Popis: image003

 

SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Provoz a údržba silnic

 

 

PROVOZ A ÚDRŽBA SILNIC A MÍSTNÍCH KOMUNIKACÍ

 

 

Rychlý rozcestník

 

Výběr okresního mýta

Údržba silnic a cest před rokem 1950

Podniky správy a údržby silnic po roce 1950

Údržba místních komunikací po roce 1950

Úklid sněhu

Dopravní značení, kontrola dodržování rychlosti

 

 

 

Výběr okresního mýta

 

 

Pronájem mýtavýběr mýta v Hostivicivýběr mýta v Litovicíchpotravní daň na čáře

 

 

Pronájem mýta

 

 

Ve druhé polovině 19. století se na hostivickém území nenacházela žádná státní (erární, říšská) silnice, protože i karlovarská silnice byla okresní silnicí. V této době převzaly starost o okresní silnice samosprávné okresy, tedy v případě Hostivice a Litovic okres Unhošť. Po schválení c. k. místodržitelství v Praze mohly okresy ze svých silnic vybírat mýto, které sloužilo k financování jejich údržby.

Unhošťský okres vyhlašoval pravidelně inzeráty v tisku, že pronajme mýto z okresních silnic. Mýto fyzicky vybíraly v mýtních stanicích soukromé osoby, které byly povinny odvést okresu částku, s níž vyhrály výběrové řízení (ofertu). Vybrané mýto pak bylo jejich příjmem, který musel pokrýt jak platbu okresu, tak náklady spojené s výběrem, tedy v zásadě uživit osobu výběrčího. Nájemce mýta také platil provoz budovy, v níž mýtné vybíral. Podařilo se najít inzeráty z let 1867 až 1894 a oznámení z roku 1861.

Počet a místa mýtních stanic se v průběhu doby poněkud měnily, nejspíše podle toho, jak se rozšiřovala silniční síť. Po vzniku kladenského samosprávného okresu v roce 1878 vypadly z inzerátů mýtní stanice ležící v novém okrese. V některých letech bylo dokonce v inzerátech oznámeno, za kolik byly jednotlivé mýtní stanice pronajaty. Tak například v období 1876/1877 vynesl pronájem unhošťskému okresu tyto částky z jednotlivých mýtních stanic: Přítočno 1 675 zl., Hostivice 1 540 zl., Vrapice (nyní část Kladna) 675 zl., Rozdělov (nyní část Kladna) 492 zl., Úhonice 405 zl., Unhošť 385 zl., Bezděkov 246 zl., Chrustenice 200 zl. a Toskánka (součást Braškova) 171 zl. 50 kr. Hostivická mýtní stanice byla podle těchto údajů druhou nejvýnosnější po stanici ve Velkém Přítočně.

 

Přehled nalezených oznámení o pronájmu mýtních stanic v unhošťském okrese:

Vyhláška ze dne

Období pronájmu

Pronajímané mýtní stanice

od

do

1861

?

?

Unhošť, Toskánka, Velké Přítočno, Hostivice a Chrustenice

30. 4. 1867

1. 7. 1867

30. 6. 1868

Hostivice, Velké Přítočno, Toskánka, Unhošť, Úhonice a Chrustenice

4. 10. 1869

1. 11. 1869

30. 6. 1870

Hostivice, Velké Přítočno a Úhonice (dodatečná dražba)

11. 5. 1870

1. 7. 1870

30. 2. 1871

Hostivice, Velké Přítočno, Toskánka, Unhošť, Úhonice a Chrustenice

17. 5. 1873

1. 7. 1873

20. 6. 1874

Hostivice, Unhošť, Velké Přítočno, Úhonice, Toskánka a Chrustenice, vrapická silnice a most v Chrustenicích

2. 5. 1874

1. 7. 1874

30. 6. 1875

Velké Přítočno, Toskánka, Rozdělov, Vrapice, Unhošť, Bezděkov, Hostivice a Úhonice

30. 4. 1875

1. 7. 1875

30. 6. 1876

Hostivice (výnos v předchozím roce 1 520 zl.), Velké Přítočno (1 855 zl.), Unhošť (383 zl.), Bezděkov (274 zl.), Rozdělov (401 zl.), Vrapice (815 zl.), Toskánka (195 zl.) a Úhonice (480 zl.)

1. 6. 1876

1. 7. 1876

30. 6. 1877

Hostivice (výnos v předchozím roce 1 495 zl.), Přítočno (1 756 zl.), Úhonice (425 zl.), Rozdělov (425 zl.), Toskánka (156 zl.), Vrapice (821 zl.) a Unhošť (355 zl.)

28. 4. 1877

1. 7. 1877

30. 6. 1878

Hostivice (výnos v předchozím roce 1 540 zl.), Velké Přítočno (1 675 zl.), Unhošť (385 zl.), Rozdělov (492 zl.), Vrapice (675 zl.), Bezděkov (246 zl.), Toskánka (171 zl. 50 kr.), Úhonice (405 zl.) a Chrustenice (200 zl.)

26. 11. 1880

1. 1. 1881

31. 12. 1881

Unhošť, Hostivice, Velké Přítočno, Úhonice, Toskánka, Litovice, Nučice, Podkozí a Hřebeč

3. 11. 1885

1. 1. 1886

31. 12. 1886

Unhošť, Bezděkov, Hostivice, Úhoni­ce, Hájek, Toskánka, Podkozí, Běleč (snad má být Hřebeč), Nučice a Chrustenice

28. 10. 1886

1. 1. 1887

31. 12. 1887

Unhošť, Bezděkov, Hos­tivice, Úhonice, Hájek, Toskánka, Podkozí, Hřebeč, Nučice a Chrustenice

27. 10. 1887

1. 1. 1888

31. 12. 1888

Unhošť, Bezděkov, Hos­tivice, Úhonice, Hájek, Toskánka, Podkozí, Hřebeč, Nučice a Chrustenice

29. 11. 1888

1. 1. 1889

31. 12. 1889

Unhošť, Bezděkov, Hostivice, Úhoni­ce, Hájek, Toskánka, Podkozí, Hřebeč, Velké Přítočno a Nučice

1. 11. 1889

1. 1. 1890

31. 12. 1890

Unhošť, Velké Přítočno, Hostivice, Úhoni­ce, Hájek, Toskánka, Podkozí, Hřebeč, Nučice a Chrustenice

1. 11. 1890

1. 1. 1891

31. 12. 1891

Unhošť, Velké Přítočno, Hostivice, Úhoni­ce, Hájek, Toskánka, Podkozí, Hřebeč, Nučice a Chrustenice

25. 11. 1891

1. 1. 1892

31. 12. 1892

Velké Přítočno, Unhošť, Hostivice, Úhoni­ce, Toskánka, Hájek, Podkozí, Nučice, Hřebeč a Chrustenice

24. 11. 1892

1. 1. 1893

31. 12. 1893

Velké Přítočno, Hostivice, Hřebeč, Unhošť, Úhoni­ce, Toskánka, Hájek, Podkozí, Nučice a Chrustenice

30. 11. 1893

1. 1. 1894

31. 12. 1894

Velké Přítočno, Hostivice, Hřebeč, Unhošť, Úhoni­ce, Toskánka, Hájek, Podkozí, Nučice a Chrustenice

29. 11. 1894

1. 1. 1895

31. 12. 1895

Velké Přítočno, Hostivice, Hřebeč, Unhošť, Úhoni­ce, Toskánka, Hájek, Podkozí, Nučice a Chrustenice

 

Národní listy 10. října 1869.

 

Národní listy 8. května 1875.

 

Národní listy 9. prosince 1894.

 

Po roce 1894 již nebyly ve starých novinách nalezeny obdobné inzeráty. Není však zřejmé, zda byl výběr mýta zrušen, nebo jen probíhal jiným způsobem. Spíše se zdá, že platí druhá možnost, protože za mýtnici byla označována v Hostivici i stavba vzniklá později, jak je popsáno níže.

František Škorpil uvedl v Popisu okresního hejtmanství Kladenského z roku 1895, že okresní mýta vynášela v okrese Unhošť 4 527 zlatých ročně.

 

 

Výběr mýta v Hostivici

 

 

Jak je patrné z přehledů, v Hostivici bylo okresní mýto vybíráno po celou druhou polovinu 19. století a snad i později.

Domek hostivické mýtnice čp. 86 byl postaven mezi roky 1840 a 1858 u karlovarské silnice (ulice Čsl. armády) v křižovatce s Potoční ulicí. Patřil rolníkovi Josefu Bartošovi ze sousedního statku čp. 25. Ten nejspíše mýto nevybíral, ale domek pronajímal. Již v roce 1889 si však domek označený jako stará mýtnice pronajal holič Antonín Šprunk a zřídil zde holičský závod. Výběr mýta se tedy musel přesunout jinam. Domek byl zbořen před rokem 1946 a snad již před rokem 1929. Nepodařilo se získat žádnou fotografii, která by ho zachycovala.

Jako mýtnice bývá označován také domek čp. 127 v rohu ulic Čsl. armády a V Podskalí (již nestojí, číslo převzala novostavba rodinného domku v zahradě vedle původního domku). Tento domek však byl postaven až v roce 1899 při stavbě šroubárny Staněk a Ponec jako obydlí zahradníka. Určitě nemohl sloužit k výběru mýta mezi roky 1889 a 1899, kdy ještě nestál. Aby byl mýtnicí později, je sice možné, ale nelze to doložit jednoznačným dokumentem, jen místní tradicí.

 

Jako mýtnice měl sloužit zahradnický domek šroubárny Staněk a Ponec, který je na obrázku továrny úplně vpředu.

 

 

Výběr mýta v Litovicích

 

 

Jestliže v Hostivici jsou poznatky o výběru okresního mýto neúplné, pak situace v Litovicích je poněkud nepřehledná. Litovice se objevují v přehledu pronajímaných mýtních stanic je v inzerátu na rok 1881 a v následujících letech je místo nich uváděn Hájek.

Na litovickém území stával domek čp. 51, který je v podkladech nazýván starou mýtnicí, ale častěji se mu říkalo brabčárna. Stával u litovického nádraží, v křižovatce hájecko-sobínské okresní silnice (nyní Hájecká ulice), silnice do Chýně a silnice k nádraží (nyní ulice U Nádraží). V roce 1905 potvrdil litovický obecní úřad na dotaz okresního hejtmanství, že litovickým číslem popisným 51 je označen domek u litovického nádraží, bývalá mýtovna okresní silnice. Domek patřil c. k. velkostatku a byl obydlen. Když unhošťský berní úřad doměřil c. k. velkostatku daně z této stavby zpětně od roku 1901, c. k. vrchní správa v Jenči napsala okresnímu hejtmanství, že bývalou mýtovnu již delší řadu let obýval některý dělník velkostatku, ale jen periodicky, a teprve na jaře 1906 byl domek upraven tak, aby ho bylo možné obývat trvale. Do katastrální mapy byl zanesen až v roce 1911, takže o datu jeho stavby nic nevíme. Rozhodně však nevznikl před postavením hájecko-sobínské okresní silnice, tedy před rokem 1878. Zbořen byl někdy po roce 1946 a na jeho místě je dnes opět pole.

I když by se z přehledu míst, kde se vybíralo mýto, zdálo, že mýtní stanice byla po roce provozu v Litovicích přenesena do Hájku, je na základě poznatků o litovickém domku čp. 51 pravděpodobnější, že byla mýtní stanice jen přejmenována a nadále se nacházela na litovickém území. To by ale platilo, pokud by byl výběr mýta v mýtní stanici Hájku ukončen ještě v 19. století.

 

Bývalá litovická mýtnice, tzv. brabčárna v roce 1946, před demolicí. Vpravo za ní je vidět strážní domek č. 18 v obvodu litovického nádraží.

 

 

Potravní daň na čáře

 

 

Pro obchodníky nebyla platba mýta na státních a okresních silnicích jediným poplatkem, který museli odvádět při dopravě zboží. Obchodníků s potravinami cestujících (nejen) z Hostivice do Prahy se týkala zvláštní daň z dovozu zboží, převážně potravin do Prahy, zvaná též akcíz, vybíraná na hranici zpoplatněného území, na tzv. potravní čáře. Na cestě do Prahy z hostivického směru probíhal výběr na potravní čáře, kterým byla pověřena finanční stráž, v Ruzyni a v Řepích. Potravní daň na čáře byla zrušena až v roce 1942.

 

 

 

Údržba silnic a cest před rokem 1950

 

 

Okresní silnice spravoval okresní správce silnic (cestmistr), kterým byl za první republiky Josef Náprstek z Unhoště, jinak zednický mistr s vlastní živností. Účastnil se jednání týkajících se silnic a někdy i sám navrhoval stavby nových silnic, např. spojovací silnice z Litovic do Jenečka. Zajímavostí je, že Náprstek nejspíše ztratil hostivický regulační plán, který mu starosta Tomáš Chlupatý půjčil k přípravě plánu na stavbu silnice z Jenečka do Hostivice. Obecní zastupitelstvo se k této záležitosti v letech 1919 a 1920 opakovaně vracelo a snažilo se získat náhradu škody od bývalého starosty, protože kdyby plán nepůjčil, k jeho ztrátě nemuselo dojít.

Fyzicky běžnou údržbu okresních silnic zajišťovali cestáři. Za první republiky jimi byli v Hostivici Antonín Kodet a Antonín Karlík (později se přestěhoval do Litovic), v Litovicích Václav Matoušek (později se přestěhoval do Hostivice) a Antonín Houška a na Břvích Petr Volf.

Základní větší udržovací prací bylo válcování silnic s mlatovým povrchem, což byly původně všechny. O válcování se zajímala i obec, tak například 25. června 1924 žádal radní Nebeský, aby se u okresní správní komise zjistilo, kdy se bude válcovat silnice do Kněževsi a jestli by se tak mohlo stát přede žněmi. Přede žněmi se válcování nestihlo, 11. září 1924 informoval starosta obecní radu, že válcování silnice by mělo začít za týden.

K dalším častým závadám patřilo bahno vytažené na silnici z okolních pozemků.

 

Opravy ulic a obecních cest řešila obecní zastupitelstva podle potřeby. Pokud si někdo stěžoval na nevyhovující stav, byla na místo vyslána komise a bylo dohodnuto, kolik štěrku z obecních lomů je třeba, kdo ho dopraví na místo a kdo provede vlastní opravu a kolik za to dostane.

Chodníky a pěšiny se upravovaly „popelováním“, tedy vysypáváním popelem, který obce získávaly z nádraží, případně ze šroubárny Staněk a Ponec. Někdy popel získaly zdarma, jindy za něj musely zaplatit.

Podle četnosti případů, kdy se zastupitelstva zabývala nutnými opravami cest, lze soudit, že jejich stav byl dlouhodobě špatný a situace se řešila jen podle možností. Ostatně v Potoční ulici nebyl ještě ve 20. letech 20. století rozlišen prostor ulice od koryta Jenečského potoka, což byl jeden z důvodů, proč se Hostivice v té době nemohla stát městysem.

 

 

 

Podniky správy a údržby silnic po roce 1950

 

 

 

Okresní správy silnic

 

 

Po roce 1945, když vznikly národní výbory, převzal správu silnic na hostivickém území Okresní národní výbor Praha venkov sever, jehož technické oddělení bylo správcem státních silnic. Správa silnic v té době nekopírovala hranice okresů, Hostivice i Litovice patřily až do 31. ledna 1949 do správního okresu Kladno. To se změnilo po vzniku nových okresů, kdy se Hostivice i Litovice od 1. února 1949 staly součástí okresu Praha-západ. Údržbu silnic zajišťovali pracovníci ONV, řídila ji však Krajská silniční služba při KNV Praha.

V písemnostech MNV Hostivice se dochoval zajímavý opis dopisu z 11. srpna 1950 adresovaného ONV a Rudému právu:

„Ocenění práce silničních zaměstnanců.

Místní národní výbor v Hostivici spolu s veškerým občanstvem oceňují výkonnou a organisovanou práci zaměstnanců technické služby silničního okresu Praha-západ, kteří pracovali při úpravě vozovek ve zdejší obci. Práci skončili s úspěchem o několik dnů dříve, než bylo plánováno, takže nenastala žádná porucha ve svozu obilí.

Čest jejich práci.

Předseda MNV: Novák“

 

Odlišný pohled přináší dopis MNV Hostivice ze 13. září 1954 nazvaný Údržba silnice – připomínky MNV a adresovaný Krajské silniční službě, n. p., (ve skutečnosti již existoval národní podnik Československé státní silnice, jehož závod 0101 také dopis převzal):

„Na žádost stálé komise pro výstavbu MNV v Hostivici zasíláme Vám tyto připomínky:

1. Silniční správa nečistí státní silnici v průtahu obce, a proto se zanáší chytáky povrchové kanalisace, která je zřízena podél státní silnice. To se týká jak silnice karlovarské, tak silnice směrem ku Kněževsi, kde chytáky nebyly čištěny již řadu let. Žádáme, aby cestáři byla i tato povinnost připomenuta, aby tyto vpustě po každém dešti čistil. Mříže se zaplaví smetím, které je na silnici, a voda pak teče po silnici a mimo rigoly.

2. Žádáme, aby silniční správa dala vydláždit zbytek vozovky mezi rigolem a dlažbou podél státní silnice, v průtahu obce, kde voda vymílá zeminu a zanáší povrchovou kanalisaci.

3. Při úpravě silnic u mostu v Hostivici nebylo provedeno nutné vyústění bočných cest pro svod srážkové vody, a proto je třeba, abyste provedli předláždění, zejména před vraty p. Nerada. Zřízené vpustě nestačí vodu pojmouti. Voda tam teče až z kněževeské silnice, kde nečistíte vpustě, jak shora již uvedeno.

4. Žádáme, aby v katastru našich obcí byla prováděna řádná údržba silnic, aby sem byli přiděleni cestáři, kteří by se celoročně o svůj úsek silnice starali. Cestáře zde nevidíme, jak je rok dlouhý, a všechny příkopy jsou zanešeny a nedávno válcovaná silnice u litov. dvora má opět výmoly a není zde štěrk na opravu ani cestář, který by to udržoval.

5. Žádáme, abyste zhotovili zábradlí u rozcestí silnice státní a silnice na nádraží v Hostivici I, vedle provozovny komunálního podniku, které jest tam z důvodů bezpečnostních potřeba (patník Vám tam již padl do příkopu).

Věříme, že na tyto naše připomínky vezmete patřičný zřetel a jsme s pozdravem Čest práci!“

Dopis byl poslán na vědomí také poslanci KNV J. Tondlovi, kde bylo připojeno i další vysvětlení. Z něho jen úryvek:

„V zimě v době náledí se silnice pohazují popelem, k tomu účelu se použije mnoho vagonů, popel se rozjezdí a pak voda popel spláchne. Je také povinností silniční správy, aby se postarala o vyčištění silnice od tohoto popela v době, kdy sejde sníh, zejména v průtahu obcí, protože pak deště popel splaví do kanalisace a ucpávají se nám chytáky a roury. Zejména hlavní stoka, tzv. jenečský potok je silně znečištěn.“

 

V roce 1958 se uvolnilo na silniční údržbě ONV Praha-západ pracovní místo cestáře pro cestářský úsek Chrášťany – Chýně – Litovice. Protože ONV Praha-západ požádal MNV Hostivice o pomoc se získáním vhodného pracovníka, známe i platové podmínky pro tuto pozici. Nabízen byl průměrný měsíční plat 940 Kčs s možností prémií až 17 %.

V roce 1960 byla zřízena Okresní správa státních silnic Praha-západ se sídlem ve Zbraslavi. Jejím vedoucím se stal František Trávníček, předtím vedoucí odboru místního hospodářství, dopravy a obchody rady ONV Praha-západ (a předtím odboru dopravy a průmyslu rady ONV). Jako cestmistr se účastnil jednání v Hostivici Jaroslav Rus.

Kdy zanikly pozice cestářů zodpovědných za údržbu určitých úseků silnic, není známo.

Před rokem 1971 byla Okresní správa státních silnic Praha-západ přejmenována na Okresní správu silnic Praha-západ. Organizace dále fungovala i po změně politických poměrů po roce 1989.

 

Vývoj zajišťování správy silnic pohledem razítek:

1950.

 

1953.

1960.

 

1971.

 

 

Krajská správa silnic

 

 

Od 1. října 2001 přešly všechny silnice II. a III. třídy na základě zákona z vlastnictví státu do vlastnictví krajů. Správu nejprve zajišťovaly okresní správy silnic a k 31. prosinci 2010 vznikla příspěvková organizace Krajská správa a údržba silnic Středočeského kraje. Protože tvar okresu Praha-západ neumožňuje efektivní správu silnic jedním pracovištěm, spravuje silnice II. a III. třídy pracoviště nazvané Oblast Kladno.

S převodem silnic II. a III. třídy do vlastnictví kraje došlo k rozdělení vlastnictví silnic mezi stát a kraje. Stát se nadále stará o silnice I. třídy, a to prostřednictvím Ředitelství silnic a dálnic ČR. ŘSD nejprve objednávalo údržbu (např. zimní úklid) u okresních správ silnic a poté začala vypisovat vlastní výběrová řízení, takže se rozdělila údržba silnic podle jejich třídy mezi dva různé dodavatele.

 

 

 

Údržba místních komunikací po roce 1950

 

 

V letech 1950 až 1990 se o místní komunikace staral Místní národní výbor Hostivice, resp. od roku 1978 Městský národní výbor Hostivice. Národní výbory byly součástí státu a rovněž obecní a městský majetek byl považován za majetek státní. Konkrétní práce při údržbě místních komunikací zajišťovaly podniky komunálních služeb, které v průběhu doby měnily svůj název. V některých obdobích měl podnik i pracoviště zajišťující asfaltérské práce, které zjišťovalo opravy a případně i rekonstrukce místních komunikací.

Obtíže se zajištěním údržby místních komunikací dobře ilustruje návrh plánu na údržbu místních komunikací a mostů na rok 1955, který zaslal MNV Hostivice v červnu 1954 ONV Praha-západ. Na tuto činnost bylo rozpočtováno 16 500 Kčs v roce 1952 a 11 000 Kčs v roce 1953, vynaloženo bylo 18 026 Kčs v roce 1952 a 13 826 Kčs v roce 1953. Na rok 1954 byla přidělena kvóta 9 000 Kčs, kterou však MNV hodnotil jako nedostatečnou, a pro rok 1955 požadoval 20 000 Kčs. Upozornil, že v letech 1952 a 1953 byl rozpočet přísně vázán, jinak by si údržba vyžádala většího nákladu. Na rok 1955 byla plánována obnova zábradlí, nátěry zábradlí, úprava přechodů pro chodce, úprava pěšin a údržba parku a náměstí. Chystala se také obnova řady uličních tabulí a některých dopravních značek (zákazů jízdy apod.).

Po roce 1990 se místní komunikace staly majetkem města. Správu městského majetku včetně místních komunikací i výkon pravomocí silničního správního úřadu převzal kolem roku 2000 správní odbor městského úřadu, od roku 2020 přejmenovaný na majetkový odbor. (Rekonstrukce jako investiční akce však zajišťoval investiční odbor.) Správní odbor rovněž zadává opravy výtluků a další práce na místních komunikacích.

Průběžnou údržbu a úklid zajišťuje městem zřízená příspěvková organizace Technické služby Hostivice. Kolem roku 2000 byl zahájen pravidelný strojní úklid vozovek v ulicích, a to jednou ročně čisticím vozem objednaným od Městského podniku služeb Kladno, který během jednoho dne projel a vyčistil všechny ulice, jejichž technický stav to umožňoval. Asi od roku 2003 byla četnost úklidu zvýšena na tři ročně. Od roku 2010 Technické služby Hostivice zajišťují strojní úklid vozovek i chodníků vlastními silami s využitím pořízené techniky.

 

 

 

Úklid sněhu

 

 

 

Úklid sněhu z vozovek

 

 

Úklid sněhu ze silnic představoval vždy náročný úkol, který bylo třeba splnit rychle. Na práci nemohli stačit cestáři, proto bývali povoláváni i další občané. Zajistit úklid sněhu měly na starosti obce na trase silnice.

Jak fungovalo uklízení sněhu ze silnic a bylo financováno „za Rakouska“, dobře ukazuje inzerát unhošťského okresního výboru otištěný 22. června 1872 v Národních listech jako reakce na článek litovického starosty Josefa Novotného ze Břví, který kritizoval úklid sněhu na karlovarské silnici Františkem Novotným z Litovic, mimochodem svým vzdáleným příbuzným a později také litovickým starostou:

„Panu Josefu Novotnému, starostovi obce litovické.

V čísle 161 „Pokroku“ žádáte okr. výbor, aby peněžitou částku vyplacenou r. 1871 p. Fr. Novotnému z Litovic za vyhazování sněhu na silnici karlovarské nazpět vymohl, jelikož jak prý se okr. výbor lehce přesvědčit může, práce ta v žádném poměru k nákladu není, jakož i upozorňujete, aby se na takové výlohy příště pilně pozor dával.

Co vysvětlující odpověď sloužiž Vám toto:

To snad Vám co obecnímu starostovi musí býti známo, že prohazovati sníh na okresních silnicích jsou povinny obce, když jejich okršlek není přes míli cesty vzdálený, a že okr. zast. za takovéto prohazování dává odměny denně 45 kr. c. m. na jednu osobu.

Tedy jen starostové obecní obstarávají prohazování sněhu a také výplatu odměny.

Tak se stalo loňského roku i ve Vaší obci, neboť tam, jak výkaz výloh z odklízení sněhu na karlovarské silnici Vámi co starostou obecním potvrzený dokazuje, vyplaceno do Vaší obce 10 zl. 35 kr. dne 23. prosince 1871.

Podivná to tedy neshoda, když vyzýváte v nadzmíněném čísle „Pokroku“ za vymožení peněžité částky, jelikož práce v žádném poměru k nákladu nebyla – a přece Jste výkaz o tomto nákladu potvrdil, že jest pravý a že může býti v něm udaný obnos vyplacen.

Dokazujete tím, že Jste jen toliko vy sám nesprávnou výlohu okresní pokladny zavinil, předloživ nespravedlivý účet, který přec okr. výb. ani skoumati vyslýcháním snad jednotlivých dělníků nenapadlo.

Za oznámení trestního tohoto pádu a za nynější spravedlivé obhajování jmění okresního zasluhujete pochvalu; zároveň ale oznamujeme Vám, že s Vámi zavedeno vyšetřování a že jen od Vás vrácení oné výlohy vymáhati budeme.

Jest ovšem politování hodná událost, když konečně ani na starostu obecního spoléhati se nelze, pak ovšem bude okr. výbor nucen Vašeho upozornění příště používati a na takové výlohy pilně pozor dávati.

Okresní výbor unhošťský, dne 17. června 1872.“

 

Praxe, že na odstraňování sněhu na silnicích se podílejí určení občané, přetrvávala opravdu dlouho. Podrobně je zajištění zimní údržby popsáno v pokynech Krajské silniční služby pro jednotlivé MNV z 1. listopadu 1950:

„Pražská oblast krajské silniční správy Praha II., Podskalská 19, tel. 472-06, žádá o spolupráci při udržení sjízdnosti silnic v zimním období 1950–1951. Chod průmyslových závodů, doprava dělnictva do továren a zásobování obyvatelstva nesmí být rušeno dopravními poruchami.

Vzhledem k nedostatku pracovních sil prosím, aby pro případ náhlého náledí a nebo sněhové kalamity bylo podle ustanovení § 67 a 70 zákona č. 131 Sb. ze dne 13. května 1936 ve Vaší obci stanoveno 10–30 osob, které budou povinny v naléhavém případě nastoupiti buď k pohazování vozovky, nebo k odstraňování závějí na státních silnicích I., II. a III. třídy. Tyto občany nutno předem o zařazení do pohotovostní čety vyrozuměti (počet osob závisí na velikosti obce).

Na vyznání cestáře, cestmistra nebo inženýra KSS bude tato četa zařazena na ohrožené silniční úseky v obvodu obce. Osoby podléhající nemocenskému a starobnímu pojištění přihlásíte při zahájení prací u národní pojišťovny a při ukončení prací je odhlásíte. Potom vyhotovte mzdové výkazy za skutečně odpracované hodiny, nechte je potvrdit cestářem a urychleně je zašlete Pražské oblasti KSS, Praha II., Podskalská 19 k proplacení.

Zároveň prosím o určení dvou párů koní do sněhového pluhu nebo na pohoz náledí, které na požádání cestářů musí vyjet i v noci nebo ve dnech pracovního klidu. Účet za odpracované hodiny potahem uhradí pražská oblast KSS.

Jména těch, kterým bylo MNV uloženo, aby se svými potahy konali shora uvedené práce, oznamte ihned, spolu se jmenným seznamem osob určených do pohotovostní čety, pražské oblasti KSS, Praha II., Podskalská 19.“

 

Pro zimu 1950/1951 bylo do pohotovostní čety určeno celkem 30 osob z Hostivice a z Litovic (z Jenečka, Břví a Palouků nikdo uklízet nemusel). Potahy měli zajistit rolník František Šafařík z Hostivice čp. 20, JZD a státní statek (ten dva koně – jednoho dvůr Hostivice, druhého dvůr Litovice).

Nejnovější dochovaný obdobný seznam sestavený MNV Hostivice pochází z 23. listopadu 1959. Obsahuje jména a adresy 14 osob určených k odstraňování sněhu na státních silnicích v zimě 1959/1960 a 11 osob, které měly v případě potřeby a na žádost traťového okrsku ČSD Hostivice odklízet sníh na železnici.

Při náledí se silnice posypávaly popelem, který byl připraven na vhodných místech u těchto silnic. V únoru 1953 přikázala plenární schůze MNV Hostivice technickému referátu MNV, aby zařídil skládání popela potřebného k sypání silnic tak, aby to nehyzdilo vzhled náměstí. Šlo zejména o hromadu u mostu karlovarské silnice přes Jenečský potok.

Zřejmě od 50. let 20. století začal být úklid sněhu zajišťován zaměstnanci správy silnic strojně, pomocí pluhů za traktory nebo na speciálních nákladních automobilech. V roce 1952 žádala Krajská správa silnic MNV Hostivice o sdělení podniku, který by zaručil příležitostné podání teplých nápojů řidičům motorových pluhů ráno mezi 5. a 7. hodinou.

 

Úklid místních komunikací závisel na aktivitě v nich bydlících obyvatel.

 

Významným opatřením ke snížení problémů se sněhem navátým na silnice bylo a je umísťování zásněžek na pole podél ohrožených silnic. Takto bývaly zásněžky osazovány například u silnice z Hostivice do Sobína či silnice z Litovic do Chýně. Nejdéle se tato praxe udržela u silnice z Jenečka k litovickému nádraží. V tomto úseku často uvízly v závějích i vlaky na souběžné železniční trati.

 

V únoru 1969 byly na poli u silnice z Hostivice do Sobína, kde nyní stojí sídliště Na Pískách, umístěny zásněžky.

 

 

Úklid sněhu z chodníků

 

 

Úklid sněhu z chodníků patřil tradičně již „od Rakouska“ k povinnostem vlastníků přilehlých nemovitostí. Nebyly nalezeny doklady, že by zimní úklid sněhu představoval výrazněji řešené téma.

Dochoval se přípis MNV Hostivice občanům v ulicích K Nádraží a Na Vršku z února 1947, kterým upozorňuje, že bude trestat pokutou vylévání špíny, splašků a výkalů na cestu, čímž ji znečišťují a činí v zimě neschůdnou. Zároveň zde bylo uvedeno doslovně toto varování: „Zároveň důtklivě upozorňujeme, že majitelé domů jsou povinni sami před svým domem v době náledí sypati řádně chodníky. V případě úrazu vystavují se nebezpečí soudního stíhání poškozeného.“ Všichni majitelé domů museli podepsat, že s tímto přípisem byli seznámeni.

V roce 2009 byla novelou zákona o pozemních komunikacích zrušena odpovědnost vlastníků přilehlých nemovitostí za škody vzniklé na chodnících v důsledku jejich nedostatečné údržby a odpovědnost přešla na vlastníky chodníků. Povinnost zajišťovat zimní úklid chodníků v majetku města Hostivice tak byla přidána Technickým službám Hostivice. Rozsah úklidu a lhůty stanoví plán zimní údržby komunikací. Od počátku bylo např. zavedeno, že se v zimě až na výjimky neuklízejí chodníky v obytných zónách, protože v těchto místech může chodec v souladu s předpisy využít vozovku.

 

 

 

Dopravní značení, kontrola dodržování rychlosti

 

 

Dopravní značení se značně rozšířilo během 20. století. Zatímco za první republiky bylo dopravních značek jen málo, nyní se nachází řada dopravních značek leckdy i v „nejzapadlejší“ ulici. V této části není podáván úplný přehled vývoje dopravního značení, ale spíše upozorňujeme na některé zajímavosti.

V 90. letech 20. století schvaloval umístění dopravních značek silniční správní úřad na základě vyjádření dopravního inspektorátu Policie ČR, a to formou stanovení. Po vydání nového správního řádu z roku 2004 se forma stanovení dopravního značení změnila tak, že ji silniční správní úřad vydává formou opatření obecné povahy. To se týká nejen trvalého, ale i dočasného značení.

 

 

Rychlý rozcestník

 

Označení obcesměrovky na křižovatkáchomezení rychlosti a kontrola jejího dodržování

 

 

Označení obce

 

 

Nejstarší tabule označující začátek obce jsou známy z fotografií z doby druhé světové války. Je takto zachyceno označení dvojjazyčné Litovic i Hostivice. Po válce se používaly stejné tabule, jen byly psány pouze česky a v roce 1949 se změnil okres z Kladna na Prahu-západ.

 

Dvojjazyčné označení Litovic za druhé světové války.

 

V 50. letech 20. století bylo označení začátku obce umístěno na silnici č. III/00513 mnohem dále od zástavby než v současnosti.
Na tabuli na hodně křivém sloupku je větší nápis „Litovice“ a menší nápis „Okres: Praha-západ“. Foto Miloš Šrámek.

 

Dopravní značka začátku obce z 60. let je vidět například na snímku silnice ze Sobína do Hostivice.

 

 

V 80. letech 20. století se již používaly dopravní značky v provedení, které platí i v současnosti, tedy název obce černým písmem na bílé tabuli.

 

V roce 2009. Foto Jindřich Lukášek.

 

2. srpna 2007.

 

15. března 2012.

 

 

Směrovky na křižovatkách

 

 

Dopravní značky s ukazatelem směru se používaly za druhé světové války i v poválečném období v provedení s černým písmem na žlutém podkladu. Leckdy bývaly umístěny všechny ukazatele na jednom společném sloupku, takže z některých směrů byly umístěny až za křižovatkou a ne na straně ve směru jízdy. Později byly zavedeny ukazatele s bílým písmem na modrém pozadí, jak je známe i v současnosti. Od roku 1989 se používají ještě bílé ukazatele s černým textem pro místní cíle a zelené ukazatele s bílým písmem pro dálniční ukazatele.

 

Za druhé světové války byly směrové tabule dvojjazyčné. Směrovka z karlovarské na hostivicko-kněževeskou silnici překvapivě uváděla jako cíl Horoměřice. Obdobně vypadala například směrovka do Dušník na karlovarské silnici u litovického hřbitova.

 

Povodeň v roce 1946 sice zatopila karlovarskou silnici, ale směrovky do Zličína, Prahy a Karlových Varů jsou dobře vidět.

 

Směrovka z karlovarské na hostivicko-litovickou silnici v roce 1954 uváděla jako cíl Chrášťany.
Obdobně vypadala například směrovka do Jenečka na hostivicko-litovické silnici.

 

Na snímku z pohřbu hostivického faráře Boby v dubnu 1989 je dobře vidět velká směrová tabule na karlovarské silnici.

 

  

Jedna ze směrovek na území Hostivice svádí k vtipu – skutečnost v roce 1994 a vtipná úprava z internetu.

 

9. září 2011.

 

 

Omezení rychlosti a kontrola jejího dodržování

 

 

Rychlá jízda v obci představovala problém prakticky od počátků automobilismu. Nacházíme řadu dokladů o tom, jak se obecní orgány tímto jevem zabývaly.

V Litovicích navrhoval zákaz rychlé jízdy ve všech osadách pod pokutou 4 koruny pan V. Fiala již na schůzi obecního zastupitelstva konané 27. května 1903. Bylo usneseno nechat zřídit šest výstražných tabulek, které měl obstarat starosta.

Na schůzi hostivického obecního zastupitelstva 16. června 1920 požádal I. náměstek starosty Antonín Závora, aby byly „zřízeny dvě tabulky na rychlý zákaz jízdy automobily a aby tyto byly hned pokutovány.“ Obecní rada upřesnila 23. června 1920, že na tabulkách má být výhrůžka pokutou od 10 do 200 korun. Výroba byla zadána a potom zprávy o opatření končí.

Na schůzi hostivického obecního zastupitelstva 7. září 1923 žádal zastupitel František Pechlát „za učinění nějakých opatření proti rychlé jízdě automobilů přes obec.“ Dostalo se mu odpovědi, že opatření se již provádí podle usnesení obecní rady. Ta na schůzi 18. srpna 1923 návrh finanční komise schválila zřízení dvou tabulí se zákazem rychlé jízdy s hrozbou pokuty od 10 do 200 korun (stejně jako před třemi lety). Jedna tabule měla být umístěna na karlovarské silnici u kapličky na Fořtě (tedy u nynější Okružní ulice) a druhá za domkem pana Henycha (tedy ve směru od Jenče před křižovatkou s Litovickou ulicí). Radní dále vymysleli, že rychlost bude měřit vždy několik občanů stopkami. Na schůzi 6. října 1923 dostala obecní rada informaci, že autoklub již vyrozuměl řidiče o zákazu rychlé jízdy auty v Hostivici, ale tabulky dosud nebyly vyvěšeny. Na další schůzi zastupitelstva 19. října 1923 se podivoval zastupitel Kliment, proč tabule pro zákaz rychlé jízdy auty ještě nejsou vyvěšeny. Dozvěděl se, že byla podána žádost k ředitelství pošt a telegrafů, aby mohly být použity telegrafní tyče, ale došla odmítavá odpověď. Na návrh Františka Švába se pak zastupitelstvo usneslo zakoupiti čtyři sloupy od pana Pešky a tabulky na ně zavěsit. Až 24. dubna 1924 obecní rada zjistila, že jsou sloupy dodány, a usnesla se, aby je na určená místa postavil a připevnil tabulky pan Kodet za pomoci elektrárenského dělníka. Ředitel šroubárny Karel Tůma nabídl, že by za součinnosti několika občanů zjišťoval rychlost pomocí hodin a každou rychlou jízdu oznámil k potrestání. Obecní rada nabídku přijala s tím, že když bude chtít měřit, budou mu určeni pomocníci. Ani to však ještě nebyl konec tématu. Sloupy nebyly postaveny ještě ani 18. června 1924, protože dosud nebyla v továrně vyrobena ramena pro tabulky. Obecní rada o tabulkách jednala znovu 11. září 1924, kdy starosta slíbil, že výrobu ramen zadá panu Matějkovi, a rada schválila na návrh ředitele šroubárny Tůmy zakoupení hodin pro měření rychlosti. Kniha zápisů z obecní rady končí zápisem z 12. února 1925 a do té doby nebylo v zápisech zmíněno, že by byly tabulky vyvěšeny a skutečně začalo měření rychlosti. Další kniha zápisů se nedochovala, takže nevíme, jak celá víceletá akce dopadla.

 

V roce 1958 povolil odbor dopravy a průmyslu rady ONV Praha-západ v dohodě s oddělením Veřejné bezpečnosti Praha-západ omezení rychlosti před Břve na 30 km/h a toto omezení odůvodnil „velkou účastí návštěvníků na koupališti.“ Zároveň však ONV sdělil, že státní silnice v průtahu obce má současně charakter místní komunikace, proto má obec povinnost jejího čištění a zametání a také je MNV Hostivice povinen osadit na svůj náklad příslušné dopravní značky. Když se MNV této povinnosti bránil, ONV odkázal na Oběžník rady ONV z listopadu 1957, „který patrně unikl Vaší pozornosti“, kde byl citován dopis Správy dopravy rady KNV, a povinnost uklízení dovodil také z povinnosti dané vyhláškou c. 145/1956 Ú. l., že uživatelé silnic nesmějí je znečišťovat nebo opotřebovávat nad obvyklou míru. MNV zjišťoval své povinnosti i jinde a nakonec značení objednal.

 

Ve druhé polovině 20. století byla kontrola dodržování předepsané rychlosti jednoznačně úkolem Veřejné bezpečnosti. Podrobnou zprávu o dopravně bezpečnostní akci Veřejné bezpečnosti, která ilustruje používané postupy, přinesla Lidová demokracie 13. dubna 1989:

Karlovarská třikrát pod kontrolou. Dopravně bezpečnostní akce v okrese Praha-západ.

Včera ráno, přesně v 7:00 hodin začala na okrese Praha-západ dopravně bezpečnostní akce, kterou zorganizoval dopravní inspektorát okresní správy SNB a jehož pracovníci umožnili novinářům zhlédnout práci kontrolních orgánů na třech stanovištích, které byly na silnici I/6, „karlovarské“.

Neuběhlo ani třicet minut od zahájení a v Hostivicích, kde byl první kontrolní bod, staví červeným terčíkem rotný Petr Horák modrou nákladní avii patřící Dolu Kl. Gottwald v Kladně. Řidič předkládá jízdní příkaz, občanský i řidičský průkaz, ale podpraporčík Tomáš Kunc se ho nejprve dotazuje, zda je ochoten se podrobit zkoušce na alkohol. Řidič souhlasí a fouká do „balonku“, jehož trubička nepříjemně mění barvu. „Ano, večer jsem vypil sedm nebo osm dvanáctek,“ přiznává řidič, který si nyní delší dobu nesedne za volant.

O několik kilometrů dál, u Jenečku, je nechráněný železniční přejezd. Včera zde hodně řidičů překračovalo povolenou rychlost skoro o polovinu. Takže 48 jich zaplatilo citelnou pokutu, jednomu, který seděl za volantem „šestsettřináctky“ a jel o 40 km/hod rychleji, než je povoleno, byl odebrán řidičský průkaz. Marné byly výmluvy, že jeho šéf, sedící na zadním sedadle, pospíchá do Prahy…

Třetí stanoviště, také kontrolující rychlost, bylo poblíž Hostivic, v místech zvaných „V Paloukách“. Zde též někteří automobilisté nedodrželi předepsanou „devadesátku“, za což potom museli platit.

Když kapitán dr. Milan Procházka, náčelník DI OS SNB Praha-západ v 11 hodin akci po jejím skončení hodnotil, uvedl, že asi ze dvou stovek kontrolovaných vozidel bylo zadrženo 34 osvědčení o technickém průkazu, neboť starší technik kpt. Fr. Drda shledal závady, hlavně na pneumatikách a světlech, zaznamenal únik oleje z motoru a další tech­nické nedostatky. Dvanáct řidičských průkazů jejich držitelé odevzdali na místě, neboť byly potrhané, umazané či jinak znehodnocené. Jeden byl odebrán pro požití alkoholu. Mnohdy museli řidiči sáhnout i do peněženek. Dopustili se sedmdesáti přestupků, když nesprávně předjížděli, odbočovali nebo jinak porušili pravidla silničního provozu. Šest řidičů či spolu­jezdců cestovalo s nezapnutými bezpečnostními pásy.

„Kontrolní akce jsou v našem okrese časté,“ řekl zástupce náčelníka OS SNB kpt. dr. B. Vocilka. „Již jen proto, že jsme okres, který má v ČSR největší počet rekreačních objek­tů, a tak je o víkendech na našich vozovkách rušno. Navíc zde vedou frekventované silniční tahy jako je právě karlovarská, strakonická a chomutovská silnice a dálnice D5 mířící do Plzně. Práce příslušníků dopravního inspektorátu není namířena proti řidičům, naopak pomáhá chránit životy a bezpečnost všech účastníků silničního provozu, tedy i chodců, dětí a cyklistů.“

„Technický stav motorových vozidel není celkově dobrý,“ přidává se kpt. dr. M. Pro­cházka, „a proto závady ohrožující bezpečnost silničního provozu nelze přehlížet. Kontrole se tentokráte podrobili asi z jedné třetiny řidiči amatéři, majitelé soukromých motorových vozidel, ze dvou třetin profesionálové s vozy socialistického sektoru. Výsledek? Soukromí majitelé se snaží svá vozidla udržovat v dobrém technickém stavu, zatímco socialistický sektor ve snaze i skutečnosti za nimi daleko pokulhává.“

 

Rychlostí projíždějících aut se zabývalo také vedení města po roce 1990. V té době platil v obcích základní rychlostní limit 60 km/h. Již z 80. let byla omezena rychlost na karlovarské silnici na 40 km/h a v roce 1993 bylo toto omezení rozšířeno také do ulice Komenského. Město také pořídilo radar, který používala Městská policie Hostivice. Ta v roce 1994 měřila rychlost častěji, a to za asistence Policie ČR. V roce 1995 byla zavedena zóna s omezením rychlosti na 40 km/h v celém městě. Tato zóna byla zrušena v roce 2010, kdy již byla v provozu dálnice D6 a především řadu let platil snížený rychlostní limit v obcích 50 km/h.

 

Začátek obce a začátek zóny 40 na karlovarské silnici ve směru od Prahy před mostem smíchovské trati 18. dubna 2002.

 

K omezení rychlosti měly sloužit dva semafory regulující provoz podle rychlosti přijíždějících vozidel. Byly postaveny v roce 2006 na Husově náměstí na silnici do Sobína a na Litovické ulici před mateřskou školou. První semafor byl velmi problematický a zanedlouho byl zrušen. Později byly na některá místa, zejména na začátku obce, umístěny radary ukazující řidičům jejich rychlost.

Obnovená Městská policie Hostivice po roce 2008 rychlost neměřila, tato činnost byla ponechána dopravní policii. Později byl radar pořízen, ale podle nových předpisů mohou strážníci měřit rychlost pouze v úsecích předem schválených Policií ČR.

 

 

Úvod -> Technická vybavenost -> Silnice a autobusy: Provoz a údržba silnic

 

Popis: image003