoj představ o trasování dálnicestavba úseku Praha – Pavlovstavba mimoúrovňové křižovatky Hostivice

 

 

 

Vývoj představ o trasování dálnice D6

 

 

O výstavbě kapacitní silnice z Prahy do Karlových Varů, která by vedla mimo zastavěná území, se uvažovalo již za první republiky, což se promítlo i do územního plánování. Hlavním dokumentem územního plánování byl v té době regulační plán, který si pořizovaly a schvalovaly jednotlivé obce. Hostivice však byla za první republiky z hlediska územního plánování v zájmu koordinace rozvoje Prahy a jejího okolí podřízena působnosti Státní regulační komise pro hlavní městu Prahu s okolím. Tato komise zpracovala pro hostivické území regulační plán, který byl po projednání schválen Ministerstvem veřejných prací v roce 1932. Podle tohoto regulačního plánu měla být kapacitní silnice na Karlovy Vary vedena jižně od tehdejší zástavby. Od východu přicházela souběžně s železniční tratí od Prahy-Smíchova, pokračovala rovně zhruba v poloze nynější Jabloňové ulice a pak se stáčela obloukem při kraji lesa k Litovickému potoku a za ním ústila do Litovic těsně vedle nynější Dělnické ulice, tehdy již částečně zastavěné. V Litovicích, kde již státní regulační komise neměla působnost, bylo pokračování jen naznačeno. Tento plán byl tedy jen obtížně realizovatelný.

Optimistická zpráva o blížící se stavbě dálničního okruhu kolem Prahy a dálnice z Prahy do Lán se objevila 3. června 1939 v Národní politice: Stavíme dálnici, silnici toho druhu u nás první. Kolem Prahy je projektována dálnice jako okruh. Tato okruhová dálnice půjde také přes okres Kladno v blízkosti Hostivic. Ale po kladenském okrese povede ještě jedna dálnice, z Prahy do Lán. Že tato dálnice bude dříve nebo později postavena, nasvědčuje jednání Generálního ředi­telství pro stavbu dálnic s okresním úřadem v Kladně, u kterého si zajistila povolení k vstu­pu na pozemky pro trať projektované dálnice. V kladenském okrese zasáhne nová dálnice Hostivice, Jeneč, Vel. Dobrou, Rozdělov.“ Zanedlouho však vypukla druhá světová válka a vše bylo jinak…

V poválečném hostivickém směrném územním plánu z 50. let 20. století již byla nová silnice z Prahy do Karlových Varů umístěna severně od Hostivice. Byla však navržena poměrně blízko k železniční trati Praha – Kladno, do svahu nad tratí, nikoliv do rovné pláně k letišti. Zabrala by tak nejen Višňovku, ale musela by také projít územím s lomy na kámen nad Jenečkem. Sjezd z nové karlovarské silnice měl být zaústěn do podjezdu pod tratí u parního mlýna a nová přímá silnice přibližně v trase Cihlářské ulice, Potoční ulice a uličky K Nádraží se měla na Husově náměstí napojit přímo na silnici do Sobína.

Umístění nové karlovarské silnice severně od Hostivice ale stále ještě nebylo definitivní.

Návrh komplexního dopravního řešení zpracovaný pro Prahu a okolí v roce 1959, který se v roce 1964 stal závaznou částí směrného územního plánu hlavního města Prahy, obsahoval nejen okruh kolem Prahy, v okolí Hostivice umístěný v zásadě v později realizované podobě. Navazující silnice na Karlovy Vary, která měla charakter hlavní silnice a nesla označení H6, byla trasována jižně od Hostivice a mj. měla přetínat rybník Kala.

Zřejmě v 70. letech 20. století zpracoval Pragoprojekt podklady pro posouzení alternativ přeložky silnice I/6 v úseku Praha – Kamenné Žehrovice z hlediska ochrany zemědělského půdního fondu. Podklad stále nepočítal s tím, že by vznikla rychlostní silnice, ale jen kapacitnější silnice I. třídy. Všechny návrhy začínaly shodně v křižovatce s Pražským okruhem, tehdy označeným jako okruh H1 a ležící zhruba v současné poloze včetně MÚK Řepy. Tři alternativy vedly přes Hostivici stejnou trasou severně od Hostivice. Alternativa A byla trasována přímo přes Hostivici bez ohledu na stávající zástavbu, prakticky v ose Litovického potoka, dále přes obytnou zástavbu západně od stadionu a pak severně od starých Litovic. Alternativa C se vyhýbala Hostivici z jihu, silnice měla projít mezi Hostivicí a Sobínem, přes kraj Bažantnice se stočila jižně od Břví, kde projektant nepočítal s Břevským rybníkem, pak těsně minula z jihu litovické nádraží a pokračovala severně od hájeckého kláštera.

 

Výřez z podkladu Pragoprojektu ze 70. let 20. století s variantami trasování nové silnice I/6 z Prahy do Karlových Varů.

 

V mapce Návaznost dálniční sítě na hl. m. Prahu zpracované Ředitelstvím dálnic Praha v roce 1971 byla karlovarská silnice H6 vedena severně od Hostivice, zhruba v trase naznačené hostivickým směrným územním plánem z 50. let.

Nová silnice z Prahy do Karlových Varů se začala stavět jako rychlostní silnice v roce 1982. Zatímco většina silnic vedoucích z Prahy se stavěla od Prahy, v případě karlovarské silnice přišel na řadu jako první úsek z Kamenných Žehrovic do Kačice v roce 1982, i když dříve byl dokončen a otevřen úsek z Kačice do Nového Strašecí postavený v letech 1984 až 1985. Výstavba potom pokračovala směrem k Praze, a to úseky Kamenné Žehrovice – Velká Dobrá v letech 1988 až 1994 a Velká Dobrá – Pavlov v letech 1999 až 2002. Mezi postavenou silnicí a Prahou zůstával průjezd centry Pavlova, Jenče a Hostivice. Na stávající karlovarské silnici byl velmi hustý provoz a po několika vážných dopravních nehodách se občané domáhali urychlení výstavby nové rychlostní silnice. Do Hostivice kvůli této záležitosti dokonce přijel v roce 1993 ministr dopravy Jan Stráský na besedu s občany v Dělnickém domě a přislíbil řešení do konce roku 1994.

I přes dlouhou dobu příprav stavby rychlostní silnice Praha – Karlovy Vary a uvedení některých úseků do provozu se ještě při přípravě územního plánu sídelního útvaru Hostivice, který byl schválen v roce 1994, řešilo její trasování na hostivickém území. Hlavní otázka, která se rozebírala při veřejném projednání konceptu územního plánu, se týkala napojení karlovarské silnice na Pražský okruh. Posuzovány byly varianty, které projektanti nazývali „tupé napojení“ a „přímé napojení“. Tupé napojení předpokládalo samostatnou křižovatku karlovarské silnice s okruhem bez přímého pokračování silnice do Prahy, takže všechna auta přijíždějící od Karlových Varů by musela najet na okruh. Zvolena byla nakonec druhá varianta s přímým pokračováním z rychlostní silnice na plánovanou Břevnovskou radiálu vedoucí do centra Prahy. Schválení územního plánu umožnilo další přípravu a realizaci stavby.

 

 

Stavba dálnice D6 úseku Praha – Pavlov

 

 

 

Stavba úseku rychlostní silnice R6 (dálnice D6) z Prahy do Pavlova dlouhého 10,4 km byla zahájena v březnu 2005, i když stavební povolení bylo vydáno již v květnu 2003, protože se nedařilo zajistit financování stavby. Dálnice začíná v MÚK Řepy, kde navazuje na Pražský okruh, po mostě překonává Litovický potok a starou karlovarskou silnici (pražskou ulici Na Hůrce; silnice zde byla v průběhu stavby několikrát přeložena), ocelovým mostem přechází přes železniční trať Praha – Kladno a dostává se nad vlastní Hostivici. V průběhu stavby byl nahrazen původní most přes dálnici pro polní cestu z Hostivice do Prahy-Ruzyně jiným mostem, aby byla připravena budoucí stavba MÚK Hostivice. Budovaná dálnice přerušila bývalou okresní silnici z Hostivice do Kněževsi a nový most pro přístup do polí severně od silnice, u letiště, vznikl západněji, na polní cestě, která je zaústěna pod železniční most u bývalého mlýna a do Cihlářské ulice. Následuje úsek, kde je dálnice zahloubena pod terén a připravena na budoucí zasypání do tunelu při plánované výstavbě nové vzletové a přistávací dráhy letiště Praha-Ruzyně. Dálnice dále přechází přes těleso bývalé železniční trati Pražsko-duchcovské dráhy zrušené zde v roce 1961, v jejíž trase byl postaven další most nad dálnicí, opět k zajištění přístupu na pole severně od silnice. Poté již dálnice opouští hostivické území.

Technicky náročným úkolem bylo odvodnění tělesa dálnice v zářezu nad Hostivicí a Jenečkem. Protože stav Jenečského potoka neumožňuje zaústění většího množství srážkových vod, byla od běžné dešťové usazovací nádrže u dálnice vyražena kapacitní štola, která je v Jenečku zaústěna do málo kapacitního potrubí. Štola tak slouží k retenci srážkových vod, které jsou do potoka vypouštěny pozvolna.

Stavba, která stála 2 610 975 000 Kč bez DPH, byla uvedena do provozu 19. prosince 2008, v předstihu oproti původnímu harmonogramu.

K 1. lednu 2016 stát změnil koncepci dálniční sítě a z rychlostní silnice R6 se stala dálnice D6.

 

Most přes Litovický potok a pražskou ulici Na Hůrce:

 

Pilíře mostu 2. srpna 2007.

 

22. října 2007.

 

26. května 2008.

 

Rozestavěný most dálnice, ulice Na Hůrce a kaple č. 11 poutní cesty do Hájku 26. května 2008.

 

Rozestavěná dálnice 27. září 2008. Vpravo pod silnicí kaple č. 11 poutní cesty do Hájku, vlevo před panelovými domy řepský klášter.

 

Zprovozněná dálnice s mostem 28. dubna 2010.

 

Most přes železniční trať Praha – Kladno:

 

6. prosince 2006.

 

6. prosince 2006.

 

2. srpna 2007.

 

24. září 2010.

 

Nad Palouky:

 

1. října 2005.

 

6. prosince 2006.

 

Rozestavěná protihluková stěna 27. září 2008.

 

4. dubna 2009.

 

Most nynější ulice U Dálnice:

 

2. srpna 2007.

 

12. dubna 2008.

 

12. dubna 2008.

 

Pohled z mostu 4. dubna 2009. Silnice byla postavena s rozšířením pro budoucí odbočovací pruhy MÚK Hostivice.

 

Most polní cesty nad Hostivicí:

 

26. prosince 2006.

 

2. srpna 2007.

 

2. srpna 2007.

 

12. dubna 2008.

 

Most na zprovozněné dálnici 4. dubna 2009.

 

Budoucí tunel pod vzletovou a přistávací dráhou ruzyňského letiště:

 

2. srpna 2007.

 

2. srpna 2007.

 

12. dubna 2008.

 

27. září 2008.

 

Snímek ze 4. dubna 2009. Po zprovoznění byla v místě budoucího tunelu omezena rychlost na 80 km/h, toto omezení bylo později odstraněno.

 

Most polní cesty nad Jenečkem:

 

Skrývka 1. října 2005.

 

Těleso dálnice s náspy budoucích nájezdů na most 2. srpna 2007.

 

27. září 2008.

 

Dálnice z mostu nad Jenečkem 15. května 2009.

 

Pohled z mostu na cestu – bývalou trať Pražsko-duchcovské dráhy 15. května 2009.

 

Odvodňovací štola:

 

Dešťová usazovací nádrž 2. srpna 2007.

 

Ražení odvodňovací štoly z ulice Na Samotě 15. září 2005.

 

 

Stavba mimoúrovňové křižovatky Hostivice na dálnici D6

 

 

Hostivický územní plán z roku 1994 obsahoval návrh MÚK Hostivice umístěné na rychlostní silnici R6 (dálnici D6) severně od Hostivice, která měla umožnit případný sjezd přímo do Hostivice, mezi centrum a Jeneček. Projekt stavby dálnice ji však neobsahoval, pouze umožňoval její budoucí vybudování.

Asi v roce 2003 upozornil tehdejší předseda hostivické stavební komise Ing. arch. Milan Körner při projednávání projektů stavby hal v Průmyslové ulici, že řešení silniční sítě na pražském území nepočítá po dobudování tzv. Břevnovské radiály se zapojením staré karlovarské silnice do MÚK Řepy a tedy s možností nájezdu na dálnici. Hrozilo tak, že by všechny kamiony ze skladových hal v této oblasti musely jezdit po staré karlovarské silnici do Prahy nebo spíše přes centrum Hostivice do MÚK Jeneč. Když investor hal toto nebezpečí pochopil, byl ochoten změnit uspořádání hal tak, aby mohla vzniknout propojovací silnice (ulice K Dálnici), a zadal zpracování studie řešení MÚK Hostivice v návaznosti na jeho areál, tedy v poloze, kde byla vybudována. Hledání vhodného řešení bylo složité, protože silnice musela minout trať Praha – Kladno podjezdem, zároveň přes dálnici musel vést nadjezd a musely být dodrženy povolené spády. Návrh se několikrát změnil, ale podařilo se konečnou verzi zapracovat do nového územního plánu a také získat výjimku Ministerstva dopravy a Ministerstva vnitra, protože MÚK Hostivice je umístěna od MÚK Řepy jen cca 2 km a podle předpisů se mají dálniční křižovatky budovat v odstupu nejméně 5 km a v zastavěném území nejméně 2,5 km. Územní plán obsahující MÚK Hostivice byl schválen v roce 2005.

V té době již začala stavba dálnice. Podařilo se však projednat změnu mostu v prostoru MÚK Hostivice a místo mostu pro polní cestu byl postaven rovnou most podle projektu křižovatky. Zároveň byla v místě křižovatky dálnice postavena širší tak, aby se po dostavbě sjezdů a nájezdů dal odstavný pruh přeměnit na odbočovací a připojovací pruh.

V roce 2013 vybudoval investor průmyslové zóny, skupina SEGRO, podjezd ulice K Dálnici pod tratí Praha – Kladno a v roce 2014 dokončil také ulici U Dálnice, což jsou větve komunikace přímo napojené na dálnici D6. Soukromá investice skončila v kruhových objezdech a z nich vlastní napojení na dálnici investovalo Ředitelství silnic a dálnic. MÚK Hostivice byla zprovozněna v roce 2014.

 

Opěrná zeď kruhového objezdu u sjezdu z dálnice D6 ve směru od Karlových Varů 27. září 2013.

 

Z mostu přes dálnici bylo vidět 3. října 2013 nejen zakončení budoucího odbočovacího pruhu, ale také probíhající zemní práce.

 

Rozestavěná ulice U Dálnice, která je součástí MÚK Hostivice, na snímku z 2. března 2014.

 

Rozestavěný sjezd ve směru z Prahy 30. května 2014 v pohledu přes dálnici.

 

Rozestavěný sjezd ve směru z Prahy 30. května 2014 v pohledu od kruhového objezdu.

 

Rozestavěný sjezd ve směru z Karlových Varů 30. května 2014.

 

Sjezd ve směru z Prahy 27. června 2014 před dokončením v pohledu přes dálnici.

 

Sjezd ve směru z Prahy 27. června 2014, před dokončením.

 

27. června 2014.

 

Směr z Karlových Varů do Prahy 28. června 2014.

 

Dokončená, ale ještě nezprovozněná křižovatka 8. srpna 2014. Jak dokládá dopravní značka, v té době šlo ještě o rychlostí silnici.

 

 

 

Prameny a literatura

 

Rychlostní silnice R6 Praha – Karlovy Vary – Cheb – Německo, stav k 03/2012. Informační leták Ředitelství silnic a dálnic ČR u příležitosti zprovoznění stavby R6 Nové Sedlo – Sokolov v dubnu 2012.

Rychlostní silnice R6, MÚK Hostivice – větve. Informační leták Ředitelství silnic a dálnic ČR, stav k 03/2014.

PRÁŠIL, Michal (2007): Dálnice 1967–2007. 40 let založení Ředitelství dálnic Praha a znovuzahájení stavby dálnic v Československu. Dostupné na www.ceskedalnice.cz/prilohy/dalnice-1967-2007.pdf

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Dálnice

 

Popis: image003