SILNICE A AUTOBUSOVÁ DOPRAVA
Úvod -> Technická
vybavenost -> Silnice a autobusy: Okresní silnice
OKRESNÍ SILNICE – SILNICE III. TŘÍDY Rychlý rozcestník Vznik sítě
okresních silnic a jejich proměna na silnice III. třídy Spojovací silnice
z Litovic do Jenečka Odbočky z hájecko-sobínské silnice do Litovic a do Chýně Zaniklá
hostivicko-kněževeská silnice Bývalá
okresní silnice do Jenečka Bývalá
okresní silnice k hostivickému nádraží Současná síť silnic III. třídy Na Vilímkově podrobné mapě okolí pražského vydané
asi ve 20. letech 20. století jsou červenou barvou zvýrazněny státní a
okresní silnice. Vznik sítě okresních silnic a jejich proměna na
silnice III. třídy V polovině
19. století bylo zrušeno poddanství a po předchozích poměrně překotných
změnách v uspořádání státu se v 60. letech 19. století se ustálila
struktura okresů jako mezičlánku samosprávy a státní správy mezi obcemi a
zemí. Několik soudních okresů tvořilo politický okres a území soudního okresu
bylo rovněž považováno za území samosprávného okresu. Hostivice i Litovice
patřily do soudního okresu Unhošť. Na mapě druhého vojenského mapování z let 1850/1851
nacházíme na hostivickém území jedinou silnici, a to karlovarskou. Tato silnice se stala také okresní silnicí a
na státní silnici byla změněna až ve 20. letech 20. století. Další silnice
byly teprve budovány, obvykle v trase starších cest. František Škorpil
v Popisu okresního hejtmanství Kladenského
z roku 1895 uvádí, že v roce 1860 bylo v kladenském
hejtmanství (tj. v okresech Unhošť a Kladno) v roce 1860 celkem
74,4 km a v roce 1894 již 186,9 km okresních silnic. Na financování
stavby se podílel okres i všechny dotčené obce, a to bez ohledu na to, zda
stavba vznikla z podnětu okresu, nebo ji zadaly obce. Buď tedy stavbu
platil okres a obce přispívaly, nebo to mohlo být i naopak. Péči o dokončenou silnici pak převzal okres.
S povolením mohlo být na okresních silnicích vybíráno mýto. Problém s datováním stavby jednotlivých silnic spočívá
v tom, že na vojenské mapy se nelze zcela spolehnout. Například na
původní mapě třetího vojenského mapování z roku 1878 je nakreslena mezi
Hostivicí a Kněževsí silnice jen od Kněževsi po hranici
smíchovského okresu a na hostivickém území je vyznačena pouze cesta lemovaná
oboustrannou alejí. Přitom již v roce 1873 zde vznikly vojenské prachárny, takže by se zde dala
očekávat spíše silnice než cesta. Ještě podivuhodnější je zákres spojení mezi
Chýní a Chrášťany. Od Chrášťan na hranice smíchovského okresu opět vedla
silnice, ale do Chýně podle mapy měla pokračovat jen cesta, ne-li pouze
pěšina. Unhošťský okres stavěl sice svůj úsek silnice z Chýně do
Chrášťan až
v roce 1884, ale i tak se nepoměr mezi oběma úseky jeví jako
příliš velký. Naopak jako silnice je zakreslen úsek od nynějšího
litovicko-jenečského hřbitova k litovickému nádraží a nynější ulice Za
Tvrzí, i když podle pramenů se tyto silnice stavěly až v roce
1899. Asi první nová okresní silnice na hostivickém území vedla od Hájku
přes Břve do Sobína a byla postavena v letech 1878 až 1883 (v
původní mapě třetího vojenského mapování rovněž zakreslena již jako silnice,
snad byla dokončena dříve) a plynule na ni navázaly odbočky (ramena) do Litovic
a do Chýně. V roce 1883 byla rovněž postavena silnice
mezi Hostivicí a Litovicemi. V roce 1911 byla přestavěna na okresní silnici
cesta na náves v Jenečku s pokračováním do hostivické části Jenečka. Na
uvažované prodloužení až do Hostivice nedošlo. Asi v roce 1924 byla
vybudována okresní silnice od karlovarské silnice k hostivickému
nádraží. Jednalo se ještě o stavbě okresní silnice z Hostivice do Břví
(v místech cesty – Břevské ulice),
ale ta nebyla realizována. Až v roce 1926 se stala okresní silnicí
spojovací cesta z Litovic do Jenečka. Silnice před litovickým nádražím
byla původně v majetku dráhy a součástí sítě okresních silnic se stala
až v roce 1952, kdy byly zrušeny příjezdní silnice k nádražím spravované
dráhami a stala se z nich tzv. přednádraží spravovaná národními výbory. Již zmíněnou stavbou spojovací silnice z Litovic do Jenečka
byla síť okresních silnic v Hostivici a okolí dokončena. Všechny silnice
měly v té době mlatový povrch. V roce 1949 byly okresní silnice zestátněny (okresy byly
veřejnoprávní korporací jako nyní obce a kraje, nikoliv státem). V roce
1950 byly bez náhrady zestátněny i ovocné aleje podél silnic, pokud stromy
rostly do 50 cm od hrany násypového svahu. Silniční správa stromy ošetřovala
a pronajímala ke sklizni ovoce, později péči předala JZD a státním statkům.
Všechny státní silnice byly rozděleny do tří tříd podle důležitosti. Ze všech
okresních silnic na území Hostivice se staly silnice III. třídy (silnice
do Sobína byla silnicí II. třídy a na silnici III. třídy byla změněna
později). Správu a údržbu těchto silnic zajišťovaly
okresní národní výbory a jimi zřízené organizace. Až v 50. až 60. letech
dostaly tyto silnice asfaltový povrch. Silnice III. třídy byly jednotně očíslovány, a to tak, že první
tři číslice naznačují vazbu na silnici I. nebo II. třídy (u kratších
čísel jsou vpředu podle potřeby číslice 0) a čtvrtá, případně pátá číslice
znamená pořadové číslo. Silnice očíslované 005X nebo 005XX tak mají vazbu
k plzeňské silnici (dříve I/5), silnice s čísly 006X a 006XX se
odkazují na karlovarskou silnici (I/6). Na rozdíl od
silnic I. a II. třídy se čísla silnic III. třídy obvykle neuvádějí
v terénu. V roce 1959 byla síť III. třídy na hostivickém území
zredukována. Tři silnice III. třídy byly pro svůj malý dopravní význam
převedeny na místní komunikace a předány do správy MNV. Byla to silnice
do Jenečka, silnice k hostivickému nádraží a část silnice
z Hostivice do Kněževsi k hranicím ruzyňského letiště.
Poslední silnice zanikla z důvodu rozšiřování ruzyňského letiště. MNV
Hostivice sice požadovalo, aby silnice byly před předáním uvedeny do řádného
stavu, ale to ONV Praha-západ odmítl. Přesto předávání probíhalo delší dobu a
silnice k nádraží byla ještě v roce 1961 silnicí III. třídy ve
správě Okresní správy státních silnic Praha-západ, která připravovala její
celkovou rekonstrukci, a jezdily po ní autobusy náhradní dopravy při dlouhodobé železniční výluce na trati Hostivice –
Středokluky. Od 1. října 2001 přešly všechny silnice II. a III. třídy na
základě zákona z vlastnictví státu do vlastnictví krajů. Jejich označení
a číslování zůstalo zachováno, změnila se jen organizace jejich správy a
údržby. Hostivicko-litovická silnice Nyní
část silnice č. III/0064, Litovická ulice 60. léta 20. století. Dne
23. ledna 1883 se usneslo litovické zastupitelstvo postavit novou silnici
z Litovic do Hostivice, kde do té doby byla pouze vozová cesta.
Prakticky ve stejné době unhošťské okresní zastupitelstvo zadávalo stavbu odboček
z hájecko-sobínské silnice do Litovic a do Chýně, takže
vznikl ucelený úsek silnic. Silnice měla mít délku 1 117 metrů a rozpočet činil
1 075 zlatých 93 krejcarů bez nákladů na dovoz potřebného
materiálu, který byli povinni dovést rolníci podle rozsahu polností. Na
základě dražby konané 3. června 1883 byla stavba zadána stavebnímu
podnikateli Antonínu Burgrovi
z Litovic a stavební dozor zajišťoval hostivický c. k. stavitel Antonín Dlabač. Stavba byla dokončena 24.
července 1883 a současně Litovice požádaly unhošťský okresní výbor o její
komisionelní prozkoumání a převzetí silnice do okresní správy. Místní šetření
(komise) proběhlo 5. srpna a 8. listopadu 1883 okres silnici převzal. Rozpočet
na stavbu byl překročen o 65 zlatých 77 krejcarů, takže stavba stála celkem
1 141 zlatých 70 krejcarů. Dochovalo se však vyúčtování stavby obsahující výdaje na
nádeníky a na dopravu materiálu, které uvádí jiné částky. Na financování stavby si Litovice vypůjčily 700 zl. na směnku v
okresní záložně v Unhošti, kterou v následujícím roce splatily prodejem
státních úpisů tzv. kontribučenského fondu obce Litovic v ceně 964 zl. 45 kr. Při stavbě silnice byl také upraven potok protékající obcí, který
do té doby patřil pouze c. k. velkostatku a byl příčinou mnoha sporů mezi
obcí a tachlovickým panstvím. U silnice byl potok rozšířen o část obecního
pozemku a byl zde upraven splav pro brod. Tento brod byl zasypán v 50.
letech 20. století a z místa se stal park Manželů Langových. Brod u Litovického rybníka a opěrná zeď vznikly při
stavbě silnice v roce 1883. Snímek z roku 1954. K první
větší opravě silnice došlo v roce 1898. Litovice měly přispět částkou 87
zlatých nebo obstarat všechny potřebné povozy. V roce 1914 byl upraven silniční příkop ve starých
Litovicích a byly zde vykáceny lípy, které vadily provozu. Za první republiky se Hostivice i Litovice rozvíjely a okolí
silnice bylo z větší části zastavěno, takže se z ní stala spíše
ulice. Snad okolnost, že každá strana silnice patřila jiné obci, vedla
k tomu, že domy na jižní, hostivické straně jsou oproti litovickým na
severní straně usazeny mnohem níže, což vždy komplikovalo rozumné řešení
celého uličního prostoru. V roce 1933 byla silnice zválcována. Kronikář si posteskl,
že se tak stalo po 50 letech od jejího postavení teprve poprvé a obec
Litovice musela na tuto úpravu přispět částkou 1 000 Kč. U křižovatky se silnicí do Jenečka
v 50. letech 20. století. Vlevo je vidět ukazatel do Jenečka, pod ním
jsou ve stínu ukazatele do dalších směrů. U křižovatky s ulicí V Lukách při svazarmovském prvomájovém budíčku 1. května 1967. U starého hostivického
hřbitova v 50. letech 20. století. Foto Miloš Šrámek. Větší
stavební úpravy v úseku od karlovarské silnice
k ulici Sportovců proběhla v roce 1971,
kdy byla od 24. září do 30. listopadu povolena k tomuto účelu uzavírka. V 70. a 80. letech 20. století byla do vozovky položena
kanalizace, čímž byl zničen starší asfaltový povrch. Po ukončení výkopových
prací zůstávala silnice delší dobu bez finálního povrchu a byla uzavřena mimo
místní dopravní obsluhu. Nový povrch byl vybudován na přelomu 80. a 90. let. Hostivicko-litovická silnice na náměstí 1. máje v roce 1980, po
výstavbě kanalizace a bez finálního povrchu. V roce
2008 byl na přechod u mateřské školy
umístěn světelný semafor, který zároveň měří rychlost a má zastavovat vozidla
jedoucí příliš rychle. Od roku 2019 je připravována celková rekonstrukce silnice podle
představ města, ale na konci roku 2023 se práce nacházely stále ve fázi
projektování. křižovatky s ulicí Sportovců 24. listopadu
2001. Spojovací silnice z Litovic do Jenečka Nyní
silnice
č. III/0065, ulice Sportovců 60. léta 20. století. Stavba
spojovací silnice z Litovic do Jenečka v roce 1926 je velmi dobře
popsána v litovické kronice: „Další velkou prací, jež obec letos
podniká, jest stavba spojovací silnice z Litovic do Jenečka kolem Haklovy
cihelny. Původní projekt stav. R. Šťastného v r. 1925 okresní správní komise
zamítla. Teprve druhý plán stav. Jos. Náprstka z Unhoště schválen a 24.
července 1925 provedeno komisionelní šetření. Od 14.–30. října 1925 vypsán
konkurz na stavbu; ze šesti oferujících vybrána nabídka zednic. mistra Ant.
Hakla z Hostivic za 83 949 Kč. Se stavbou má být započato z jara letošním rokem a silnice má být hotova k 1.
červnu 1926. Na úhradu nákladu vypůjčí si obec 60
000 Kč u Zemské banky v Praze a 42 000 Kč u Okresní hospodářské záložny
v Unhošti. Dle projektu bude silnice postavena v
místech staré vozové cesty, která jedině spojovala Litovice s Jenečkem a
tvořila několik metrů hluboký úvoz. Na rozšíření této cesty bylo nyní nutno
vykoupiti část pozemků M. Malé, Mat. Fialy, Ant. Hakla, Jos. Horešovského,
Jar. Burgra a Jar. Čermáka z Hostivic à 6 Kč 1 čtverečný sáh. Rolník
Jar. Burgr z Litovic žádá však za potřebný pozemek větší výměru pozemku
obecního, a jelikož stavba již pokračuje a přesto nedošlo k dohodě, stavba se
zdržela a o pozemek vznikl zbytečný spor, který však později urovnán. Silnice dokončena a
kolaudována v druhé polovici roku a odevzdána pod správu okresu.“ Plán správce okresních silnic Josefa Náprstka
z prosince 1925 ukazuje pozemky potřebné na stavbu spojovací silnice
z Litovic do Jenečka. Za
první republiky i po druhé světové válce se rozvíjela nová zástavba Litovic i
Jenečka, ale významná část okolí silnice zůstávala nezastavěna nebo zde byly
umístěny výrobní areály – Haklova cihelna a
lindbetonka. K proměně silnice na ulici
vedoucí zastavěným územím došlo až na přelomu 20. a 21. století. V této
době však již narostla doprava a nová zástavba není orientována
k silnici, ale spíše do vedlejších ulic, takže má jiný charakter než
třeba navazující hostivicko-litovická silnice (Litovická ulice), kde jsou domy orientovány
klasicky do hlavní ulice. V 60. letech 20. století silnice dostala asfaltový povrch,
který je podle potřeby obnovován. Poslední celková oprava povrchu proběhla
v srpnu až září 2011. Silnice při 1. máji 1954. Plot vlevo patřil litovické mateřské škole. Silnice v roce 1994. Foto Jindřich Lukášek. Silnice od jihu 24. listopadu 2001. Oprava povrchu 28. září 2011. Hostivicko-sobínská silnice Nyní
silnice
č. III/0054, ulice Komenského Silnice ze Sobína do Hostivice v 60. letech 20.
století. Začátek obce byl označen až před křižovatkou s ulicemi 28. října a Fibichovou. Spojení
z Hostivice do Sobína dlouho nemělo charakter silnice. Jednání o stavbě
silnice byla zahájena již v roce 1886. V roce 1909 hostivické
obecní zastupitelstvo souhlasilo, aby stavbu postavil okres a Hostivice se
podílela svým příspěvkem na úhradě nákladů. V roce 1912 se Hostivice a
Litovice dohodly, aby silnice pokračovala z Hostivice rovně po okraji
Bažantnice, kde by se napojila na hájecko-sobínskou silnici, ale ze stavby
opět sešlo. V roce 1919 bylo na žádost obce Sobín dohodnuto, že silnice
povede přímo do Sobína ke kapličce. Celkový náklad byl odhadnut na 170 000
korun, z čehož by měla Hostivice uhradit 36 000 korun. V únoru 1920 se ukázalo, že projekt bude dražší o 1 650
korun oproti předpokladu. Do výběrového řízení na zpracování projektu se
přihlásili dva uchazeči a oba požadovali toto zvýšení ceny. Jeden za
zastupitelů toto odmítl, když se silnice stavět nebude, ale většina schválila
zvýšený náklad. Stavba proběhla v roce 1923, zajišťoval ji okres a finančně
se na ní podílely obce Hostivice, Litovice a Sobín. Stát poskytl
subvenci ve výši 50 % nákladů a získána byla i zemská subvence, která měla
činit 10 až 20 % nákladů. Hostivice si na svůj podíl na stavbě musela vzít
půjčku. Protože bylo nutné stavbu silnice koordinovat se stavbou regulace
potoka, byla v roce 1923 stavba ukončena před mostem přes Jenečský
potok. Na Husově náměstí
došlo k zásadním změnám až v další etapě v roce 1925. Zatímco
předtím tekl Jenečský potok blíže k faře, než vedla
cesta, nyní byl přeložen až za silnici. Byly zde postaveny dva nové mosty –
jeden přes Jenečský potok, druhý přes Litovický potok. Ve směru od karlovarské silnice do Sobína se za mostem přes
Jenečský potok nacházel po pravé straně statek čp. 9, pak škola čp. 141 a Dlabačova vila čp. 140,
tím zástavba končila. Okolí silnice bylo od první republiky postupně
zastavováno, a to „na přeskáčku“. Zásadní však bylo, že po celou dobu byla
dodržována plánovaná velkorysá šířka ulice, kterou narušila jen přístavba tzv. školičky. V roce 1947, když MNV Hostivice žádal zřízení bezprašného
povrchu v úseku od karlovarské silnice ke školní budově, správa státních silnic
odpověděla, že úprava není v plánu, není na ni možné získat materiál a
pracovní síly a že bude o úpravě uvažováno podle možností v roce 1948.
MNV pak navrhl, aby na vydláždění tohoto úseku byla použita dlažba z rušené
silnice
do Kněževsi. Na začátku 70. let byla v ulici položena kanalizace, a to
v pásu zeleně mezi vozovkou a ploty na východní straně ulice. Rozkopaná ulice při stavbě kanalizace v 70.
letech 20. století. Silnice z Hostivice do Sobína v roce
1970, úsek již na sobínském území. Asfaltový
povrch dostala silnice asi v 60. letech 20. století. Obnoven byl litým
asfaltem pokládaným na jaře 1987 za sněžení, protože po silnici 15. května
1987 projížděl Závod míru. Po roce 1990 byl na silnici mezi budovami školy a tzv. školičky
umístěny dva montované zpomalovací prahy. V roce 1998 byl nahrazen most
přes Jenečský potok novým. Protože je však potok v okolí mostu zakryt,
nebývá místo vnímáno jako most. Povrch vozovky byl znovu obnoven v říjnu 2011 a po dokončení
prací byl v prosinci 2011 doplněn zvýšený práh mezi školou a Klokánkem,
v místech dřívějších montovaných prahů. Další výměna povrchu proběhla
v roce 2023. Zbořený starý most přes Jenečský potok na Husově náměstí u křižovatky s karlovarskou silnicí 8. září 1998. Oprava povrchu silnice v říjnu 2011. Stavba zpomalovacího prahu v prosinci 2011. Hájecko-sobínská silnice Nyní
část silnice č. III/0056, Hájecká ulice Silnice od Břví do Hájku a silnice ze Břví do
Sobína (vlevo je vidět plot bažantnice) v roce 1970. Stavbu
silnice z Hájku kolem litovického nádraží přes Břve a Sobín na hranice
smíchovského okresu u Zličína zadal unhošťský okresní výbor ve veřejné dražbě
konané 14. března 1878. Rozpočtovaný náklad činil 29 455 zlatých 36
krejcarů. Zhotovitelem se stal stavební podnikatel Antonín Burgr z Litovic, jinak rolník a
v předchozích letech litovický starosta. Podle pozdější litovické
kroniky byla stavba dokončena v roce 1883, ale pravděpodobně se tak
stalo již dříve. Národní listy 3., 6. a 7. března 1878. Na
Břvích vede silnice po hrázi Břevského rybníka, který prošel ve 30. letech
20. století kompletní rekonstrukcí. Při té příležitosti byl postaven nový
most nad přepadem z Břevského rybníka do Kaly. Silnice ze Břví do Sobína (vlevo je vidět plot
bažantnice) ve 30. letech 20. století. Hájecko-sobínská silnice na hrázi Břevského
rybníka 24. listopadu 2001. Most přes přepad z Břevského rybníka 16. srpna
2006. Silnice
zůstává od svého vzniku v nezměněné trase. V roce 1955 provedly
Československé státní silnice, n. p., mechanisovaný závod 0127 Praha-Hloubětín
generální opravu. V některých místech na Břvích při této příležitosti byla
silnice zvýšena až o 50 cm, což znemožnilo vjezd do navazujících ulic a
přístup k některým domům. Úprava nájezdů trvala déle než dva roky,
protože zhotovitel neměl tuto práci zadánu a odmítl ji provést a ostatní si
tento úkol přehazovali mezi sebou. Asfaltový povrch je obnovován podle potřeby. Odbočky z hájecko-sobínské silnice do Litovic a do
Chýně Nyní
část silnice č. III/00513 Silnice od Břví do Litovic vede po hrázi bývalého a
později znovu obnoveného Strahovského rybníka. Snímek z roku 1970. Po
dokončení hájecko-sobínské silnice se unhošťský okres rozhodl
pokračovat dvěma navazujícími silnicemi. Obě vedly od uvedené silnice
v trase starších cest – na sever kolem litovických sádek do Litovic a na
jih po hrázi zaniklého rybníka do Chýně. Veřejná dražba, kterou se vybíral
zhotovitel, byla vypsána na 26. února 1883 a stavba proběhla ještě v tom
roce. Prováděl ji stavební podnikatel Antonín Burgr z Litovic, stejně jako
stavbu hájecko-sobínské silnice i hostivicko-litovické silnice. Národní listy 20. února 1883. Silnice
dostaly asfaltový povrch asi v 60. letech 20. století. Povrch byl od té
doby již několikrát obnovován, v úseku od Břví do Litovic naposledy
v roce 2010. Tři silnice u Litovic Nyní
část silnice č. III/0064, Litovická ulice, část
silnice č. III/00513, ulice Za Tvrzí a
část silnice č. III/00518, ulice Západní Před drůbežárnou proti litovické tvrzi se
v roce 1954 setkávaly silnice z Litovic k litovickému nádraží (doleva
nahoru) a za tvrzí (doprava nahoru) s odbočkou od
hájeckou-sobínské silnice (vlevo dolů a vpravo dolů, mimo záběr). V roce
1899 byly postaveny další tři silnice u Litovic, a to podle dobového označení
od stájí c. k. velkostatku v Litovicích (tj. od dvora kolem litovické tvrze) k Pražsko-duchcovské dráze (prodloužení Litovické ulice), od velkostatku
k čerpadlu močůvky (nyní ulice Za Tvrzí) a
od nádraží v Litovicích kolem čerpadla
k tzv. zelenému kříži na karlovarskou silnici
(nyní Západní ulice). Práce byly zadány
staviteli Josefu Holoubkovi z Hostouně za 13 784 korun 55 haléřů.
Obec Litovice si půjčila 4 000 korun u Zemské banky v Praze a jednu
třetinu nákladů, tj. 4 594 korun 55 haléřů uhradil okres. Oproti plánům musel být rozšířen vjezd na novou silnici z karlovarské silnice u nynějšího litovicko-jenečského hřbitova.
Stavitel za tyto vícepráce požadoval 2 544 korun 64 haléřů a obec
nabízela jen 1 100 korun. Vzniklý soudní spor byl nakonec ukončen
smírem, když stavitel přijal obcí nabízený obnos. Silnice dostaly asi v 60. letech 20. století asfaltový
povrch, který je podle potřeby obnovován, a jinak se příliš nemění. Změna se
týkala jen navazující silnice kolem litovického nádraží, kde původně vedla od
křižovatky silnic od Litovic a od litovického hřbitova trasa ke strážnímu
domku těsně podél trati a silnice byla napřímena mezi roky 1963 a 1966. Podél části z těchto silnic vznikla v letech 2003 až
2004 tzv. vilová čtvrť postavená společností Central Group. Prakticky všechny
domy se však k silnici otáčejí bokem nebo zády a jsou orientovány do
ulic uvnitř čtvrti. Silnice tak nezískaly charakter městské ulice. Silnice od litovického nádraží
byla v křižovatce s karlovarskou silnicí
před litovicko-jenečským hřbitovem
v roce 2004 přeložena dále od vchodu do hřbitova. Z původní silnice
se stalo parkoviště pro návštěvníky hřbitova. Do silnice byla napojena nová
autobusová smyčka se zastávkami Hostivice, ve vilkách. Silnice od litovického nádraží do Litovic (Litovická ulice) 4. srpna 2007. Ze zeleně
vyčnívá střecha litovické tvrze. Na sloupku
s dopravním značením jsou umístěny také značky cyklotrasy 201 s logem Algidy. Silnice od Litovic k litovickému nádraží (Litovická ulice) 22. srpna 2010, po obnově
povrchu. Silnice za tvrzí (ulice Za Tvrzí) 7. října 2002. Silnice za tvrzí (ulice Za Tvrzí) v křižovatce s Chrtínskou ulicí v roce 2009. Foto
Jindřich Lukášek. Křižovatka silnice (ulic Západní a Za Tvrzí) 31. prosince 2001. Přeložená silnice u litovicko-jenečského hřbitova (Západní ulice) 23. září 2006. Vlevo vjezd do autobusové smyčky ve vilkách, vpravo vjezd na
parkoviště před hřbitovem. Silnice od litovicko-jenečského hřbitova (Západní ulice) 4. srpna 2007. Chýňsko-chrášťanská silnice Nyní
silnice č. 00513, ulice U Chýně Křižovatka u Chýně (vzadu statek v Chýni, nyní
Pivovarský dvůr, vpravo nyní betonárka) v roce 1967. Stavba
okresní silnice z Chýně do Chrášťan (tedy od silnice z Litovic do
Chýně) byla dokončena v roce 1884. Okres rozpočítal náklady tak, že
Litovice měly přispět částkou 563 zlatých 16 krejcarů. Proti tomuto nařízení
byl 13. března 1886 podán protest s odůvodněním, že silnice nehraničí
s litovickými pozemky (to nebyla pravda, silnice se dotkla litovického
katastru v oblasti nynější lokality Hostivice-jih) a není se zdejší
komunikační čarou spojena. Protest však byl zamítnut a příspěvek byl
později, až v roce 1895 uhrazen okresní přirážkou k daním. Zápisy v pozemkových knihách se uváděly do souladu
s provedenou stavbou až v roce 1906. Litovičtí si obstarali opis
protokolu o komisi před zahájením stavby a na jeho základě odpověděli
unhošťskému okresnímu výboru, že podle uvedeného protokolu nejsou povinni
zavádět knihovní pořádek o pozemcích zabraných na silnici. V roce 1909
pak litovické zastupitelstvo odmítlo podepsat smlouvu o zavedení knihovního
pořádku ohledně této silnice, zaslanou unhošťským advokátem JUDr. Bohumilem
Zelenkou. Důvodem měl být rozpor mezi průvodním dopisem a vlastní smlouvou,
pak však byly nalezeny jiné důvody a spor se dále vlekl. Stejně jako u ostatních okresních silnic i tato dostala asfaltový
povrch v 60. letech 20. století. Podle potřeby byl povrch obnovován. Největších změn silnice doznala v souvislosti
s výstavbou sídliště Hostivice-jih na místě bývalé drůbežárny. Byly zde
vybudovány odbočovací pruhy. Asi v roce 2021 byl již mimo hostivické
území sanován svah, po kterém silnice stoupá k Chrášťanům. Před bývalou drůbežárnou u dvojdomu čp. 1130 a 1131
dne 3. března 2011. Křižovatka s Žitnou ulicí a autobusová zastávka Chýně, Žitná
v květnu 2021. Zaniklá hostivicko-kněževeská silnice Nyní
ulice Jiráskova a K Višňovce Kdy
vznikla silnice mezi Hostivicí a Kněževsí, není zcela jasné. Na původní mapě
třetího vojenského mapování z roku 1878 je silnice zakreslena jen od
Kněževsi po hranici smíchovského okresu a na hostivickém území je vyznačena
pouze cesta lemovaná oboustrannou alejí. Přitom již v roce 1873 zde
vznikly vojenské prachárny,
takže by se zde dala očekávat spíše silnice než cesta. Snímek průvodu v křižovatce karlovarské silnice a hostivicko-kněževeské silnice asi
kolem roku 1920 ukazuje ještě mlatový povrch obou silnic. Se
zvyšujícím se napětím mezi Československem a Německem se zvýšila i činnost
armády, což bylo spojeno s větším využíváním silnice z nádraží do pracháren. V roce 1938 proto byla
silnice vydlážděna, což kronikář Alois Saifrt
popsal v pamětní knize obce Hostivice takto: „Silnice
vedoucí od zbrojnice k prachárnám byla ve velmi desolátním
stavu. Okresní úřad nelituje nákladu, dal tuto vydlážditi čedičovými kostkami
počínaje od státní silnice až kus za prachárny, čímž odpomoženo bylo naléhavé
potřebě v podzimních vlhkých dnech. Náklad byl jeden a čtvrt milionu
korun.“ Pohřební průvod asi v roce 1949. Dlážděná silnice před sokolovnou v lednu 1968. Dlážděná silnice s památnou lípou v roce
1994. Foto Jindřich Lukášek. Silnice u železničního přejezdu a křižovatky
s Nádražní ulicí v roce 1969. Slepý úsek za železničním přejezdem 1. května 2017. Poblíž
silnice vyrostlo ve 30. letech 20. století ruzyňské letiště, a jak se
rozvíjelo, rozšiřovalo se až do prostoru silnice. Nejprve se silnice před
rokem 1953 vyhnula prodlužované vzletové a přistávací dráze obloukem na jinak
přímé trase. Práce probíhaly již v roce 1952, kdy si MNV Hostivice na
podnět cestáře Antonína Matouška stěžoval, že silnice není sjízdná, protože
na ni stavební firma Besta, n. p., složila materiál a navíc přes ni zřejmě někde
v Jiráskově ulici před železničním přejezdem
položila koleje úzkokolejné dráhy. Krajská silniční služba odpověděla, že
silnice je trvale uzavřena pro naléhavé úpravy na letišti a není udržována.
Doporučila MNV, aby se domluvil se stavební správou letiště ohledně
odstranění překážek pro umožnění svozu úrody. Shodou okolností záhy nato
vyzvalo Ministerstvo národní obrany MNV Hostivice, aby do tří týdnů silnici
upravil jako příjezd návštěvníků leteckého dne na ruzyňském letišti a
zajistilo odstranění nájezdů úzkokolejné dráhy, případně informoval, na koho
se v této věci obrátit. Silnice byla kolem roku 1957 úplně přerušena a v roce 1959 vyřazena
ze sítě silnic III. třídy. Úsek od karlovarské silnice
po plot letiště byl předán do správy MNV Hostivice jako místní komunikace. Ještě předtím byla v roce 1958
rozebrána část dlažby na rovném úseku bez stoupání a dlažební kostky byly
použity na vydláždění silnice v Jenči k nádraží. Bývalá silnice u kůlen a plotu ruzyňského letiště
16. ledna 2000. Bývalá okresní silnice do Jenečka Nyní
ulice Družstevní a Novotného Silnice u nádrže v Jenečku v roce 1950. V Jenečku byla postavena v roce
1883 nová silnice od rybníka přes náves až na karlovarskou silnici
v délce 400 metrů. Tehdy ještě vedla v trase nynější Lidické ulice a přímo tak navazovala na cestu
do Litovic. Stavba stála 1 000 zlatých (byla tedy mnohem dražší na metr délky
než hostivicko-litovická silnice stavěná ve stejnou dobu). Obec na
úhradu nákladů stavby prodala cenné státní úpisy osady Jenečka ze dne 1.
února 1873 a 1. ledna 1875 za 300 zlatých, okres přispěl 50 zlatými a
ostatní náklady uhradili rolníci z Jenečka. V únoru 1901
navrhl c. k. vrchní správce Josef Horešovský, aby silnice v Jenečku byla
udržena ve sjízdném stavu. Dostal odpověď, že na její udržení je již
pamatováno v rozpočtu. Silnice přes náves
v Jenečku, která již byla ve špatném stavu, byla opravena v roce
1911. Z návsi však nově vedla na karlovarskou silnici
přes pole Josefa Evana a Josefa Žebery. Byla sice o 40 metrů kratší než
původní silnice, ale obec musela vykoupit potřebný pozemek o výměře 56
čtverečných sáhů, a to za cenu 20 haléřů za sáh. Přestavěnou silnici převzal
do správy okres, o čemž se jednalo již od roku 1903. U rybníka byl
vyzděn taras a byl postaven nový mostek přes Jenečský potok, jehož betonovou
mostovku dodal Dr. Ing. K. Skorkovský (s jeho stavbou Hostivice
nesouhlasila, protože s tím nepočítal původní rozpočet; most byl vyměněn
přesně po sto letech, v roce 2011). Silnice pak byla v délce 250
metrů prodloužena až do hostivického Jenečka. Rozpočet na hostivickou část
činil 2 171 korun 53 haléřů a obec také musela vykoupit potřebné pozemky
a dát nájemci náhradu za vysázené brambory. Silnice v Družstevní ulici na jaře 1960. Bývalá silnice v ulici Novotného 12. října 1969. Silnice měla být prodloužena
z Jenečka do Hostivice, s čímž hostivické zastupitelstvo souhlasilo
v únoru 1918. Stavba mostu na této silnici (v Cihlářské ulici) měla být zadána tak, aby
most byl postaven ještě v roce 1918. V dubnu 1919 zastupitelstvo
projednalo přípis kladenského okresního hejtmanství k této silnici a
usneslo se vyzvat okres, aby stavbu zahájil co nejdříve, jinak ji zadá obec
sama. Pak však Hostivice váhala, zda se nechce stát součástí smíchovského
okresu, a kladenský okres stavbu odložil, dokud nebude jasno, kam bude
Hostivice patřit. Celá uvažovaná silnice nebyla nikdy postavena, místo toho
vznikla v roce 1924 okresní silnice k hostivickému nádraží,
která vedla rovněž nynější Cihlářskou ulicí. Protože měla
silnice do Jenečka malý dopravní význam, byla v roce 1959 vyřazena ze
sítě silnic III. třídy a stala se z ní místní komunikace.
Před předáním provedla Silniční údržba ONV bezprašnou úpravu této silnice. Bývalá okresní silnice k hostivickému nádraží Nyní
ulice Cihlářská, Palackého a K Nádraží Okresní silnice k hostivickému nádraží na dvou
fotopohlednicích ze 40. let 20. století. Již
při stavbě okresní silnice do Jenečka v roce 1911 se uvažovalo o
jejím prodloužení do Hostivice a jejím druhém vyústění na karlovarskou silnici nynější Cihlářskou ulicí. Jednání stále probíhala,
ale již na schůzi hostivického obecního zastupitelstva 29. května 1914 a
projednával návrh na silnici, která měla vést také od karlovarské silnice Cihlářskou ulicí, ale pak směřovala nynějšími
ulicemi Palackého, K Nádraží (jen částí) a Žižkovou na hostivicko-kněževeskou
silnici: „Návrh na
zřízení spojovací silnice od domu p. Vlčka přes vršek s vyústěním u kravína
na říšskou silnici. Pan starosta objasňuje tento
projekt následovně: Všeobecně známa jest téměř naprostá nesjízdnost novou ulicí
od domu čp. 90 k domu paní Nitkové, dále přes vršek k domu p. Škvora ku
kravínu a kol něho. Přimlouvá se, by projekt tento obecní zastupitelstvo
vzalo za svůj, uváděje značné jeho výhody spočívají v tom, že náklad na
zřízení této silnice by vyžadoval sice okrouhle as 8 000 K, leč obec by pak
svého času obdržela od okresního výboru polovici stavebního nákladu, poněvač
by okres tuto silnici do své režie přijmouti byl povinen, o čemž ovšem předem
by musilo předcházeti dorozumívací jednání. Další výhoda nákladu, tímto
projektem však se tomu předejde. Konečně poukazuje na schátralost a
nebezpečnost mostku proti domu p. Nekoly, který by musil sice tak jako tak
řádně upraven býti, v tomto případě však než jednou, ostatní by pak bylo věcí
okresu. Dále poukazuje, že veškerý náklad stavební by musila nésti obec ze
svého, poněvač okres má více silnic v projektu již po více roků a nemohl
by nyní ničím přispívati. Pan Kubr v této záležitosti
navrhuje zavedení jednání s okresním výborem a zda by okres pak také po
převzetí do vlastní správy nahradila 50 % stavebního nákladu. Návrh se jednohlasně
schvaluje.“ Myšlenka okresní silnice v této trase byla oživena po první
světové válce. Hostivická obecní rada projednala 8. dubna 1924 dokončení
projektu silnice od karlovarské silnice kolem kravína až
k mostu přes Jenečský potok (nyní Cihlářská ulice). Pokračování k nádraží (nyní ulice Palackého a část ulice K Nádraží) se muselo vyprojektovat
a okres měl přislíbit, že by ho subvencoval jako spojovací silnici s nádražím. Stavba silnice ulicí u p. Procházky
k domu p. Matějky (nyní Žižkova ulice)
nebyla uznána, ale kdyby ji obec postavila pouze vlastním nákladem, byl by
okres ochoten silnici převzít do vlastní správy. Rada schválila, aby
vypracování projektu a rozpočtu zadal okres na náklad obce. Starosta měl
zjistit u okresní správy politické na Kladně, zda by stát poskytl příspěvek
na zaměstnání nezaměstnaných při této stavbě. Radní Jaroslav Čermák, jinak představitel Spořitelního a záložního
spolku v Hostivici, na místě slíbil, že by spolek zapůjčil
potřebný kapitál. V nynější Cihlářské ulici
zadala stavbu podle usnesení obecní rady z 22. dubna 1924 okresní
správní komise nejnižšímu oferentovi Antonínu Haklovi za cenu 56 401 Kč 55 h.
Obec si na stavbu vypůjčila 60 000 Kč splatných ve čtyřech letech
s úroky 5,5 %. Stavba dalšího úseku k nádraží zřejmě hned
následovala. Protože silnice
měla malý dopravní význam, měla být v roce 1959 vyřazena ze sítě silnic
III. třídy a stát se z ní místní komunikace.
V roce 1961 jednal MNV Hostivice s ONV Praha-západ a Okresní
správou státních silnic Praha-západ o rekonstrukci této silnice, po níž
jezdila i náhradní autobusová doprava při dlouhodobé železniční výluce na trati Hostivice –
Středokluky. Stav byl popsán takto: „Silnice je vyježděna až na
štět, má silně hluboké výtluky, ve kterých v době dešťů stojí voda a
řídké bláto, které pak jedoucí vozidla stříkají na chodník a na chodce. Bláto
je na silnici jezdícími vozy nakupeno na kraj silnice do značné výše.“ Současná síť silnic III. třídy Silnice č. 0054 – 0056
– 0064 – 0065 – 00513 – 00518 Výřez ze starší mapy Ředitelství silnic a dálnic
s číslováním silnic (asi kolem roku 2005). Silnice
č. 0054 Trasa:
Hostivice – Praha-Sobín Bývalá
okresní silnice hostivicko-sobínská V Hostivici
celá ulice Komenského 10. září 2016. Silnice
č. 0056 Trasa:
Červený Újezd – Hájek – Břve – Praha-Sobín Zahrnuje
bývalou
okresní silnici hájecko-sobínskou V Hostivici
celá Hájecká ulice 4. srpna 2007. Silnice
č. 0064 Trasa:
Hostivice – Litovice Bývalá
okresní silnice hostivicko-litovická V Hostivici
celá Litovická ulice 27. září 2008. Silnice
č. 0065 Trasa:
Litovice – Jeneček Bývalá
okresní spojovací silnice z Litovic do Jenečka V Hostivici
celá ulice Sportovců 4. srpna 2007. Silnice
č. 00513 Trasa:
Litovice – okraj Chýně – Hostivice-jih – Chrášťany Bývalá
odbočky
z hájecko-sobínské silnice do Litovic a do Chýně a část chýňsko-chrášťanské
sinice V Hostivici
celá ulice Za Tvrzí, nepojmenovaná silnice od
Litovic do Chýně a celá ulice U Chýně 31. prosince 2001. Silnice
č. 00518 Trasa:
Jeneček – železniční zastávka Hostivice-Litovice – Chýně – Rudná Bývalá
okresní
silnice u Litovic a drážní silnice k železniční stanici Litovice V Hostivici
celá ulice Západní a celá ulice U Nádraží 25. srpna 2010. Prameny SOkA Praha-venkov, fond MěNV Hostivice, karton 49,
inv. č. 404 Státní silnice |
Úvod -> Technická
vybavenost -> Silnice a autobusy: Okresní silnice