Popis: image003

Rychlý rozcestník

Značené pěší turistické trasy

Značené cyklistické trasy

Česko patří k zemím s nejpropracovanějším systémem značených turistických tras. Značení zahájil a v současnosti opět provozuje Klub českých turistů. V současnosti přes hostivické území nevede žádná značená turistická trasa, pouze je vyznačena trasa naučné stezky Hostivické rybníky. V minulosti tomu však bylo jinak…

Trasy za první republiky

Vedení pěších turistických tras v Hostivici a okolí za první republiky velmi pěkně ukazuje Podrobná mapa okolí Pražského na listu 1 Kladensko, vydaná Klubem českých turistů ve třetím vydání z roku 1925:

Od hostivického nádraží vedla přes Hostivici a kolem Peterkova mlýna červená turistická značka do Řep. Odtud bylo možné pokračovat po zelené značce na Bílou Horu (sem vedla také modrá značka od ruzyňského nádraží pro ty, kdo si při výletu chtěli pomoci vlakem) a dále například po červené do Šáreckého údolí.

Na opačnou stranu se z Řep dalo dostat po zelené značce do Zličína, odkud pokračovala na západ žlutá turistická značka po silnici přes Sobín a Břve ke klášteru v Hájku. Zde se připojovala modrá značka od jenečského nádraží, vedená většinou rovněž po silnici. Žlutá značka pokračovala až do Dolního Podkozí, odkud vedla řada tras údolím Kačáku a okolím.

Ze Zličína směřovala žlutá značka na druhou stranu do Motola u zličínského hostince na Radosti se dalo vydat po zelené značce přes Chaby do Řeporyj, kam by nás přivedla červená značka z Bílé Hory přes Motol a Stodůlky.

Severně od Hostivice, až ke Kněževsi, ještě neoddělené areálem ruzyňského letiště, žádné značené turistické trasy nevedly. Nejblíže tímto směrem byla vyznačena až červená trasa z Tuchoměřic přes Číčovice na Okoř.

Na snímku Husova náměstí se silnicí do Sobína, bývalou školou čp. 59 a farou ze 30. let 20. století je na stromě před mostem přes Jenečský potok vidět turistická značka, podle mapy uvedené výše měla být červená.

Turistická mapa z roku 1942 ukazuje v Hostivici a nejbližším okolí dvě změny oproti situaci zachycené na mapě z roku 1925. Červená trasa z Hostivice do Řep vede po stejných cestách, ale v novější mapě je zakreslena žlutou barvou. Navíc přibyla zelená trasa z Chýně po silnici k litovickému nádraží a pak po staré polní cestě do Jenče.

Zelená turistická trasa v 60. letech 20. století

Výřez z turistické mapy 1 : 75 000 Okolí Berounky, kterou vydala v roce 1960 Ústřední správa geodézie a kartografie za spolupráce Ústředního odboru turistiky ČSTV. Zajímavostí je zákres nikdy neexistujícího rybníka těsně pod Hostivicí.

Na turistické mapě z roku 1960 nacházíme zelenou turistickou značku procházející přes Hostivici. Měla označení Z 30, vedla z Bílé hory do Berouna a měřila 31,5 km. Mapy z této doby byl poměrně málo podrobné, ale velmi detailní popis trasy najdeme turistickém průvodci z roku 1965 (pro lepší srozumitelnost byly rozepsány četné zkratky):

Z 30, zelená: Bílá hora – Řepy, 2 km – Peterkův mlýn, 3,5 km – Hostivice, 5 km – Břve, 6 km – Litovice, 7 km – žel. st. Hostivice-Litovice, 6 km – Jeneč, 10 km – Hájek, 13 km – Ptice, 15,5 km – Svárovská lípa, 17,5 km – Rejnov, 19 km – Libečov 22,5 km – Železná 25 km – U lizu 27,5 km – V Pánvích 29,5 km – Beroun-Závodí 30,5 km – Beroun, nám. 31,5 km.

Na Bílé hoře od konečné stanice tramvaje (směr z Prahy) vpřed hlavní silnicí 60 m, kde (s M5) vlevo uličkou do kolmé Gottwaldovy ulice. Tou (M5 vlevo) vpravo a dále cestou bez odbočky (u transformátoru mírně vlevo, později mírně přes silnici) do staré části Řep; u kostela vpravo (ulice U studánky). Za posledním domkem vlevo polní cestou 250 m, šikmo vlevo užší cestou bez odbočky k Peterkovu mlýnu. Zde (můstek přes potok) vpřed polní cestou přes trať ke kolmé cestě. Tou vpravo (stočí se vlevo) k okraji Hostivic, vpřed (Mičurinovy sady) k hlavní silnici. Tou vpravo, hned vlevo (ulice 14. října) a opět vlevo (Studentova ulice) za obec; cesta se stočí vpravo k lesu, v něm na křižovatce vpřed užší cestou do Břví, kde přímo (ul. Na pískách) k rybníku k silnici. Tou vpravo, po 50 m šikmo vpravo uličkou (Pod rybníkem), u zvoničky šikmo vpravo (U ovčína), na konci osady vpřed polní cestou k silnici. Tou vpravo do okraje Litovic. Vlevo silničkou, přes trať (200 m vlevo železniční stanice Hostivice-Litovice), za ní vpravo vozovou cestou k okraji Jenče. Na rozcestí před obcí přímo, na začátku obce (šikmo vpravo Z 132) ostře vlevo podle domků (Úhonická ulice) a bez odbočky silnicí k Hájku. Na rozcestí vpravo, u transformátoru vlevo silnicí, po 600 m vpravo polní cestou (na křižovatce přímo) k trati. Kolem prvého železničního přejezdu, druhým přejezdem vlevo a podle plotu k silnici. Tou šikmo vlevo k Pticím. …

Od Ptic vedla značka do údolí Kačáku a Zabitou roklí do Libečova a dále. V úseku mezi Pticemi a Libečovem vede zelená značka ve stejné trase dodnes. Kdy zanikla v úseku mezi Bílou horou a Pticemi, není známo. Na turistických mapách z 80. let je již ukončena v Pticích. Značky z této zrušené trasy však zůstaly na několika místech ještě dlouhou dobu. Zajímavé je, že na Břvích se nachází na sloupku vrat domu Hájecká čp. 1081, kudy trasa podle popisu nevedla (tomuto místu se vyhnula ulicí Pod Rybníkem).

Zašlá zelená turistická značka na hrušni (na snímku vpravo) na polní cestě z Hostivice do Řep v úseku mezi Peterkovým mlýnem a Pražským okruhem 27. května 2001.

Zelená turistická značka nestandardního rozměru (přizpůsobená rozměru cihel) na Břvích na sloupku vrat domu Hájecká čp. 1081.

Naučná stezka Hostivické rybníky

V roce 1997 zřídil Okresní úřad Praha-západ naučnou stezku Hostivické rybníky, která je v terénu vyznačena turistickými značkami naučné stezky. Od roku 2000 nemá v terénu jednotlivá zastavení, ale průvodce je k dispozici na internetu. Přestože stezku nespravuje Klub českých turistů, je běžně uváděna v turistických mapách.

Značené cyklistické trasy

Zatímco se značením pěších turistických cest se začalo v 19. století a plně se rozvinulo ve 20. století, budování sítě cyklistických tras následovalo zhruba o jedno století později.

Základní síť cyklotras

Síť cyklotras se vyvíjela postupně, což vedlo k tomu, že se vedení jednotlivých tras v různých dobách odlišovalo. Přes Hostivici jsou vedeny tři základní cyklistické trasy A154, 201 a 8100.

Trasa A154 má pražské označení (s písmenem A) a je to spojka od kláštera v Praze-Řepích po polní cestě kolem Peterkova mlýna do Hostivice, kde se na konci Sadové ulice napojuje na trasu 201.

Trasa 201 byla první cyklotrasou označenou na hostivickém území dopravními značkami. V roce 2004 se značení ujal soukromý nadšenec, kterého finančně podpořil výrobce zmrzlin Algida. Značky proto měly neobvyklé řešení s logem sponzora. Trasa byla vyznačena po poutní cestě do Hájku, ale později bylo instalováno jiné značení, které vedlo trasu 201 po silnici III/0056 ze Břví k Hájku. Nakonec se ustálilo současné vedení trasy z Prahy-Sobína po polní cestě do Hostivice, ulicemi Sadovou, Lipovou, Fibichovou, 28. října, Ke Stromečkům, Na Hrázi, Litovickou a U Sušičky, po poutní cestě do Hájku a pak po silnicích přes Červený Újezd do Unhoště a dále do Rakovníka.

Trasa 8100 se nazývá Pražské kolo a na hostivickém území je vedena jen po silnicích. Od jihu přichází od Chrášťan po silnici III/00513 kolem Hostivice-jih a okraje Chýně, u Břví zahýbá doprava po silnici III/0056 až před klášter v Hájku, kde odbočuje doprava na silnici do Jenče a dále na sever.

Značení cyklotras s logem Algidy na hrázi Litovického rybníka 1. září 2004.

Značení cyklotrasy 8100 Pražské kolo u Hájku 16. května 2009.

Křivoklátské okruhy

V roce 2012 inicioval majitel cyklistického obchodu Progress Cycle na Paloukách Josef Přib prostřednictvím Klubu pražských cyklistů vznik značených cyklotras nazvaných Křivoklátské okruhy. Celkem vzniklo osm tras se společným výchozím místem v Hostivici v ulici U Zámecké zdi na parkovišti u základní školy.

Trasa 1: Mini okruh – 18 km

Trasa 2: Unhošťský okruh – 32 km

Trasa 3: Chyňavský okruh – 46 km

Trasa 4: Bratronický okruh – 55 km

Trasa 5: Bělečský okruh – 63 km

Trasa 6: Nižborský okruh – 68 km

Trasa 7: Zbečnovský okruh – 76 km

Trasa 8: Křivoklátský okruh – 90 km

Výchozí místo Křivoklátských okruhů v Hostivici u školy 23. srpna 2012.

Literatura

KRATOCHVÍL, Jiří – TOMÁŠEK, Radmil (1961): Výlety do okolí Prahy. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství.

TOMÁŠEK, Radmil a kol. (1965): Turistický průvodce ČSSR 11, 1. díl: Okolí Prahy – Hřebeny a dolní tok Berounky. Praha: Sportovní a turistické nakladatelství.