Popis: image003

 

SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Karlovarská silnice

 

 

KARLOVARSKÁ SILNICE A JEJÍ PŘEDCHŮDCI

Nyní ulice Čsl. armády

 

 

 

Rychlý rozcestník

 

Pravěké a středověké dálkové cesty

Silnice z Prahy do Karlových Varů a poštovní spojení před rokem 1850

Karlovarská jako okresní silnice

Státní silnice Praha – Řevničov – Karlovy Vary

 

 

 

Pravěké a středověké dálkové cesty přes Hostivici

 

 

Obecně platí, že důležité středověké a starší cesty nevedly kolem vodních toků, kde bývalo území podmáčené a obtížně sjízdné, ale spíše po rozvodích, kde se daly snadněji odvodnit, a toky překonávaly co nejkratší cestou v příhodných místech s příznivými svahy v okolí brodu, po nichž se dalo k toku rozumně dostat. Dálkové trasy netvořila jedna přesně daná cesta, ale spíše větší množství souběžně vedených cest, jejichž využívání se v průběhu doby měnilo. Ve svazích cesta přecházela v soustavu úvozů, což se však netýká Hostivice a blízkého okolí.

Přes Hostivici nejspíše vedlo v minulosti několik dálkových cest, a to v severojižním i západovýchodním směru. Zatímco v západovýchodním směru je dodnes důležitá trasa Praha – Karlovy Vary, v severojižním směru se trasování hlavních cest mezi Poohřím a jižními Čechami změnilo po vzniku Prahy, která k sobě stáhla nové trasy, zatímco dříve cesty vedly spíše k brodům přes Vltavu v okolí.

Nejvýznamnější cesty vedly v hostivickém okolí severojižním směrem a míjely ze západu obtížně prostupnou pražskou kotlinu. Levý břeh Vltavy zde člení řada hlubokých příčných údolí (Litovicko-Šárecký potok, Motolský potok, Dalejský potok v Prokopském údolí a Radotínský potok), bylo proto výhodnější projít plošinou mezi těmito údolími a dále na západ ležícím údolím Kačáku a jeho přítoků. V plánku na podkladu mapy prvního vojenského mapování z druhé poloviny 18. století jsou označeny jako cesty 1 až 4. Směřovaly tudy i cesta v západovýchodním směru, tedy spojující Prahu a okolí se západními Čechami, v plánku označené čísly 5, 8 a 9. Číslování vychází z velmi podnětné knihy Pavla Boliny, Tomáše Klimka a Václava Cílka Staré cesty v krajině středních Čech z roku 2018, která inspirovala tuto kapitolu, konkrétně z obrázku 6.1.3.02 otištěného na straně 491.

 

 

Významná severojižní cesta, již mimo území zachycené plánkem, zřejmě vedla ideální „suchou“ cestou od Středokluk a Tuchoměřic přes Jeneč přes Úhonice, Mezouň, Vysoký Újezd a přechod Kačáku u Hostimi k významnému brodu přes Berounku u Tetína. Pro Hostivici jsou zajímavější trasy blíže k Praze, které již musely překonávat horní části levostranných přítoků Vltavy, ale představovaly kratší cestu. Pro toho, kdo kdysi vyšel z koridoru mezi Zákolanským potokem a Vltavou u Kněževsi, se nabízela cesta přes Hostivici, označená v plánku číslem 1. Tato cesta vedla v trase pozdější okresní silnice Hostivice – Kněževes, nyní zaniklé v důsledku rozšiřování ruzyňského letiště. Cesta překonala Jenečský potok v místech nynější staré karlovarské silnice (ulice Čsl. armády; místo D v plánku) a Litovický potok na kraji Husova náměstí (místo C v plánku). Jižně od Hostivice je tato cesta uvažována ve třech variantách (červené a oranžové cesty 1, 1a a 1b). Hlavní trasa 1 vedla nynější Komenského ulicí do Sobína a dál k jihu, přičemž se vyhýbala všem tokům. Trasa 1a je uvažována přibližně v koridoru nynější Sadové ulice a dále cyklostezky na Sobín, odtud je stejná s trasou 1. Tato cesta však musela překonat drobný tok, na němž ležel od 16. století rybník Čekal (po jeho bývalé hrázi vede dnes cyklostezka; místo E v plánku). Řízené vypouštění vody z Kaly přes silnici do Sobína do strouhy k Peterkovu mlýnu bylo zřízeno až v 16. století společně s rybníkem Čekal (vznik rybníka kolem roku 1540 je popsán v deskách zemských při řešení sporu mezi bratry Martinem a Zikmundem Chrty ze Rtína jako majiteli Litovic a Břví a Annou Andělkou z Ejstebna jako majitelkou zaniklé vsi Hradiště). Méně pravděpodobná se jeví cesta označená 1b, protože v oblasti Hostivických rybníků musela překonat dva toky – potok od rybníka Kala (místo B v plánku) a potok od rybníka Nekejcov (místo A v plánku), které zde musely existovat i před vznikem rybníků. Naproti tomu starý původ cesty od Břví na jih (nyní část ulice Za Krahulovem) by mohl potvrzovat hluboký úvoz mezi vrchem Krahulovem (východně od Břevského rybníka) a nynějším sportovním areálem u Břví. Sportovní areál vznikl v místě bývalé pískovny, terénní vlna zde v minulosti bývala výraznější a táhla se od Krahulova přes bývalou pískovnu až po domkářskou zástavbu z 18. století v ulici U Obory. Terénní deprese, kterou protéká strouha z bezpečnostního přelivu Břevského rybníka do rybníka Kala a kudy prochází silnice ze Břví do Sobína, zde nejspíše existovala i před vznikem rybniční soustavy, postupně však byla zřejmě rozšířena.

V prostoru mezi Hostivicí a Ruzyní, v místech nynější dálniční křižovatky Pražského okruhu a karlovarské dálnice D6, se mohly setkávat dvě cesty – od severu východnější varianta předchozí trasy 1 (označená jako růžová cesta 2) a cesta od Levého Hradce (fialová cesta 3). Zde bylo nutné překonat Litovický potok, což význam cest poněkud problematizuje. Popisy bitvy na Bílé hoře v roce 1620 se shodují v tom, že Litovický potok v těchto místech protékal v širokém pásu podmáčených pozemků a dal se překonat jen po jednom mostku. Stavovská vojska se před bitvou dopustila zásadní chyby tím, že umožnila císařským přejít po mostku a rozvinout se k útoku, zatímco na mostku byla mnohem zranitelnější. V dřívějších stoletích bylo toto místo sotva prostupnější než v roce 1620. Na jih od Litovického potoka pokračovala cesta jižním směrem, jednak je zde předpokládána odbočka k Vltavě k brodu u Modřan (žlutá cesta 4).

Severojižní charakter řady polních cest v okolí Hostivice je patrný na mapách vojenského mapování i na mapě stabilního katastru.

Ve směru západovýchodním se jeví jako významná cesta (v plánu tmavě zelená cesta 8) přicházející od brodu Vltavy u Troji kolem Šárky do Hostivice (v trase cesty do Ruzyně kolem oplocení ruzyňského letiště) a pokračující západním směrem nynější Litovickou ulicí přes Litovice a po trase bývalé poutní cesty k Hájku. Původně však tato cesta nekončila u kláštera, ale pokračovala víceméně přímo mezi Červeným Újezdem a Pticemi do Podkozí, kde byla dobrá možnost překonat údolí Kačáku, a dále na západ. Jeden z hlavních směrů mohl podle mapy prvního vojenského mapování původně vést k Nižboru a dále na západ.

Důležitá cesta nejspíše vedla od Bílé Hory přes Zličín a po okraji nynější chrášťanské skládky kolem Chýně dále na západ (v plánu světle zelená cesta 5 a 9). Části této cesty jsou sice nyní rozorány, ale v katastrálních mapách jsou stále vyznačeny jako komunikace v majetku obcí. Obnova této cesty by mohla být zajímavá i jako cyklostezka mimo silnice.

Opominout nelze ani cestu v trase staré karlovarské silnice (nyní ulice Čsl. armády, v plánu nečíslovaná modrá cesta), která překonávala Litovický potok pod Bílou horou a Jenečský potok v Hostivici u náměstí. Od Husova náměstí kolem Jenečka a dále k Jenči cesta vede skoro ideálně po rozvodí mezi Litovickým a Jenečským potokem, splňuje tedy hlavní zásadu vedení starých cest. V úseku z Hostivice na Bílou Horu je stáří této cesty sporné.

V souvislosti s vedením starých cest je významný objev zaniklé vsi s tvrzí Hradiště východně od Hostivice (poblíž nynějšího výdejního skladu IKEA v ulici K Dálnici, v plánku vyznačena větší hvězdičkou) při nedávných záchranných archeologických výzkumech. Hradiště se nacházelo poblíž zelené cesty 8 od trojského brodu do Hostivice. Archeologové zde objevili rovněž náznak kamenem zpevněné cesty vedoucí od tvrze severním směrem, v navazujících skrývkách severně od tehdejší polní cesty se však již nepodařilo najít pokračování. K Hradišti patřil mlýn, nyní zvaný Peterkův (v plánku menší hvězdička) a záznamy o již zmíněném sporu k rybníku Čekal ukazují, že majetek Hradiště zahrnoval i pozemky jižně od vlastní Hostivice. Pokud byly všechny pozemky vsi Hradiště propojeny cestami po svém území, pak se od tvrze dalo dostat k cestě z Hostivice do Sobína (červená cesta 1a v plánku), což by mohla být další, ve vojenském mapování již nezachycená cesta vedoucí v zásadě v severojižním směru.

 

 

 

Silnice z Prahy do Karlových Varů a poštovní spojení před rokem 1850

 

 

Hlavní cestou vedoucí z Prahy západním směrem bylo nejpozději od počátku novověku spojení z Prahy přes Plzeň do Bavorska přes Chrášťany a dnešní Rudnou. Tato trasa byla využívána k pravidelné dopravě pošty již od konce 16. století a nacházely se zde poštovní stanice sloužící k přepřahání koní.

Dálková cesta či silnice z Prahy přes Hostivici a Unhošť do Karlových Varů měla ve srovnání s tou plzeňskou menší význam. Poštovní poslové po ní projížděli jen v případě potřeby, například v roce 1732, kdy císař Karel VI. dočasně pobýval v Karlových Varech. Víme o tom proto, že císařský postilion ztratil 18. června 1732 mezi Bílou Horou a Hostivicí psaní pro císaře, které se našlo po několika dnech, a tuto událost si zapsal do svých pamětí pražský měšťan František Václav Felíř. Od poloviny 18. století začala být pošta dopravována po této trase pravidelně a v roce 1751 nebo 1753 proto vznikla v Jenči poštovní stanice.

 

Výřez z mapy okolí Prahy, kterou ve 20. letech 18. století vydal v Amsterdamu Petr Schenk s využitím známé Müllerovy mapy Čech.
Dvojitá čára znázorňuje poštovní silnice, vyznačeny jsou i stanice a ubytovací hostince. Na trase přes Hostivici se to týká Bílé Hory, snad Hostivice a vlevo mimo výřez Braškova.

 

Usedlost čp. 21 na návsi v Jenči byla v 18. století poštovní stanicí, potom se z ní stal „běžný“ statek. Snímek z pohlednice odeslané v roce 1911.

 

Síť říšských silnic nově budovaných ve druhé polovině 18. století za císařovny Marie Terezie a císaře Josefa II. však nevyužila trasu přes Unhošť a říšská silnice na Karlovy Vary byla vybudována z Ruzyně přes Kněževes, Středokluky, Slaný a Řevničov. Přes Slaný nově vedla i jedna ze silnic na sever Čech a dále do Saska. Jenečská poštovní stanice se proto v roce 1782 přestěhovala do Středokluk a středoklucká stanice nahradila i stanici v Tursku ležící na staré cestě přes Velvary na sever. Nejprve se ve Středoklukách poštovní trasy rozdělovaly, jedna vedla přes Slaný na sever, druhá přes Kamenné Žehrovice do Karlových Varů. Zřejmě až po roce 1800 začala pošta do Karlových Varů jezdit přes Středokluky, Slaný a Řevničov. V době největší slávy bývalo na středoklucké poštovní stanici ustájeno 14 koní.

 

Výřez z poštovní mapy z roku 1774, na níž je zachycena poštovní trasa z Prahy přes Jeneč a Kamenné Žehrovice.

 

Poštovní mapa z roku 1802 již ukazuje poštovní trasu do Karlových Varů přeloženou přes Středokluky, Slaný a Řevničov (Renčov).

 

Zřejmě již od 17. století byla cesta z Prahy do Řevničova a dále označována jako silnice, a to rakovnická či stará karlovarská. Přestože se nestala součástí sítě říšských silnic, byla její údržbě a zlepšování věnována významná péče, rozhodně větší než jiným cestám spojujícím různé vsi. Na křížení této silnice s Jenečským potokem poblíž hostivického Husova náměstí byl postaven barokní zděný most se sochami sv. Jana Nepomuckého a sv. Františka z Assisi. Ještě na mapě stabilního katastru z roku 1840 je to v katastrálních územích Hostivice a Litovice jediný most, který je jednoznačně vyznačen růžovou barvou jako zděný. (Most na cestě do Sobína přes Litovický potok je v mapě nakreslen žlutě jako dřevěný a u ostatních mostů či propustků není materiál barevně určen.)

Ve 20. až 40. letech 18. století zajišťoval úpravy a vylepšení silnice z Prahy do Řevničova rakovnický krajský úřad ve Slaném, který vedl obsáhlou korespondenci se správami jednotlivých panství v trase této silnice. Hostivice byla tehdy součástí Rakovnického kraje, který vznikl sloučením Rakovnického kraje a Slánského kraje a měl sídlo (i když ne po celou dobu) ve Slaném.

 

 

 

Karlovarská jako okresní silnice

 

 

V 60. letech 19. století se po předchozích poměrně překotných změnách v uspořádání státu ustálila struktura okresů jako mezičlánku samosprávy a státní správy mezi obcemi a zemí. Několik soudních okresů tvořilo politický okres a území soudního okresu bylo rovněž považováno za území samosprávného okresu. Hostivice i Litovice patřily do soudního okresu Unhošť.

Silnice byly rozděleny na erární (říšské, státní), o které se staral stát, a okresní, jejichž budování a údržba byla jedním z úkolů samosprávných okresů. Podrobněji se okresním silnicím věnuje jiná část těchto stránek.

Erární slánská neboli lipská silnice vedla v blízkosti Hostivice od plzeňské silnice od (nyní již zaniklého) hostince Bílý Beránek nynější pražskou Slánskou ulicí k Ruzyni a dále Dlouhou mílí kolem Kněževsi a na Slaný. Původně byla silnice postavena i za křížením s nynější pražskou Karlovarskou ulicí přímo do Ruzyně (nynější pražskou ulicí Pod Hřbitovem). Protože však velký spád nevyhovoval potřebám provozu, musela být v polovině 19. století přeložena, takže se do Ruzyně jezdilo ze Slánské ulice doleva kousek po Karlovarské ulici a pak doprava Drnovskou ulicí (vše jsou současné názvy pražských ulic; podobně musela být příliš strmá slánská silnice dodatečně přeložena také ve Středoklukách). Od východu od Prahy přicházela ke slánské silnici další říšská silnice (nynější pražská Karlovarská ulice), která je však od této křižovatky dále na západ, k Hostivici již kreslena v mapách stabilního katastru hnědou barvou jako cesta, zatímco říšské silnici byla vyhrazena barva světle růžová.

Silnice od Ruzyně přes Hostivici, Jeneč, Unhošť, Kyšice, Velkou Dobrou, Malou Dobrou a Doksy na hranice okresu Nové Strašecí byla tedy ve druhé polovině 19. století okresní silnicí, kterou František Melichar v Pamětech okresu unhošťského z roku 1890 nazývá silnicí starokarlovarskou. Trasa z Jenče přes Pavlov, Toskánku a Malou Dobrou k Velké Dobré, kterou jsme zvyklí považovat za hlavní trasu silnice z Prahy do Karlových Varů, byla tehdy označována jako odbočka starokarlovarské silnice.

Cestování do Karlových Varů přes Slaný však nevyhovovalo všem. Jak nás informují Pražské noviny z 19. června 1856, iniciovala Pražská obchodní a živnostenská komora u pražského krajského úřadu obnovu této silnice. Ve zprávě o jednání komory dne 4. června 1856 bylo uvedeno: „C. k. pražský krajský úřad sdělil komoře, že vyšetřování strany obnovení tak zvané staré Karlovarské silnice učiněné, mělo výsledek tento: že opětné zřízení této silnice přes Hostivice, Jeneč, Unhošť, Tuchlovice a Rinolec [Rynholec], pak další a dle potřeby nová stavba silnice z Rinolce přes Rudu křivoklátskými lesy do Rakovníka, a odtud přes Kolešovice a k Hořovicům [Hořovičkám u Jesenice] k nynější Karlovarské erární silnici, nejen v stavitelském ale i v peněžním ohledu se jeví co nejprospěšnější linie, jelikož by se jí docílilo mnohem přímějšího, co do pozemních poměrů prospěšnějšího a o 1 ½ míle kratšího spojení s průmyslným a na plodiny bohatým západem Čech, a pak s hojně navštěvovanými lázněmi v Karlových Varech, Chebu a Františkových Lázních, jakož i s hlavním městem Prahou. – Jelikož na vyceněné výlohy 481 828 zl. 24 kr. stř. za opravení a znova vystavění této silnice se až potud od panství, korporací a obcí, jichž se věc tato přímo týče, dobrovolných příspěvků jen 127 422 zl. stř. sešlo, a tedy ještě znamenitého rozdílu mezi vyceněnou a mezi již hotovou sumou stává: byly komory vyzvány, aby průmyslníky západních Čech, jichž se záležitost tato nejvíce týče, přiměly k přiměřeným dobrovolným příspěvkům, kterémuž vyzvání komora v ten smysl vyhověla, že záležitost tuto vřele na srdce vložila obchodní a živnostní komoře v Chebu, v jejíž obvodu se nalézají zúčastnění průmyslníci západních Čech.“ Zůstalo však pouze u návrhu, karlovarská zůstala okresní silnicí ještě půl století.

Péče o starokarlovarskou silnici byla zajištěna stejně jako o ostatní okresní silnice a v Hostivici, v Unhošti a v Toskánce se na ní vybíralo okresní mýto. Erární mýto se tehdy vybíralo v unhošťském okrese jen na erární plzeňské silnici v Dušníkách (nyní část Rudné). Karlovarská silnice měla ve druhé polovině 19. století i začátkem 20. století nejspíše mlatový povrch.

 

Karlovarská silnice v Nouzově od mostu smíchovské trati k centru na pohlednici vydané v roce 1924. Tehdy měla ještě mlatový povrch.

 

 

 

Státní silnice Praha – Řevničov – Karlovy Vary

 

 

Dláždění silnice za první republiky

Velká rekonstrukce v letech 1967 až 1971

Světelné semafory

Oprava v roce 2009 a převod na silnici II. třídy

 

 

Někdy před rokem 1914 se z okresní silnice z Bílé Hory přes Hostivici, Jeneč, Pavlov, Toskánku, Velkou Dobrou, Doksy, Kamenné Žehrovice, Tuchlovice a Nové Strašecí do Řevničova stala říšská (státní) silnice. Po první světové válce se to hodilo, protože zámek v Lánech sloužil od roku 1921 jako letní sídlo prezidenta Československé republiky Tomáše Garrigue Masaryka a po této silnici k němu vedla hlavní příjezdová cesta od Prahy.

V roce 1946 byl zaveden jednotný celostátní systém číslování silnic v Československu, kdy bylo očíslováno 60 silnic I. třídy v Čechách a na Moravě. Číslo 1 dostala silnice z Prahy přes Brno do Bratislavy a další čísla připadla silnicím vedoucím z Prahy v pořadí ve směru hodinových ručiček. Silnice z Prahy přes Hostivici do Karlových Varů tak dostala číslo 6, které platí až do současnosti.

Karlovarská silnice se stala součástí evropské silniční sítě jako silnice E48.

Již od doby první republiky bylo zjevné, že vedení karlovarské silnice přes centrum Hostivice nevyhovuje a silnici bude nutné přeložit do jiné trasy. Hledání trasy a povýšení přeložky na rychlostní silnici, resp. na nynější dálnici, je podrobněji popsáno v části věnované karlovarské dálnici D6.

 

 

Dláždění silnice za první republiky

 

 

Mlatový povrch silnice nevyhovoval nové kategorizaci silnice, zvlášť když po ní jezdil prezident republiky a jeho vládní i diplomatické návštěvy. V roce 1921 byl povrch silnice aspoň nově válcován.

Hostivická obecní rada se na své schůzi 18. srpna 1923 usnesla požádat silniční erár, aby vydláždil karlovarskou silnici přes obec, protože jízdou autem trpí veškeré občanstvo bydlící kolem silnice, a to prachem nebo blátem.

Silnice přes Hostivici byla vydlážděna zřejmě nadvakrát. Nasvědčují tomu rozdílně datované záznamy o dláždění a také dva různé druhy použité dlažby.

V letech 1924 až 1926 byl vydlážděn úsek od šroubárny Staněk a Ponec přes náměstí ke kravínu, a to mohutnějšími kvádrovými kostkami kladenými v řadách. Obecní rada se dokonce zabývala zprávami, že staviteli má zbýt nějaký materiál, a organizovala. aby byl využit pro obecní potřeby.

Druhá etapa dláždění proběhla zřejmě v letech 1931 až 1932 jako opatření ke snížení nezaměstnanosti, jak uvádí pamětní kniha obce Hostivice. Snímek dělníků podílejících se na tomto dláždění je však dodatečně datován již do roku 1929. Vydlážděn byl úsek od armaturky (bývalé šroubárny Staněk a Ponec) k Praze, a to i mimo zastavěné území, za mostem smíchovské trati. V opačném směru pokračovalo dláždění od kravína asi ke křižovatce s nynější Prostřední ulicí. Použita byla dlažba z menších kostek kladených do oblouků. Stejný typ dlažby je jasně vidět také na prvorepublikových fotopohlednicích ze sousední Jenče.

Dlažbu karlovarské silnice obou provedení dobře zachycují snímky prvomájových průvodů ze 40. až 60. let 20. století zveřejněné ve fotokronice.

V Jenečku i kolem litovicko-jenečského hřbitova nebyla silnice vydlážděna. Na dochovaných fotografiích vidíme, že vozovku s mlatovým povrchem zakončovala u kraje řada kostek.

Dlážděný povrch karlovarské silnice se zachoval beze změny přes 30 let, až v roce 1963 byla dlažba okolí Husova náměstí překryta asfaltovým povrchem.

Již v roce 1908 vzneslo hostivické obecní zastupitelstvo požadavek na přestavbu mostu přes Jenečský potok. Na schůzi konané 24. prosince 1908 (na Štědrý den!) dospělo k těmto závěrům: „Jednání ohledně mostku u čísla 20 v Hostivici, usneslo se obecní zastupitelstvo opětně žádati okresní zastupitelstvo v Unhošti o úpravu a rozšíření tohoto mostku, an se již mnohokráte stalo, že při vyhýbání se vozy srazily a poškodily. Poukazuje, že ve zdejší obci se mimo rozšíření silnice u dvora a rygolu nic ještě neudělalo, kdežto v jiných obci nákladné úpravy a silnice provádějí buď na útraty okresu, neb společně s obcemi.“

Dosavadní barokní most však byl zbořen až v roce 1928 a nahrazen novostavbou. Při té příležitosti byly sochy sv. Jana Nepomuckého a sv. Františka z Assisi přeneseny před vchod do kostela.

 

Parta dělníků pokládajících dlažbu na karlovarské silnici ve 20. letech 20. století. Šipkou je označen Josef Čížek, jeho syn Václav Čížek později snímek datoval do roku 1929.

 

Dlážděná karlovarská silnice před mostem železniční trati z Hostivice do Smíchova, tedy před vjezdem do Hostivice s tabulí označující začátek obce na snímku z doby druhé světové války.

 

Karlovarská silnice v Nouzově asi v roce 1960, krátce po úpravě chodníku provedené v roce 1959.
Vpravo dům Čsl. armády čp. 126, mimo záběr pak následuje vjezd do hostivického závodu Praga.
Vpředu je velmi dobře vidět přechod mezi dvěma různými typy dlažby. Dláždění v rovných řadách bylo použito v hostivickém centru, dláždění do oblouků v ostatních úsecích silnice.

 

Dlážděná karlovarská silnice v centru Hostivice ve 30. letech 20. století. Vlevo hostinec U Chmelového keře, vpravo dům čp. 164, později dlouhou dobu lékárna.

 

Dlážděná karlovarská silnice v centru Hostivice za druhé světové války. Vlevo bývalý hostinec U Českého lva, vpravo špýchar čp. 14.

 

Skupina cyklistů stojí v roce 1944 v křižovatce karlovarské silnice (ulice Čsl. armády) a Lidické ulice.
Před předními koly je vidět pás dlažebních kostek ohraničujících vozovku, ale plocha silnice není vydlážděna.
Vpravo na sloupu je vidět tabulka se starým číslem silnice, snad 82.

 

Karlovarská silnice u litovicko-jenečského hřbitova v době druhé světové války. Ukazatel do Dušník (nyní Rudné) byl dvojjazyčný.

 

Část Hostivice zvaná Nouzov byla stavěna až za první republiky. Při parcelaci se dbalo na to, aby kolem karlovarské silnice zůstal dostatečně široký nezastavěný pruh umožňující její případné rozšíření až na čtyři jízdní pruhy. Zástavba tak byla v Nouzově odsazena nejen na jižní straně ulice Čsl. armády, kde se dnes mezi vozovkou a chodníkem nachází široký pás zeleně, ale také na severní straně. Na této straně bylo později, v roce 1968 umožněno odprodat majitelům jednotlivých domů pruh mezi chodníkem a původními parcelami, proto jsou všechny domy umístěny hluboko v nyní oplocených pozemcích. Pozemky bývalého uličního prostoru jsou dosud evidovány v katastru nemovitostí samostatně, takže původní šíře ulice je dobře zřejmá i ze současné katastrální mapy.

Podle úředního sčítání cestáři jezdilo po karlovarské silnici v roce 1934 denně 800 až 900 motorových vozidel a v neděli 1 600 až 1 800 vozidel.

 

 

Velká rekonstrukce v letech 1967 až 1971

 

 

Stav karlovarské silnice se postupně zhoršoval. Navíc v roce 1958 byla silnice nějakou dobu na Paloukách nesjízdná a i dálková doprava musela být vedena objížďkou přes Sobín a Zličín, protože kvůli zvýšeným průtokům se zcela zaplnila vodou suchá retenční nádrž, z níž později vznikl rybník Strnad, a silnici zatopila až do výše jednoho metru. To vyvolalo potřebu její přeložky.

Již v letech 1963 až 1964 byl zbořen most přes Jenečský potok z roku 1928 (již od roku 1948 byla oprava plánována na rok 1952 a od roku 1950 byl most podepřen dřevěnou konstrukcí) a nahrazen novým. Generálním dodavatelem byly Silnice KNV Praha, n. p., závod Hloubětín. Práce trvaly šest měsíců a po tuto dobu vedla objízdná trasa ve směru z Prahy do Karlových Varů ulicemi Jiráskovou, Železničářů, K Nádraží, Palackého a Cihlářskou. V opačném směru byl pro místní dopravu a autobusy ČSAD umožněn průjezd Pelzovou ulicí, ostatní doprava byla vedena přes Sobín a Zličín na plzeňskou silnici a po ní do Prahy.

Rekonstrukci karlovarské silnice na hostivickém území zahájil národní podnik Inženýrsko-průmyslové stavby Praha v roce 1967. Práce začaly v úseku z Prahy přes Palouky k mostu smíchovské trati, tj. na kraj hostivické zástavby. Aby stavbu neztěžoval silniční provoz, byla souběžně se silnicí jižně od ní nasypána od mostu smíchovské trati až do Prahy provizorní objížďka. Na Husově náměstí bylo postaveno staveništní zařízení s ubytovnou pro dělníky, tzv. barák Tesko čp. 57. Ve stejném roce byl zbořen bývalý hostinec U Českého lva, aby bylo možné narovnat nepříjemnou zatáčku.

V následujícím roce byl dokončován úsek z Bílé Hory k Paloukům, kde byla silnice přeložena z trasy nynější pražské ulice Na Hůrce jižněji, za Litovický potok. Byla tak odstraněna nepříjemná zatáčka, kde docházelo k dopravním nehodám. Po nové trase se jezdilo i po výstavbě mimoúrovňové křižovatky na Pražském okruhu, kdy byla silnice částečně přeložena a rozšířena na čtyři pruhy. Po výstavbě dálnice D6 se z tohoto úseku stal začátek dálnice a provoz z Bílé Hory do Hostivice byl vrácen do pražské ulice Na Hůrce, tedy do polohy, kudy se jezdilo před rokem 1968. Ostatní práce byly zastaveny, takže Inženýrsko-průmyslové stavby Praha souhlasily s předáním baráku Tesko MNV Hostivice, které zde umístilo zvláštní školu a další kulturní zařízení.

Napřímení silnice na Husově náměstí na místě zbořeného bývalého hostince U Českého lva bylo dokončeno až v roce 1971. Dokončení ostatních oprav a vyasfaltování karlovarské silnice není v dostupných podkladech popsáno, snad k němu došlo rovněž v roce 1971. Provizorní cesta podél karlovarské silnice od smíchovské trati za Palouky je vidět ještě na leteckém snímku z roku 1975, v roce 1983 již byla odstraněna. V městské kronice za rok 1980 je zapsáno, že „21. dubna bylo započato s opravou vozovky státní silnice v obci. Po čas opravy byl provoz řízen světelnými signály.“

 

Provizorní objížďka karlovarské silnice v únoru 1970. Opravovaná silnice vede vlevo podél sloupů, za zády fotografa je násep smíchovské trati, vpravo mimo záběr probíhá stavba čistírny odpadních vod.

 

Provizorní objížďka karlovarské silnice mezi smíchovskou tratí a Palouky v únoru 1970. Odstraněna byla až po roce 1975.

 

Zoufalý stav karlovarské silnice mezi Jiráskovou ulicí a Husovým náměstím v březnu 1970.

 

Napřímení karlovarské silnice na místě zbořeného hostince U Českého lva bylo dokončeno v roce 1971.
Na místě maringotky bylo později postaveno obchodní středisko.

 

 

Světelné semafory

 

 

Oddalování výstavby rychlostní silnice R6 a hustý provoz komplikovaly běžný život v Hostivici a bylo velmi obtížné tuto silnici vůbec přejít. Od roku 1992 proto bylo požadováno vybudování přechodů se světelně řízeným provozem. Byly vybudovány a uvedeny do provozu v únoru 1995, a to u Husova náměstí u vyústění silnice ze Sobína a u křižovatky s Cihlářskou ulicí. Přestože se semafory nacházely u křižovatek, řídily provoz jen na hlavní silnici a na vedlejších silnicích jen blikalo žluté světlo.

Semafor na přechodu u Cihlářské ulice byl přestavěn na světelně řízenou křižovatku v roce 2004 při výstavbě nové prodejny Lidl, z křižovatky karlovarské silnice a silnice od Sobína se stala světelně řízená křižovatka v roce 2006.

 

Světelně řízený přechod pro chodce na karlovarské silnici (vpravo) 12. dubna 2005. Na výjezdu vedlejší silnice od Sobína jen blikalo žluté světlo.

 

Světelně řízený přechod pro chodce na karlovarské silnici u křižovatky s Cihlářskou ulicí 3. ledna 2002.

 

Později bylo blikající žluté světlo doplněno i k dalším přechodům, zejména v Paloukách a u ulice 17. listopadu.

 

Příklad běžné dopravní situace z 29. června 2005.

 

 

Oprava v roce 2009 a převod na silnici II. třídy

 

 

Po zprovoznění rychlostní silnice R6 v úseku z Prahy do Pavlova proběhla v říjnu 2009 celková oprava „staré“ karlovarské silnice. Byl vyfrézován starý povrch a položena nová vrstva asfaltu. Šlo o nerozsáhlejší opravu v poslední době.

 

 

 

 

 

Obnova povrchu karlovarské silnice v Hostivici v říjnu 2009.

 

Silnice I. třídy, v jejichž trase je vybudována dálnice, se považují za doprovodné komunikace a bývají kategorizovány jako silnice II. třídy, tady komunikace v majetku kraje. Také v případě silnice I/6 přes Hostivici se předpokládá její převedení na silnici II/606 a předání do majetku Středočeského kraje. K převodu je však nutné vypořádat nejen vlastnictví komunikace, které není problematické, ale také všech pozemků pod komunikací. Protože se před rokem 1989 neřešily důsledně vlastnické poměry k pozemkům, bylo nutné po změně režimu rozlišit vlastnictví pozemků a na nich umístěných staveb a narovnávání vztahů stále probíhá. V úseku silnice I/6 mezi Prahou a Pavlovem se rovněž nacházely nevypořádané pozemky a ještě na konci roku 2023 se nepodařilo všechny vyřešit. „Stará“ karlovarská silnice tak zatím zůstává silnicí první třídy I/6.

 

Směrová tabule v Praze na Karlovarské ulici před MÚK Řepy již v roce 2023 označovala starou karlovarskou silnici číslem 606.

 

 

 

Prameny a literatura

 

SOA Praha, fond Krajský úřad Rakovník, karton 83, inv. č. 241

BOLINA, Pavel – KLIMEK, Tomáš – VÍLEK, Václav (2018): Staré cesty v krajině středních Čech. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2831-0.

FELÍŘ, František Vácslav (2011): Letopis 1723–1756. Praha: Argo. ISBN 978-80-257-0469-1.

KRATOCHVÍL, Jiří (2012 – 2. vydání): Monografie československých a českých známek a poštovní historie. Díl 20: Historický vývoj názvů pošt a poštoven v českých zemích od 16. století po současnost. Praha: POFIS. ISBN 80-86405-21-1.

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Karlovarská silnice

 

Popis: image003